Ongelmana on ollut jo pitkään, että tuollaista taajamanopeutta ajaessa alkaa yht'äkkiä sellainen vaimea tärinä, joka pikkuhiljaa pahenee ja pahenee, kunnes koko auto vatkaa tasaisesti ja voimakkaasti. Olen kokeillut kaikenlaista: mutkitellut puolelta toiselle, jarruttanut, kiihdyttänyt, vaihtanut N:lle, ei mitään vaikutusta vatkaukseen. Ainoa mikä sen poistaa on pysähtyminen. Ihan sama käytänkö pysähtyessä Parkilla vai en, kunhan auton on hetken paikallaan, niin liikkeelle lähtiessä ongelma on poissa. Reipas kiihdytys matkanopeuteen eikä ongelmia tule.
Tätä tapahtuu myös lämpimänä, eli jos pysähdyn matkalla vaikka kauppaan, ja joudun ajelemaan taajamanopeutta ennen kuin pääsen takaisin maantielle, niin joskus se aloittaa saman, ensin vaimeasti, sitten niin että on pakko pysähtyä.
Ongelma alkoi jo ennen etukardaanin vaihtoa, joka ei auttanut. Renkaatkin on vaihdettu ongelman alkamisen jälkeen. Katsurilla ei ole ollut mitään huomautettavaa.
Eli missä ihmeessä ongelma voi olla? Voiko se olla vaihdelaatikossa, jakolaatikossa, kardaanissa tai perässä, kun tärinä ei poistu ajossa vaikka mitä tekisi, tai vaikka vaihtaa N:lle ja rullaa vain? Käytin Jeepin yhdellä korjaamolla, jossa mekaanikko epäili tarinan kuultuaan alapalloja, mutta sitten tutkiessaan havaitsi, että yläpallot on väljät, ja ne pitäisi vaihtaa. Aika siihen olisi ensi viikolla, mutta olisi kiva kuulla mahdollisia muita mielipiteitä tai vahvistusta sille, että väljät yläpallot voi aiheuttaa tällaista...
Välillä olen nyt ajaessa ollut huomaavinani matkavauhdissa pientä nykivää epäröintiä kiihdytyksessä, joskus sellainen hetken värinä vaihtaessa, ehkä kolmoselle. Vaihteet joskus kolahtelee, varsinkin alaspäin vaihtaessa, mutta sitä ne on tehneet jo kauan ennen kuin tämä tärinäongelma alkoi. Muuten vaihdelaatikon toiminta on tuntunut ihan jouhevalta. Se tärinän alku tuntuu ihan siltä kuin jokin vain menisi pois paikoiltaan ja pyörisi sitten pahemmin ja pahemmin epäkeskosti ja vaatii koko auton pysähtymisen ennen kuin voi palata oikeaan asentoon
