Jeep Wrangler YJ '89 käyttö-/harrasteprojektiauto

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Tero
Viestit: 94
Liittynyt: 27.03.2008. 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tero » 07.05.2008. 14:06

Tämä nyt ei varsinaisesti vieläkään ihan rakennusprojektin tuntomerkkejä täytä, mutta päätin tuossa vappupäivän ratoksi tutustua maalauksen ihmeelliseen maailmaan mökillä ollessani. Koko autoa en sentään vielä alkanut maalaamaan (tai hiomaan), vaan kokeilin mattamustaa kilikalimaalia ovenkahvoihin, lasinpyyhkijän varsiin ja etulokareihin asennettuihin parkkivalo/suuntavilkkulamppujen runkokappaleisiin.
Kahdesta jäljemmin mainitusta tuli varsin siedettävän näköiset, mutta ovenkahvat pitää hioa ja maalata vielä kerran. Osaksi syynä tähän on laiskuus kunnolla poistaa poishilseillyt kromipinta kahvoista. Ja tulipahan ajatuksissaan kokeiltua onko ovi lukossa heti-kohta maalauksen lopetettuani. :roll:
Taisi olla ajatukset jo kohtapäätä avautuvassa oluttölkissä..
No, ehkäpä tulevana viikonloppuna sitten kahvat uuteen uskoon!

Jousipakkojen tilaaminen joutuu vieläkin hetken odottamaan, mutta toivottavasti kesäkuussa pääsee jo niiden asennusta ihmettelemään.
Viimeksi muokannut 3 päivämäärä Tero, muokattu yhteensä 8 kertaa
Jeep Wrangler YJ 2.5 -89

Jeep. Because roadside assistance requires, well, a road..

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 07.05.2008. 14:38

Tero kirjoitti: Jousipakkojen tilaaminen joutuu vieläkin hetken odottamaan, mutta toivottavasti keaäkuussa pääsee jo niiden asennusta ihmettelemään.
Oletkos huomannut tuon: http://www.jamant.fi/product_info.php?products_id=2147 ?
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Tero
Viestit: 94
Liittynyt: 27.03.2008. 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tero » 07.05.2008. 15:09

Enpäs ollut huomannut! Mitenkäs muuten, vaatiko tuo lisäksi jakolaatikon pudotusta alemmaksi, tai Slip yoke eliminatorin?
Jeep Wrangler YJ 2.5 -89

Jeep. Because roadside assistance requires, well, a road..

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 07.05.2008. 15:26

Ei välttämättä vaadi mitään muutoksia, kun ulosjousto ei muutu, paitsi jos laitat pidemmät iskarit (mutta se onkin sitten jo toinen juttu)!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Tero
Viestit: 94
Liittynyt: 27.03.2008. 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tero » 07.05.2008. 17:30

Mulla on alla Ranchon iskarit, jotka oli muistaakseni 2" korotukselle sopivat. Eli lienee joustaa ulos sen 5cm enemmän ku vakiot. Eli askia alemmaksi? Eihän se kai vaadi hirveitä -jos saa pultit ehjänä auki! :P
Jeep Wrangler YJ 2.5 -89

Jeep. Because roadside assistance requires, well, a road..

Tero
Viestit: 94
Liittynyt: 27.03.2008. 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tero » 07.05.2008. 17:34

Ai niin: Eipä taida riipukkeetkaan olla ihan vakiot. En ole mitannut, mutta veikkaisin että edellinen omistaja on laittanut 1" korottavat alle..
Jeep Wrangler YJ 2.5 -89

Jeep. Because roadside assistance requires, well, a road..

Tero
Viestit: 94
Liittynyt: 27.03.2008. 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tero » 07.05.2008. 17:43

Laitetaas parit kuvat, kun ihmiset niistä aina tykkää.

Kuva
Teipin lisäksi käytin toki sanomalehteäkin oven suojana.

Kuva
Pitää joskus hiaista ja maalata vielä kerran tuokin..

Kuva
Siinä koko komeus! Hyvin paistaa maalatut osat muutoin hiukan suttuisesta autosta.
Tuossa muuten näkyy melko hyvin ne äsken mainitsemani riipukkeet -ja jousien surkea tola! :?
Jeep Wrangler YJ 2.5 -89

Jeep. Because roadside assistance requires, well, a road..

