XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
kemu
Viestit: 24
Liittynyt: 25.05.2009. 21:23
Paikkakunta: Kajaani

XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto

Viesti Kirjoittaja kemu » 10.01.2010. 16:02

Enpäs löytänyt ohjetta jamantin sivuilta niin aloinpa kyselemään ohjeita itseäni viisaammilta. Eli ristinivel oli mennyt kummaltakin puolen väljäksi. kuskin puolelta myös stefa ja onko siellä myös laakeri vetoakselin puolella. Mitenkäs vaihto tapahtuu? :?
WJ Grand Cherokee 4.0L -00

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 11.01.2010. 7:59

kemu kirjoitti:Enpäs löytänyt ohjetta jamantin sivuilta niin aloinpa kyselemään ohjeita itseäni viisaammilta. Eli ristinivel oli mennyt kummaltakin puolen väljäksi. kuskin puolelta myös stefa ja onko siellä myös laakeri vetoakselin puolella. Mitenkäs vaihto tapahtuu? :?
Kun ei kukaan ole vielä uskaltanut tyhmyyttään tunnustaa niin minä yritän.

Homma on aivan liian simppeli. otetaan pyörä irti, poistetaan jarrusatula,avataan napamutteri, irroitetaan napalaakeripaketti,vedetään vetoakseli ulos, avataan murrosnivelen sokat, puristetaan vanha nivel ulos, puristetaan uusi paikalleen... jne.
Stefan onnistuu vaihtamaan näppärästi vetoakselin irtiollessa, väännetään vanha ulos vaikka ruuvimeisselillä ja painetaan uusi paikoilleen jollain sopivalla välineellä (sopivnkokoinen hylsy ja vasara tms.)

Huom; olkatappeihin tai raidetangonpäihin ei tarvitse koskea.

Viisaammat korjatkoon jos aihetta on.

M Arkku

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 11.01.2010. 8:17

Joskus oman XJ:n ristinivelen vaihdon dokumentoin tuonne rakennusprojektiin. Sittemmin on tullut muutama nivel jo vaihdettua, joten suoritus alkaa menemään jo rutiinilla :roll:

Löytyy tämän linkin takaa jostain keskivaiheilta sivua:
viewtopic.php?t=68&postdays=0&postorder=asc&start=45
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.01.2010. 9:07

kmarkkuvv kirjoitti: Stefan onnistuu vaihtamaan näppärästi vetoakselin irtiollessa, väännetään vanha ulos vaikka ruuvimeisselillä ja painetaan uusi paikoilleen jollain sopivalla välineellä (sopivnkokoinen hylsy ja vasara tms.)
Se vetoakselin stefa on kylläkin poskilaakerin vieressä, tasauspyörästön luona!! Sen vaihto edellyttää molempien vetareiden irroituksen ja tasauspyörästön irroituksen ja vaihdetaan sisäkautta!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 11.01.2010. 9:43

kmarkkuvv kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:
kmarkkuvv kirjoitti: Stefan onnistuu vaihtamaan näppärästi vetoakselin irtiollessa, väännetään vanha ulos vaikka ruuvimeisselillä ja painetaan uusi paikoilleen jollain sopivalla välineellä (sopivnkokoinen hylsy ja vasara tms.)
Se vetoakselin stefa on kylläkin poskilaakerin vieressä, tasauspyörästön luona!! Sen vaihto edellyttää molempien vetareiden irroituksen ja tasauspyörästön irroituksen ja vaihdetaan sisäkautta!!
""Kun ei kukaan ole vielä uskaltanut tyhmyyttään tunnustaa niin minä yritän.
_ _ _ _

Viisaammat korjatkoon jos aihetta on"".
Paljastin siis tyhmyyteni mutta onneksi viisaanmat korjasivat :P

M Arkku

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.01.2010. 9:48

kmarkkuvv kirjoitti:
Paljastin siis tyhmyyteni mutta onneksi viisaanmat korjasivat :P

M Arkku
Ei tyhmyyttä, vaan tiedottomuutta :lol: :lol: :lol: :lol:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 11.01.2010. 18:04

JAMANT kirjoitti:
kmarkkuvv kirjoitti:
Paljastin siis tyhmyyteni mutta onneksi viisaanmat korjasivat :P

M Arkku
Ei tyhmyyttä, vaan tiedottomuutta :lol: :lol: :lol: :lol:
Toivottavasti saavutan korkeamman tietoisuuden tason eli tulen tajuihini :?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.01.2010. 18:08

kmarkkuvv kirjoitti: tulen tajuihini :?
Ja äkkiä :wink:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kemu
Viestit: 24
Liittynyt: 25.05.2009. 21:23
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja kemu » 12.01.2010. 21:52

cmalino kirjoitti:Joskus oman XJ:n ristinivelen vaihdon dokumentoin tuonne rakennusprojektiin. Sittemmin on tullut muutama nivel jo vaihdettua, joten suoritus alkaa menemään jo rutiinilla :roll:

