Lisävalopohdintaa Patriotin suhteen ja yleisesti

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
Toni S.

Lisävalopohdintaa Patriotin suhteen ja yleisesti

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 19.02.2010. 10:21

1) Onko kukaan onnistunut tulkitsemaan noista tuikuista mikä niiden referenssiluku on? Kuulemma pitäisi lukea aina uusissa valoissa, mutta minä en ole onnistunut tähystelystä huolimatta ajovalojen umpioista sitä näkemään. Sumuvalojen suhteen en ole edes yrittänyt - lumihangessa makaaminen ei ole vielä houkutellut niin paljoa... :roll: Vaan kun Ihmeellinen Internetkään ei suostu tietoa suoltamaan niin kohtahan se lienee pakko vaan itse kaivaa se tieto noista umpimoista. Stana.

2) Mistä ylipäätänsä näkisi nykyään voimassaolevat säännökset lisävalojen suhteen? Joko en osaa enää käyttää Googlea tai sitten päivitettyä tietoa on hankala löytää. Kiinnostaisi tietää mm. se että kuinka monta tuikkua yhteensä keulalla saa nyt olla - esim. jos innostuisi väsäämään kahden lisävalon systeemejä (näin teoreettisena esimerkkinä) missä vain toiset lisävalot palavat yhtäaikaa, onko laillista vai onko lamppuja keulalla liian monta silloin? Referenssilukuraja nykyään on 100, sen tiedän toki jo, mutta silloinhan puhutaan samanaikaisesti palavista valoista, eikö? En tiedä olenko mitään kovin erikoista sävellystä nyt ihan aikuisten oikeasti tuohon autoon hankkimassa, mutta kiinnostaisi silti tietää että millaiset systeemit olisivat laillisia ja millaiset eivät... Sitä välillä tulee visioitua kaikennäköisiä virityksiä. :)
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

QPappa

Viesti Kirjoittaja QPappa » 01.03.2010. 11:58

1) Valojen referenssilukuhan on 20, jos tuikuissa ei sitä lue. Näin laskennallisesti.

2) Tuikkuja saa olla parillinen määrä ja Patriotin kohdalla tarkoittaisi, neljät lisäpitkät. Mut ainakin mun laskujen mukaan silloin pitäisi ottaa auton omista valoista pois pitkät (jos kaikkien pitkien valojen referenssi luku ylittää 100).
Valomääräykset: http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Referenssiluvun muutos: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/5F61A0FA ... ajille.pdf

Itse laitoin auton omiin valoihin Motonetin valonvahvistimen ja polttimoiksi Osramin Nightbreakerit, parani valot huomattavasti!!! Reilun kuukauden ollut nyt paikallaan. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=48-3970
Sen verran vakuutuin noista, että tarkoitus olisi hommata vastaava lisäpitkillekkin, joko yksi tai kaksi vahvistajaa - riippuen mitkä polttimet laitan. Kun noissa valovahvistimissa on maksimi teho 2x60W.[/url]
www.pottupellossa.fi - Konemies ei kävele

Toni S.

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 02.03.2010. 9:40

QPappa kirjoitti:1) Valojen referenssilukuhan on 20, jos tuikuissa ei sitä lue. Näin laskennallisesti.
Näinhän se menee, mutta kuulemma kaikkien tämänikäisten ajoneuvojen umpioihin pitäisi olla merkittynä referenssiluku. Noh, tuossa linkittämässäsi PDF:ssä on oikein kuvallinen esimerkki että miltä ko. merkintä näyttää - koitan varmaan huomenna tähyillä tuota.
QPappa kirjoitti:2) Tuikkuja saa olla parillinen määrä ja Patriotin kohdalla tarkoittaisi, neljät lisäpitkät. Mut ainakin mun laskujen mukaan silloin pitäisi ottaa auton omista valoista pois pitkät (jos kaikkien pitkien valojen referenssi luku ylittää 100).
AKE kirjoitti:Kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot).
Eikös tuo nyt tarkoita sitä että kaukovalaisimien määrä on rajattu neljään kappaleeseen riippumatta siitä kuinka paljon valojen referenssiluku jää sadan alle? Vähän epäselvästi kyllä muotoiltu tuo lause...
QPappa kirjoitti:Valomääräykset: http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Kiitoksia paljon tästä!

Kuva

QPappa

Viesti Kirjoittaja QPappa » 02.03.2010. 21:32

Lisäkaukovaloja saa olla neljä, mutta jos laittaa kunnon valot niin niissä tahtoo olla referenssiluku yli 27, joten ei niitä montaa mahdu keulaan kun raja on 100. Siksi itse ajattelin et jos laittaa neljät lisäpitkät, niin otan auton omista valoista pitkät pois käytöstä, mut kyll nyt näyttäis pärjäävän noillakin.

Niin mulla on nyt keulassa Hella Rallye 3000, sopivilla polttimilla :)
Patriotin valot on siitä hyvät että ne täydentää noita, näkyy hirvetkin - läheltä ja kaukaa.
www.pottupellossa.fi - Konemies ei kävele

Toni S.

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 04.03.2010. 9:12

Patriotin omien ajovalojen referenssiluku on 17.5 Merkintä kyllä sinänsä ihan selkeästi näkyvillä, onpahan muuten vaan sellainen ettei sitä meinaa bongata sitten millään.

Valojen referenssilukuhan kertoo pelkästään sen kuinka kapean valokeilan valo antaa, eikä ole mikään suora "kelpoisuusindeksi". Esim. Offroadpajan heppuhan kehuu kovasti referenssiluvun 10 omaavia lisäpitkiä, ja esimerkkikuvansa ovat aika vakuuttavia - itsekin olen joskus pienellä kinttupolulla jäänyt kaipaamaan valoa mikä näyttäisi senkin mihin ko. polku kaartaa eikä pelkästään sen metsän siinä keulan edessä... Toisaalta taasen, nuo nyt ehkä ovat enemmän erikoistilanteita varten, normaaliin maantieajoon kapeampi ja kauemmas näyttävä valo saattaisi hyvinkin olla parempi.

Joka tapauksessa, parametrit joiden sisällä valovalintojen on tultava tapahtumaan nyt selvät, nyt pitää vielä vaan miettiä sopiva valinta meidän aika vaihtelevissa olosuhteissa tapahtuvaan ajamiseen... Onneksi on valoisa vuodenaika kovaa kyytiä tulossa, ei ole niin hoppu tämän kanssa. :)

Kuva

4x4_76

Re: Lisävalopohdintaa Patriotin suhteen ja yleisesti

Viesti Kirjoittaja 4x4_76 » 26.03.2010. 15:12

Toni S. kirjoitti:Sumuvalojen suhteen en ole edes yrittänyt
Eikä kannatakkaan yrittää, referenssiluku löytyy vain kaukovaloista.
Heikki

Jeep Grand Cherokee Limited '96 5.2

ex Jeep Cherokee -88, 4.0 + AW-4 + Selec-Trac

Kirjoita vastaus