Onko sinullakin tapahtunut niin sanottu "Jeepin ihmeparantuminen"?
Elikkäs tämä hiukan henkimaailman puolelle ulottautuva juttu menee niin, jotta viime syksynä lakkasi vaihteet toimimasta. Syy saattoi olla se tai tuo, mutta oire oli selkeä: kytkin ei irrottanut, ja vaihteet eivät vaan menneet päälle. Aluksi homma toimi vielä niin, jotta pumppasin tasan 50 kertaa kytkinpoljinta, ja sitten sain vaihteet silmään...kunnes eivät menneet edes silläkään lailla. Pelkäsin, että meikäläisen mallissa työsylinteri (jossa ajattelin vaivan olevan) sijaitsee kytkinkopan sisällä, joten lykkäsin asiaan perehtymistä raskaan työn pelossa.
Keväällä sitten selvittelin uusin voimin, ja siellähän se oli, kopan ulkopuolella. Ei muuta kuin vaihtoon, uusi osa Jamantilta ja paikalleen. Kytkinnesteen ilmausoperaatio, ja uusi yritys. Ei auttanut, kytkin ei irrottanut.
Sitten pääsylinteri irti, uusi osa tilaukseen ja paikalleen. Paitsi että ei mennyt. Auto on vuodelta 1989, mutta otettu käyttöön 1992. Kolmen vuoden heitto on onnistunut hämäämään aiempia omistajia niin, että hydrauliikkaletku on vuoden 1992 mukainen, mikä tarkoittaa sitä, että myös pääsylinteri on vuoden -92 mukainen. Se tarkoittaa monenmoista. Muun muassa sitä, että tuon uuden sylinterin kytkinpolkimeen tulevaa tankoa piti taivuttaa, että sen sai kiinni. (Tai oikeastaan ennen sitä taivutin vielä kytkinpoljintakin, koska sekin oli vinoutunut aikain saatossa). Eka kerta puhalluslampun kanssa tuotti tulosta, sain metallin sen verran vinoon, että osan sai kiinni. Melkein. Kävi nimittäin ilmi vielä sellainen, että - ja tämä juttu on tosi - metallitangon päässä olevaa, kytkinpolkimeen kiinnittyvää muovirinkulaa piti suurentaa porakoneella, jotta sen sai kiinni polkimessa olevaan tappiin.
(Molemmista jutuista löysin kohtalontovereita netistä:
- Taipunut kytkinpoljin: https://www.jeepforum.com/threads/chero ... 090&slide=
- Pääsylinterin osien muokkaamisesta: https://www.naxja.org/forum/showthread.php?t=1142441
Sitten jatkettiin taas kytkimen ilmausta. Ei ollut tietoa miten kauan sen kuuluu kestää, muuta kuin että netissä sanottiin sen olevan välillä pirun hankalaa. Siltä se tuntuikin, kun jalkani vilkkuivat auton alta kesäkuun alusta heinäkuun puoliväliin. Poika painoi pedaalin pohjaan, minä avasin ilmausruuvia, neste tuli letkusta purkkiin, ja yleensä toisella tai kolmannella kerralla tuli myös ilmakuplia. Tätä jatkettiin ns. aika kauan.
Tulos pysyi samana: kytkin ei irrottanut, vaihteet eivät menneet päälle. Kytkimeen alkoi silti tulla tuntumaa, mikä oli hyvä merkki. Sitten koitin taas kerran pumpata poljinta, ja 50 kertaa (maaginen luku, vissiin) poljettuani, vaihteet menivät päälle. Sitten päästin vapaalle, ja koitin uudestaan: eivät menneet päälle, ja taas kun poljin 50 kertaa, ne menivät. Ookoo.
Ajattelin, että paskat Jeepistä. Soitan oikealle korjaajalle heti huomenna. Jätin letkun kiinni ilmausruuviin, käänsin ruuvin kiinni, ja menin maate.
Aamulla kokeilin vielä viimeisen kerran.
Auto päälle.
50 pumppausta.
Vaihteet menivät.
Selvä se.
Sitten kokeilin uudestaan, ilman pumppausta. Kytkin vaan tavallisesti pohjaan, ja...
...vaihde meni päälle. Sama kaikkien kohdalla. Ilman viittäkymmentä pumppausta.
Vähän niin kuin ihme.
Kokeilin ajaa ensimmäisen kerran melkein vuoteen. Auto toimi. Vaihteet vaihtuivat mukinoitta; ainoastaan tyhjäkäynnillä ollessa piti jälleen pumpata 50 kertaa, jotta vaihde meni silmään.
Ja sitten sekin vaiva poistui.
Vein auton rengashuoltoon, ja unohdin sieltä poistuessani kokonaan pumppauksen. Laitoin vain peruutusvaihteen silmään, ja se meni päälle. Sama kaikkien muidenkin osalta.
Nyt kaikki vaihteet toimivat, ja tavallaan vähän niinkuin itsestään auto korjasi itsensä. Minä ja poika varmaan jotain tehtiin, mutta ihmeeltä se enemmän tuntui. Ehkä se ei ollut alun perinkään rikki, piti vain ihmistä pilkkanaan. Ja onhan sillä siihen oikeus: onhan se Jeeppi.
Olipa sillä kiva ajaa taas kerran. Jeeppitreffeille olisi tarkoitus suunnistaakin, nyt kun se jälleen toimii. Kunnes taas ei toimi, mutta sehän on Jeepin sielu juuri siinä.
Jeepin ihmeparantuminen
Jeepin ihmeparantuminen
Jeep Cherokee 1989 2.1 Turbo Diesel
Re: Jeepin ihmeparantuminen
No kappas, näppärää... On mulla tuohon teoria, mutta treffeillä sitten siitä lisää..
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Jeepin ihmeparantuminen
Hiukan liian pitkä työntötanko pääsylinterillä ja mäntä ei palaudu tarpeeksi?
Re: Jeepin ihmeparantuminen
Jep! Tai voisiko olla toisin päin, eli hiukan liian lyhyt työntötanko (koska sitä on taivutettu pikkuisen, jotta sen sai polkimeen kiinni), jolloin painetta ei muodostunut tarpeeksi? Ihmetellään tätä! 

Jeep Cherokee 1989 2.1 Turbo Diesel