Hihnankiristin

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Gary Grand
Viestit: 146
Liittynyt: 26.01.2009. 8:54
Paikkakunta: Petäjävesi

Hihnankiristin

Viesti Kirjoittaja Gary Grand » 11.06.2010. 9:09

Poksahtipa aamulla Grandin apulaitehihnan alemman kiristimen laakeri.
Eipä siinä mitään, kun tuli jo aiemmin Jamantilta ostettua uudet... jääneet tietysti laittamatta aikanaan paikalleen :oops: :( Olis säästynyt tältäkin.

Tuo kiristimen mokoma vaan vääntyi sitten sivuun ihan reippaasti, lohkaisten jakopäänkopasta korvakkeen puolikkaan mukanaan. Kiinni koneessa siis 10mm ruuvilla kierteessä lohkon etupäässä ja menee vain läpi tuosta korvakkeesta. 10mm ruuvi nyt 45 asteen kulmassa. :cry:

Onko jollain kokemusta vastaavasta? Ajattelin laittaa nyt kuntoon pelkällä kiristimen laakerilla ja uudella ruuvilla.

Eli kestääkö tuo 10mm ruuvi yksinään hihnankiristimen "vartena", vai onko tästä lähdettävä jakopäänkoppakauppaan
:shock:

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.06.2010. 10:03

Milläs koneella tuo on, sais vähän hahmotettuu, minkälainen rakenne!!!???
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Gary Grand
Viestit: 146
Liittynyt: 26.01.2009. 8:54
Paikkakunta: Petäjävesi

kiristinvika

Viesti Kirjoittaja Gary Grand » 11.06.2010. 10:04

:oops: no, niin. Eli autohan on tietysti 4.0. Ja ilmastoinnilla.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.06.2010. 10:08

Tuota noin.... Ainoo 6-koneinen, mistä nyt katsoa, on toi -00 Grandi, siinä se kiristin on kiinni ilmastoinnin telineessä yhdellä ruuvilla!!

Enkä kyllä suoraan ymmärtänyt sun korjausehdotusta, kestääkö yhdellä 10mm pultilla?? Eikös se ole muutenkin kiinni yhdellä 10mm pultilla?? Selvennätkö lisää, että mäkin ymmärrän :oops: :oops:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Gary Grand
Viestit: 146
Liittynyt: 26.01.2009. 8:54
Paikkakunta: Petäjävesi

...vikaa, vikaa, vikaa...

Viesti Kirjoittaja Gary Grand » 11.06.2010. 10:27

Jep.
Eli kyseessä on laturin viereinen, eli alempi idler-pyörä, joka on tosiaan yhdellä 10mm läpipultilla kiinni. Ruuvi menee jakopäänkopan reunan läpi vapaareiässä, lohkon etupäähän, jossa on sitten kierre. Tuo jakopäänkopan reuna antaa tukea n. 30mm matkalla tuolle 10mm ruuville, mutta on nyt lohjennut pois.

Hihna tulee laturilta idlerin alle ja siitä ylös kompuralle, eli idleriin vaikuttaa voimat juurikin vain ylös ja oikealle, eli suuntaan josta tuo pala on nyt pois. 10mm ruuvi jäisi siis yksin kantamaan 30mm varrella koko hihnavoiman... Tuntuu olevan vähän turhan heikoilla, muttei nyt uutta jakopäänkoppaakaan ole paikalleen heittää.

Gary Grand
Viestit: 146
Liittynyt: 26.01.2009. 8:54
Paikkakunta: Petäjävesi

Vika

Viesti Kirjoittaja Gary Grand » 11.06.2010. 10:38

Kuvallista selvitystä:
hihnan kulku

Jakopäänkoppa

Jakopäänkopan kuvasssa merkattu nuolella haljennut korvake, jos sattui osumaan oikean kohdalle... Mutta on tosiaan vapaareikä kopan reunan läpi. Kierre on vasta lohkossa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.06.2010. 10:49

OK!! Tossa -00:ssa on erilainen reititys!!

Mulla on käytettyjä koppia ja uutta koppaa (tuossa: http://www.jamant.fi/jakopaankotelo-cro ... -1247.html, tosin jotain eroa on uudempaan, kun luettelon mukaan sopii vain -92 asti ja uudemmalla on eri numero, pitäiskin verrata tohon -97 purkukoneeseen sitä) hyllyssä!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Gary Grand
Viestit: 146
Liittynyt: 26.01.2009. 8:54
Paikkakunta: Petäjävesi

Koppa

Viesti Kirjoittaja Gary Grand » 11.06.2010. 10:55

:D Hyvä tietää, että osia on muutamassa päivässä saatavilla.
Mikähän noissa sitten muuttuu -92-93 välillä?!

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Koppa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.06.2010. 10:58

Gary Grand kirjoitti::D Hyvä tietää, että osia on muutamassa päivässä saatavilla.
Mikähän noissa sitten muuttuu -92-93 välillä?!
Ei tietoa, täytyy verrata, jos vaikka tosta purkukoneesta ottais kopan irti ja vertais, kun vaan ehtis, olis muutakin odottavaa.....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Gary Grand
Viestit: 146
Liittynyt: 26.01.2009. 8:54
Paikkakunta: Petäjävesi

Jakopäänkoppa

Viesti Kirjoittaja Gary Grand » 11.06.2010. 11:55

Ok! Taitaa tällä hetkellä mun olla helpointa laittaa toinen Jeeppi ajoon ja suhailla sillä kunnes tuo Limi tulee kuntoon.. :shock:
Tuli muutakin työmaata autojen kanssa samaan rysään:
Emäntä soitteli tien päältä, että Vojakkeri on oksentanut nesteensä tielle :shock: :roll:
Mistä näitä tulee... :?:

Gary Grand
Viestit: 146
Liittynyt: 26.01.2009. 8:54
Paikkakunta: Petäjävesi

vikaa...

Viesti Kirjoittaja Gary Grand » 14.06.2010. 6:50

Palataanpas vielä aiheeseen:
Tuo alempi vapaapyörä tulee siis kiinni siihen ylempään jakopäänkopan reikään, ei tuohon aiemman viestin kuvassa nuolella merkittyyn.
Ruuvi ei mene lohkoon, niinkuin aiemmin kuvittelin, vaan jakopään kopan(amuliinia), sen takalevyn(amuliinia) ja ilmastoinnin kompuran jalan(amuliinia) läpi. Ja kaikki nämä sitten on vapaareikiä. Paketin takana on erittäin hyvässä piilossa mutteri... :shock: :x Ja kierteet tietysti ruosteessa. Jokaikisestä alumiinipalikasta puuttuu puolet reiästä.

Tämänhetkinen hätäapukorjaus mokomalle oli laittaa lyhyempi hihna(1973mm) ja jättää ilmastoinnin kompura pois käytöstä. Ilmeisesti 1950 olisi ollut juuri sopiva hihnan pituus, mutta eihän sitä hyllystä löytynyt. tuolla pidemmällä kiristys juuri ja juuri riittää.

Mukavaa viikonloppuaskartelua vesisateeessa syrjäisellä parkkiksella Jeepin tilavassa konehuoneessa. :evil:

Mitäpä tästä opin: Vaihda ne hihnapyörien laakerit vaikka varmuuden vuoksi. Varsinkin kun lojuvat valmiiksi hyllyssä. :oops:

Kirjoita vastaus