Rellun 2.1TD (J8S) kansipahvin vaihto
Rellun 2.1TD (J8S) kansipahvin vaihto
Moro vaan!
"Yllättäen" Cherokeeni kannen ja lohkon välistä tihkuu nestettä, joten pahvin uusinta on edessä. Ilmeisesti tuon moottorin herkkä kohta.
Selailin netistä tälläistä http://fr.calameo.com/read/000022320609a3e972ecf
jossa ehdottomasti kielletään kys. moottorin kannen oikaisu tai muu tiivistepinnan "siistiminen".
Onko kenelläkään kokemuksia kansipahvin uusimisesta? Ajatuksena oli että ottaisi pienen (n. 0,1mm) siivun kannesta, jotta saisi pinnan puhtaaksi. Toisaalta tuo opus kieltää kaiken mikä voidaan lukea termin "resurfacing" alle, eli täytynee kokeilla pyyhkäisemättömällä kannella. Vai onko joku onnistuneesti tehnyt moisen?
Ja kansihan on vielä paikallaan, joten mahdollista on ettei nykyistä kantta tarvitse irrotuksen jälkeen käyttää...
"Yllättäen" Cherokeeni kannen ja lohkon välistä tihkuu nestettä, joten pahvin uusinta on edessä. Ilmeisesti tuon moottorin herkkä kohta.
Selailin netistä tälläistä http://fr.calameo.com/read/000022320609a3e972ecf
jossa ehdottomasti kielletään kys. moottorin kannen oikaisu tai muu tiivistepinnan "siistiminen".
Onko kenelläkään kokemuksia kansipahvin uusimisesta? Ajatuksena oli että ottaisi pienen (n. 0,1mm) siivun kannesta, jotta saisi pinnan puhtaaksi. Toisaalta tuo opus kieltää kaiken mikä voidaan lukea termin "resurfacing" alle, eli täytynee kokeilla pyyhkäisemättömällä kannella. Vai onko joku onnistuneesti tehnyt moisen?
Ja kansihan on vielä paikallaan, joten mahdollista on ettei nykyistä kantta tarvitse irrotuksen jälkeen käyttää...
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 28.02.2010. 8:53
- Paikkakunta:
No niin. Kansi kävi irti, en oikaissut. Vuoti nestettä ulos vasemmasta reunasta lohkon ja kannen välistä. Tiiviste oli ehjän näköinen, luultavasti edellisessä remontissa jäänyt jälkikiristykset tekemättä. Kansi oli "puhdas", nou problem. Tuo oli vuotanut nestettä koko ajan, huomasin sen vasta kun vaihdoin äreänvihreät nesteet. Aiempi kirkas neste ei näkynyt paskaisen koneen kyljestä.
Tuo oli tiedossa ettei kannen höyläys vaikuta puristuksiin, lähinnä kielto mietitytti koska joku syy sille lienee. Ehkä tarkoitus oli myydä kansia?
Viikonloppuna pitäisi ottaa savut, katsotaan alkaako pitämään. Venttiilit läppäsin samalla kun kansi oli irti, oli hassusti kaikki pakoventtiilit tiivistepinnastaan laikulla. Hiomalla tasottuivat.
Oli aika reilut pykälät imusarja-imu/pakosarja-kansi -akselilla, parhaimmillaan useita millejä. Surrasin pykälät pois, ei siitä huonompi ainakaan voi tulla. Pitäisi vielä porata reiät pakopaineen ja -lämmön mittaukseen ennen kuin ryhtyy muihin toimiin...
Tuo oli tiedossa ettei kannen höyläys vaikuta puristuksiin, lähinnä kielto mietitytti koska joku syy sille lienee. Ehkä tarkoitus oli myydä kansia?
Viikonloppuna pitäisi ottaa savut, katsotaan alkaako pitämään. Venttiilit läppäsin samalla kun kansi oli irti, oli hassusti kaikki pakoventtiilit tiivistepinnastaan laikulla. Hiomalla tasottuivat.
Oli aika reilut pykälät imusarja-imu/pakosarja-kansi -akselilla, parhaimmillaan useita millejä. Surrasin pykälät pois, ei siitä huonompi ainakaan voi tulla. Pitäisi vielä porata reiät pakopaineen ja -lämmön mittaukseen ennen kuin ryhtyy muihin toimiin...
