WK2 kylmänä täristää vaihteenvaihdossa
WK2 kylmänä täristää vaihteenvaihdossa
Tuli viikko sitten ostettua uusi vanha WK2 2012 3.0 CRD automaatti, ajettu 268 tkm. Molemmilla koeajoilla kaupan pihalta automaatti toimi kaikissa vaihdoissa mukavan pehmeästi eikä ollut mitään epävarmuutta vaihtamisessa eri ajotavoilla.
Nyt oston jälkeen pikkupakkaset tuntuvat vaikuttavan vaihteiston toimintaan kylmänä. Oireet poistuvat noin 10km kaupunkiajon jälkeen eli moottorin/vaihteiston lämmettyä.
Oireena on noin sekunnin mittainen täristys (kuten maantien tärinäraidalla), kun kiihdyttää nimenomaan löysän hitaasti muun liikenteen mukana ja laatikko vaihtaa ykköseltä kakkoselle. Sen sijaan liikennevaloissa paalupaikalta lähtiessä normikiihdytyksellä ei esiinny minkäänlaista oiretta vaan vaihto on moitteeton. Onko kyse siitä, että hitaasti kiihdyttäessä laatikko epäröi vaihtamisen ajankohtaa tai momentinmuunninkytkin tarttuu aavistuksen hitaasti? Toisaalta käsikirjassa lukee sivulla 209: "Momentinmuunninkytkintä ei oteta käyttöön ennenkuin vaihteisto ja jäähdytysneste ovat lämmenneet." Tähän asti olen kokeillut vain ajomoodilla "AUTO". Käyttämäni lukija ei löydä mitään vikakoodia, mutta se ei kai todista mitään...
Ko. oiretta en ole havainnut muiden vaihteiden välillä, mutta toisaalta keskustassa asuvana en pääse nopeampien korkeusrajoitusten piiriin ennen auton lämpeämistä. Kokeilin yhtenä aamuna kylmällä autolla sitä, että pakotin automaatin pysymään ykkösvaihteella (D->1) ja ajoin kaupunkiosuuden vähän isommilla kierroksilla. Tässäkään ei ollut ongelmaa, eli oire ilmenee vain automaatin vaihtaessa 1:ltä 2:lle.
Ensimmäinen ajatukseni oli tarkistaa vaihteistoöljyn määrä. Mutta ilmeisesti WK2:n asiakaskunnaksi valmistaja on ajatellut vain sellaisia, jotka eivät enää osaa käyttää öljytikkua ja valmistaja on varmuuden vuoksi jättänyt koko tikun pois. Automaattivaihteiston öljy on huoltokirjan mukaan vaihdettu 69 tkm sitten ja vaihtovälin pitäisi olla 100tkm.
Arvauksia? Vika, kuluma, säätövirhe, öljyssä vikaa vai vanhan auton ominaisuus?
Olisiko parempi viedä suoraan automaattilaatikkohuoltoon kuin vain öljynvaihtajalle? Itseäni kiinnostaisi nähdä vanhat litkut ja onko magneettiin mitään tarttunut. Nimittäin vieläkin mulla on muistissa, kun jokunen vuosi sitten GC 5.9:stäni laatikko päätti silputa itsensä sisältä täysin finaaliksi 50km sisällä siitä, kun tuli ensimmäisiä ylimääräisiä ääniä moottoritiellä. Silloin ajokilometrejä oli vain n 180tkm, mutta myönnän ottaneeni tuohon aikaan päivittäin ilon irti 5.9-litraisesta. Nyt uskalsin ottaa uudemman mallin isommilla kilometreillä, kun ajattelin ettei kukaan käyttäisi dieselillä niin paljoa kenkää...
Nyt oston jälkeen pikkupakkaset tuntuvat vaikuttavan vaihteiston toimintaan kylmänä. Oireet poistuvat noin 10km kaupunkiajon jälkeen eli moottorin/vaihteiston lämmettyä.
Oireena on noin sekunnin mittainen täristys (kuten maantien tärinäraidalla), kun kiihdyttää nimenomaan löysän hitaasti muun liikenteen mukana ja laatikko vaihtaa ykköseltä kakkoselle. Sen sijaan liikennevaloissa paalupaikalta lähtiessä normikiihdytyksellä ei esiinny minkäänlaista oiretta vaan vaihto on moitteeton. Onko kyse siitä, että hitaasti kiihdyttäessä laatikko epäröi vaihtamisen ajankohtaa tai momentinmuunninkytkin tarttuu aavistuksen hitaasti? Toisaalta käsikirjassa lukee sivulla 209: "Momentinmuunninkytkintä ei oteta käyttöön ennenkuin vaihteisto ja jäähdytysneste ovat lämmenneet." Tähän asti olen kokeillut vain ajomoodilla "AUTO". Käyttämäni lukija ei löydä mitään vikakoodia, mutta se ei kai todista mitään...
Ko. oiretta en ole havainnut muiden vaihteiden välillä, mutta toisaalta keskustassa asuvana en pääse nopeampien korkeusrajoitusten piiriin ennen auton lämpeämistä. Kokeilin yhtenä aamuna kylmällä autolla sitä, että pakotin automaatin pysymään ykkösvaihteella (D->1) ja ajoin kaupunkiosuuden vähän isommilla kierroksilla. Tässäkään ei ollut ongelmaa, eli oire ilmenee vain automaatin vaihtaessa 1:ltä 2:lle.
Ensimmäinen ajatukseni oli tarkistaa vaihteistoöljyn määrä. Mutta ilmeisesti WK2:n asiakaskunnaksi valmistaja on ajatellut vain sellaisia, jotka eivät enää osaa käyttää öljytikkua ja valmistaja on varmuuden vuoksi jättänyt koko tikun pois. Automaattivaihteiston öljy on huoltokirjan mukaan vaihdettu 69 tkm sitten ja vaihtovälin pitäisi olla 100tkm.
Arvauksia? Vika, kuluma, säätövirhe, öljyssä vikaa vai vanhan auton ominaisuus?
Olisiko parempi viedä suoraan automaattilaatikkohuoltoon kuin vain öljynvaihtajalle? Itseäni kiinnostaisi nähdä vanhat litkut ja onko magneettiin mitään tarttunut. Nimittäin vieläkin mulla on muistissa, kun jokunen vuosi sitten GC 5.9:stäni laatikko päätti silputa itsensä sisältä täysin finaaliksi 50km sisällä siitä, kun tuli ensimmäisiä ylimääräisiä ääniä moottoritiellä. Silloin ajokilometrejä oli vain n 180tkm, mutta myönnän ottaneeni tuohon aikaan päivittäin ilon irti 5.9-litraisesta. Nyt uskalsin ottaa uudemman mallin isommilla kilometreillä, kun ajattelin ettei kukaan käyttäisi dieselillä niin paljoa kenkää...
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä r4e, muokattu yhteensä 5 kertaa
2022 Nykyiset: WK2 Overland 2012 3.0 CRD ja ZJ 5.9 1998.
Aiempia: Patriot 2008 2.0 CRD ja Cherokee Ltd 4.0 vm 199?
Aiempia: Patriot 2008 2.0 CRD ja Cherokee Ltd 4.0 vm 199?
Re: WK2 kylmänä täristää vaihteenvaihdossa
Onkos tässä vuosimallissa vielä NAG1-laatikko? Jos noin, niin ihan eka arvaus on, että vaihteistoöljyä on liian vähän.
Re: WK2 kylmänä täristää vaihteenvaihdossa
Jpe61, kiitos vastauksestasi. VIN-numeron perusteella netistä haetun varustelistan mukaan autossani taitaa olla W5A580-vaihteisto, mikä kuuluu NAG1-tuoteperheeseen. Sensijaan jenkkifoorumien mukaan vuonna 2012 olisi ollut W5A580 vain Laredossa ja Overlandissä taas 545RFE. Mutta heilläpä ei tuolloin ollut dieselvaihtoehtoa.
Näyttävät poistaneen tuon öljytikun ja laittaneen tulpan tikun putkeen, jottei siitä pääsisi lainkaan kosteutta vaihteistoöljyn sekaan. Ilmeisesti tämä vaihteisto on muutoinkin herkkä nesteen laatuun ja ylimääräinen 0,5% vettä seassa aiheuttaisi täristämistä.
Näyttävät poistaneen tuon öljytikun ja laittaneen tulpan tikun putkeen, jottei siitä pääsisi lainkaan kosteutta vaihteistoöljyn sekaan. Ilmeisesti tämä vaihteisto on muutoinkin herkkä nesteen laatuun ja ylimääräinen 0,5% vettä seassa aiheuttaisi täristämistä.
2022 Nykyiset: WK2 Overland 2012 3.0 CRD ja ZJ 5.9 1998.
Aiempia: Patriot 2008 2.0 CRD ja Cherokee Ltd 4.0 vm 199?
Aiempia: Patriot 2008 2.0 CRD ja Cherokee Ltd 4.0 vm 199?
