Ajoneuvoverolippu !
- Liberty'05 CRD
- Viestit: 82
- Liittynyt: 11.01.2011. 16:19
- Paikkakunta: Masku
Ajoneuvoverolippu !
Nyt se "odotettu" lippu sitten saapui ja aikalailla odotettu oli myös laskun loppusumma vähän alle 900 €/vuosi ja ensi vuosi 2012 tulee olemaan noin 100 € halvempi.
Eihän toi nyt ole kuin 2,4 €/päivä. tosin on hiukan muitakin kuluja autoilusta täällä Suomessa.
hiilidioksidi päästöjen taulukkokin loppui ihan kesken trafin kirjeessä. Taulukossa suurin lukema oli 210 g kun omassa on sentään 262 g tosin lakitekstistä selaamalla löytyy suuremmatkin lukemat.
Eihän toi nyt ole kuin 2,4 €/päivä. tosin on hiukan muitakin kuluja autoilusta täällä Suomessa.
hiilidioksidi päästöjen taulukkokin loppui ihan kesken trafin kirjeessä. Taulukossa suurin lukema oli 210 g kun omassa on sentään 262 g tosin lakitekstistä selaamalla löytyy suuremmatkin lukemat.
Jeep Liberty 2005 CRD Limited "Trail Rated"
Re: Ajoneuvoverolippu !
Jep, samaa ihmeteltiin meilläkin. Jossain - ehkäpä Overdrivellä? - muistelen nähneeni sellaisen energiasäästöluokkatarran kuvan mitä kodinkoneissakin on, paitsi että siitä löytyi myös luokka Ö. Alkoi houkutella moisen liimaaminen ainakin Fordiin.Liberty'05 CRD kirjoitti:hiilidioksidi päästöjen taulukkokin loppui ihan kesken trafin kirjeessä.

Ja kyseisen rautamalmimöhkäleen omistaminen kustantaa kohta 0.99€ per päivä. Hip hei. Vaikka tiedossahan se oli että vero tulee tänä vuonna kasvamaan, eikä tuo taloutta kaada, mutta ärsyttää se silti. Niitä jompaa kumpaa meistä houkuttelevia autoja kuitenkin olisi jonkin verran, jos omistaisi sellaisen lähellekään haaveita liippaavan ajoneuvokokoelman niin pelkästä omistamisen ilosta saisi maksaa varmaan tuhansia euroja - ilman että yksikään auto olisi vielä liikkunut metriäkään! Todella järkevää puuhaa taas vaihteeksi tämän maan hallitukselta. Ja niiden puolesta vituttaa joilla on jo isompi määrä autoja...


Todennäköisesti omalta kohdalta ihan hyvä juttu vain että tekivät tuon verotussysteemin noin hölmösti - jos auto sitä ikäluokkaa että hiilidioksidipäästöt arvioidaan painon mukaan, suurin maksu on 400€ kun taas speksien mukaan verotettavissa se taisi olla 600€. Ja tuosta Fordista nyt lähtee voimasavuja aika hyvin kun vähän polkaisee kaasua...

Patriotinkin ajoneuvovero kohosi hieman, mutta eipä tuo Patriotin maksun lisäys oikeastaan missään tuntunut. Kaipa tuo vuositasolla jonkun kympin taas kustantaa lisää.
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
- Paikkakunta:
Trafin sivuilta löytyy pitempi taulukko aina 400 g asti mutta loppuu sekin kesken; 2002 WJ 4.7 V8 tuottaa trafin taulukkojen mukaan 530 g/km joten vissiin pitäisi olla tyytyväinen kun maksimimaksulla saa sitten reippaasti päästellä yli raja-arvojen.
Vuotta myöhemmin tullut uusi versio tuosta 4.7 (H.O) koneesta ja jää jo jonnin verran tuon maksimirajan. Aika iso parannus tapahtunut ja mihinkähän teknisiin kuvioihin se mahtaa perustua ? Ei oo tullut noihin konemallin eroihin tarkemmin perehdyttyä?
Kallista on ja ei mahda mitään kun tuolla muualla maailmassa käy niin tuntuu että ei me suomessa kasilla ajavat ehkä ihan suurin saastuttajaryhmä olla ainakaan määrällisesti.
Vuotta myöhemmin tullut uusi versio tuosta 4.7 (H.O) koneesta ja jää jo jonnin verran tuon maksimirajan. Aika iso parannus tapahtunut ja mihinkähän teknisiin kuvioihin se mahtaa perustua ? Ei oo tullut noihin konemallin eroihin tarkemmin perehdyttyä?
Kallista on ja ei mahda mitään kun tuolla muualla maailmassa käy niin tuntuu että ei me suomessa kasilla ajavat ehkä ihan suurin saastuttajaryhmä olla ainakaan määrällisesti.
Taitaa suurin osa viimevuosien päästövähennyksistä perustua siihen, että moottorin ohjaussofta on optimoitu testiä varten. Eli teho- ja vääntökäyrissä kauhea notko juuri virallisella testikierrosluvulla. Isossa koneessa tuo ei juuri normiajossa tunnu, mutta jotain pientä ekoihmettä saakin sitten polkea tosissaan jotta pääsee liikkeelle. Ja silloin päästötkin on tietty jotain ihan muuta kuin ilmoitettu lukema.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04
JEgoNEER kilpiin?
Pitäisköhön JEgoNEER kilvittää ihan vaan 5,9l V8:n takiaRalusa2006 kirjoitti:Trafin sivuilta löytyy pitempi taulukko aina 400 g asti mutta loppuu sekin kesken; 2002 WJ 4.7 V8 tuottaa trafin taulukkojen mukaan 530 g/km joten vissiin pitäisi olla tyytyväinen kun maksimimaksulla saa sitten reippaasti päästellä yli raja-arvojen.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Onhan siellä Dodge Ram:ja sentään 8.3L Viperin koneella useampiakin.
Tai sitten tuollainen Ford F-150.
http://www.nettiauto.com/ford/f150/3604940
Kone on vaan 5.4L mutta sentään remmiahdettu ja 760HV.
4.5 sekuntiin 0-100km/h kuorma-autolla!
Tai sitten tuollainen Ford F-150.
http://www.nettiauto.com/ford/f150/3604940
Kone on vaan 5.4L mutta sentään remmiahdettu ja 760HV.
4.5 sekuntiin 0-100km/h kuorma-autolla!
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04
Okei, tarkennettakoon: minua kaivelee edelleen se yksi pirun nätti ja edes hinnaltaan samassa dekadissa budjetin kanssa oleva Ramcharger.
Olisihan tuolla vaikka mitä jännää jos hinnalla ei ole mitään väliä mutta jos pyritään pitämään auton hinta nelinumeroisena, muuttaa se tilannetta hieman.
(Ja seuraavaksi joku huomauttaa jostain 9500€ pyynnöllä olevasta herkusta jotain...
)

(Ja seuraavaksi joku huomauttaa jostain 9500€ pyynnöllä olevasta herkusta jotain...

Onko tosiaan näin, kuulostaa melkoiselta erolta! Kuten tossa yllä jo tuli todettua, niin oman 2002 WJ 4.7 H.O: n päästöt on 385g/km. Aikamoista optimointia taidettu sit tehdä virallista testiä varten, käytännön kulutuslukemat noilla moottoreilla taitaa olla kuitenkin melkeen samat.Ralusa2006 kirjoitti:2002 WJ 4.7 V8 tuottaa trafin taulukkojen mukaan 530 g/km joten vissiin pitäisi olla tyytyväinen kun maksimimaksulla saa sitten reippaasti päästellä yli raja-arvojen.
Vuotta myöhemmin tullut uusi versio tuosta 4.7 (H.O) koneesta ja jää jo jonnin verran tuon maksimirajan. Aika iso parannus tapahtunut ja mihinkähän teknisiin kuvioihin se mahtaa perustua ? Ei oo tullut noihin konemallin eroihin tarkemmin perehdyttyä?
Nyt voi sit todeta, et tää H.O. onkin oikeastaan jonkinlainen "greenline"-ekoversio

There can be only one
Katsos valmistenumeron 10. merkki, taitaa olla 3:nen, eli sun autos on oikeasti 2003 -mallia, koska H.O. -moottori tuli 2003 malleihin!!Croc kirjoitti: oman 2002 WJ 4.7 H.O: n päästöt on 385g/km. Nyt voi sit todeta, et tää H.O. onkin oikeastaan jonkinlainen "greenline"-ekoversio
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Toi olikin muuten hyvä vinkki! Piti käydä oikeen tarkistamassa valmistenumero, ku auton käyttöönottopäiväkin on ollut jo 2002 alkupuoliskolla. Ainakin tän taulukon mukaan vuosimalli olis kyllä 2002, taitaa olla sit ekoja versioita tällä moottorilla (valmistenumeron 10. merkki on mulla 2 ja 8. merkki on J): http://www.wjjeeps.com/vin.htmJAMANT kirjoitti:Katsos valmistenumeron 10. merkki, taitaa olla 3:nen, eli sun autos on oikeasti 2003 -mallia, koska H.O. -moottori tuli 2003 malleihin!!Croc kirjoitti: oman 2002 WJ 4.7 H.O: n päästöt on 385g/km. Nyt voi sit todeta, et tää H.O. onkin oikeastaan jonkinlainen "greenline"-ekoversio
Lisäks taulukon avulla tulkitsin valmistenumerosta mm. sivuturvatyynyjen kuuluvan varustukseen ja kokoonpanon tapahtuneen Grazissa Itävallassa, missä ilmeisesti kootaan kaikki Euroopan myyntiin tulevat Grand Cherokeet. Toi kuudes merkki on E (taulukossa 5spd Auto Transmission, WG Family With Euro Group), pitäiskö tätä siis oikeestaan kutsua WJ: n sijaan WG: ksi uudemman mallin WK vs WH (Eur) tapaan?

There can be only one
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
- Paikkakunta:
4.7 HO on tullut jo optionaalisena joihinkin malleihin jo 2002 ja jopa 2001 pilottina muutamiin harvoihin.
Näin ainakin WJ jeeps sivuston mukaan; http://www.wjjeeps.com/ho_engine.htm
Melkoinen ekomalli tuo HO verrattuna siihen aikaisempaan 4.7 ja siitä huolimatta tehoja melkolaillai enempi. Näin se tekniikka kehittyy....
Näin ainakin WJ jeeps sivuston mukaan; http://www.wjjeeps.com/ho_engine.htm
Melkoinen ekomalli tuo HO verrattuna siihen aikaisempaan 4.7 ja siitä huolimatta tehoja melkolaillai enempi. Näin se tekniikka kehittyy....