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 07.05.2008. 18:01

Juu, riipukkeet näyttää pidemmiltä kuin vakiot, ainakaan noi ei oo vakiot :lol: !!

Poikkipalkkia sitten mielellään alemmas esim tuolla: http://www.jamant.fi/product_info.php?products_id=1282
tai tuo: http://www.jamant.fi/product_info.php?products_id=1547 , yksi varastossa ja siihen takakardaanii: 0-3" korotus http://www.jamant.fi/product_info.php?products_id=1992
tai yli 3" korotus http://www.jamant.fi/product_info.php?products_id=1993 , molempia yksi varastossa!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Tero
Viestit: 94
Liittynyt: 27.03.2008. 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tero » 07.05.2008. 18:26

Mahtaako muuten pitää paikkansa väite, jonka luin amerikanserkulta, jeepforum.comilta, että "korotusriipukkeet" väsyttää jouset nopeammin kuin perus riipukkeilla rylläily? Suoristuisivat helpommin? Pääseehän ne tietty enemmän oikeamaan tuommoisten kanssa.
Toi SYE olis kyllä hyvä, mutta hitto kun tulee kalliiksi, kun kardaanit maksaa noinkin pirusti!
Lie (jos korottaa tuon parikin tuumaa) pakko tyytyä pudottamaan askia..
Jeep Wrangler YJ 2.5 -89

Jeep. Because roadside assistance requires, well, a road..

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 07.05.2008. 19:13

Juu, uudet kardaanit ON kalliita!

Kyllä se välttää, jos vaikka aluksi kokeilee laskee vaihteistoa.

Onhan mulla tuossa yksi YJ ollut korjattavana, johon olen laittanut vastaavan 2.5" jousisarjan ja ei siinä ole vielä ollut mitään syytä laskea vaihteistoa! Takakardaani on mennyt kaksi kertaa, mutta ei se ole murtokulmista ollut kiinni!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Tero
Viestit: 94
Liittynyt: 27.03.2008. 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tero » 07.05.2008. 19:33

Onko kardaani korjaantunut ristinivelet vaihtamalla, vai onko tarvinnut kokonaan uuden akselin? Miten ne oli hajonnu?
Kiinnostaa, jos tosiaan yli 2" tulee korotettua.

(Onko sulla muuten sopivaa kumiletkua ilmanputsarista TBI:hin? Ed.om. laittanut jonkun ihme ihmeputken tuohon väliin, joka ei vaikuta ihan ilmatiiviiltä.. Ei tahtoisi shittiä moottoriin.)
Näkyy kuvassa hienosti:
Kuva
Jeep Wrangler YJ 2.5 -89

Jeep. Because roadside assistance requires, well, a road..

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 07.05.2008. 20:01

Todennäköisesti perän yoke ollut rikki, ensin vaihdettiin pelkkä ristikko, sitten sai metsässä kipeetä ja repes perän yokesta nahkoineen. Vaihdettiin takaristikko ja perän yoke.

Ei ole tuota letkua, mutta tilaamalla vois sopivaa saada (kysy kesäkuun alussa uudestaan!!).
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Tero
Viestit: 94
Liittynyt: 27.03.2008. 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tero » 07.05.2008. 20:13

Tuosta ilmanputsarin kotelosta ilmeisesti alunperin menee joku letku grilliin, josta kone saa ulkoilmaa ja semmoinen näkyy puuttuvan myös. Sen tilalle oli asennettu 90 asteinen PVC-viemäriputken kulma, joten lie sillä ajateltu joskus kahlausta harrastettavan.. Imuääni oli niin häiritsevä, että repäisin sen mutkan hiivattiin.
Ajattelin, jotta laittaisiko ilmanoton alkuperäiseen malliin vai ostaisiko jonkin reippaammin hengittävän putsarin kokonaan. Joku "flow-max" vai mikä se oli.. Ja miten lie pakopuoli? Jos orkkis vaimentimen tilalle vaihtaisi semmoisen suoremman. Liekö parantaa hengitystä hieman? Onko kokemusta kellään? Pörinää ainakin luulisi riittävän.. :D
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Tero, muokattu yhteensä 7 kertaa
Jeep Wrangler YJ 2.5 -89

Jeep. Because roadside assistance requires, well, a road..

