KOROTUS JA ISOT RENKAAT

Jutustelua asiasta ja sen vierestä.
PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

KOROTUS JA ISOT RENKAAT

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 01.02.2012. 15:00

Nyt keväällä Arttic trak tulee saamaan luvan rakentaa jeeppejä täällä Norjassa. Tähän asti tyyppilupa on ollut vain Toyota malleille.
Ainakin Jeep Wrangler neljäovisena saa tyyppihyväksynnän 35" ja 38" renkaille.
Tän firman käsittely kataa koko paketin Wranglerille, korotuksen leveämmät lokasuojat, renkaat vanteineen ja uuden rekisteriotteen.
En ymmätänyt kuinka paljon alustaa nostetaan, että 38" kumit mahtuu sisään, mutta jotainhan sen täytyy olla.
Kuka tahansa Jeepin omistaja saa autonsa automaattisesti isoilla renkailla ja se on sitten ikuisesti sitä. Seuraavassa katsastuksessakin, ei mitään ehkä vuosi kerrallaan.
AINOA juttu mikä saa takaraivon kirvelemään :shock: on palvelun hinta,
noin 15 000 euroa eikä sisällä ilmeisesti edes vinssiä.
Kyllä se on niin väärin että kaikki kivat lelut meille ikuisille pojille, on niin hintavia.
Niin ja rakentaja ainakin kirkkain silmin väittää etteivät ne Obaman maan rakentelu sarjat kelpaa ainakaan Norjassa, ovat kuulemma liian heppoisia sinne alustaan, korotus leegopalikat tehdään kokonaan täällä.

Kun sitä pikkuisenkin miettii niin järkeähän tässä jutussa ei ole edes liimaksi, mutta mutta kyllähän se sydämmeen saa kierroksia kun sellaisesta Jeepistä katsoo edes kuvaa tietokoneen ruudulla, luonnossaihan oikeaa sellaista en ole edes koskaan nähnyt,
Olen muuten aloittanut mahtavan kamppanjan isompien renkaitten saamiseksi meidän Jeeppiin, ongelma on siinä kun vaimokin on vastahakoisen innokkaasti mukana, MUTTA jostain muusta on tingittävä elämässä että saa täman toteutettua. Eikä meidän ainoa auto kävisi enään tavalliseen jokapäiväiseen käytöönkään, siis tarvittaisiin toinen autokin jne. jne.
Jos siellä joku miettii saman toteuttamista kuin minä niin; mitenkähän se menee jos Suomalainen ostaa Norjasta käytetyn Jeepin joka on sellainen 38" renkailla ja muutenkin sisältää paljon sitä jotain. Saakohan sellaisen rekisteröityä suomeen ?
Luulisi sen olevan mahdollista, sillä alunperinhän tämä tuontiauto on ollut toisessa pohjoismaassa ihan laillinen.
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: KOROTUS JA ISOT RENKAAT

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.02.2012. 15:52

PÄSSI kirjoitti: Luulisi sen olevan mahdollista, sillä alunperinhän tämä tuontiauto on ollut toisessa pohjoismaassa ihan laillinen.
Paitsi, että Norja ei kuulu EU:hun!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 01.02.2012. 15:59

Niimpä tietysti se hennetin EU.
Onkos se sitten niin, että jos jokin auto on alunperin ollut rekisterissä jossakin EU-maassa niin suomen pyrökratian on se pakko hyväksyä sellaisenaan suomenkin rekisteriin ?
Uskon muuten vahvasti samojen EU säännösten olevan voimassa myös täällä Norjassa.
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.02.2012. 16:03

PÄSSI kirjoitti: Onkos se sitten niin, että jos jokin auto on alunperin ollut rekisterissä jossakin EU-maassa niin suomen pyrökratian on se pakko hyväksyä sellaisenaan suomenkin rekisteriin ?
Suurinpiirtein joo!! Silloin oletetaan että täyttää eu-direktiivin ja kelpaa täällä rekisteriin!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 01.02.2012. 16:20

