2.7 CRD suutin ongelma

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
timo
Viestit: 15
Liittynyt: 04.04.2019. 12:39
Paikkakunta: Honkajoki

2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja timo » 01.03.2022. 11:13

Moron!
Seuraavanlainen ongelma. Kylmäkäynnistys ongelmaa kun yritettiin ratkaista ja suuttimia irroittaa testausta varten, löytyi isompi ongelma. Tuulilasin alla oleva 5 suuttimesta oli tullut kunnon mökät ulos ja koneen laskusta ja liottelusta huolimatta asentaja ei saanut sitä irti. Lisäksi tämän suuttimen kiristinpultti on joskus osittain katkennut kanteen. Kuulin jälkeenpäin että nämäkin pitäisi aina vaihtaa uusiin, tämän välttämiseksi. Tätä ei tehty nytkään, ja riski seuraavan pultin katkeamisesta kai sitten kasvaa. Tästä syystä toinen asentaja ei ottanut tuota työn alle.
Nyt olisi sitten hyvät neuvot tarpeen. Tuo kylmäkäynnistys ongelma on nyt siis aika vähäpätöinen juttu, kun lohkolämmitin toimii. Hintaa itse autolla on ehkä max 4k, elikkä halvallakin pitäisi päästä. Itselläni aika rajalliset mahdollisuudet isompaa korjausta tehdä, joten mitä mieltä olette arvon kanssa matkaajat? Paaliin en raaskisi laittaa muuten toimivaa peliä.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.03.2022. 11:19

5€ ruuvin säästöllä tehdään isoja kuluja sitten myöhemmin korjattavaksi... Tää ei auttanut sua yhtään, mutta tulipahan sanottua...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jpe61
Viestit: 231
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: 2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 01.03.2022. 13:08

JAMANT kirjoitti:
01.03.2022. 11:19
5€ ruuvin säästöllä tehdään isoja kuluja sitten myöhemmin korjattavaksi... Tää ei auttanut sua yhtään, mutta tulipahan sanottua...
Sinullako ei ole sitten kokemusta sanoa mitään muuta?

Onko tämä 2.7 mersun vai VM:n CRD?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.03.2022. 13:11

Jpe61 kirjoitti:
01.03.2022. 13:08
JAMANT kirjoitti:
01.03.2022. 11:19
5€ ruuvin säästöllä tehdään isoja kuluja sitten myöhemmin korjattavaksi... Tää ei auttanut sua yhtään, mutta tulipahan sanottua...
Sinullako ei ole sitten kokemusta sanoa mitään muuta?

Onko tämä 2.7 mersun vai VM:n CRD?
Ei oo tullu paljoa koskettua tuohon Mesen (joo, on Mesen CRD kone 2002-04, VM:n TD-kone oli 1999-2001 vuosimalleissa) koneeseen, ei oo tarvinnu, kanta kadonnut korjaamon kourista... Tai ei oo ainakaan pitkään aikaan yhtään näkyny... Ei sen puoleen, että olis noita TD-koneisiakaan näkyny, nyt perjantaina käy yksi luetuttamassa vaihteiston vikakoodeja yms...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jpe61
Viestit: 231
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: 2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 01.03.2022. 13:56

Yleisimmät kikat tähän mihin CRD koneissa oon interneetsissä törmäännyt on:
  • Suuttimen tyvipään uittaminen piiitkään jollain liuottimella (bräkleen), vuorokausikin
  • liukuvasaralla paukuttaminen, tähän on oma työkalunsa jota ehkä (toivottavasti) jo mekaanikon kanssa käytitte
  • kone kannattaa olla kuuma kun tuota yrittää
  • jenkki sanoi että suutimen pultit irti, joku matto koneen päälle ja sitten konetta käyntiin, saattaa kuulema ampua suuttimen irti (lääkäriliitto ei suosittele)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.03.2022. 13:59

Ja kun suutin lentää pois, menee suutinputki ja johtosarja paskaksi... Mutta kukin tekee omalleen kuten haluaa :lol: :lol: :lol:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

timo
Viestit: 15
Liittynyt: 04.04.2019. 12:39
Paikkakunta: Honkajoki

Re: 2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja timo » 01.03.2022. 14:15

Jpe61 kirjoitti:
01.03.2022. 13:56
Yleisimmät kikat tähän mihin CRD koneissa oon interneetsissä törmäännyt on:
  • Suuttimen tyvipään uittaminen piiitkään jollain liuottimella (bräkleen), vuorokausikin
  • liukuvasaralla paukuttaminen, tähän on oma työkalunsa jota ehkä (toivottavasti) jo mekaanikon kanssa käytitte
  • kone kannattaa olla kuuma kun tuota yrittää
  • jenkki sanoi että suutimen pultit irti, joku matto koneen päälle ja sitten konetta käyntiin, saattaa kuulema ampua suuttimen irti (lääkäriliitto ei suosittele)
suutinta lioteltiin viikko.
liukuvasaraa ei päässyt käyttämään, kun sitä pitäisi käyttää suoraan ja se ei onnistu kun on tuulilasi ja sen alus hässäkkä edessä.
kone ajettiin kuumaksikin välillä.
lopulta tuota kyseenalaistakin konstia kokeiltiin, vaan ei edes moottorin käyttö irroittanut suutinta.

