Wj etukardaani
Wj etukardaani
Kysyisin semmoista asiaa että saako Jeepillä ajaa etukardaani irroitettuna. Asensin autooni 4 tuuman rc:n korosarjan,jonka jälkeen rupesi kuulumaan ulinaa etenkin moottorijarrutuksella ja epäilisin äänen tulevan etukardaanista. Eli autohan on wj grand cherokee vm.03 ja quadra drive. Terv. Anssi J
Jeep kj cherokee 2.8 crd
Pystyy ajamaan, takapää saa voimansa suoraan, jakolaatikon pääakseli menee progressiivisen kytkimen läpi!! Ei siis ole viskolaatikko, vaan on progressiivinen kytkin. Tosin sillä ZJ:n viskolaatikollakin pystyy ajamaan ilman etukardaania, samalla lailla siinä voima välittyy taka-akselille, takapää vetää aina 100%!! Vain etuveto menee noiden kytkimien läpi!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Kardaanista
Kiitokset tiedosta, kokelin ajaa ja äänet hävisivät, eli kardaanin kulma etenkin jakolaatikolta taisi muuttua sen verran että pitää ääntä. Itse veikkaisin sitä jakolaatikon pään niveltä että ääni tulee siitä, mutta katsotaan nyt kuinka kauan se kestää ja ryhdytään sitten toimenpiteisiin 

Jeep kj cherokee 2.8 crd
Re: Kardaanista
Juu, enemmän on noita kardaaneja mennyt, kuin muuta etupäästä, yleensä se on se etukardaanin takanivel, joka hajoaa, mutta onneksi, uusia CV-niveliä just siihen takapäähän on tulossa, eli tuota: http://www.jamant.fi/cvnivel-wjkj-jam36180-p-3102.htmlAnssi.J kirjoitti:Kiitokset tiedosta, kokelin ajaa ja äänet hävisivät, eli kardaanin kulma etenkin jakolaatikolta taisi muuttua sen verran että pitää ääntä. Itse veikkaisin sitä jakolaatikon pään niveltä että ääni tulee siitä, mutta katsotaan nyt kuinka kauan se kestää ja ryhdytään sitten toimenpiteisiin
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Kovasti ainakin jenkkilän foorumeilla puhuvat (ihan siis ZJ:n omistajat jotka on niitä paljon huoltaneet), että '93-'95 mallien 249:t on sellaisia joissa sekä etu- että takapään veto menee viskon läpi? Uudemmissa 249:issä ('96->) taas takaveto menee suoraan läpi. No, minä tosin muistin että kaikki oli tällaisia. Se mitä katoin netistä räjäytyskuvia niin tuntui tosin löytyvän vain tuosta uudemmasta laatikosta tietoa, vanhempaa ei ollenkaan. Vai onko sitten taas jenkeillä ollut ihan eri tyyppiset 249:t alkuvaiheessa kuin Euroopan markkinoilla 
Kaikki 247:t ja uudemmat 249:t ainakin siis takaveto on tosiaan "kiinteä" ja etuveto tulee mukaan tarpeen vaatiessa. No, aina oppii jotain uutta, luulin että kaikki nuo jatkuvan nelivedon askit (242:ta lukuunottamatta) on sellaisia missä etu- ja takapään veto ei ole kiinteä.

Kaikki 247:t ja uudemmat 249:t ainakin siis takaveto on tosiaan "kiinteä" ja etuveto tulee mukaan tarpeen vaatiessa. No, aina oppii jotain uutta, luulin että kaikki nuo jatkuvan nelivedon askit (242:ta lukuunottamatta) on sellaisia missä etu- ja takapään veto ei ole kiinteä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Kardaanista
Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko WJ:ssä myös sama kuin osassa ZJ:tä että etukardaanin jakoaskin päässä on tuplaristikollinen nivel ja etupäässä vakionopeusnivel? Ittellä mm. on ZJ:ssä näin, ja paljon ovat haukkuneet tuon tyyppisen kardaanin kestoa korotetussa autossa.JAMANT kirjoitti:Juu, enemmän on noita kardaaneja mennyt, kuin muuta etupäästä, yleensä se on se etukardaanin takanivel, joka hajoaaAnssi.J kirjoitti:Kiitokset tiedosta, kokelin ajaa ja äänet hävisivät, eli kardaanin kulma etenkin jakolaatikolta taisi muuttua sen verran että pitää ääntä. Itse veikkaisin sitä jakolaatikon pään niveltä että ääni tulee siitä, mutta katsotaan nyt kuinka kauan se kestää ja ryhdytään sitten toimenpiteisiin
Tavallisella etupään ristikolla olevat pitäisi kestää hyvin, eli jos vaihtaisi etuakseliin normi yoken ja laittaisi sellaisen kardaanin missä on tuplaristikko takana ja normiristikko edessä niin pitäisi kestää.. ja tietysti säätää korotuksen yhteydessä ehdottomasti sen akselin pinionikulman kohdalleen. Tuntuu että aika monet unohtavat tämän asian, ja siksi kardaanin niveliä tuhoutuu..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
WJ:ssä muistaakseni kaikissa malleissa on CV-nivelet etukardaanin molemmissa päissä!!
Olen ainakin yhteen (Urkin) ZJ:n vaihtanut etuperään yoken, jotta saatiin ristikkomallin kardaani tilalle!! Periaatteessa saman vois tehdä WJ:n, mutta pitää vaihtaa sekä jakolaatikon että etuperän yoket!!
Olen ainakin yhteen (Urkin) ZJ:n vaihtanut etuperään yoken, jotta saatiin ristikkomallin kardaani tilalle!! Periaatteessa saman vois tehdä WJ:n, mutta pitää vaihtaa sekä jakolaatikon että etuperän yoket!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re:
Nostetaanpas aihetta.JAMANT kirjoitti:WJ:ssä muistaakseni kaikissa malleissa on CV-nivelet etukardaanin molemmissa päissä!!
Olen ainakin yhteen (Urkin) ZJ:n vaihtanut etuperään yoken, jotta saatiin ristikkomallin kardaani tilalle!! Periaatteessa saman vois tehdä WJ:n, mutta pitää vaihtaa sekä jakolaatikon että etuperän yoket!!
Eli mahtaako olla minkälainen homma ja mitä kaikkea osaa tarvitaan?
Itsellä yhden talven ajettu CV-nivel etukardaanissa ja aivan totaalisen paskana. Ei viitsisi noita joka vuosi alkaa uusimaan, joten funtsailin jos olisi mahdollista vaihtaa nuo etukardaaninkin nivelet ristikollisiin...
Jeep Grand Cherokee 4.7 Limited -99
DeTomaso Pantera Group 4 -73
DeTomaso Pantera Group 4 -73
Re: Wj etukardaani
Mä olen laittanut yhteen autoon tämän http://www.4x4parts.fi/voimansiirto/126 ... daani.html