Täällä ( Norjassa ) kuitenkin lopulta rakentelu on hyvin vapaamielistä, Suomeen verrattuna, ja kun auto kerran on rekisterissä niin sillä saa sitten ajaa missä maassa tahansa. Niin jos Suomalainen omistaa auton Norjassa (vaikkei asuisi vakituisesti Suomessa ) Niin saahan auto olla 3 kuukautta vuodessa suomessa ihan laillisestikkin. Pikkuisen kierrellen = kuka sitä vahtii vaikka olisi ikuisestikkin.
Minä ilmottaudun harrastus pohjalta auttamaan täällä päässä jos joku haluaa täältä itselleen hankkia Jeepin.
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.02.2012. 17:12

PÄSSI kirjoitti: kuka sitä vahtii vaikka olisi ikuisestikkin.
Poliisi ja Tulli muistaakseni valvoo!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 02.02.2012. 7:33

Tämä kysymys on tarkoitettu pääasiassa Jamatille, mitenkään aliarvioimatta muiden lukioiden tietotaitoa.
Onko se todellakin niin suuri työ toteuttaa tuo 38" renkaitten alle laitto, että auton pitää olla verstaalla pari viikkoa ?.
Toisin kuin Tojotassa, Jeepissä ei tarvitse rälläkällä isontaa pyörien koloja auton kyljessä. Siihin sitä aikaa kyllä äkkiä kuluu, nostaa Jeeppi ylös purkaa mitä tarvii ja asentaa uudet palikat alle. Jotenkin vain tuo heidän tarvitsema kaksi viikkoa vaikuttaa mainoskikasta tyhmälle = minulle.
Kiitos vastauksesta jo etukäteen, enkä todellakaan odota mitään osaluettelo selvitystä, ihan vaan lyhyesti,
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 02.02.2012. 8:03

En kyllä ainkaan ihan heti keksi muuta syytä, kuin asiapaperi-tekijän, kyllä muutokset tekee parissa päivässä, mutta saattaa olla, että ei ole laillinen ajaa, ennenkuin on muutoskatsastettu ja prosessi ehkä vie pisimmillään sen ajan, saattaa saada nopeamminkin, mutta joku aika pitää aina olla kerrottavana ja ehkä ovat todenneet, että kaksi viikkoa on hyvä aika mainostaa!!! Niinhän minäkin pyrin kertomaan maksimihinnan yläkanttiin, koska jos tulee halvemmaksi, asiakas on tyytyväinen, toisinpäin, jos kerron halvan hinnan ja lopputulos on kalliimpi, asiakas ei ole tyytyväinen!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

KOROTUS JA ISOT RENKAAT 2,

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 08.02.2012. 10:36

Kävin eilen katsomassa Artic trutk firmassa heidän touhuaan.

Näin luonnossa Jeep Wrangelerin 38" pyörillä, tämä on nimenomaan se prototyyppi joka on käynyt Hollannissa kaikenmaailman testeissä, Selvisi kuulema puhtain paperein läpi, Noin kuukauden kuluttua byrökratia on selvää ja sitten autoja saa maantielle.

Kyllä tämä onnistuu myös suomalisille, he eivät kuulemma rakenna Jeeppejä pelkästään Norjaan, vaan he ovat kertomansa mukaan ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa EUROOPASSA Jeep Wranglerille ja nimenomaan viisi oviselle mallille.
Ihan samalla tavalla jos haluaa Harrikan kolmipyöräisenän niin hollannissa on se yksi rirma jolla on lupa rakentaa niitä Euroopassa myös suomen rekisteriin.

Joka ikinen osa on erikseen hyväksytty ja kun ne ovat alla, niin kaikkialla Euroopassa Jeeppi käy rekisteriin 35" tai 38" renkailla.

35" renkailla juttu on yksinkertainen vain 2" korotus ja alustaan ei tule paljonkaan lisää rautaa.
- Rengas valikoima on todella laaja.

38" renkailla onkin sitten ihan toinen juttu.
- Lokasuojat levenee todella paljon ja edessä ajovalot täytyy laittaa etulokasuojiin koska alkuperäiset ovat liian lähellä toisiaan kun auton kokonaisleveys kasvaa.

- Akselit tulee uudet, ja ne rattaat täytyy olla vahvemmat.

- VAIN 3" korotus. MUTTA MUTTA nyt minä uskon että ne Jenkkien korotus palikat ovat todella heppoisia. Itsellä on jo 2" korotus ja siellä alustassa ei tapahtunut mitään tähän verrattuna.
Tässä 3" korotuksessa sen eron todellakin huomaa, Siellä on rautaa ja paljon. Verrattuna meidän Pässin vakio alustaan, niin ei siitä jää mitään jäljelle. päljon ja sellaista kamaa, että kyllä ne alkuperäiset kallistuksen vakaimet todellakin ovat lyijykynä vahvuuksia. Ei hemmetti eihän niitä uusia saisi taipumaan vaikka hakkaisi neljän kilon lekalla kun auto olisi käännety katolleen.

- Itse renkaissa ei paljoa ole valinvaraa ainakin toistaiseksi ovat ne yhdet ja ainoat. Nekin näyttää siltä, että jos kiväärillä ampuu niin luoti voi kimmota omaan päähän.

- Vinssiä ei saa eteen eikä taakse maantieliikenteeseen rekisteriin varmuudella ollenkaan.
Se ongelma on "kierretty" pikakiinnityksellä. Takana on vetokoukku pallolle sellainen kiinnitys paikka joka on rungossa kiinni. Siis vetokoukku irti ja vinssi tilalle, vaihto vie alle minuutin.
Edessä on samanlainen johan saa siis vetokoukun tai vinssin.

- Renkaiden ympärysmitan kasvaessa kikomerti ei enään ole kilometri vaan enemmän. Tästä syystä ainakin automaatti laatikossa vaihdetaan välityssuhteita, siis pelkkä tietokone lastu juttu ei riitä.

- Lukot saa jos haluaa yhdessä tai erikseen. Eteen tai taakse nappia painamalla systeemillä ( lisähintaan) n. 2500 euroa yksi setti.

-Lisävaloja saa olla kuin joulukuusessa, oman maun mukaan= kunhan maantiellä ne ovat muovisuojukset paikallaan.

- Etupuskuri säilyy entisellään, siinä on vain kolo vinsille, mutta ei mitään maastoajon kannalta negatiivista muutosta.
Takapuskuri säilyy entisellään, mutta sen alle laitetaan "ratakisko" poikittain. Peräänajossa tämä kuulemma ehkäisee, ettei urheiluauto saa nenäänsä Jeepin alle.

- Nappi ( joka renkalle erikseen) rengaspaineen vaihtamiseen koelaudassa, MAKSAA . 23 000 euroa :?: :D :twisted:


35" renkailla homma maksaa 140 000 NOK = Hyvin karkeasti n. 15 000 Euroa.

38" renkailla 175 000 NOK = Sinne päin n. 22 000 Euroa.


Yhteenvetona:

35" renkailla Jeeppi säilyy minun mielestä vielä vakioautona, kyllä se vielä toimii perheen ainoana jokapaiväisenä käyttö juttuna, ei se muutos niin suuri lopulta ole.

Mutta se 38" muutos on valtava. Ihan varmasti parkkitalossa on asenteesta kiinni, onko kusessa vai hauskaa, kun parkkiruutu on varmasti ahdas.
Ajaa maantieajoa lappiin niin kyllä päässä on vikaa jollei mietti; jospa sittenkin menisi jeepillään autojunalla.
JOS TÄMÄN vaihtoehdon toteuttaa niin sitten on todellakin maastoauto :jolla saa / on mahdollista / jos sattuu olemaan välttämätöntä, ajaa myös asfaltilla.
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 08.02.2012. 11:41

onneksi lotossa on muhkea jättipotti nyt jaossa, mutta ikävä kyllä osumaprosentti on kovin pieni ja yrittäjiä on monia. 8)

kivä että tuollaisia mahdollisuuksia on kuitenkin olemassa ja muitakin kuin Hilux 35" pyörillä...ehkä joskus sadan vuoden päästä noita saa käytettynä sopivasti :twisted:
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 08.02.2012. 11:47

Niin Hiluksista puheenollen,
siellä firmassa odotteli uutta omistajaansa, avolava Hiluksi ja vieläpä hyvin vanhaa vuosimallia 49" renkailla. EI kirjoitusvirhettä siis 49" renkaat, kyllä näytti vanteet pieniltä. Ne oli muuten nappularenkaat kuin motokrossi pyörässä ja maantielle käypäinen peli.
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

KORORUS JA ISOT RENKAAT 3

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 13.02.2012. 13:38

Tätä aihetta käsiteltiin vaimon kanssa koko viikonloppu, päätyen täydelliseen yhteisymmärrykseen.

Nuo pienemmät 35" renkaat:
Meidän mielestä lisäys on niin pieni nykyiseen verrattuna ettei siinä ole mitään järkeä pyöritteli juttua sitten miten päin tahansa. Nämä meidän alkuperäiset renkaat kun on ihan kohta pakko vaihtaa jokatapauksessa uusiin.
Niin kiitos avusta Iaantiellä huomattavasti enemmän kuin pöppelikössä.
En todellakaan ymmärrä mistä me maksaisimme, Jamatti on jo laittanut meille 2"korotus palikat alle ja ne on hyväksytty muutoskatsastuksessa rekisteriotteeseen. Eikä se maksanut yhteensä; Jamatilla ja rekisteriotteineen kuin pikkuisen yli tuhat euroa.
Renkaitten ja vanteiden hinnat löytyy netistä jokaiselle, joten miten ihmeessä tämä firma päätyy hintaan 15 000 euroa. Ihan puhdasta silmään kusemista tai sitten tässä on jotakin mitä minä en todellakaan ole ymmätänyt, ja se on todellakin hyvin mahdollista.

38" Muutos on valtava, ihan oikeasti.
Meille se on liian suuri, jos toteuttaisimme tämän niin se jeeppi ei enään käy mihinkään muuhun kuin maastoajoon. Totta hemmetissä se olisi loistava, vai olisiko ?.
Missä se kenenkin raja kulkee oikeasti, mikä lopulta on kivaa ja mikä ei. Meille se Jeepillä ajo pöppelikössä on sitä hankaluutta, ajaa sellaisesta paikasta josta tavallisella Nissan Micralla ei pääse.
Tässä touhussa on se jokin, miksi me tätä touhutaan. Tämän palstan lukijat kyllä tietävät mitä tarkoitan, sitä vain on niin hankala selittää.
Ilman pullistelua kyllä me voisimme tämän toteuttaa, niinkuin varmasti moni muukin tämän palstan lukija. Totta kai tuolla rahalla saisi tosi maastokelpoisen jeepin.
Kuitenkin jos me haluamme ajaa ihan mistä tahansa niin yhtähyvinhän sitä voi Jeeppi tapaamiseen tulla safarille telaketju metsäkone lavetilla, niin sitten ainakin todennäköisesti olisi maastokelpoisin menopeli alla.
Toteutaa tämä "unelma", ei käy meille koska me emme halua siirtyä siihen metsäkone sarjaan, sellaisella auton suorituskyvyllä häviäisi meiltä se JOKIN, se ei enään olisi hauskaa.

Sama firma tulevaisuudessa kuulemma toteuttaa 38" unelmia, myös siellä Suomen toimipisteessä. Joten kyllä se mahdollista on kaikille, mutta minun mielestä ei kannata olla tyhmä ja pilata elämääsä joutavalla haaveilulla.
Tässä touhussa on se jokin, mikä saa hymyilemään, mene sinne talliisi katsomaan Jeeppiäsi. jollei se saa sinua tyytyväiseksi -ja jos se on mielestäsi paska, niin myy se paska pois ja rupea keräilemäan vaikka postimerkkejä.
Ainahan jollain toisella on parempi, kalliimpi, muka jotenkin hienompi ja enmmän ripustuksia omaava Jeeppi, kuin itsellä. Tappiolle jää tässä vertailussa aina jos on niin tyhmä, että sellaiseen sortuu.
Minun mielestä ei ole heikkouta, kun nään meidän Pässissä tuon hemmetin lommon joka tuli siellä... kun se per..ke..lee lipsahti. Se todellakin harmittaa, samaan aikaan olen salaa ihan mahdottoman tyytyväinen. SE ON AINUTLAATUINEN, kenelläkään toisella ei ole samanlaista lommoa Jeepissään. Tuokin saa minut hymyilemään, ilmeisesti &%#"! olla päästäni jonkun mielestä tyhjäkäynillä kun niissä 38" renkaissa en tajua mitään hymyilemisen arvoista, en itselleni.

Maastoillaan itselle rehellisesti, niin hymyillyttää toivottavati enemmän.

PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Kirjoita vastaus