ZJ lämmittimen puhallin
ZJ lämmittimen puhallin
Iltaa
Tänä aamuna, kun ZJ oli seissyt ulkona (!) ainakin viikon, eli koko äskeisen räntää- jäätyy - sulaa - lisää räntää, lisää lunta jne kierroksen, ja aamulla oli parit asteet pakkasta, käynnistin lohkolämmittimen ja sistilalämmittimen käytön jälkeen, ja ajoon lähdettyä haisi kovasti kuuma muovi, mutta savua ei noussut. Haju lakkasi jonkin ajan kuluttua, mutta flektipä ei enä toimikaan, kuin kovimmalla kierrosluvulla. Sekin lähti käyntiin vähän räpisten. Ikävä ajella maalle kun joko ikkunat on sumussa ilmanvaihdon vähäisyydestä tai paistuu kovassa kuumuudessa. Lisäominaisuutena kuumennut radio alkoi kehittää erikoisia ääniefektejä...
Arvelen siinä flektissä olleen kondenssivedestä tullutta jäätä, ja jumittuneen moottorin olleen jotenkin oikarissa ja polttaneen jotain säätöelementtiä sähkön matkalla akusta moottoriin.
Missä vika, ja mitä tehdään? Jamantilleko?
Urkki
Tänä aamuna, kun ZJ oli seissyt ulkona (!) ainakin viikon, eli koko äskeisen räntää- jäätyy - sulaa - lisää räntää, lisää lunta jne kierroksen, ja aamulla oli parit asteet pakkasta, käynnistin lohkolämmittimen ja sistilalämmittimen käytön jälkeen, ja ajoon lähdettyä haisi kovasti kuuma muovi, mutta savua ei noussut. Haju lakkasi jonkin ajan kuluttua, mutta flektipä ei enä toimikaan, kuin kovimmalla kierrosluvulla. Sekin lähti käyntiin vähän räpisten. Ikävä ajella maalle kun joko ikkunat on sumussa ilmanvaihdon vähäisyydestä tai paistuu kovassa kuumuudessa. Lisäominaisuutena kuumennut radio alkoi kehittää erikoisia ääniefektejä...
Arvelen siinä flektissä olleen kondenssivedestä tullutta jäätä, ja jumittuneen moottorin olleen jotenkin oikarissa ja polttaneen jotain säätöelementtiä sähkön matkalla akusta moottoriin.
Missä vika, ja mitä tehdään? Jamantilleko?
Urkki
Todennäköisesti säätövastus oikkarissa ja johtoja sulanut(???)!! Osat löytyy, kunhan taas tietäis, minkä mallinen lämmityslaite siinä on...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Tervehdys.Urkki kirjoitti:Lauttasaari (ST1) laittoin flektin kuntoon. Vastus oli palanut.
Urkki
Itsellä tasan samanlainen ongelma. Meni rikki tosin kesän kuumuudessa.
Onneksi sentään tuo täysi nopeus toimii. Mitä siellä itse asiassa oli rikki?
Olen mitannut piirilevyllä olevat vastukset ja kaikki näyttäisi toimivan. Potikkakin kyllä säätää, mutta en tiedä millaisia virtoja sen läpi menee ja pitäisikö tuon olla lineaarinen.
Tiedätkö oliko sulla se vika juuri tuossa potikassa vai missä?
Onko vika siis tod. näk. jossain puhaltimen päässä vai tuossa "ohjaus yksikössä" vai nimenomaan siinä potikassa?
Mikä tuon säätöpotikan arvot pitäisi olla? 10kohm antaa mitattaessa?
No ni. Tässä se Jenkki on sitten menny tekemään erilaisia variaatioita.
Minkä vuotinen se sun auto on. Tää mun epäkuntoinen on 1996 ja siinähän mm. kojelauta on aivan erilainen kun mun toisessa joka on 1995 mallia. Lieneekö tämä osakin sitten erilainen koska purin sen osan nimittäin ihan auki ja kyllä 100 varmasti lupaan että se mun autossa on potikka. Siis nimenomaan purin sen potikankin auki ja kyllä siellä oli ihan oikea vastuspinta ja likukosketin. Ne napsahdukset tulee siitä "lovettu muovi jousitettu kuula" hässäkästä.
Mähän voin helposti kokeilla onks se vika siinä kun pöllin siitä vanhemmasta sen (siis jos ne vaan edes toimii samalla ajatuksella näissä eri vuosmalleissa).
Summa summarum. Joka tapauksessa siellä moottorin päässä ei liene mitään mikä tähän vaikuttaisi kun se kerran kuitenkin toimii.
Tero
Edit: Just tulin tallista. Otin toisesta autosta koko ohjaus purkin ja sama vika. Vain suurin nopeus toimii. Sitten tajusin myös että erojahan on tietty siinäkin että mulla on täysautomaattinen toi ilmastointi. Manuaalisessa on erilainen ohjaus. Lienee se blowerin resistori seuraava tutkinnan kohde.
Minkä vuotinen se sun auto on. Tää mun epäkuntoinen on 1996 ja siinähän mm. kojelauta on aivan erilainen kun mun toisessa joka on 1995 mallia. Lieneekö tämä osakin sitten erilainen koska purin sen osan nimittäin ihan auki ja kyllä 100 varmasti lupaan että se mun autossa on potikka. Siis nimenomaan purin sen potikankin auki ja kyllä siellä oli ihan oikea vastuspinta ja likukosketin. Ne napsahdukset tulee siitä "lovettu muovi jousitettu kuula" hässäkästä.
Mähän voin helposti kokeilla onks se vika siinä kun pöllin siitä vanhemmasta sen (siis jos ne vaan edes toimii samalla ajatuksella näissä eri vuosmalleissa).
Summa summarum. Joka tapauksessa siellä moottorin päässä ei liene mitään mikä tähän vaikuttaisi kun se kerran kuitenkin toimii.
Tero
Edit: Just tulin tallista. Otin toisesta autosta koko ohjaus purkin ja sama vika. Vain suurin nopeus toimii. Sitten tajusin myös että erojahan on tietty siinäkin että mulla on täysautomaattinen toi ilmastointi. Manuaalisessa on erilainen ohjaus. Lienee se blowerin resistori seuraava tutkinnan kohde.
ettei tuossa vaan ole sellainen elektroninen kierrosluvun säädin joka pätkii sopivasti puhaltimen syöttöä? Moista yleensä säädetään potikalla. Piirissä on fetti,transu tms joka pätkii virtaa ohjauksen mukaan. Oisko se sitten kärähtäny jolloin hitaammat asennot ei toimi ja nopein asento ohjaa virran suoraan puhaltimelle ja näin se puhallin toimii nyt vain täysillä. Hankalampi näin näkemättä kuitenkin sanoa. citikan autom. ilmastoinnissa on ainakin tuollainen elektroninen säätölaite etuvastuksen tilalla lämppärin kanavassa jota ohjataan potikalla.. ja tosiaan nuo tuollaisetkin säätimet ovat yleensä puhaltimen lähellä lämppärin kanavassa koska tarvitsevat jäähdytystä.altimen lähellä lämppärin kanavassa koska tarvitsevat jäähdytystä.
Onneks HAYNESin kirjassa ei oo mitään tästä automaattisesta ilmastoinnista (poislukien se että vie auto diilerille jos sulla on automaattisessa ilmastoinnissa vikaa) joten niiden osien sijainnin ettiminenkin on todella helppoa. Ei meinaan viitis purkaa koko kojelautaa.
Joopa. Ilmeisesti tosiaan jossain puhaltimen lähellä täytyy olla jokin "ohjaus" kun tolta kojelaudan paneelilta lähtevässä ryhmäliittimessä on vaan "hiuksen" paksusia johtoja niin nehän sulais jos sen puhaltimen virta menis sitä kautta.
Mut nyt saa taas olla hetken. Ehkä sit ku helteet on menny ohi eikä tartte koko aikaa tota maksimipuhallusta niin vois ettii sen viankin
Joopa. Ilmeisesti tosiaan jossain puhaltimen lähellä täytyy olla jokin "ohjaus" kun tolta kojelaudan paneelilta lähtevässä ryhmäliittimessä on vaan "hiuksen" paksusia johtoja niin nehän sulais jos sen puhaltimen virta menis sitä kautta.
Mut nyt saa taas olla hetken. Ehkä sit ku helteet on menny ohi eikä tartte koko aikaa tota maksimipuhallusta niin vois ettii sen viankin

Tonnäköisiä osia sun pitäis löytää: http://www.jamant.fi/vastus-9396-mop4720046-p-2857.html tai http://www.jamant.fi/vastus-9798-mop488 ... -2890.html (katso vuosimalleja) ja ilman automatiikkaa: http://www.jamant.fi/vastus-zjwj-mop4720278-p-2882.html . Ja joitain noista ihan varastossakin!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1