"Death wobble" eli ohjauksen ravistus, tyyppivika?

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 26.05.2011. 15:59

mace kirjoitti:Jos meinaat panhardia, niin nivel liikkuu kauniisti, muttei mielestäni väljästi. Äsken hurautin motarilla 100 ja alko vatkata hurjasti, jarrutin, niin vatkas vaan lisää... lopulta alle 50 rauhoittui, kylläpä säikäytti, ei pienemmillä kumeilla noin kauhiast vaivannu. Täytynee tarkastuttaa/säädättää kulmat ensin ja etsiä edelleen "herkkää", eihän tolla uskalla enää edes liikkua!
Kannattaa kyllä tosiaan katsoa välivarrenpää(t) ja raidetangonpäät ettei ole väljää, ja sitten pähkäillä aurauksen säätöä. Kyllä siinä jotain on pielessä että tuollaista tekee.

Sulla ei varmaan ole säädettäviä tukivarsia?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 26.05.2011. 16:25

Pallossa pyörätää herkästi ,muttei lonksu, samoin raidetanko... Äsken nostin ylös, missään ei oo väljää eikä kolkkaa... olen iroittanut myös ohjausvaimentimen pään ja liikkuu hitaasti nesteen jarruttaessa paitsi ihan pohjassa korahtelee, niinku neste loppuis, mutta aukipäässä ihan ok.
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

mipu
Viestit: 33
Liittynyt: 26.03.2008. 19:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mipu » 26.05.2011. 22:21

DW on JK Wrankussa melko yleinen juttu. Jenkkisaiteilta löytyy monia tarinoita. Mitään varsinasta rakennevikaa ei ole kukaan kuitenkaan löytänyt. Syytä kannattaa etsiä renkaista, (paineet ja tasapaino) ohjausvarsien nivelistä, ohjausiskarista ja renkaiden suuntauksista.
Mulla oli autossa juuri kuoppaan motarinopeuksilla ajaessa voimakasta hetkellistä tärinää joka meni pois jarruttamalla tai kiihdyttämällä. Ei siis vielä DW:a, jossa koko etuakseli alkaa täristä ja joka menee pois vain jarruttamalla pysähdyksiin. DW:ssahan auto menettää kokonaan ohjauskyvyn ja ainoa keino pelastaa tilanne on jarruttaa auto pysähdyksiin tai melkein pysähdyksiin. Tilanne korjaantui raidetangon nivelen vaihtamalla ja uudella ohjausiskarilla. Nyt kulkee taas tasaisesti.
Toivottavasti Mace löydät ratkaisun ongelmaan.

Mikko

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.05.2011. 8:13

Laske rengaspaineita!! Auttoi mulla MJ:n DW:n!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 28.05.2011. 22:53

Tuntuu siltä, että nopeutta on oltava yli 80, että jää vatkaus päälle ja pitää hiljentää puoleen kovasti jarruttaen, että loppuu. Tänään uusi ilmiö, ajoin 80 sateessa veden peittämmään uraan moottoritiellä ja rengas nousi päälle ja alkoi vatkata, siinä sitten koitti pysyä tien yläpuolella... Kumit kun ovat nää "katsastusrenkaat", pintaa 3-5 mm BFG AT LT315/70R17. Aika onnettomat tuohon keliin ja varsinkin kun menettää hallinnan vatkaukseen!

Ongelma on selvästi suurempi näillä kuin orkkiskumeilla, painetta nyt 2,5.

Vaihtaisin väljät osat, kun vaan löytäisin sellaiset!
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 29.05.2011. 22:52

Ei ole säädettäviä tukivarsia.

Laskin ilmanpainetta 2,5:stä 2,25:een. Tuli aika pehmoisesti liikkuva etupää, vetelevä sivuille ja herkistyi , nyt jo 70 nopeudessa alkoi vatkata. Se tulee vain kun mennään suoraan ja tiessä on sopiva töyssy, ei niinkään kuoppa ja molemmille pyörille samaan aikaan osuva!
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 30.05.2011. 0:06

Yleensähän tuo woblaus alkaa nimenomaan siitä kun on (terävä) kuoppa toisen eturenkaan alla. Molemmille renkaille osuva ei heilauta akselia sivusuunnassa niin paljon -> ei woblaa yhtä herkästi.

Paineitten lasku/ nosta voi auttaa, koita etsiä sellainen missä rengas ei "lähde mukaan" ravistukseen.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 30.05.2011. 11:37

Nyt mitattu rengasliikkeessä. Etupää: Casterit 2°23' (ohje 3°42'...4°42'), Camber -39'/-50' (ohje -19'...-11') Kumpaankaan ei ollut säätöpaikkaa, tai ei ainakaan löytynyt! Alatukivarren etupäässä on pultin kannan kahtapuolta selkeät "kynnet" epäkeskoa varten, mutta ei siinä sellaista ole, tavallinen pultti vain. Siinähän olisi Casterin korjauspaikka, oletan? Auraus ohjearvossa, yhteensä 13' (ohje 10'...14') Takapää ohjearvoissa.