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 28.02.2010. 8:53
- Paikkakunta:
Noi porrastukset aukoissa on rellumarein ominaisuus, siellä tehtaalla ei oo vissiin ikinä ajateltu kohdistusta.
Imukanavat pienet, samoin pakosarjan aukot.
Yhden bensakoneen (2,0i) kannen tein ja mittailin 3-5mm:n portaita kaikissa suunnissa, aukot olivat siis armottoman ahtaita.
Saa siinä sitten hämmästellä kun ei potkua löydy.
Ehkäpä pitäis tarkistaa pelkän pakosarjan hengitys, saattais löytyä uutta puhtia turbon pyöritykseen
Imukanavat pienet, samoin pakosarjan aukot.
Yhden bensakoneen (2,0i) kannen tein ja mittailin 3-5mm:n portaita kaikissa suunnissa, aukot olivat siis armottoman ahtaita.

Saa siinä sitten hämmästellä kun ei potkua löydy.
Ehkäpä pitäis tarkistaa pelkän pakosarjan hengitys, saattais löytyä uutta puhtia turbon pyöritykseen

-Cherokee 3d TD-
Siksi juuri meinasin pakopaineet mitata. Muuten ei valusarjaksi näytä kauhean huonolta, yllättävän jouheat mutkat ja lähes saman mittaiset putket. Virtauspinta-alakin sillä seinällä että pysyy kaasussa vauhtia.
Puhaltaa vaan aika rankasti esim. 1-4 pyttyjen kaasut toisiaan vastaan, voisi kollektorin luo viritellä jotain ohjaavaa väliseinää tai vastaavaa. Jollain olisi kyllä mukava varmistaa ettei virtaus hankaloidu kovasti tuon jälkeen.
Josko ensin laitan tuohon uuden putken turbolta taakse, mittaan vaan ensin vanhan putken paineen ennen vaimenninta, ja uudesta putkesta samasta kohdasta. Ettei ainakaan paine pääse kasvamaan ja ahdistamaan tuota pienen pientä ahdinta.
Puhaltaa vaan aika rankasti esim. 1-4 pyttyjen kaasut toisiaan vastaan, voisi kollektorin luo viritellä jotain ohjaavaa väliseinää tai vastaavaa. Jollain olisi kyllä mukava varmistaa ettei virtaus hankaloidu kovasti tuon jälkeen.
Josko ensin laitan tuohon uuden putken turbolta taakse, mittaan vaan ensin vanhan putken paineen ennen vaimenninta, ja uudesta putkesta samasta kohdasta. Ettei ainakaan paine pääse kasvamaan ja ahdistamaan tuota pienen pientä ahdinta.
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 28.02.2010. 8:53
- Paikkakunta:
No nyt ei olekaan mihinkään kiire.
Öljyn seassa nestettä tarpeeksi. Otan illalla öljypohjan irti, uskoisin että neste tulee sylinteriputkien välistä. Ei nyt olisi millään enää jaksanut tuota aukaista, on ollut jo riittävästi remonttia. Manuaali kyllä käskee laittamaan "liner holding tool":in pitämään putket paikallaan kun kansi on irti, mutta eihän ohjeita pidä uskoa!
Ensin epäilin että purkuvaiheessa olisi lorahtunut öljykanavaan kannesta tms. nestettä, mutta nyt kun öljyroput on irti ja avaa paisuntasäiliön korkin tippuu nestettä hiljakseltaan. Eli en usko että v*tuiksi mennyt kansiremontti tekisi tuota.
Jos sitä samalla vaihtaisi laakerit ainakin kiertokankiin...
Öljyn seassa nestettä tarpeeksi. Otan illalla öljypohjan irti, uskoisin että neste tulee sylinteriputkien välistä. Ei nyt olisi millään enää jaksanut tuota aukaista, on ollut jo riittävästi remonttia. Manuaali kyllä käskee laittamaan "liner holding tool":in pitämään putket paikallaan kun kansi on irti, mutta eihän ohjeita pidä uskoa!
Ensin epäilin että purkuvaiheessa olisi lorahtunut öljykanavaan kannesta tms. nestettä, mutta nyt kun öljyroput on irti ja avaa paisuntasäiliön korkin tippuu nestettä hiljakseltaan. Eli en usko että v*tuiksi mennyt kansiremontti tekisi tuota.
