Konehuoneen ilmankierto

Mätänikö helmat, menikö sarana ovesta väljäksi, hajosiko lasi/peili/valaisin, koriin liittyvät kyselyt tänne.....
Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Konehuoneen ilmankierto

Viesti Kirjoittaja cmalino » 05.08.2008. 10:16

Asiaan.

Kulkine on siis vuosimallin 2000 XJ ja pienellä bensanelosella. Lämpöä riittää konepellin alla kuitenkin melkoisesti, joten ihan metsäreissuja ajatellen suunnittelin modaavani tuota konepeltiä JOTENKIN. Flekti pelaa kyllä ihan ok ja pöhisee hyvin vaikka onkin vielä viskokytkimellä. Onkos raadilla kokemuksia tällaisesta operaatiosta? Netistä löytyy kyllä tuhottomasti vinkkejä tämän toteuttamiseen, mutta usein artikkeleiden paikkojen olosuhteet eivät muuten vastaa Suomen ihanaa ilmastoa. Mielelläni tekisin tuuletuksen niin ettei vesisade tai lumi/räntä mene suoraan koneen päälle. Esim joku drip pan tms. ritilän alle tai sitten ihan takareunastaan korotettu konepelti, kuten kaupallisesti on toteutettu http://www.quadratec.com/products/55023_003_T.htm

Ajatuksia, ideoita? Ei tässä vielä olla jäniksen selässä, kunhan kypsyttelen ajatusta :wink:
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 07.08.2008. 22:46

Näinköhän tuollainen on täällä Suomen olosuhteissa tarpeellinen?Ameriikan helteissä ehkä kylläkin.
Vai meinaatko siellä konehuoneessa jotain sulavaa säilyttää?

Itse en moiselle näe tarpeellisuutta.

Snorkkelin putkea olen kyllä harkinnut vetäväni ehkä joskus konepellin takakulmasta läpi.

t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 07.08.2008. 23:16

Iltaa vaan.

Eipä tuon lämmön kanssa mitään ongelmia ole ja koneen lämmötkin pysyy ihan aisoissa. Jokatapauksessa konehuoneessa lämpöä on aika pirusti jo näissä meidän lämmöissä kun ei peltiin kädellä passaa koskea :? Eipä siitä varmasti haittaakaan olisi jos sieltä ylimääräisen tropiikin saisi ulos hengitettyä.

Tuota snorkkeliviritystä olen miettinyt itsekkin. En välttämättä kaipaa mitään katon korkeudelle ulottuvaa snorkkelia, mutta silti olisi kiva jos ilmaa ei kiskottaisi ihan konehuoneen pohjalta. Ajattelin aukkoa konepellin yläreunaan tai letkua tulipellistä läpi ilmanvaihdon ilmanottotilaan. Kiskoisi moottorillekkin ilmaa sitten siitä tuulilasin edestä ritilän alta. Se tyhjä tila ilmanvaihdon ritilän alla estäisi näppärästi myös veden satamisen/valumisen suoraan sisään ilmanputsarille... Tietenkin kummankin virityksen pystyisi tehdä sellaiseksi, että halutessaan voisi tilapäisesti kiinnittää vaikka letkun siitä katolle :roll:

Enpä tiedä. Mitään oikeaa tarvettahan näille virittelyille ei oikeastaan ole. Näperteleminen pitää kuitenkin mielen virkeänä :D Kyllähän mulla on listalla paljon tärkeämpiäkin kohtia autoon tehtäväksi/korjattavaksi, mutta aikanaan nekin loppuu :wink: Vai loppuuko sittenkään.......
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

maze
Viestit: 14
Liittynyt: 18.05.2008. 22:20
Paikkakunta: sodankylä

Viesti Kirjoittaja maze » 21.08.2008. 23:03

Helpoin tapa taitaa olla, kun nostaa konepeltiä sarana puolelta, eli laitaa saranan ja konepellin väliin jotain, vaikka putken pätkät tai sopivan kokosen mutterin.
Itsellä oli tuommonen viritelmä, kun rapakossa kikkaillessa lämmöt tuntu nousevan konepellin alla aika korkeaksi.

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 22.08.2008. 7:30

Noh, tämä on ihan ajatuksen asteella vielä :wink: Ajattelin kuitenkin laittaa sitten kunnolla kun tätä joskus tulee askarreltua. Ritilät tai skuuppi toisinpäin tuntuisivat tällä hetkellä fiksuimmilta vaihtoehdoilta. Koko konepellin vaihtokin voisi olla mahdollinen jos tekisi vaikka lasikuidusta uuden :D
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

niko69
Viestit: 2
Liittynyt: 25.11.2008. 20:16
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja niko69 » 26.11.2008. 17:22

kunhan paikka (ei ole mullakaan tallia) ja aika täsmää niin teen muotin ainakin konepellistä!

Kirjoita vastaus