Sitten menin katastuskonttorille ravistettavaksi ja väänneltäväksi, katsurin mukaan ei löydy väljää paikkaa. Ainoa ohje, minkä sain, olisi koittaa vaihtaa kaikki nivelet (ohjaus- ja raidetanko) ja katsoa auttaisiko? Kysyin Panhardista, totesi ettei varmaan kannata vaihtaa... Tarkasti myös iskarit, navat, pallot, tukivarret ja ohjaussimpukan, ei havaittavaa vikaa.

Nostin paineet 2,4, parempi ajettava muuten, ei muljuile, nyppyihin en kesken työpäivän enää ehtinyt testaamaan.

Ohjauskulmien tarkastus 40e ja tekninen tarkastus 18e.
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 30.05.2011. 14:30

Tähänkö on mentävä, vaikka onkin 3"?

http://cgi.ebay.de/Jeep-Wrangler-JK-PPM ... 250wt_1141
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 30.05.2011. 15:20

Unohda korotetussa autossa nuo tehtaan ohjearvot, jos korotus hoidettu alustassa. Ei niillä oikein tee mitään siinä vaiheessa, ehkä suuntaa- antavana. Ei noita tukivarsien säätöjä juuri tunnu olevan, näissä vanhemmissa onpari pulttia + lukkomutterit alatukivarren korinpään kiinnikkeen takana mistä saa casteria säätää, mutta jostain syystä ne itelläkin uupui toisesta xj:stä. Ja liekkö on ZJ:ssäkään :D

Camberin pitäisi olla ohjearvoissa jos on pallonivelet ja laakerit ehjät.

Kyllä se vähän niin menee että jos nää alustaltaan korotetut vehkeet haluaa toimimaan hyvin ja turvallisesti vielä isompienkin renkaitten kanssa, niin saa kyllä laittaa kaikki tukivarret, panhardit ja ehkä jopa ohjauksen osat vaihtoon. Parin tuuman korotus voi vielä mennä, mutta kyllä tuo pari tuumaa korotettu ZJ:kin hyötyisi noista.. ei siellä alusta- ja ohjausgeometriat ole kunnolla kohdallaan ja sen huomaa ajossa. Pystyy kyllä elämään ja ajamaan sen kanssa eikä ole dw:tä :)
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 30.05.2011. 15:29

Pitäiskö asettaa mittaus epäluotettavaksi noista Cambereista alkaen?

Saahan noita epäkeskoja ja voisi veistellä ittekki, mutta sithän täytyisi pidentää tukivarren reikääkin...

esim.: http://www.quadratec.com/products/16315_6504.htm
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

mipu
Viestit: 33
Liittynyt: 26.03.2008. 19:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mipu » 30.05.2011. 21:46

Mace mulla auttoi tuohon värähtelyyn rengaspaineiden nosto. Jos laski paineita se pahensi tilannetta. Ja huomasin, että jos vasemmassa ja oikeassa renkaassa oli paine-eroa, sekin lisäsi tuota woblausta.
Onhan sulla tasapainotettu ne renkaat jollain hyvällä koneella tarkkaan tasapainoon.

Olisikohan näistä apua. ;-)


https://secure.aev-conversions.com/stor ... NTH20405AB



http://www.aev-conversions.com/products ... _specs.php


Mikko

sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sili » 31.05.2011. 7:55

Oman WG:n DW (heh!) ei hävinnyt mihinkään mutta sen saa pois (kuinka kauaksi) Laittamalla mahdollisimman järeän ohjausiskunvaimentimen, OME itsellä. Mutta koska parissa kuukaudessa hajosi sellainenkin lisäsin toisen, panhardin ja ohjausvarren väliin. Tämähän poissulkee jo kahden nivelen välykset...
Mielenkiintoinen huomio, kaksi "rikkinäistä" rauhoitti DW:tä huomattavasti, ei itse ilmiötä mutta esiintymistiheyden.
Nivelten vaihtoon ei kannata ryhtyä jos väljää ei löydy. Ohjausiskarit, tuplana. "Buranaa syöpään!" :cry: :evil:
Tuo ilmanpaineen lasku tukee erästä teoriaani, eli sitä että rengas toimii "paripyöränä" ts. kantaa reunoiltaan. Kuvitellaan polkupyörä jossa olisi etupäässä "jäykästi" kaksi rengasta, meilläpäin sanotaan että se "veulaisi" ! :D Eli lähtee siirtämään painopistettä toiselta reunalta toiselle. Pitääpä itsekin kokeilla huomattavaa paineennostoa!

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 31.05.2011. 8:11

Kiitos Mikko ja muut!
Entäs tää sitten: http://www.quadratec.com/products/16502_4300.htm
ei olisi edes hinnan kiroissa...
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

mipu
Viestit: 33
Liittynyt: 26.03.2008. 19:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mipu » 31.05.2011. 22:31

Sähköpostissa mainitsin, että tuossa ylläolevassa AEV:n korotussarjassa on geometriaa korjaavia palikoita mukana. Niitä saa näköjään ostettua erikseenkin. Ei nuo ainakaan voi haittaa tehdä korotetussa JK:ssa. Mielestäni AEV:N keskustelupalstalla oli juttua noista, että toimii myös OME:n sarjan kanssa.

Mikko

Kirjoita vastaus