Doddih. Taas hommat etenee jotenkin.
Elikkäs tuo pahaan happeen ajautunut ristinivel tuli vaihdettua jo viimevuoden puolella, mutta sen jälkeen kapistus on nyt ollut talvilevolla. Tai ainakin pääosin. Välillä on pitänyt käydä aina konetta käyttämässä

Vetarista tuli todettua tuon nivelen vaihdon yhteydessä vanhoja vaurioita ja kunhan kelit paranee niin puretaan wanhat pois ja laitetaan jotain kestävämpää cromoly-tikkua tilalle. Toistaiseksi varmistetaan nivelten kuppien paikallaanpysyvyys pienellä sähköliimauksella.
Niin, sitten vähän stooria taas tämän hetken kuvioista. 18.3. tuli taas käytyä yrittämässä Dodgea käyntiin, mutta wanha akku oli senverran heikossa kunnossa että eihän se enää jaksanut kun relettä suristella

Vaan nou hätä. Jeepistä tuoreempi akku tilalle ja johan "hyrähti" iloisesti käymään. Hetken konetta lämmiteltyäni ajattelin sitten kokeilla jakiksen eri asentoja ja että pelaako vielä syksyllä herkistellyt ja öljytyt vivustot. Hyvinhän se jakiksen kepakko nuljahteli asennosta toiseen ja päätin sitten samaan hengenvetoon kokeilla että liikkuisikohan tuomiopäivän kone jäisen hangen läpi eteenpäin ja mahdollisesti tienpenkalla olevan tukevan jäsen lumikasan läpi. Liikkui se muutaman metrin eteenpäin, muttei mennyt kasan läpi ja jäi sitten vielä siihen hankeenkin kiinni
Reilusti runtua vaan ja edestakaisin heijaillen alkoi jo tuntumaan että kyllä se siitä kohta takaisin parkkiruutuunsa saadaan. No hetihän se fiilis lässähti kun tultiin ilmottamaan että "Älä nyt enää ihan kauheesti polje sitä kaasua kun ei ole enää edes kumi vanteella..."
Hanskat naulaan ja auto jäi niille sijoilleen yöksi. Seuraavana päivänä sitten motivoituneena tatti otsassa pistolapiolla jäistä hankea lohkomaan ja lumilapiolla siirtämään pari kuutiota jäistä moskaa edelleen pois pihasta. Loppujen lopuksi ei se ollut paha rasti kaivaa lumia pois auton ympäriltä, mutta tuota lunta on viimeaikoina tullut lapioitua jo muutenkin ihan vi***ukseen asti
No, maastotunkilla helmaputkesta/-palkista keula ylös ja kumi palautuikin jo aika pitkälti alkuperäiseen pyöreään muotoonsa. Vähän pukkeja rungon alle ettei tavitse tunkin varassa koko rohjoa riiputtaa ja fillari irti ja rip-rap Jeepin luokse punnertamaan kumia paikoilleen ja ilmaa renkaaseen.
Onneksi oli meidän nuorempi mekaanikko (Oscar 4v.) auttamassa. Antaa samalla kuvaan vähän mittakaavaa
Ettei menisi liian helpoksi niin eihän Jeepissä ollut akkua tässä vaiheessa ollenkaan, joten kokeilin hyytynyttä Dodgen akkua josko siinä olisi tuon kiukkuisen nelosen käynnistämiseen edes riittänyt potku. No ei tietenkään. Takaisin Dodgelle ruuvaamaan akkua irti ja sillä sitten Jeeppi käymään että saadaan kompura pähisemään. Onneksi nuo nykyiset 35X12.5-15 kumit on 8" leveällä vanteella ja tämäkin "eksynyt lammas" asettui paikoilleen ihan kompuran avulla eikä tarvinnut starttipilotilla poksauttaa sitä valssille. Riitti kun vähän autteli rengasraudalla reunasta
Tämä operaatio päättyi siis onnellisesti ja kun olin akun TAAS kerran vaihtanut Jeepistä Dodgeen niin sekin siirtyi aikalailla helposti takaisin lähtöruutuun. Nuokin kumit tuli todettua kyllä sellaiseksi ajan hapattamaksi purukumiksi, ettei niitä metsään kehtaa mennä rikkomaan. Varmaan jo kulmakorven nuotiopaikalle ajo riittäisi noiden latistamiseen...
Nooo, heti huomenna tai lauantaina viimeistään olisi tarkoitus poiketa Ryttylän suunnalle hakemaan ns. "Jormalaiset" 15" beadlock-kehät ja alkaa hitsuuttelemaan niitä tällä hetkellä toimettomina oleviin 15x10 valsseihin. Noille voisi sitten myöhemmin keväällä hommata jotkin ihan oikeat maastorenkaat
Laitetaan sitten tuosta kehien sähköliimauksesta lisää juttua tänne kunhan saan jotain aikaiseksi. Toivottavasti ehdin vauhtiin jo nyt viikonloppuna