Löytyy tämän linkin takaa jostain keskivaiheilta sivua:
viewtopic.php?t=68&postdays=0&postorder=asc&start=45
Näillä ohjeilla jos ei vaihto onnistu, niin ei sitten millään. Jospa sitä pääsisi jo viikonloppuna purkamaan. Kiitos :)
WJ Grand Cherokee 4.0L -00

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto

Viesti Kirjoittaja Jorma » 16.01.2010. 20:37

kmarkkuvv kirjoitti:...avataan napamutteri, irroitetaan napalaakeripaketti,vedetään vetoakseli ulos...

Huom; olkatappeihin tai raidetangonpäihin ei tarvitse koskea.

M Arkku
Ei niitäkään napamutteria ja pyöränlaakeria ole pakko purkaa jos ei halua, ne irtoaa kyllä yhtenä pakettina vetarin kanssakin.

Kuva
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Jorma, muokattu yhteensä 23 kertaa
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto

Viesti Kirjoittaja mace » 18.01.2010. 20:11

JAMANT kirjoitti: Se vetoakselin stefa on kylläkin poskilaakerin vieressä, tasauspyörästön luona!! Sen vaihto edellyttää molempien vetareiden irroituksen ja tasauspyörästön irroituksen ja vaihdetaan sisäkautta!!
Munkin pitäis vaihtaa nuo stefat TJn etuperään, saakos ne helposti asiattomilla työkaluilla ulos ja uudet oikeesti hyvin paikoilleen? Oon kyllä tietoinen, että siihen on oikeita työkalujakin tehty, mutta kun... No odotellaan ensin lämpimämpiä kelejä :wink:
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.01.2010. 20:18

mace kirjoitti:
JAMANT kirjoitti: Se vetoakselin stefa on kylläkin poskilaakerin vieressä, tasauspyörästön luona!! Sen vaihto edellyttää molempien vetareiden irroituksen ja tasauspyörästön irroituksen ja vaihdetaan sisäkautta!!
Munkin pitäis vaihtaa nuo stefat TJn etuperään, saakos ne helposti asiattomilla työkaluilla ulos ja uudet oikeesti hyvin paikoilleen? Oon kyllä tietoinen, että siihen on oikeita työkalujakin tehty, mutta kun... No odotellaan ensin lämpimämpiä kelejä :wink:
Vaatii oikean työkalun tai korvaavana sopivat laakerikoolit ja kierretankoa ym osaa, niillä painetaan stefat paikoilleen (lyömään ei pysty, pitää painaa ne paikoilleen, muuten menee stefat rikki jo asennusvaiheessa...)!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto

Viesti Kirjoittaja mace » 18.01.2010. 20:26

JAMANT kirjoitti:
mace kirjoitti:
JAMANT kirjoitti: Se vetoakselin stefa on kylläkin poskilaakerin vieressä, tasauspyörästön luona!! Sen vaihto edellyttää molempien vetareiden irroituksen ja tasauspyörästön irroituksen ja vaihdetaan sisäkautta!!
Munkin pitäis vaihtaa nuo stefat TJn etuperään, saakos ne helposti asiattomilla työkaluilla ulos ja uudet oikeesti hyvin paikoilleen? Oon kyllä tietoinen, että siihen on oikeita työkalujakin tehty, mutta kun... No odotellaan ensin lämpimämpiä kelejä :wink:
Vaatii oikean työkalun tai korvaavana sopivat laakerikoolit ja kierretankoa ym osaa, niillä painetaan stefat paikoilleen (lyömään ei pysty, pitää painaa ne paikoilleen, muuten menee stefat rikki jo asennusvaiheessa...)!!
Onnistuuko veto ulkopuoleisesta päästä esim pitkällä kierretangolla? Laakerikoolit voinee sorvata helposti...
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.01.2010. 20:37

mace kirjoitti:
Onnistuuko veto ulkopuoleisesta päästä esim pitkällä kierretangolla? Laakerikoolit voinee sorvata helposti...
En suosittele, vääntää yleensä vinoon!! Jos saat koolit sorvattuu, silloinhan saat sorvattuu molemmat puolet, yksi joka sopii vastakkaisen puolen poskilaakerin pesään ja toinen joka sopii siihen stefaan...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

JousKe
Viestit: 14
Liittynyt: 19.09.2009. 19:39
Paikkakunta: Joensu

Viesti Kirjoittaja JousKe » 02.02.2010. 22:34

Päivää Herroille
Aiheuttaako Dana 30 mallia "disconnect" ylimääräistä hässäkkää tuossa ristinivelten vaihdossa?

kyselee epätietoinen Itä-Suomesta

Kirjoita vastaus