Ja meinasin omaanikin jossain vaiheessa.

Ja meinasin omaanikin jossain vaiheessa.
Re: Re:
Siis WJ-koppaisessa?? Tuo sarja: http://www.jamant.fi/yokemuutossarja-np ... -4017.html ja lisäksi tarvitset sopivan mittaisen tuplaristikko-mallisen etukardaanin jostain Jeepistä!!Camo kirjoitti:Nostetaanpas aihetta.JAMANT kirjoitti:WJ:ssä muistaakseni kaikissa malleissa on CV-nivelet etukardaanin molemmissa päissä!!
Olen ainakin yhteen (Urkin) ZJ:n vaihtanut etuperään yoken, jotta saatiin ristikkomallin kardaani tilalle!! Periaatteessa saman vois tehdä WJ:n, mutta pitää vaihtaa sekä jakolaatikon että etuperän yoket!!
Eli mahtaako olla minkälainen homma ja mitä kaikkea osaa tarvitaan?
Itsellä yhden talven ajettu CV-nivel etukardaanissa ja aivan totaalisen paskana. Ei viitsisi noita joka vuosi alkaa uusimaan, joten funtsailin jos olisi mahdollista vaihtaa nuo etukardaaninkin nivelet ristikollisiin...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Re:
Juu WJ:hin tarkoitus tehdä.JAMANT kirjoitti:Siis WJ-koppaisessa?? Tuo sarja: http://www.jamant.fi/yokemuutossarja-np ... -4017.html ja lisäksi tarvitset sopivan mittaisen tuplaristikko-mallisen etukardaanin jostain Jeepistä!!Camo kirjoitti:Eli mahtaako olla minkälainen homma ja mitä kaikkea osaa tarvitaan?
Itsellä yhden talven ajettu CV-nivel etukardaanissa ja aivan totaalisen paskana. Ei viitsisi noita joka vuosi alkaa uusimaan, joten funtsailin jos olisi mahdollista vaihtaa nuo etukardaaninkin nivelet ristikollisiin...
Näköjään IRO ainakin myy valmista settiä..
http://www.ironrockoffroad.com/10374.html
Jeep Grand Cherokee 4.7 Limited -99
DeTomaso Pantera Group 4 -73
DeTomaso Pantera Group 4 -73
Re: Wj etukardaani
Möisin minäkin täydellistä settiä, mutta kukaan ei sitä osta, kun ne kardaanit on niiiin kalliita. Siksi tein tommosen setin, että kaikki muu on siinä, mutta kardaaniaihion saa hankkia itse, niin saa just sen hintaisen kuin jostain löytää... Kun ei kannata myydä kallista settiä, kannattaa myydä vajaita settejä, niin ei tunnu niin kalliilta... Kun jos ostaa ensin 500:n osan ja sitten 300:n osan, kuin että ostaa kerralla 800:n setin. Ihminen on vaan sellainen ihme otus



Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
- Paikkakunta: Viiala (Akaa)
Re: Wj etukardaani
Mitenkähän jakolaatikon ristikko-yoke 231:stä tai 242:sa käy suoraan 247:aan? Jostain lähteistä kävi ilmi, että 247:n yokessa on booreissa kevennys laatikon sisään tulevassa osassa, jolloin 242:n yoke ei kävisikään, kun ei mene perille asti boorien mennessä yoken läpi ilman kevennystä. Ja puolestaan 231:n ja 242:n yokien vaihtokelpoisuus keskenään ei pelitä ainakaan osanumeroiden perusteella, mutta joissain taas sanotaan niiden käyvän keskenään.
Raha ja romut rauhottaa.