Kysymys Cherokeen "nelivedosta"?
Kysymys Cherokeen "nelivedosta"?
Moi.
Täysin ummikkona ja 4x4- tekniikan märkäkorvana kysyn;
Peruutin rehvakkaana puolimetriseen lumihankeen, laitoin 4LO- asentoon ajaakseni auton pois, takapyörät ja oikea etupyörä sutii, miksi vasen etupyörä taas ei? Onko jotain rikki vai enkö omistakkaan oikeaa nelivetoa? Ja tässä mitään lukkoja ole? Traktorilla vedettiin pois.
Jeep Cherokee -02 A4 Sport on se auto. Perässä on kilpi 4x4, mutta mahtaako olla.
Täysin ummikkona ja 4x4- tekniikan märkäkorvana kysyn;
Peruutin rehvakkaana puolimetriseen lumihankeen, laitoin 4LO- asentoon ajaakseni auton pois, takapyörät ja oikea etupyörä sutii, miksi vasen etupyörä taas ei? Onko jotain rikki vai enkö omistakkaan oikeaa nelivetoa? Ja tässä mitään lukkoja ole? Traktorilla vedettiin pois.
Jeep Cherokee -02 A4 Sport on se auto. Perässä on kilpi 4x4, mutta mahtaako olla.
Jep, noin se on!! Edessä on avoin tasauspyörästö ja se aiheuttaa sen, että se pyörä, jolla on pienempi kitka, sutii kunnolla ja toinen ei tee mitään...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Näitä sivuja kun selailee niin selviää toiminta:
http://auto.howstuffworks.com/differential2.htm
http://auto.howstuffworks.com/differential2.htm
joo
itsellä vastaava kapistus. Peruutin myös 50-60cm lumihankeen penkan läpi metsäreissulla. Piti muutaman kerran ottaa että pakilla läpi pääsi. Pois kun lähdettiin niin istui aika tiukasti mutta kun "pikku-puolella" jonkin kerran edes takasi nytkytti (lunta oli niin paljon että kun oven avasi niin oven alareuna laahasi lumeen) ja kävi renkaiden edestä enimmät potkimassa niin nousi se vaan sieltä
Kyllä vain kävi mielessä etä joutuuko kaverin ja kivitalon kokoisen John deeren hälyttämään
Land Cruiserissani aikoinaan oli 100% lukot edessä ja takana ja niin sekin vaan jumiin jäi kun vattasta otti kiinni, ei silloin mikään auta ...paitsi vinssi. Ja jeepissäsi on kyllä kitkalukko takana mikä kaiken lisäksi tuntuu toimivan, ainakin omassani toimii.


Nelivetomönkkärissä mulla on vinssi oikeastaan vain sen vuoksi, että kun sen oon ajanut tosissaan kiinni, niin saan sen metsässä ilman apua vielä jumipaikasta pois.
Nelivetoisen/"kolmivetoisen" auton ainoa ero verrattuna kaksivetoiseen on se, että ensinmainitun saa ajettua kiinni huomattavasti pahempaan paikkaan kuin jälkimmäisen.

Nelivetoisen/"kolmivetoisen" auton ainoa ero verrattuna kaksivetoiseen on se, että ensinmainitun saa ajettua kiinni huomattavasti pahempaan paikkaan kuin jälkimmäisen.


Kipu on vain tunne
Tuossa linkki Jeepin systeemien toiminnasta.
http://www.jeep.com/en/4x4/how_systems_ ... ec_trac_2/
-P-
http://www.jeep.com/en/4x4/how_systems_ ... ec_trac_2/
-P-
Tännään sitte jätin WJ Kiinni kunnolla liejuun ja laiton äijänä 4LO päälle niin ei siltikään suttaa kuin kulmista
sain kuitenki pois kun annoin kenkää nopialla puolella.
Mutta kun tasamaalla käännät jyrkkään 4lo päällä niin jättää komiat jälet jok renkaasta ja rattikin vastustaa niinku pittää.
4fulltimellä kääntyy nätisit eikä jätä edes jälkiä paljoa.
Miten on ku oon kuullu ett tässä kun laitan 4LO päälle niin pitäs kaikki renkaa sutata. Oonko väärässä?
Auto siis Wj - 01 tomaatti ja Quadra-drive