Alkaa olemaan konstit vähissä.
ja tosiaan mersun kone on.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.03.2022. 14:23

Jep, CRD-koneessa ne suuttimet on yleensäkkin käpälä ja ruuvilukitteiset, TD koneet eli jakaja/rivipumpulliset yleisemmin on suutin kiinni kierteillä, ei tosin nekään aina, mutta yleensä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Messier
Viestit: 110
Liittynyt: 03.10.2009. 7:45
Paikkakunta:

Re: 2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja Messier » 01.03.2022. 14:26

Jumahtaneissa suuttimissa olen löysännyt pulttia pari kierrosta ja ajanut korttelin ympäri. Suutin nousee hieman helpommin irroitettavaksi. Sen päälle sitten nitkuttanut suuttimen lämpösesta koneesta irti. Kylmässä koneessa se tatina liimaa hieman nousseenkin suuttimen kiinni tosi tiukkaan.
Katkennut pultti on varmaan vain yritettävä porata pois ja kierteyttää reikä isommalle pultille. Toki tulee muistaa, ettei poraa yhtään syvemmälle pultin reikää.
Jos on suutin pöydällä. niin sen tiivisterenkaat sieltä sisältä kannattaa vaihtaa/vaihtatuttaa.

timo
Viestit: 15
Liittynyt: 04.04.2019. 12:39
Paikkakunta: Honkajoki

Re: 2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja timo » 01.03.2022. 14:29

Onkohan se ihan hirvittävä homma ottaa koko kone pöydälle? Sitä ei vielä ole ehdottanut kumpikaan asentaja. Enkä uskaltanut kysyä :lol: .
Silloin tuon liukuvasarankin käyttö onnistuisi ja saisi ehkä porattua uudet kierteet kanteen.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.03.2022. 15:53

On se hirvittävä homma, jos hirvittävä on joku määre... Toisille se on pikku juttu, toisille se on aika iso homma... Riippuu tekijästä ja varustelutasosta tallissa. Mutta on se joo aika iso homma, ei ihan tunnissa tai kahdessa irtoa, sanoo kuka mitä vaan...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jpe61
Viestit: 231
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: 2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 01.03.2022. 16:25

Onko mahdollista väsätä mitään vipuvarsisysteemiä jolla saisi ylöspäin suuntautuvaa iskuvoimaa välitettyä tuolle suuttimelle? Toki varmaan tällainen Amazonista tai ebaystä löytyisi jos semmoinen olisi olemassa...

timo
Viestit: 15
Liittynyt: 04.04.2019. 12:39
Paikkakunta: Honkajoki

Re: 2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja timo » 01.03.2022. 17:06

Jpe61 kirjoitti:
01.03.2022. 16:25
Onko mahdollista väsätä mitään vipuvarsisysteemiä jolla saisi ylöspäin suuntautuvaa iskuvoimaa välitettyä tuolle suuttimelle? Toki varmaan tällainen Amazonista tai ebaystä löytyisi jos semmoinen olisi olemassa...
Käsittääkseni suutinta pitäisi saada iskettyä aivain suoraan ylös, ettei se vioitu. En sitten tiedä onko jo keksitty jotain.
Nyt pitäisi keksiä jotain uutta, kun nuo vanhat konstit tuli jo käytyä. Ja voishan sitä yrittää kaupatakin, mutta ei liene helppoa sekään, kun en halua lähteä ketään kusettamaankaan. Kiitokset vastauksista.

henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja henu » 01.03.2022. 19:16

Kolmeen otteeseen oon tapellu mese dieselistä suuttimia irti, kerran oli se vitonen niin kiinni että sitä sai takoo kirjaimellisesti päivän vetovasaralla, oli käjet tänynä rakkoja ja ei tainu illalla kaljatölkkikään pysyä kädessä ku senverran vapisutti.

Suuttimen ruuvi löysällä ajelin sen 100km ja annoin sikaa ja ei mihinkään.
Toisella kertaa oli helpompi paikka eli kakkonen ja kolmonen mut suuttimet oli sen verran kiinni että piti tuhota purkamalla se hattuosa ja kiertää sisälle runkoon oikee ulosvetotyökalu ja sitä vedätin sitten semmosella venakopan pohjaan nojaavalla 12mm latta kulma viritelmällä.

Ota vaan suosiolla pyyhkiämekaniikka eestä ja vedä puukkosahalla reikä siihen suuttimen päälle.

Omasta virityksestä pari kuvaa.
https://1drv.ms/u/s!AhHNP-QkWqqQgXZmiHk2ePMtI6EA

https://1drv.ms/u/s!AhHNP-QkWqqQgg9WIcE8RAQs57_C

Perseen näkönen mutta toimii, jälkiviisaana tuo reikä olis pitäny tehdä niin leveeks että jos venakoppa tarvii irrottaa niin kopan takapäässä oleva tappi mahtuu nousemaan reikään ja sitäkautta sais kopan ujutettua pois ilman vänkärin puolen mootorikorvakon pultin irrottamista.

Jpe61
Viestit: 231
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: 2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 01.03.2022. 19:21

Tuo sahaushan on neuvokkaasti keksitty 👍

Kirjoita vastaus