Tero
Viestit: 94
Liittynyt: 27.03.2008. 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tero » 07.08.2008. 17:27

Voi piisamin ikenet, kesä on melkeinpä ohi eikä tämä projekti ole edennyt oikeastaan lainkaan. Päinvastoin, melkeinpä.
Sen verran sain kesälomalla aikaiseksi, että venttilikoppa tuli irroitettua tiivisteen vaihtoa varten. Siitä löytyi pienehkö halkeama, joka selittää öljyvuodon pakosarjan päälle. Harmi kyllä Jamantilla ei sopivaa koppaa sattunut varastossa olemaan, joten asensin vanhan takaisin moottorisilikonia käyttäen. Seuraavana aamuna koppa vaikutti tiiviiltä tyhjäkäynnillä jonkin aikaa pöristyään, joten päätin lähteä käymään mökiltä Helsingissä.
Kotona autosta noustessa kävi nenään jo tutuksi tullut käristyvän öljyn haju. Varovainen kurkkaus konepellin alle ei paljoa mieltä päässyt ylentämään -pakosarjan päälle oli taas vaihteeksi öljyä valunut. No, siinäpä sainkin sitten oiken helkkarin fiksun idean: kokeilenpas, onko jo(t)kin pulteista löysällä vuotokohdan tuntumassa. Yksi niistä pirulaisista tuntuikin kääntyvän hyvin pienellä voimalla ja sitten yllättäen hylsy tuntui lipsahtavan. Vasta parin sekunnin päästä tajusin mitä tuli tehtyä, kun hylsystä tipahti sen pultin kanta lattialle.. Ja voitte varmaan arvata minkä tyyppisiä sanoja suusta lipsahti, ja millä volumilla! :x
Koskapa ei ollut juuri vaihtoehtoja, ajelin seuraavana päivänä takaisin mökille 2kg jauhesammutin käden ulottuvilla, koko ajan öljynpainemittaria vilkuillen. Perillä huomasin Jeepin kehittäneen sotavehkeistä tutun suojasavutuslaitteiston. Varovainen kurkkaus pellin alle, ei liekkejä. Huh.
Pari päivää kuljettiin taksilla kylille ja takaisin, kunnes sain auton hoitoon. Homma hoituikin yhdessä yössä niin kuntoon, kuin se nyt haljenneella kopalla oli mahdollista. Katkennut pultti saatiin pois ja toinen melkein katkennut uusittua. (Siitä kiitos Vainion porukalle) Nyt sitten odotellaan, että saadaan uusi koppa maahan ja Jamantilta aikaa se asentaa.

No, tulipa tuossa taas leikittyä maalipurkinkin kanssa. Maalasin takaluukun ja ovista yläosat mattamustaksi. Olivat ruostumassa paikoin, joten pikku askartelua riitti niiden kanssa. Alkaa vähitellen tuntumaan siltä, että kohta on koko auto mattapintainen! :D

Jousipakat sun muut kalliimmat osat saa näköjään edelleen odottaa hetken. Pitää varmaan paiskia vähän ylitöitä -tai lotota. :wink:
Jeep Wrangler YJ 2.5 -89

Jeep. Because roadside assistance requires, well, a road..

TJ
Viestit: 9
Liittynyt: 27.07.2008. 12:11
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja TJ » 22.09.2008. 20:27

Heips!



Renkaista. TJ:tä ja YJ:tä on myyty 31" optiolla euroopassa. suomesta en tiedä.
Mulla on nyt 325/60 BF:t ja vaihtoehto 31/9,5 rekisteriotteessa. Mutta 33" kiinnostaisi jos vain katsastukselle kelpaisi.

Tietääkö kukaan onko 2,5L:ään olemassa pakosarjan tiivistettä?Autokeskuksen varaosista sellaista ei löytynyt. Imusarjaan kyllläkin.

TJ

Kirjoita vastaus