Mutta kun tasamaalla käännät jyrkkään 4lo päällä niin jättää komiat jälet jok renkaasta ja rattikin vastustaa niinku pittää.
4fulltimellä kääntyy nätisit eikä jätä edes jälkiä paljoa.
Miten on ku oon kuullu ett tässä kun laitan 4LO päälle niin pitäs kaikki renkaa sutata. Oonko väärässä?
Auto siis Wj - 01 tomaatti ja Quadra-drive
Kai siellä viskot pitäs olla akseleillakin QD:ssa.
Ite oon ihmetellyt, että mikä peräöljy on se oikea??? Tarviiko jonkun spesiaalin lisäaineen, vai meneekö sinne normi 75-140 LS-öljy. Kun noita öljyjä löytyisi ihan läheltäkin, ettei viitsisi turhaan köyhän tilata lisäaineita.
Eli oon saanut kahta tietoa asiasta, toisen mukaan vakio ls-lisäaineistettu käy ja toisen mukaan ei, vaan siihenkin pitää laittaa lisäaine...
Edit: Ohjekirja sanoo peristä seuraavaa:Jos autossa on quadra-drive, on käytettävä 75W-140 öljyä, jossa on kitkaa vakauttavaa lisäainetta, eli tarkoittaako tämä ihan normaalia ls-öljyä?
Entäs jakolaatikko, sinne ohjeen mukaan joku dexron3-vaatimuksen täyttävä öljy. Ajattelin, että sopisko siihen Mobilfluid 426???
-P-
Ite oon ihmetellyt, että mikä peräöljy on se oikea??? Tarviiko jonkun spesiaalin lisäaineen, vai meneekö sinne normi 75-140 LS-öljy. Kun noita öljyjä löytyisi ihan läheltäkin, ettei viitsisi turhaan köyhän tilata lisäaineita.
Eli oon saanut kahta tietoa asiasta, toisen mukaan vakio ls-lisäaineistettu käy ja toisen mukaan ei, vaan siihenkin pitää laittaa lisäaine...
Edit: Ohjekirja sanoo peristä seuraavaa:Jos autossa on quadra-drive, on käytettävä 75W-140 öljyä, jossa on kitkaa vakauttavaa lisäainetta, eli tarkoittaako tämä ihan normaalia ls-öljyä?
Entäs jakolaatikko, sinne ohjeen mukaan joku dexron3-vaatimuksen täyttävä öljy. Ajattelin, että sopisko siihen Mobilfluid 426???
-P-
Itse itselleen vastaten, selvittelin tuossa asiaa eteenpäin ja se lisä aine EI ole sama, kuin peräöljyissä valmiina oleva LS-lisäaineistus. Se on kitkaa poistava ja stabiloiva mömmö.
Semmonen "vinkki" löyty, että Castrollilla olis peräöljy, jossa tuo aina on valmiina, mutta uskoisinko ihan noin äkikseltään, lähde ei ole kaikkein luotettavin.
-P-
Semmonen "vinkki" löyty, että Castrollilla olis peräöljy, jossa tuo aina on valmiina, mutta uskoisinko ihan noin äkikseltään, lähde ei ole kaikkein luotettavin.
-P-
Peräöljyistä hajatuksia ja huomioita
Perään, jossa on lukot (quadra drive) laitetaan öljynä 75W -140 API5 GL -luokituksen öljy+ lisäkitka-aine. GL 5 luokitus tarkoittaa sitä, että siinä on jo lisäainetta, mutta ei riittävästi. Lisäaineen määrä peräöljyissä menee luokituksen numeroinnin mukaan.
Moparin oma aine ja Castrolli SAF-X 75W-140 ovat molemmat API5 GL- luokituksen öljyjä, jotka on lisäaineistettava. Dana 30 eteen vajaa pullo ja Dana 44 koko pullo
QD I on vaativin öljyjen ja vaihtovälin suhteen, mutta luotettavin käytössä (animaatiossa QD II, joka on jotenkin sähköohjattu). Jeep tarjoaa vanhempaa QD I järjestelmää mil- käyttöön juuri luotettavuuden vuoksi.
t P
Moparin oma aine ja Castrolli SAF-X 75W-140 ovat molemmat API5 GL- luokituksen öljyjä, jotka on lisäaineistettava. Dana 30 eteen vajaa pullo ja Dana 44 koko pullo
QD I on vaativin öljyjen ja vaihtovälin suhteen, mutta luotettavin käytössä (animaatiossa QD II, joka on jotenkin sähköohjattu). Jeep tarjoaa vanhempaa QD I järjestelmää mil- käyttöön juuri luotettavuuden vuoksi.
t P
Jos on Vari-lok -lukot edessä ja takana, niin kopan ruuvien alla on täyttöohjeet:-P- kirjoitti:Huollosta kuultua, että tuota ainetta ei menis, kuin yx pullo yhteensä???
Tilasin vaan yhden nääs.![]()
-P-
Edessä lukee: 75W140 SYN 38 OZ FRIC-MOD 2 OZ
Takana lukee: 75W140 SYN 72 OZ FRIC-MOD 4 OZ
Ja se LS-lisäaine on 4 oz:n pullo, eli eteen puoli pulloa (laita reilu) ja taakse koko pullo (laita koko pullo + mitä edestä jäi yli)!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Ja jakolaatikosta
Jakolaatikkoon en ole korvaavaa öljyä löytänyt, eli Moparin aineilla vain. Moparin öljyn kannuhinta ei niin kamala ole merkkiliikkeessäkään. Suosittelen vaihtamaan ainakin kerran vuodessa ja muutenkin käyttämään LO-asentoa silloin tällöin, että sisuskalut ei jumahda.
t P
t P