WJ 4.7 V8 lambda arvot

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
tukkijussi
Viestit: 15
Liittynyt: 07.05.2021. 10:36
Paikkakunta: Sotkamo

Re: WJ 4.7 V8 lambda arvot

Viesti Kirjoittaja tukkijussi » 13.08.2021. 8:21

Etupenkkien takapuolelle oli edellisellä rakentajalla loppunu tarpeet.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ 4.7 V8 lambda arvot

Viesti Kirjoittaja Timo L » 13.08.2021. 9:22

tukkijussi kirjoitti:
12.08.2021. 12:06
Vika löytyi, liian lyhyet pakoputket. Jatkoin putket taakse asti, niin arvot nyt tosi hyvät.
En oikein tajua miten tai miksi lyhyempi pakoputki vaikuttaisi arvoihin, jos siellä kuitenkin on etulambdat, katti, takalambda, sen jälkeen vielä vaimennin ja pätkä putkea? Minulla on 5.9 ZJ:ssä vaimentimen jälkeen n.10cm pakoputkea ja se päättyy taka-akselin etupuolella. Kaikki päästöarvot koneessa mitä on kuitenkin vähän kutiteltu virinokalla, alukansilla, yms. sellaiset että täyttäisi vielä euro3 päästörajojen mukaiset mittauksetkin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 4.7 V8 lambda arvot

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.08.2021. 10:07

Joo, ei lyhyt putki vaikuta päästöihin, oikeastaan päinvastoin, vähemmän vuotomahdollisuuksia, jolloin mittaukseen ei pääse ylimääräistä happea, joka sotkee lambda-arvoa ylöspäin...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jpe61
Viestit: 231
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: WJ 4.7 V8 lambda arvot

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 13.08.2021. 12:24

Olennaista on, kuinka pitkä matka putken päästä on anturille. Jos on oikein lyhyt, voi olla että pakotahtipulssien välissä anturi saa happea putken päästä. Saa kyllä toli olla kovin lyhyt tuo matka...

Jotenkin kuitenskin epäilen että jossain kohtaa putkea on pienenpieni vuoto, ja pitemmällä putkella paine pysyy röörissä semmoisena että reiästä ei enää pääse ilmaa putkeen.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 4.7 V8 lambda arvot

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.08.2021. 12:34

Samalla lailla se pakosykli sitä ilmaa imee sinne pidempään putkeen siitä pienestä reiästä, kuin lyhyestäkin, ei siinä mitään eroa ole...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Keimo
Viestit: 215
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: WJ 4.7 V8 lambda arvot

Viesti Kirjoittaja Keimo » 13.08.2021. 18:07

tukkijussi kirjoitti:
13.08.2021. 8:21
Etupenkkien takapuolelle oli edellisellä rakentajalla loppunu tarpeet.
Oliko siinä takavaimentajaa ollenkaan? Mulla ainakin kahdessa WJ:ssa b-pilarin kohdalla katin ja änkärin sauma. Toisessa takimmainen lamda siinä. Toisesta ei takakatin jälkeen löytyny lamdaa ollenkaan.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Jpe61
Viestit: 231
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: WJ 4.7 V8 lambda arvot

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 13.08.2021. 19:48

JAMANT kirjoitti:
13.08.2021. 12:34
Samalla lailla se pakosykli sitä ilmaa imee sinne pidempään putkeen siitä pienestä reiästä, kuin lyhyestäkin, ei siinä mitään eroa ole...
Ei välttämättä.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ 4.7 V8 lambda arvot

