KJ takakardaanin nivelet.. Millon hajoaa..?

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

KJ takakardaanin nivelet.. Millon hajoaa..?

Viesti Kirjoittaja kozel » 01.09.2010. 21:39

Onko väki uusinut noita KJ:n takakardaanin ristikoita missä kilometreissä?
Tuo vaihdelaatikon vaihto alkaa olla ajankohtainen niin ajattelin kannattaako samalla vaihtaa rasvattavat ristikot takakepukkaan ja tietty samalla tasapainotus..?

Mittarissa nyt 220tkm sekä vm 2002 ja lieviä tärinöitä/jyrinöitä tulee 80-130km/h haitarilla. Ja mitä lie kustantanut nuo ristikot ja tasapainotukset?

Tiedä sitten tuleeko jyrinät pikkuhiljaa porsivasta laatikosta vai jakolaatikosta vai kardaanista :D Onneks lojuu 24tkm -03 ajettu loota/jakoloota rappusten alla odottamassa.. On muuten tuo -03 laatikko takakepukan lähdön osalta varustettu tuollaisella värinänvaimentimella.

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 02.09.2010. 0:06

Onko risa vaihteistosi tomaatti vai manuale?

Ei oo vielä tarvinnut ristikoita vaihdella.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 02.09.2010. 10:10

Manuaali loota on tuo.. NV3550 malliltaan. Eli sama loota kuin NV3500 mutta lueskelin että tuo NV3550 on irrotettavalla kytkinkopalla (Bellhousing)

Avatar
KJark
Viestit: 77
Liittynyt: 30.03.2008. 20:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KJark » 02.09.2010. 18:35

reilu 8o tuhatta kilometriä mittarissa, kun takakardaanin ristikko vaihdettiin.
ex: Jeep KJ 3.7 V6 limited + OME 2'' + skid plates

Aapo
Viestit: 114
Liittynyt: 10.04.2010. 23:50
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aapo » 04.09.2010. 22:05

Reipas satatuhatta oli lasissa, kun taaempi takaritikko vaihdettiin. Parilla kympillä saa tarvikeristikon jossa nippa, joten elkää h*lvetissä maksako yli sataa euroa nipattomasta alkuperäisosasta.

Eikä sitä kartaania tarvi tasapainottaa pelkän ristikonvaihdon takia. Kun mulla tuli tuo vaihto ajankohtaiseksi, kuulosti ensin että koko auto pitää hajottaa palasiksi ja kaikki osat vaihtaa ja tasapainottaa, eikä siitä ehkä silti tule hyvä. Olkaahan tarkkana (Te muutkin jotka ymmärrätte autoja huonosti), jos vain joku tuttunne tajuaa näistä jotain, kyselkää!

Tuntuu välillä olevan aivan tajutonta kusetusta koko huoltoala. Joka prkl pultti ja ruuvi kuulostaa olleen niin tiukalla, että sen aukaisuun on menny koko päivä. Puslat ei irtoa millään ym ym... :roll:

Uittu opettelen tekemään kaiken mahdollisen ite ja säästän satsuja. Pikkuhommistakin veloittavat älyttömyyksiä ja auto seisoo pajalla parhaillaan viikon. Pitäkää tunkkinne PRKL!

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 04.09.2010. 22:33

Itse kyllä kattelen ensin tarvikeosat ja sitten vasta mietitään otetaanko alkuperäis osaa kun tarviketta ei saatavilla. Samallahan tuo kardaanin tasapainotus menee kun vaihtavat siihen sen nipalla olevan ristikon. Sprintteriin tais olla 100e/kpl ristikot vaihdettuna ja sillon samalla se tasapainotus niin menee se siinä samalla purkamisella. Kuitenkin siinä samalla menee kytkin, vaihteisto (NV3500), jakolaatikko (NP231) ja jakopää vaihtoon. Toisin sanottuna menee pari iltaa tuon kanssa hääräilessä.

Niin ja sen verran suolasen hinnan heitti autokeskus jakopäälle että ostin itselleni jakopään työkalut. Saas nähdä teenkö itse jakopään vai viekö jollekki toiselle pajalle. Kuitenkin se takuu o mukavaa olla ja ei vissiin pahoja hintoja noista ota kun autodata näyttää muutamaa hassua tuntia vaihtotyöksi..

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Täristää yli 80 nopeudessa vedättämällä

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 24.04.2011. 22:51

No niin!
Nyt näyttäs menneen taka-kardaanin ristikko! (107tkm)
Kun vedättää ~80 km/h -> kuuluu takavedolla mahotonta jurinaa.

Mistä tollaisen nipalliset ristikot löytys?
Aapo kirjoitti:Reipas satatuhatta oli lasissa, kun taaempi takaritikko vaihdettiin. Parilla kympillä saa tarvikeristikon jossa nippa, joten elkää h*lvetissä maksako yli sataa euroa nipattomasta alkuperäisosasta.

Eikä sitä kartaania tarvi tasapainottaa pelkän ristikonvaihdon takia. Kun mulla tuli tuo vaihto ajankohtaiseksi, kuulosti ensin että koko auto pitää hajottaa palasiksi ja kaikki osat vaihtaa ja tasapainottaa, eikä siitä ehkä silti tule hyvä. Olkaahan tarkkana (Te muutkin jotka ymmärrätte autoja huonosti), jos vain joku tuttunne tajuaa näistä jotain, kyselkää!

Tuntuu välillä olevan aivan tajutonta kusetusta koko huoltoala. Joka prkl pultti ja ruuvi kuulostaa olleen niin tiukalla, että sen aukaisuun on menny koko päivä. Puslat ei irtoa millään ym ym... :roll:

Uittu opettelen tekemään kaiken mahdollisen ite ja säästän satsuja. Pikkuhommistakin veloittavat älyttömyyksiä ja auto seisoo pajalla parhaillaan viikon. Pitäkää tunkkinne PRKL!
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä 28CRDKJ, muokattu yhteensä 25 kertaa
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

Aapo
Viestit: 114
Liittynyt: 10.04.2010. 23:50
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aapo » 24.04.2011. 23:21

US-Partsista.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 25.04.2011. 11:06

Itse vein koko kardaanin kometille espoossa. Vaihtoivat uudet rasvattavat nivelet sinne. Kuulemma Fordin nivelet sopivat.

Tekivät nivelten vaihdon, tasapainottivat ja maalasivat kepakon.
Samalla vein sen etukepakon niille niin rasvasivat sen isomman nivelen siitä. Takakardaanin nivelet oli jo ihan kuivat 227tkm kohdalla.

kometin sivut

Voidaan hoitaa kardaanin irrotus ja asennus siinä komettia vastapäätä Dynawatilla (juvantasku 3)

Kirjoita vastaus