Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
-
ImacInnes
- Moderaattori
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
- Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi
Viesti
Kirjoittaja ImacInnes » 13.08.2009. 23:20
Pätevännäköinen laite!
t.Ismo Ämmä
-
Jorma
- Viestit: 389
- Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja Jorma » 14.08.2009. 21:14
Olihan ne kyllä tiukassa, minä en sitten pärjännyt ilman erikoistyökaluja.
Tämmösiä merkkikohtaisia välineitä kannattaisi hankkia ja kierrättää porukassa jos paikkakunnalta löytyisi muitakin jeeppiharrastajia.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
-
sili
- Viestit: 147
- Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
- Paikkakunta: Rauma
Viesti
Kirjoittaja sili » 10.05.2010. 8:49
Et viitsisi holkkien mittoja kertoa? Olisi meinaan tarve teettää itsekin...
-
Jorma
- Viestit: 389
- Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja Jorma » 13.01.2011. 22:18
Jos on tarkoitus vaihtaa nivelet niin minusta kannattaa ensimmäisenä käydä ostamassa uudet
ja kuskata ne malliksi siihen sorvin vierelle niin saa kerralla tehtyä sopivat holkit.
Nämä mitat sillä varauksella että huomasin kuppien ulkomitoissa pieniä eroja.
Pieni väljyys ei haittaa mutta liian tiukka ei tietenkään käy.
Yläpallo, holkki 1:
sisämitta 55.3 syvyys 24
sisämitta 46.1 syvyys 30
Yläpallo holkki 2:
kokonaiskorkeus 71
läpireikä 20.3
sisämitta 46.0 syvyys 18
ulkomitta 40.0 korkeus 45
Alapallo holkki 1:
kokonaiskorkeus 85
läpireikä 25
sisämitta 49.0 syvyys 40
sisämitta 43.0 syvyys 8
Alapallo holkki 2:
kokonaiskorkeus 47
läpireikä 25
sisämitta 41.5 syvyys 11
ulkomitta 40.5 korkeus 25
Päätykappaleet on 2 senttiä paksua umpirautaa ja pultit 12-millisiä. Silloin kestää kiristää pitkälläkin varrella.
C-olka on hieman vino sisäpinnoiltaan, sitä vasten tulevan holkin pinnankin jos vielä viistää samaan
kulmaan niin ei lähde vetämään vinoon kun kiristää. Ulkopinnat on suorat.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
-
rampe
- Viestit: 5
- Liittynyt: 28.08.2010. 18:31
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja rampe » 19.01.2011. 18:01
Ei kellään sattuisi pirkanmaan suunnalla olla sopivia työkaluja vaikka vuokrattavaksi pallonivelten vaihtoon? Ei tarvisi itse alkaa rakentelemaan moisia

Tänään katsastusmies meinasi, että tarttis vaihtaa

-
scoffer
- Viestit: 47
- Liittynyt: 19.04.2011. 21:59
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja scoffer » 29.04.2011. 14:42
Tulipa nyt itsekkin vaihdettua palloniveltä. Ei helvatta oikeesti. Tein kans pienen omaprässin, puoltoista senttiä rautaa molemmissa päissä ja 12mm kierretankoa kiristykseen. Ei todellakaan yhtä nätti kapine kuin jormalla, mutta oli teoriassa ihan toimiva. Ei siitä vaan oikeasti mitään tullut.
Niveleet eivät inahtaneetkaan sijoiltaan vaikka kuinka koitti kiristää ja ennemmin sai jo kokoajan pelätä kierteiden pettävän tangosta tai muttereista.
Lopputulos: Tunkki alle, sopivan sisäreijän pakoputkea tunkin ja C-olan väliin ja sitten moukaroimaan niveltä urakalla. Kiinnitys palloniveleen napsakasti sopivan pakoputken palan kanssa tunkilla avitettuna ja moukaroimalla C-olkaa.
Onnistui, eikä olka juuri voinut taipua kun oli vastavoimaa kokoajan, mutta oli kyllä tajuttoman tiukassa nivelet.
-
Kamian
- Viestit: 7
- Liittynyt: 07.12.2010. 15:18
- Paikkakunta: Liminka
Viesti
Kirjoittaja Kamian » 09.06.2011. 9:55
Kiitos Jormalle prässin lainasta ja konsultoinnista. Hienosti saatiin pallonivelet liikkeelle. Pätevät työkalut olet teettänyt!
Jeep ZJ 5.2L -95 Orvis
-
Seejii
- Viestit: 14
- Liittynyt: 19.10.2012. 20:42
- Paikkakunta: Imatra
Viesti
Kirjoittaja Seejii » 30.07.2014. 17:33
Tästä vitjasta oli paljon hyötyä WJ ylä- ja alapallon vaihdossa.
Tein samanlaisen prässin kuin Jormalla. Käytin M16 kierretankoja jotka olivatkin tarpeen! Niin tiukassa tuntui yläpallonivel olevan.
Ei näy kuva?
Linkki kuvaan:
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=159669
Jeep V8
-
mikkotapani
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Viesti
Kirjoittaja mikkotapani » 30.07.2014. 21:44
Terve!
Tuolla Siikamäen vene-, Jeep- ja veturiveistämöllä on tuota varten tehty "tsydeemi" millä homma hoituu eli prässillä painaen (ei kierretangoilla), ei mitään väkivaltaista pieksämistä vaikka Pieksämäellä ollaankin. Ei ole ehkä ihan yhtä nätti kuin Jorman kuvassa mutta toimiva silti ja aika perkuleesti tarvitsi voimaa ja painetta ennenkuin omasta Cherokeestani "pallukat" pamahtivat irti, en lähtisi lyömällä tai ruuvamalla edes yrittämään!
MH
-
Timo L
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Timo L » 31.07.2014. 16:47
Näitä olen nähnyt paljonkin kehuttavan Jeeppifoorumilla.. jos siis ei ole sorvaria kaverina ja/tai haluaa itse tehdä, niin on kohtuuhintainen vaihtoehto. Ei halpa, muttei ihan älyttömän hintainenkaan jos välillä käy vaihtamassa palloniveliä tai ristikoita pientä palkkiota vastaan tutuillekin..
Tuolla onnistuu kätevästi myös ristikoiden vaihto vetareihin tai kardaaneihin
Ajattelin itse katsoa, jos tulevan jenkkireissun aikana matkan varrelta löytyisi joku työkaluputiikki joka noita myy, säästyisi lähetyskuluilta..
http://www.amazon.com/OTC-7249-Ball-Joi ... k20314-20/
http://www.amazon.com/OTC-7894-Dodge-Jo ... nk20314-20

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
JAMANT
- Site Admin
- Viestit: 6435
- Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
- Paikkakunta: Espoo
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja JAMANT » 31.07.2014. 16:53
Timo L kirjoitti:Näitä olen nähnyt paljonkin kehuttavan Jeeppifoorumilla.. jos siis ei ole sorvaria kaverina ja/tai haluaa itse tehdä, niin on kohtuuhintainen vaihtoehto. Ei halpa, muttei ihan älyttömän hintainenkaan jos välillä käy vaihtamassa palloniveliä tai ristikoita pientä palkkiota vastaan tutuillekin..
Tuolla onnistuu kätevästi myös ristikoiden vaihto vetareihin tai kardaaneihin
Ajattelin itse katsoa, jos tulevan jenkkireissun aikana matkan varrelta löytyisi joku työkaluputiikki joka noita myy, säästyisi lähetyskuluilta..
http://www.amazon.com/OTC-7249-Ball-Joi ... k20314-20/
http://www.amazon.com/OTC-7894-Dodge-Jo ... nk20314-20

Ja kierteet menee jossain vaiheessa, nimimerkillä: mulla on tommonen, kierteet menny

Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
JAMANT
- Site Admin
- Viestit: 6435
- Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
- Paikkakunta: Espoo
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja JAMANT » 31.07.2014. 16:54
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
Timo L
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Timo L » 31.07.2014. 17:59
Voi olla ammattikäyttöön vielä vähän kevyt, mutta autotallimekaanikolle tuon pitäisi riittää

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
Jorma
- Viestit: 389
- Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja Jorma » 09.10.2014. 16:56
scoffer kirjoitti:Niveleet eivät inahtaneetkaan sijoiltaan vaikka kuinka koitti kiristää ja ennemmin sai jo kokoajan pelätä kierteiden pettävän tangosta tai muttereista.
Omia kokemuksia sen verran että kyllä tuossa voima on riittänyt joka tilanteeseen. Pikemminkin on saanut olla tarkkana ettei saa tuhoa aikaan jos sattuu vähän vinoon, on sen verran tunnoton vastukselle ainakin jos käyttää neljää pulttia.
Kuvista ehkä saattaa huomata että teetin paikat kuudelle pultille mutta koskaan ei vielä ole tarvinnut niin monta. Yleensä on mennyt kahdella ihan sujuvasti. Neljällä on kuitenkin vähän helpompi ohjailla jos ei muuten meinaa mennä suoraan.
Kyllähän tuokin silti jotain maksaa jos ei satu olemaan tuttuja sorvaamossa, muistaakseni satanen tuli hintaa töineen. Ei kuitenkaan mennyt raha hukkaan.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
-
toyopet
- Viestit: 40
- Liittynyt: 05.11.2014. 10:23
- Paikkakunta: Laukaa
Viesti
Kirjoittaja toyopet » 07.04.2015. 12:24
Joo, konttorilla jeeppi kävi ja apumiehen puoleiset pallot molemmat väljät.
Tuossa kuvia ja selostuksia katselin ja pistin jo kysymystä pajalle menemään, että onnistuuko. Lupasivat siellä tehdä.
Mutta vielä sellainen, että onko nuo pallot yleensä pysyneet paikoillaan, ettei olisi irti sieltä prässiosiosta? Sehän ei paikaltaan mahdu pois kuitenkaan.
Muutenhan se olisi leimakelpoinen ollutkin, no töötti ei toiminut mutta sen saattaisi saada helposti itsekin.
Mitäs kaikkea osia siihen kannattaa samalla vaivalla vaihtaa. Ristikot näyttäisi olevan melko tuoreen oloiset. Ja kyse on apumiehen puolesta.
Tietenkin molemmat pallot mutta stefoja, muuta?
EDIT: tuossa vielä haulla katselin ja löysinkin muita etuakseliin liittyviä juttuja, niin eipä siellä taida olla paljon muuta tuossa, kun ristikoita ei vaihda.
Eli pelkät pallonivelet.
Jeep Cherokee 4.0 LTD