Jos sitä samalla vaihtaisi laakerit ainakin kiertokankiin...
Nyt en kyllä muista. Jos olen soittanut, se oli varmaan joskus syyskuussa. Mutta uskoakseni se en ole ollut minä.
Eilen otin öljypohjan pois, ja moottorin takapäästä vasemmasta kulmasta öljykanavaa pitkin tippuu neste öljypohjaan. Täytyy tutkailla kuvista josko tuolla kanavalla ja putken alapään ylemmällä tiivisteellä on jokin yhteys. Otan kuitenkin nuo putket irti, tiivisteet nyt eivät maksa juuri mitään. Kansipahvi menee kuitenkin vaihtoon, ja öljypohjakin on irti. Jos rengastaisi ja hoonaisi putket.
Eilen otin öljypohjan pois, ja moottorin takapäästä vasemmasta kulmasta öljykanavaa pitkin tippuu neste öljypohjaan. Täytyy tutkailla kuvista josko tuolla kanavalla ja putken alapään ylemmällä tiivisteellä on jokin yhteys. Otan kuitenkin nuo putket irti, tiivisteet nyt eivät maksa juuri mitään. Kansipahvi menee kuitenkin vaihtoon, ja öljypohjakin on irti. Jos rengastaisi ja hoonaisi putket.
No joo. Taisi olla vaan kannentiivisteen vuotoa.
Putkien tiivisteiden saatavuus ja hinta rajaavat siis männänrenkaiden vaihdon pois.
Ja syy vuotoon selvisi. Autodata ja Chilton kehottavat kiristämään 104Nm lopulliseen momenttiin kannenpultit. Kun katsoo Autodatan suositusta Renaultiin samalla moottorilla, pitää pultit vaihtaa ja suorittaa kulmatiukkaus. 20Nm + 50Nm +105 astetta+ 105 astetta suurimpiin pultteihin. Eli puristusvoima on aivan eri luokkaa! Ei ihme vaikka vuoti. Vuoto oli ilmeisesti juuri öljyn paluukanavan kohdalla, eli "helpommin" työnsi veden öljyn sekaan kuin toisin päin.
Samaa suosittaa tuo aiemmin laittamani Renaultin oma ohje noille moottoreille.
Nyt on pultit tilattu, saa nähdä miten käy.
Mitenkäs ne jotka ovat pahveja noihin vaihtaneet, millä momentilla? Entä onnistumis-%?
Putkien tiivisteiden saatavuus ja hinta rajaavat siis männänrenkaiden vaihdon pois.
Ja syy vuotoon selvisi. Autodata ja Chilton kehottavat kiristämään 104Nm lopulliseen momenttiin kannenpultit. Kun katsoo Autodatan suositusta Renaultiin samalla moottorilla, pitää pultit vaihtaa ja suorittaa kulmatiukkaus. 20Nm + 50Nm +105 astetta+ 105 astetta suurimpiin pultteihin. Eli puristusvoima on aivan eri luokkaa! Ei ihme vaikka vuoti. Vuoto oli ilmeisesti juuri öljyn paluukanavan kohdalla, eli "helpommin" työnsi veden öljyn sekaan kuin toisin päin.
Samaa suosittaa tuo aiemmin laittamani Renaultin oma ohje noille moottoreille.
Nyt on pultit tilattu, saa nähdä miten käy.
Mitenkäs ne jotka ovat pahveja noihin vaihtaneet, millä momentilla? Entä onnistumis-%?
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 28.02.2010. 8:53
- Paikkakunta:
Tuo nelinkertainen kiristys tuntuu olevan se oikea, maailmalla ovat samoin ihmetelleet että rempan jälkeen vuotaa kun ovat kiristäneet vain kertaiskulla.
Sitten joku selvittänyt tuon useamman kerran taian ja vuoto loppunut.
Eivät oo vissiin mekaanikot uskoneet että joutuu veivaamaan noin monta kiristystä mutta onneksi on omistaja ollut tilanteen tasalla
Sitten joku selvittänyt tuon useamman kerran taian ja vuoto loppunut.
Eivät oo vissiin mekaanikot uskoneet että joutuu veivaamaan noin monta kiristystä mutta onneksi on omistaja ollut tilanteen tasalla

-Cherokee 3d TD-
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 28.02.2010. 8:53
- Paikkakunta: