Samin Grandi-99

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Avatar
Sam66
Viestit: 297
Liittynyt: 11.03.2009. 9:30
Paikkakunta: Nurmijärvi Uusimaa p. 045 111 3645

Viesti Kirjoittaja Sam66 » 08.07.2010. 23:47

Hieno kromipalloinen Valleyn vetokoukku tuli myös tänään postissa AMC motorsilta Texasista, asensin ihan itse :) Visalasku on varmaan jotain 65€ josta itse koukku maksoi 19,95$, kyllä Suomessa on kaikki kallista.
Pihallinen Jeeppejä

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: Samin Grandi-99

Viesti Kirjoittaja WinChester » 07.09.2010. 8:48

Sam66 kirjoitti: -Vanteet (orkkis) näyttävät ihan ultrakuppaisilta, mitäköhän niille voisi tehdä muuta kun maalata...?
Vie ne Teollisuusmaalaamo Aaltoon Tervakoskella, Päiviöntie 1. (p. 0405091007). Aluvanteet menee siellä hiekkapuhallusautomaattiin, joka puhaltaa noi sun ei-hunajakennovanteet puhtaaksi ja päälle sitten jauhemaalaus hintaan 15€/vanne, eli koko roska 60€! Hunajakennoisia ei saa tehtyä, koska käsinpuhallusta ei ole, vain automaatti.

Täällä mallia, miltä kuppaset vanteet näyttää ennen ja jälkeen:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=73593
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
Sam66
Viestit: 297
Liittynyt: 11.03.2009. 9:30
Paikkakunta: Nurmijärvi Uusimaa p. 045 111 3645

Viesti Kirjoittaja Sam66 » 08.09.2010. 13:58

Moro, tähän kiireeseen tuli tehtyä vannehopeamaalaus vanteille, mutta tuo teollisuusmaalaamon hintataso vaikuttaa hyvältä.

Kohta tulee tarinaa auton katsastuksesta...
Pihallinen Jeeppejä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 08.09.2010. 14:04

Sam66 kirjoitti: Kohta tulee tarinaa auton katsastuksesta...
Ja se onkin mielenkiintoisen kallis juttu!!! Mitä vierestä olen seurannut...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Sam66
Viestit: 297
Liittynyt: 11.03.2009. 9:30
Paikkakunta: Nurmijärvi Uusimaa p. 045 111 3645

Viesti Kirjoittaja Sam66 » 08.09.2010. 17:29

JAMANT kirjoitti:
Sam66 kirjoitti: Kohta tulee tarinaa auton katsastuksesta...
Ja se onkin mielenkiintoisen kallis juttu!!! Mitä vierestä olen seurannut...
Juu, nyt vain kurkkasin kalenteriin että leimalle kannattaa mennä vasta 16.9 koska auton ensimmäinen käyttöönotto on 15.3. Tulee siis aika pitkä leima kun vielä viikon jaksaa vartoa, seuraava katsastus olisi 15.3.2012 mennessä :)
Pihallinen Jeeppejä

Ralusa2006
Viestit: 148
Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Ralusa2006 » 09.09.2010. 8:39

Tuosta Valleyn vetokoukusta; tuliko siinä todella se pallokin mukana siis se itse vetonuppi?

En halua maalailla mitään seinille mutta nuo USA pallothan on lievästi isompia kuin täkäläiset; kärry kyllä menee siihen mutta tiukkaa tekee varsinkin pois otettaessa.

Ongelma on kuulemma isompi toisinpäin eli kuuli tarinan USA venetrailerista joka oli laitettu täkäläiseen vetonuppiin. Noh irtihän se oli lähtenyt...

Avatar
Sam66
Viestit: 297
Liittynyt: 11.03.2009. 9:30
Paikkakunta: Nurmijärvi Uusimaa p. 045 111 3645

Viesti Kirjoittaja Sam66 » 09.09.2010. 11:35

Ralusa2006 kirjoitti:Tuosta Valleyn vetokoukusta; tuliko siinä todella se pallokin mukana siis se itse vetonuppi?

En halua maalailla mitään seinille mutta nuo USA pallothan on lievästi isompia kuin täkäläiset; kärry kyllä menee siihen mutta tiukkaa tekee varsinkin pois otettaessa.

Ongelma on kuulemma isompi toisinpäin eli kuuli tarinan USA venetrailerista joka oli laitettu täkäläiseen vetonuppiin. Noh irtihän se oli lähtenyt...
Joo komia pallo oli mukana :), tilatessa pitää olla tarkkana ettei tilaa 2" pallolla vaan nimenomaan tuolla 1 7/8" kokoisella.
Pihallinen Jeeppejä

Avatar
Sam66
Viestit: 297
Liittynyt: 11.03.2009. 9:30
Paikkakunta: Nurmijärvi Uusimaa p. 045 111 3645

Viesti Kirjoittaja Sam66 » 16.09.2010. 21:44

Nyt on auto katsastettu ja pitkällä leimalla, päivää vajaa 18kk. Sepä onkin oikeastaan ainoa valoisa puoli tämän kaaran kilvityksessä. Ongelma tulee siitä että auto on tehty alunperin jenkkimarkkinoille, rullannut siis kaupasta ulos ekaa kertaa Orlandossa -99. Sieltä auto on tuotu Carfaxin mukaan Viroon jossa sen katsastaminen on ilmeisesti todettu liian kalliiksi joten sen omistaja on rekisteröinyt sen Latviaan jossa on löysempi kontrolli eu direktiiivien soveltamisessa. Vahinko ettei Suomessa voi tehdä niin että katsastaisi auton vaikka Ruotsin kilpiin.. :)

Homma meni siis kohtuu hankalaksi kun auto tuli Suomeen ja meidän auringontarkkojen inssien syynättäväksi. Klaukkalan katsastusasemalla auton ympärillä konsultoi parhaimmillaan koko henkilökunta toimistolikkaa lukuunottamatta ja löytyihän sitä vikaa ja puutetta kun tarkkaan katsoo. Auto oli teknisesti kunnossa, käsijarru vain piti säätää tosin eipä paljoa lohduttanut kun piti ruveta todistamaan yhteensopivuutta euroautoon. Listaan tuli mm.
-Moottorin tilavuus ja teho
-Päästöt
-Melutaso
-Turvavyöt
-Turvavöiden kiinnitys
-Ajonestolaite
-Ensimmäinen käyttöönottopäivä
-Jarrut
Näissä missään ei auttanut sanoa että ihan samaa huttua on kuin euromalleissa vaan piti olla paperia. Maahantuoja sanoutui heti irti koska kyseessä on jenkkiauto ja ainoaksi reitiksi jäi ottaa yhteyttä tuv nordiciin. Tuv stä paperit tulikin rapeaan kuudensadan euron hintaan ja carfaxista sain ekan käyttöönottopäivän joka sekin maksoi 25e. Näiden lisäksi tilasin Jamantin kautta uudet e merkityt valaisinumpiot korkeudensäädöllä ja tässä kohtaa köyhtyikin sitten noin 800e. Kaikenkaikkiaan katsastus (230e) tuli maksamaan muutostöineen ja paperisotineen noin 1800 euroa.

Tässä vähän hintainfoa jenkkijeepin hakijalle:

Auto 3000e + autovero 2900 (autoveron perusteena käytetään muuten nettiauto comin pyynti-ilmoituksia!!) + katsastus muutoksineen 1800 (riippuu inssistä kuinka kalliiksi tulee) + muita kuluja n. 200 = yhteensä n. 7900 euroa. Oma näkemykseni on että hakeminen kaikesta vaivasta huolimatta kannatti vaikka vielä on edessä mm talvirenkaiden hankinta.

Näihin kuluihin kannattaa varautua joka tapauksessa, koska se että auto on katsastettu jossain eu maassa ei takaa sitä että se suomessa kelpaisi, esim. Saksassa saa poikkeusluvalla jenkkikaarankin kilpiin sellaisenaan ja sehän ei Suomessa onnistu.

Kannattaa muuten katsoa että tuontikaarasta löytyy identifiointiin vaadittavat konepelti ja ovitarrat, muuten homma menee mahdottomaksi.


Kuva

Kyllä ny kelpaa kun on uudet hienot lamputkin :D :D :D
Kuva
Pihallinen Jeeppejä

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 18.09.2010. 0:56

Tää on sitä SF =soviet finland touhuu... vaikka ollaan niin EeeUuu FIN maa... PERK#L#!!!

Rebel70
Viestit: 34
Liittynyt: 19.01.2009. 16:40
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Rebel70 » 21.09.2010. 21:22

Huhhuh kallista sano!!! Onnea leimasta kuitenkin ja hyviä kilometrejä!
Räpeltäjä....

Ralusa2006
Viestit: 148
Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
Paikkakunta:

hankala maa

Viesti Kirjoittaja Ralusa2006 » 01.10.2010. 11:45

kyllä on kilpien saaminen nihilististä tässä maassa. Ei mitään tekemistä järjen kanssa; jos sama auto olisi tullut muuttoautona niin ei tarttis noita paperisotia eikä korkessäätöjä...

Aikanaan korkea-arvoinen virkamies totesi että näillä säädöksillä saadaan turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä autoja Suomeen. Omaan tapaukseeni totesi että "ainahan sen USA auton voi myydä Viroon" (ei silloin ollut EU maa). Harmittaa vieläkin kun ei hoksannut kysyä että jos myyn ja samalla rahalla ostan täältä auton niin olisin saanut n. 10 vuotta vanhemman kapistuksen. Olisikohan viranomaisen tahtotila toteutunut?

BTW: Niille jotka haluaa lähtee hakeen USA:sta niin noihin veroihinhan tulee sitten tullit yms. päälle ku tulee EUn ulkopuolelta. Ja kuljetuskustannuksetkin huomioidaan hintoihin.

Avatar
Sam66
Viestit: 297
Liittynyt: 11.03.2009. 9:30
Paikkakunta: Nurmijärvi Uusimaa p. 045 111 3645

Viesti Kirjoittaja Sam66 » 10.10.2010. 15:37

Näin se jatkuu tämäkin projekti. Auton alusta sai dinitrol-massauksen talvea vasten ja talvirenkaiksi tuli Nokian Hakkapeliitta R kitkat. Pyörät on kokoa 265/70-16 ja ne istuvat orkkisvanteilla joiden takana on 32mm speisserit tuomassa pyöriä lähelle korin ulkolinjaa. Renkaiden kääntörahinat etupäästä(peruuttaessa ja jarrua painettaessa) hävisivät kun siirsin etupuskuria 10mm eteenpäin, samalla siirtyi sisälokari sopivasti eteenpäin. Raideleveyden kasvattamiseen voisi leimasinmiehillä olla paljonkin sanottavaa, mutta käytännössä se paransi tällaisen katuauton ajettavuutta ja uusien kunnollisten renkaiden kanssa rauhoitti matkamenoa.

Seuraavaksi vien auton tiistaina 12.10 Tallinnaan paikalliselle Jeeppikorjaamolle Silverautoon, siellä tehdään ilmastointilaiteremontti jossa korjataan ilmakanavien portit ja vaihdetaan uudet servomoottorit niille.

Seuraavaksi olisi ohjelmassa jousien taonta vallilan takomossa sekä uusien iskareiden hankinta...

Tässä kuvia pohjasta, takapään speisseristä(eipä niitä paljon näe) ja auton uudesta kylkilinjasta.

Kuva

Kuva

Kuva
Pihallinen Jeeppejä

Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 11.10.2010. 8:58

Hyvä Sami

Olen ylpeä susta, että teetit siihen Ruosteeneston. Se raha ei mennyt hukkaan.


Jarno

Avatar
Sam66
Viestit: 297
Liittynyt: 11.03.2009. 9:30
Paikkakunta: Nurmijärvi Uusimaa p. 045 111 3645

Viesti Kirjoittaja Sam66 » 01.11.2010. 15:42

Nyt on vähän nytkähtänyt tämäkin projekti eteenpäin, lämppäri-ilmastointi sai täysremontin Tallinnan Silberautossa, hinta oli noin puolet Suomessa arvioidusta, tosin rahansäästö hupenikin sitten tuliaisiin kun piti ängetä takaluukku kaljaa täyteen :)

Jouset tuli takomosta ja toiveena oli +40mm korotusta, saas nähdä miten tarkkaa duunia ne tekee, allelaitto menee varmaan viikonlopulle..

Kuva

Jonkinlaiset roiskeläpät pitäisi varmaan rakentaa niin kauan kun on helmoissa vielä maalia, saiskohan niitä jostain Jeep logolla...?


Kuva
Pihallinen Jeeppejä

Avatar
Sam66
Viestit: 297
Liittynyt: 11.03.2009. 9:30
Paikkakunta: Nurmijärvi Uusimaa p. 045 111 3645

Viesti Kirjoittaja Sam66 » 13.11.2010. 18:32

Jousiremppa tuli tehtyä, aikaa paloi täysi työpäivä mutta lopputulos oli hyvä ja koeajolenkki viimeistään palkitsi, auto on kulkenut noin rauhallisesti tod näk viimeksi uutena. Tässä alla muutama kuva remontista. Myyn nuo ylimääräiseksi jääneet jouset jos joku WeeJii mies haluaa tehdä samat temput. Jouset maksaa 50e ja taonta+venytys 160e.

Tässä jouset vanhojen ja uusien kanssa vierekkäin:
Kuva

Tässä auto puolivalmiina, eli korotus oli huomattava:
Kuva

Löytyi yksi kolinakohde joka tossa vähän huolestutti, tankin ja pakoputken välinen lämpökilpi oli irti ja ei ihme että se sillä lepatti, nyt on hiljainen auto:
Kuva

Hyvänä apuna oli tuo bilteman mutteripyssy, sillä oli mukava paukuttaa jousta lyttyyn, säästyi varmaan pari tuntia aikaakin:
Kuva

Lopputulos on mukavan ryhdikäs, suosittelen!
Kuva
Pihallinen Jeeppejä

Kirjoita vastaus