Re: WK2 kylmänä täristää vaihteenvaihdossa
Joo, vielä 2013 mallisessa CRD:ssä on NAG-1 laatikko, 2014 ja uudemmissa on sitten ZF:n 8HP70 -laatikko ja siinä ei sitten ole edes tikulle putkea jälellä...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: WK2 kylmänä täristää vaihteenvaihdossa
Jostainhan tuo pitää saada täytetyä, muistaakseni ainakin joihinkin naggeihin saa mittatikun jolla voi tsekata öljyn tason siitä täyttöputkelosta. Voi vaan olla hinnakas 
Edit: näköjään mikä vaan pitkä törkkeli käy:
https://youtu.be/9RWJlRl78mI

Edit: näköjään mikä vaan pitkä törkkeli käy:
https://youtu.be/9RWJlRl78mI
Re: WK2 kylmänä täristää vaihteenvaihdossa
Motonetista taitaa parillakympillä saada tikun.
Re: WK2 kylmänä täristää vaihteenvaihdossa
Vaihteiston lämpötila löytyy suoraan EVICin näyttövalikoista eli sitä pystyy seuraamaan ajossakin kätevästi.
2022 Nykyiset: WK2 Overland 2012 3.0 CRD ja ZJ 5.9 1998.
Aiempia: Patriot 2008 2.0 CRD ja Cherokee Ltd 4.0 vm 199?
Aiempia: Patriot 2008 2.0 CRD ja Cherokee Ltd 4.0 vm 199?
Re: WK2 kylmänä täristää vaihteenvaihdossa
Tässä olisi NAG1:in putkeen pysyvästikin jätettävissä oleva öljytikku: B&M Locking automatic transmission dipstick #22300.
"The B&M NAG-1 Locking Transmission Dipstick was designed to allow for a quick and easy check of the automatic transmission fluid level and quality by the vehicle owneroperator without having to go to the dealership. Constructed of billet steel and black mil-spec anodized aluminum 6061-T6, this rugged unit allows for both cold and warm fluid level checks and is meant to be left in the vehicle and locked into place."
esim.
https://www.holley.com/products/drivetr ... arts/22300
Mutta rapakon takaa tulee toimitusaikaa muutama viikko.
"The B&M NAG-1 Locking Transmission Dipstick was designed to allow for a quick and easy check of the automatic transmission fluid level and quality by the vehicle owneroperator without having to go to the dealership. Constructed of billet steel and black mil-spec anodized aluminum 6061-T6, this rugged unit allows for both cold and warm fluid level checks and is meant to be left in the vehicle and locked into place."
esim.
https://www.holley.com/products/drivetr ... arts/22300
Mutta rapakon takaa tulee toimitusaikaa muutama viikko.
2022 Nykyiset: WK2 Overland 2012 3.0 CRD ja ZJ 5.9 1998.
Aiempia: Patriot 2008 2.0 CRD ja Cherokee Ltd 4.0 vm 199?
Aiempia: Patriot 2008 2.0 CRD ja Cherokee Ltd 4.0 vm 199?
Re: WK2 kylmänä täristää vaihteenvaihdossa
Melkein mikä vaan n. 2-4mm vaijeri taitaa kelvata, ihanan kallista jos on 85taalaa +rahti+tulli 
Toisaalta US-partsilta kannattaa kysyä, niillä tuntuu olevan vaikka mitä, ja välillä jopa ihan halvallakin.
Huom. Jos vaijerilla kokeilet, niin älä teippaa päätä rispaantumisen estämiseksi. Fiduittaa jos se teippi irtoaa siellä laatikon päässä...

Toisaalta US-partsilta kannattaa kysyä, niillä tuntuu olevan vaikka mitä, ja välillä jopa ihan halvallakin.
Huom. Jos vaijerilla kokeilet, niin älä teippaa päätä rispaantumisen estämiseksi. Fiduittaa jos se teippi irtoaa siellä laatikon päässä...
Re: WK2 kylmänä täristää vaihteenvaihdossa
Täällä olis myös WK2 -12 280tkm ajettu missä samanoloinen ongelma,vaihtaa 1-2 vaihteelle pienestä nopeudessa ja ääni on juriseva,välillä toimii normaalisti myös alaspäin vaihto on välillä töksähtävä lähinnä 3-2,öljymäärä on oikea eikä öljyn seassa näkynyt mitään epäpuhtauksia.vaiva esiintyy kylmänä ja lämpimänä.Oisko jollain tietoa mistä vois johtua ,softa vai mekaaninen ongelma?
Re: WK2 kylmänä täristää vaihteenvaihdossa
Täällä kolmas jolla jolla aloittajan kanssa samoja oireita ja juuri rennossa vaihdin lisäämisessä. Reilussa kiihdytyksessä taas ei mitään oireita. Tuliko tähän ongelmaan joku selvyys? Vaihteistoon on vaihdettu öljyt ja KYB-venttiili, mutta öljyn vaihto voisi olla ajankohtaista nyt uudestaan.