Kummaa kahinaa edestä
Kummaa kahinaa edestä
Commanderissa kahisee jokin etupäässä kun maantienopeudella kääntää kevyesti oikealle. Vasemmalle käännettäessä kahinaa ei kuulu. Luulin vasemman etupyörän laakeriksi, mutta uusi ei vaikuttanut tilanteeseen. Eli kun kääntää vauhdissa kevyesti oikealle, niin kuuluu tasainen kahiseva ääni aivan kuin olisi laakerivika. Ei jurnuta. Kun kääntää suoraan, niin ääni katoaa. Ääni tuntuu johtuvan runkoon. Mikä tuon voisi aiheuttaa? Vetoakseli ei ääntele mutkissa eikä ole väljyyttä. Lähteekö tasauspyörästö pyörimään ja aiheuttaa äänen. Tosin ääntä ei kuulu toiseen suuntaan käännettäessä. Kiihdytyksessä tai jarrutuksessa ei kuulu mitään erikoista. Jarrusatulat on muutaman vuoden vanhat eivätkä laahaa. Vetopyörästöjen ja jakiksen ölyt vaihdettiin viime kesänä ja on oikeat öljyt lisäaineilla. Kilometrejä on takana 450 000km.
Re: Kummaa kahinaa edestä
Jarrulevy ottaa kiinni jarrukilpeen, ihan tyyppivika... Olkavarsi alumiinia ja hapettuu tiesuolan takia ja jarrukilven taakse muodostuu patti ja taivuttaa kilpeä, kunnes ylettyy ottamaan kiinni levyyn, laakerivälys tekee sen että levy lähestyy. Odota vuosi ja se kilpi laahaa kiinni koko ajan...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Kummaa kahinaa edestä
Siksi aina kun laakeri/napa irroitetaan, se olkavarsi pitää puukolla puhdistaa ne syöpymäpatit pois, tai niin minä nykyään teen. Jos kilpi on jo kulunut puhki, mulla on aina uusia kilpiä hyllyssä, helppo vaihtaa kun napa jo poissa, ja ei kilpi montaa kymppiä maksa...
Tuossa ryhmässö kaikki kilvet, mitä valikoimissa tällä hetkellä: https://www.jamant.fi/fi/tuoteryhma/135 ... arrukilvet
Kilvet kulutuskamaa, nytkin tulossa yhteen Renegadeen (2015) uudet kilvet eteen...
Tuossa ryhmässö kaikki kilvet, mitä valikoimissa tällä hetkellä: https://www.jamant.fi/fi/tuoteryhma/135 ... arrukilvet
Kilvet kulutuskamaa, nytkin tulossa yhteen Renegadeen (2015) uudet kilvet eteen...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Kummaa kahinaa edestä
Juu ei kahnaa jarrukilpeen kun ne on poistettu jo vuosia sitten juuri tuon ongelman takia. Taikka pikemminkin siksi, että väliin meni aina jokin pikkukivi rahisemaan. Nuo olkavarren syöpymät on myös tuttuja juttuja ja laakerin pinnat on aina puhdistettu ja rasvattu.
Ääni on "syvempi" kuin tuo jarrukilven kevyt laahausääni, joka sekin tuli aikoinaan tututksi.
Ääni on "syvempi" kuin tuo jarrukilven kevyt laahausääni, joka sekin tuli aikoinaan tututksi.
Re: Kummaa kahinaa edestä
Jarrukilvet kuitenkin pakolliset kun ne on sinne tehtaalla laitettu, tai yleensähän se menee korjauskehoitukseksi...
Mutta jos noin on, että ne on jo poistettu, niin sitten en osaa sanoa, ehkä jarrulevy ottaa kiinni satulan brackettiin??? Tasauspyörästö ei äännä, ja jos ääntää, sitä ääntä et kuule...
Mutta jos noin on, että ne on jo poistettu, niin sitten en osaa sanoa, ehkä jarrulevy ottaa kiinni satulan brackettiin??? Tasauspyörästö ei äännä, ja jos ääntää, sitä ääntä et kuule...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Kummaa kahinaa edestä
Muistelen jossain olleet, että kilpien pakollisuus on poistunut ja ne voi olla pois, jos on kummaltakin puolela. Katsastuksessa ei ole tullut mainintaa.
Täytyy tukailla brakettia tarkemmin. Laakeria vaihtaessa katsoin, että paloissa oli vielä paljon jäljellä, joten luulisi niiden ensimmäisenä kahnaavan ennen Brakettia. Uudessa laakerissakaan ei nyt ihan kauheasti väljää pitäisi olla, jotta jarrulevy pääsisi kallistelemaan kovinkaan paljon.
Täytyy tukailla brakettia tarkemmin. Laakeria vaihtaessa katsoin, että paloissa oli vielä paljon jäljellä, joten luulisi niiden ensimmäisenä kahnaavan ennen Brakettia. Uudessa laakerissakaan ei nyt ihan kauheasti väljää pitäisi olla, jotta jarrulevy pääsisi kallistelemaan kovinkaan paljon.
Re: Kummaa kahinaa edestä
No on ne toistaiseksi aiheuttanut korjauskehoituksia, onko joku asetus johon nojaat vai mutua??? Katsastusmieskin on vain ihminen, just katsastin yhtä autoa, jossa on kuski turvavyö melkein poikki, ei mainintaa asiasta, vaikka odotin sitä (asiakas tietää ja sanoi että sillekkin pitäis jotain tehdä)... Ja jos kilvet puuttuu molemmin puolin, ei se katsastusmies voi tietää, missä ne on tehtaan jäljiltä olleet ja missä ei, kun ei kaikissa niitä ole ollut (esim WJ etu ja nyt kun muistan niin KJ etu, tosin K:ssa on sitten erikseen lämpökilpi jarrulevyn ja alapallon välissä, muuten alapallon kumi sulais kuumissa olosuhteissa).
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Kummaa kahinaa edestä
Kyllä tuo minun "tieto" on enempi mutua. Muutaman kaverin olen kuullut kertoneen, että katsastaja on kehottanut korjaamaan ruostuneen kilven taikka sitten kilvet voi ottaa molemmin puolin pois. Ovat kuulemma perustelleet, että levyt jäähtyvät eri lailla, jos vain toisella puolella on paikallaan. Virallisista määräyksistä en tiedä.
Levyjarruissahan tuo ei ole varsinainen kilpi vaan enempi pölysuoja. Rumpujarrut on eri asia, sillä jarrupalikat kiinnittyy tuohon kilpeen. Tulkitsevatko jotkut katsastajat levyjarruissa olevan vain pölysuojan, jonka puuttuminen ei vaikuta itse jarrujen toimintaan mitenkään. Sitähän ei tosiaan ole kaikissa automalleissa tehdasasennuksena. Pitäisi melkein kysyä konttorilla seuraavalla kerralla, mutten taida uskaltaa. Saattavat huomata vaatia suojat takaisin.
Levyjarruissahan tuo ei ole varsinainen kilpi vaan enempi pölysuoja. Rumpujarrut on eri asia, sillä jarrupalikat kiinnittyy tuohon kilpeen. Tulkitsevatko jotkut katsastajat levyjarruissa olevan vain pölysuojan, jonka puuttuminen ei vaikuta itse jarrujen toimintaan mitenkään. Sitähän ei tosiaan ole kaikissa automalleissa tehdasasennuksena. Pitäisi melkein kysyä konttorilla seuraavalla kerralla, mutten taida uskaltaa. Saattavat huomata vaatia suojat takaisin.
Re: Kummaa kahinaa edestä
Kyllä tuo ääni tulee jostain laakeroinnista. Levyt ei ota mihinkään kiinni ja ääni tuntuu tulevan jostan syvempää. Vasen etupyörän laakeri uusittiin kun se piti hieman ääntä. Tämä ääni poistui, mutta vähän samantapainen tasaisempi kahina kuuluu kun aivan hienokseltaan kääntää/nojaa rattiin oikealle maantienopeuksella. Kun päästää ratin suoraan niin ääni katoaa. Vasemmalle käännettäessä ei kuulu mitään. Mikähän voisi aiheuttaa aivan kuin laakerivian kahinan muu kuin laakeri. Tietenkin voihan tuo uusikin laakeri olla viallinen. Etupäähän on uusittu viime vuonna vasen vetoakseli, tänä vuonna oikea. Oikea etupyörän laakeri on pari vuotta vanha. Jotenkin paikallistaisin tuon äänen pyörän laakeriin, sillä tuskin mikään muu voi aivan hienoisessa kääntämisessä aiheuttaa tasaista kahnaavaa ääntä. Auto tuskin kääntyy etupyöriin vain kohdistuu hienoista kääntöä/voimaa. Hiljaisessa vauhdissa ei kuulu mitään.
Re: Kummaa kahinaa edestä
Voisiko tuo pyöränlaakereitten ääni johtua runkoon iskarin yläpään kautta? Pienissä kuopissa jokin kolisee edessä ja kolina ei tule koiranluista tms. Jos iskarin yläpään kiinnitys on kovettunut ja hajonnut, niin johtuvako tieäänet runkoon.
Re: Kummaa kahinaa edestä
Vika löytyi kun uusimman osan pisti vaihtoon. Vaikka kahnaava ääni kuului sisällä selvästi vasemmalla enemmän kuin oikealla puolella, niin vika oli oikean etupyörän laakeri. Laakeri oli ehtinyt pyöriä vasta 60 000km ja tuntui käsissä ihan kunnolliselta, mutta ilmeisesti pinnat olivat menneet ja äänteli kevyessä kuormituksessa. Syyllinen oli todennäköisesti abs anturin tiiviste, joka oli tehtaalla laitettu huonosti paikoilleen ja oli murskana. Ilmeisesti vettä ym. oli päässyt laakerin sisään.
Re: Kummaa kahinaa edestä
Pitääpä tsekata tämä oma, vähän samanlaista oiretta ollut. Kahinaa, joka ei muutu kierrosluvun vaan nopeuden mukaan. Vaikea paikallistaa mistä tulee, mutta josko minullakin olisi pyöränlaakeri mennyt...