zj grandcherokee lämppärin säätö/ilmastointi

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
Taisto
Viestit: 40
Liittynyt: 12.10.2013. 11:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Taisto » 02.01.2015. 15:37

Kompuralle tulee siis yksi johto. Jos ymmärsin oikein sen toinen pää pitäis olla se painekytkimen toinen nasta. Väri johdossa kuitenkin muuttuu matkalla. Eikä painekytkimen liittimen ja kompuran välillä kulje jatkuvuusmittaus, olisiko se poikki. Värin vaihtuminen viittaisi että jossain välillä on liitos. Vai ymmärsinkö ihan väärin ton toiminnan.

Taisto
Viestit: 40
Liittynyt: 12.10.2013. 11:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Taisto » 02.01.2015. 16:00

Jos se kompuralle tuleva johto tulee suoraan sieltä liittimelta niin ajattelin ottaa siitä liittimen jännitteellisestä johdon sinne kompuran liittimeen niin saa sen välin eliminoitua. Uskaltaako...kun se johdon väri vaihtuu...etten polta koko autoa oikosululla.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 02.01.2015. 16:03

Siinä on liitin jossain kohtaa sen kompuran vieressä, ota se irti ja kompuran kytkimelle menevään liittimeen syötät suoraan akusta +:aa, pitäis naksahtaa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Taisto
Viestit: 40
Liittynyt: 12.10.2013. 11:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Taisto » 02.01.2015. 17:56

Toimii se kytkin kun akusta syöttää suoraan. Siinä painekytkimen liittimessä on 11.7v jännite mutta ei hyppylangalla napsauta kompuraa. Eli se väli täytyy olla jostain poikki.

Taisto
Viestit: 40
Liittynyt: 12.10.2013. 11:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Taisto » 03.01.2015. 12:15

Seurasin painekytkimeltä lähteväää johtoa ja se menee kompuran ja kennon välisessä putkessa olevaan anturiin. Se väli on ehjä. Anturilta eteenpäin lähtevän johdon pää on vielä arvoitus, väri ei ole vielä sama kun kompuran liittimessä. Mutta se hyppylanka konsti ei kytke kompuraa jos siitä toisesta anturista ei mene sähkö läpi. Mikähän anturi on kyseessä?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.01.2015. 12:36

Taitaa olla yläpainekatkaisija, kun paineet nousee korkeapainepuolella tarpeeksi se kytkin sammuttaa kompuran, kunnes paine on taas alhaalla ja kompura käynnistyy. Jos siellä ei ole painetta, kyllä sen kytkimen pitäis olla kytketyssä tilassa, mutta laita nyt sitten siihenkin hyppylanka...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Taisto
Viestit: 40
Liittynyt: 12.10.2013. 11:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Taisto » 03.01.2015. 13:45

Elikä se ylipaineanturin toinen johto on maassa. Siis kun matalapaineanturista menee jännite läpi se menee ylipaineanturille ja kun siitä menee läpi maadottuu.?

Vähän huono tuo mun kytkentäkaavio mutta se kertoisi että kompuran kytkimen syöttö tulisi jostain controlboxista.

Voihan olla vielä että se kompuran kytkimen rele on rikki. Se on kaiketi vaihtava rele?5 napaa ja 87 ja 87a 85 86 ja 30 navat.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.01.2015. 14:12

Taisto kirjoitti:Elikä se ylipaineanturin toinen johto on maassa. Siis kun matalapaineanturista menee jännite läpi se menee ylipaineanturille ja kun siitä menee läpi maadottuu.?

Vähän huono tuo mun kytkentäkaavio mutta se kertoisi että kompuran kytkimen syöttö tulisi jostain controlboxista.

Voihan olla vielä että se kompuran kytkimen rele on rikki. Se on kaiketi vaihtava rele?5 napaa ja 87 ja 87a 85 86 ja 30 navat.
Nyt en osaa ilman sähkökaaviota sanoa mitään, mun mielestä ei pitäis olla maissa kumpikaan painekytkimistä. Ne kun on on-off tyyppisiä, ja haistelevat vain painetta, kun liikaa painetta kompura sammuu, kun liian vähän painetta, kompura sammuu.
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Taisto
Viestit: 40
Liittynyt: 12.10.2013. 11:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Taisto » 05.01.2015. 10:40

Käynnistymättömyyden syyksi paljastui järjestelmän tyhjyys. Kylmäaineet puuttui. Arvoitukseksi jäänee miksi ei hyppylangalla lähtenyt käyntiin niinkuin youtubessa.

Alipainetestissä vuotoja ei havaittu,ehkä tyhjyyskin johtuunee siitä että järjestelmää tuskin on koskaan huollettu. Niinhän niissä joskus tuppaa käymään.

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Hyvä kun vika selvisi.

Viesti Kirjoittaja rane58 » 05.01.2015. 17:06

Taisto kirjoitti:Käynnistymättömyyden syyksi paljastui järjestelmän tyhjyys. Kylmäaineet puuttui. Arvoitukseksi jäänee miksi ei hyppylangalla lähtenyt käyntiin niinkuin youtubessa.

Alipainetestissä vuotoja ei havaittu,ehkä tyhjyyskin johtuunee siitä että järjestelmää tuskin on koskaan huollettu. Niinhän niissä joskus tuppaa käymään.
-Seuraile kuitenkin pysyykö freonit sisällä.... :wink:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 06.01.2015. 1:47

R134a- järjestelmästä voi kadota vuodessa jopa 20% aineista vaikkei se varsinaisesti vuoda. Varsinkin jos aineet on olleet vähissä jolloin voitelu huonoa, niin äkkiä voi alkaa ainakin tiivisteet vuotamaan, ja jopa letkutkin.

Minulla on jossain piilevä vuoto, vaikka korkeapaineisella typpitestillä ei mitään vuotoa ole löytynyt, eikä alipaineellakaan. Väriaineita ei näy missään (tosin HVAC- boksin sisälle en ole päässyt kurkkimaan).
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Taisto
Viestit: 40
Liittynyt: 12.10.2013. 11:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Taisto » 06.01.2015. 12:55

Väriainèet laitettiin sisään ja tarkoitus on tarkkailla järjestelmää. Kesällähän se sitten vasta näyttää kunnolla toimimattomuutensa.

Taisto
Viestit: 40
Liittynyt: 12.10.2013. 11:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Taisto » 28.01.2015. 16:27

non niin, ropatessa muita kohteita löytyi sitten vuoto lauhdutinkennossa kuskinpuolen alanurkassa. Herää kysymys olisiko niiden ac huoltajien pitänyt se löytää jo silloin kun testasivat järjestelmää. Nyt sieltä pukkaa vihreää merkkiväriä ulos. Mutta siinä syy miksi järjestelmä oli tyhjentynyt.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.01.2015. 18:28

Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Taisto
Viestit: 40
Liittynyt: 12.10.2013. 11:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Taisto » 28.01.2015. 19:18

Mites kun sen vaihtaa, pitääkö käydä tyhjäämässä jossain järjestelmä ensin. Tuskin siellä enää painetta on mutta jotain mökää kuiteskin. Tuun kyllä kennon hakemaan.

Kirjoita vastaus