Viesti Kirjoittaja Timo L » 13.08.2021. 19:53

Jpe61 kirjoitti:
13.08.2021. 12:24
Olennaista on, kuinka pitkä matka putken päästä on anturille. Jos on oikein lyhyt, voi olla että pakotahtipulssien välissä anturi saa happea putken päästä. Saa kyllä toli olla kovin lyhyt tuo matka...
No takalambda pitäisi olla heti katin jälkeen (tai katissa, riippuu miten tehty), muuten se on väärässä paikassa. Sen perään pätkä putkea + vaimennin niin tuubaa on ~50-70cm, ja sit vielä pätkä putkea, niin ei siinä tosiaan pitäisi ongelmaa tulla.
Jotenkin kuitenskin epäilen että jossain kohtaa putkea on pienenpieni vuoto, ja pitemmällä putkella paine pysyy röörissä semmoisena että reiästä ei enää pääse ilmaa putkeen.
Jäännöshappi on toki helposti viturallaan jos putkessa on pienikin vuoto, on kokemusta :D Eli ei saa olla reikiä, ja tiivisteet/ liitokset pitää olla kondiksessa. Syytä on myös muistaa, että '96-> JTEC/ JTEC+ (sekä toki niitä uudemmat) moottorinohjaukset Jeepeissä ja Dodgessa huomioi myös takalambdan tiedot -> jos takalambda ilmoittaa rikkaasta tai laihasta seoksesta, niin se säätää etulambdan "target voltagea" muistaakseni n. +/- 10% jotta seos ja päästöt olisi kohdallaan -> toisin sanoen takalambda vaikuttaa sekä kulutukseen että päästöihin '96-> XJ, ZJ, TJ ja WJ- malleissa (sekä Dodgen truck- osaston mallit).


Minulla torvi on ZJ:ssä tällainen, eikä ole mitään ongelmaa kun laippojen tiivisteet on kunnossa; alemman kuvan oikeassa reunassa vaimennin jatkuu saman verran lisää ja jatkona 30° mutka alas sivulle.

Kuva

Kuva
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

tukkijussi
Viestit: 15
Liittynyt: 07.05.2021. 10:36
Paikkakunta: Sotkamo

Re: WJ 4.7 V8 lambda arvot

Viesti Kirjoittaja tukkijussi » 16.08.2021. 19:32

No tässähän oli edellinen rakentaja vetänyt putken poikki heti kattien jälkeen ja vetänyt siitä molemmat putket ominaan. Kattien jälkeen toisella puolella n:0,5m putkea ja pöntto , ei muuta. Toisella puolen puol metriä enempi putkea ja pönttö, tällä puolen arvot olivat paremmat jo ennen jatkoa.

Jpe61
Viestit: 231
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: WJ 4.7 V8 lambda arvot

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 16.08.2021. 22:24

Timo L kirjoitti:
13.08.2021. 19:53

Kuva
Mitäs mieltä katsastuksessa on oltu tuosta modatusta katalysaattorista :shock:

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ 4.7 V8 lambda arvot

Viesti Kirjoittaja Timo L » 16.08.2021. 23:02

Jpe61 kirjoitti:
16.08.2021. 22:24
Mitäs mieltä katsastuksessa on oltu tuosta modatusta katalysaattorista :shock:
Miksi katsastajan pitäisi olla siitä mitään mieltä? Sisältä ei ole silputtu mitään pois, kaikki tavara paikallaan mitä siinä on uutenakin. Päästöistä läpi ilman pienintäkään ongelmaa, niin eipä siltäkään osin mitään merkitystä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Jpe61
Viestit: 231
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: WJ 4.7 V8 lambda arvot

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 17.08.2021. 11:14

No jos ei päästöihin vaikuttanut niin mikäpä siinä, näytti vaan aika radikaalilta :D

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ 4.7 V8 lambda arvot

Viesti Kirjoittaja Timo L » 17.08.2021. 12:24

Jpe61 kirjoitti:
17.08.2021. 11:14
No jos ei päästöihin vaikuttanut niin mikäpä siinä, näytti vaan aika radikaalilta :D
Siinä on n. 3cm korkuinen ja 8cm pitkä lovi kohdassa, missä ei ole kennoa sisällä :wink:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus