ZJ tahmea ohjaus

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Avatar
Comanche
Viestit: 11
Liittynyt: 14.11.2020. 18:32
Paikkakunta: Mäntsälä

ZJ tahmea ohjaus

Viesti Kirjoittaja Comanche » 13.01.2022. 20:58

Tuli tommonen -98 zj hommattua, oikeen Tsi mallia. Ohjaus tuntuu tosi jäykältä, nostin etupään ilmaan; edelleen jäykkä; raidetangot irti ja on edelleen turhan tahmea. Kokeilin säätää simpukan päällä olevaa säätöä löysemmälle pikkusen kerrallaan eikä mitään vaikutusta, kääntyi vaan puoli kierrosta auki(?). Simpukan kyljessä lukee AC-delco(ei tietoa olisko vaihdettu). MJ:n ohjausta kääntelee sormella mutta tätä pitää oikeen kääntää. Simpukassa eikä ohjausakselissa tunnu väljää ollenkaan että oliskohan ton simpukan sisäänmenoakselin säätö vedetty liian tiukalle?
1991 Jeep Comanche 2.1TD
1998 Jeep Grand Cherokee Tsi

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ tahmea ohjaus

Viesti Kirjoittaja Timo L » 15.01.2022. 17:11

Kyllä, simpukka on vaihdettu jos lukee AC Delco kyljessä. ZJ:n ohjaus tosin on vähän jämäkämpi kuin MJ:ssä ja XJ:ssä ainakin alkuperäisenä; ZJ:ssä on eri "välitys" simpukassa, ohjaus on nopeampi.
Sitä en tiedä miten AC Delcon simpukan säätö menee, mutta todennäköisesti siinäkin säädetään ensin sisääntuloakselin puolelta kohdalleen, sen jälkeen tuo over- the- center- säätö.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Comanche
Viestit: 11
Liittynyt: 14.11.2020. 18:32
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: ZJ tahmea ohjaus

Viesti Kirjoittaja Comanche » 18.01.2022. 17:06

Näin vähän arvelin. En ole päässy kunnolla vielä ajamaan mutta on aika timmi käynnissäkin. Onko normaalia että säätöruuvista vuotaa nestettä kun löystää? Näyttäisi ettei vuoda käynnissä ollessa…
Jos ton mötikän irroittaa ja säätää sisäänmeno puolelta löysemmälle niin onkohan riski että tiivisteet hajoaa?
1991 Jeep Comanche 2.1TD
1998 Jeep Grand Cherokee Tsi

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ tahmea ohjaus

Viesti Kirjoittaja Timo L » 19.01.2022. 16:08

Säädöt pitää tehdä valmistajan ohjeiden mukaan, ja käytännössä simpukka autosta irrallaan. Juuri sillä nuo menee aivan persiilleen jos säädetään summanmutikassa fiilispohjalta autossa paikallaan. Seurauksena juuri tuollaisia että esim. vuotaa jostain, ohjaus on välyksellinen tai liian jäykkä, laakerit ja simpukan välitys kuluu ennenaikaisesti.

Sitä en tiedä mitkä on AC Delcon boksin säätöarvot ja ohje, Saginawin bokseihin löytyy niin netistä kuin FSM:stä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus