Heps!
Eli meni tuo moottorin takapään päästefan vaihto sitten sunnuntaille kun jakolaatikko vei vielä koko lauantain.
Stefan vaihdosta hieman tarinaa:
Kori- ja jousikorotus auttoi tätä hommaa pirusti! Etupyörien alle laitoin 15cm puutukit niin oli jo mukavasti tilaa auton alla. puutukkien jälkeen ei muutakuin öljyt pihalle koneesta ja öljypohjaa irroittamaan. Ainut mikä piti puoliksi irroittaa ennen öljypohjaa oli etupään moottorin alla oleva "roiskeläppä".
Öljypohja lähti nätisti irti. Tämän jälkeen irroitin takapään runkolaakeri kiinnikkeen jonka sisällä siis tämä vaihdettava stefa sijaitsee. Auton moottori on niin vanha joten siinä ei ollut tätä alapääntukea mikä on runkolaakereiden kiinnikkeissä kiinni (mikä lienee viralliselta nimeltään tuo osa).
Sitten alkoi jännittävin vaihe kun kampiakselin yläpuolinen osa stefasta piti ottaa irti

Hieman aluksi jännitti ja mietinkin että kannattaako tuohon ryhtyä, entäpä jos se ei sieltä lähdekään irti. Tähän avuksi otin vanhan talttapää ruuvimeisselin (noin 25cm pitkä että pääsee lyömään vapaasti), päästä muotoilin hiomalaikalla sopivan muodon jotta se osuu stefan vaijerivahvikkeeseen. Ensin kokeilin tätä lyöntiapuvälinettä kampiakselin alapuoliseen stefan puolikkaaseen (joka siis kiinni irroitetussa runkolaakerin kiinnikkeessä) ja totesin meisselin hyväksi stefan puolikkaan liikahdettua.
Noh, siitä sitten auton alle, meisseli kohdilleen ja vasaralla naputtamaan (kevyt vasara ja monta iskua parempi kuin painava pajavasara ja vähemmän iskuja). Kuin ihmeen kaupalla stefa irtosi kohtuu nätisti! Melkein onnenkyyneleet pääsivät
Putsausten jälkeen sitten asentelin uuden stefan yläpuolisen puolikkaan paikalle. Sivelin ulkopinnan saippualla ja kampiakseliin vastaavan pinnan öljyllä jotta stefa menisi vähän luikkaammin paikoilleen. Tämäkin oli aika iisi juttu, stefa meni paikoilleen ilman väkivaltaa ja ilmeisesti onnistuin sen laittamaan myös oikeinpäin

Runkolaakerin puoliska ja kiinnike takaisin paikalleen ja veto momenttiin.
Sen jälkeen alkoi puhdistusoperaatiot. Tiivistepinnat vanhalla puuhöylän terällä puhtaiksi ja perään vielä asetonia niin hyvä tuli. Öljypohja huuhdeltiin bensalla, vähän oli sakkaa kertynyt pohjalle. Jäljelä oli enään yksi kinkkinen vaihe. Öljypohjan kiinnitys ja siinä jännitys että tiiviste asettuu hyvin paikoilleen (käytin kokonaista kumista tiivistettä). Tämäkin vaihe meni oletettavasti kivuttomasti ohitse. Tähän välikommenttina että tiivistesilikonia pitää laittaa muutamaan nurkkaan. Viimmesimpänä öljypohjan ruuvien varovainen kiristely. Jossain neuvottiin että uudet pultit olisi pitänyt laittaa mutta eipä moisia ollut hyllyssä joten ensi kerralla.
Kaiken kaikkiaan aikaa meni 5h sisältäen yhden kahvipaussin ja yhden ruokatunnin. Apuri oli tietty kova juttu koko ajan, varsinkin öljypohjan takaisinlaitossa neljä kättä oli tarpeen. Öljyt kannattaa laittaa valuumaan vaikka päivää ennen jos mahdollista. Itsellä auto seissyt sen verran kauan ettei sieltä paljon öljytippoja silmiin tullut.
Loppukommenttina: Moottorin takapään stefan vaihto ei ole kova homma! Toki moni asia voi tässäkin alkaa vastustamaan (voin vain kuvitella kun yläpuolinen stefan puolikas istuu lujassa).
Taas yksi vaihe takana. Ensi kerralla ehkä vuorossa Bushwacker levikkeiden esiasennus (jonka jälkeen vähän kotimaalausta ja lopullinen asennus). Kesä jo häämöttää
