3.1 td tyhjäkäynti
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 20.08.2023. 15:39
- Paikkakunta: Pyhätunturi
3.1 td tyhjäkäynti
Miten säädetään grand cherokee 1999 3.1 diesel tyhjäkäyntiä, käy liian kovilla kierroksilla.
Re: 3.1 td tyhjäkäynti
Terve,
Eikös siinä ole sähköisesti ohjattu syöttöpumppu kuten 2.5 TDIssä? Se mitä olen siihen perehtynyt kun vaihdoin vuotavia jakopumpun kannen tiivisteitä (2kpl), niin siinä ei ole mekaanista joutokäynnin säätöä.
Jos pumpulle on tehty "hammer mod", eli liikutettu vasaralla pumpun kantta syöttöpaineen lisäämiseksi, on "tehopiste" saattanut löytyä liian korkean tyhjäkäynnin alueelta.
Enempää en viitsi aiheesta avata kun siihen liittyy riskinsä ylikierroksista ja vähintäänkin vanhojen yläkansien tiivisteiden vuotamisesta.
Pumpun kansien tiivisteiden vaihdon tarpeesta, joka on dieselkorjaamossa koko pumpun huolto sis. kansien tiivisteet 1500€ ja itse turattuna 15€ osat joissa kaikki pumpun tiivisteet + 1-2 h omaa työtä, viestii ainakin naftan tiputtelu, käry ja tyhjäkäynti ongelmat.
Huom. Syöttöpaineiden ja -ennakoiden muuttaminen ei ole laillista tehonlisäykseen millään modauksella päästöjen kasvun takia. Jokin muu häiriö nafta-järjestelmässä voi olla myös kyseessä kuten siis vuoto?
JK. Harjoittelin jakopumpun kansien tiivisteiden vaihdon toisen merkkisen auton samanlaisella Boch pumpulla jolloin minulla oli toinen apuna ja silloin kierrokset karkasivat ylös eikä virran sammuttaminen auttanut, vaan isolla vaihteella jarruttaminen. Tärkeintä on puhtaus, merkitä pumpun molemmat kannet alumiinirunkoon selvästi eri kulmilta ja kolmanneksi puhtaus, sillä likaa syöttöpumppu ei siedä lainkaan.
Eikös siinä ole sähköisesti ohjattu syöttöpumppu kuten 2.5 TDIssä? Se mitä olen siihen perehtynyt kun vaihdoin vuotavia jakopumpun kannen tiivisteitä (2kpl), niin siinä ei ole mekaanista joutokäynnin säätöä.
Jos pumpulle on tehty "hammer mod", eli liikutettu vasaralla pumpun kantta syöttöpaineen lisäämiseksi, on "tehopiste" saattanut löytyä liian korkean tyhjäkäynnin alueelta.
Enempää en viitsi aiheesta avata kun siihen liittyy riskinsä ylikierroksista ja vähintäänkin vanhojen yläkansien tiivisteiden vuotamisesta.
Pumpun kansien tiivisteiden vaihdon tarpeesta, joka on dieselkorjaamossa koko pumpun huolto sis. kansien tiivisteet 1500€ ja itse turattuna 15€ osat joissa kaikki pumpun tiivisteet + 1-2 h omaa työtä, viestii ainakin naftan tiputtelu, käry ja tyhjäkäynti ongelmat.
Huom. Syöttöpaineiden ja -ennakoiden muuttaminen ei ole laillista tehonlisäykseen millään modauksella päästöjen kasvun takia. Jokin muu häiriö nafta-järjestelmässä voi olla myös kyseessä kuten siis vuoto?
JK. Harjoittelin jakopumpun kansien tiivisteiden vaihdon toisen merkkisen auton samanlaisella Boch pumpulla jolloin minulla oli toinen apuna ja silloin kierrokset karkasivat ylös eikä virran sammuttaminen auttanut, vaan isolla vaihteella jarruttaminen. Tärkeintä on puhtaus, merkitä pumpun molemmat kannet alumiinirunkoon selvästi eri kulmilta ja kolmanneksi puhtaus, sillä likaa syöttöpumppu ei siedä lainkaan.
Jeep on aito jeeppi.