"Death wobble" eli ohjauksen ravistus, tyyppivika?

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 01.06.2011. 0:01

sili kirjoitti:Nivelten vaihtoon ei kannata ryhtyä jos väljää ei löydy. Ohjausiskarit, tuplana. "Buranaa syöpään!" :cry: :evil:
Tämä nyt vain ei ole se oikea tapa toimia siinä mielessä, koska kuten itsekin totesit niin ei korjaa ongelmaa vaan ainoastaan peittää sen. Ei tartte periaatteessa Jeepin ohjaus iskareita ollenkaan jos vain on geometriat kunnossa. Ei siitä tietysti haittaakaan ole ja rauhoittaa kyllä menoa.

Kuten olen jo aiemmissa postauksissani maininnut, ohjaus- ja alustageometriat kuntoon niin alkaa homma pelittämään. Pitää ymmärtää että kun lähtee korottamaan ja laittamaan isoja renkaita, niin se ei ole vain että mahdollisimman halvat kamat kiinni ja kovaa ajoa. Joskus voi selvitä vähällä, mutta jos ei selviä niin sitten sopivat osat vaihtoon.

Valitettavaa, mutta näin se vain on. Säädöistä on siinä mielessä paha sanoa mitään, koska jokainen korotus-, rengas-, ja autoyhdistelmä on erilainen. Vaikka laittaisit kahteen samanlaiseen samat osat niin voi olla sen verran eroa että samat säädöt ei molempiin käy.

Ei auta kuin ottaa tehtaan säätöarvot lähtökohdaksi ja siitä alkaa säätämään. Vaatii paljon testausta ja kokeilua, mutta kyllä ne säädöt sieltä löytyy 8) Omien kokemusten perusteella tärkeimpiä osia on kunnolliset säädettävät tukivarret - flex- jointit toisessa päässä ja kumi- tai uretaanipuslat toisessa, niin vähentää turhaa "elämistä" puslien osalta. Kunnon panhardi ja panhardin kiinnikkeet, mieluiten suhteellisen jäykillä puslilla.

Rengaspaineet, renkaiden tasapainotus ja etuiskareiden kunto on yksi iso huomioitava seikka tosiaankin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sili » 01.06.2011. 7:43

en missään nimessä väitäkään että olisi OIKEA tapa toimia mutta ainoa mahdollinen jos auto on pakko pitää ajossa!! Ja turvallisena...

Mitäpä tuossa WG:ssäkin säädät?? Vakiokamoilla siis...

Ilmiö alkoi aivan normaalialustalla. Oli varmaankin olemassa jo ennen mutta ilmeni voimakkaana vasta ohjausiskarin rikkouduttua...

Uretaanipuslia tosiaan tarvittaisiin, panhardi sellaisilla, säädettävänä, ei vielä auttanut.

Se ettei ohjausiskaria taarvittaisi WG:ssä ollenkaan on kyllä "Jeepenthusiast" jenkkiunelmointia! :D :D
Jo pelkästään ohjausvarren ja panhardin "eripituus" tekee bumpsteeriä...

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 01.06.2011. 8:09

Tuo tukivarsien siirtosarja edellyttää min 7" rungon ja jousen alapään väliin. Mulla OMEn sarjalla jää 6,1". Ei siis suositeltavaa... Koska etupää nyt on alempana kuin perä, niin voisihan sitä laittaa jousen yläpäähän tuumaa korkeamman jousispacerin, näin tuo 7" minimikin täyttyisi. Onko hölmö ajatus?
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 01.06.2011. 10:54

Eikö JK:hon muka saa ihan vain tavallisia säädettäviä tukivarsia ilman noita "drop kittejä" tai muita vastaavia systeemeitä? Ymmärtääkseni saa.


Aikanaan taistelin XJ:n kanssa aika pitkäänkin DW:n kanssa, vaikka oli säädettävät tukivarret, kunnon panhardi, kokonaan päivitetty ohjaus (cross-over tyyppinen kuten WJ/ JK) yms.. lopulta säädöt kun oli kohdallaan niin ei woblannut lyhyitten tukivarsien ja 32" renkaiden kanssa. Myöhemmin päivitin alustan jakarimallisiin pitkiin tukivarsiin etupään osalta, samalla nostin hieman (4" korotusta) ja ruuvasin alle 35" renkaat. Pienen säätämisen jälkeen sama juttu, ei missään tilanteissa ongelmia. Ohjausiskaria ei tullut käytettyä. Myöhemmin ruuvasin saman satsin toiseen XJ:hin eikä ollut ongelmia siinäkään.

Tämän hetkinen ZJ tuntuu 2" korotuspaloilla ja 32" renkailla siltä että ei olisi ollenkaan taipuvainen woblaamaan, vaikkei ole mitään muuta tehty kuin heitetty palat ja renkaat alle. Tarkoitus kyllä vaihtaa säädettävät varret yms., tuntuu ajo- ominaisuuksien osalta siltä että tarttis jotain tehdä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sili » 01.06.2011. 19:39

niin, väkisinkin tulee mieleen että syy ei VOI olla mikään muu kuin aurauskulma, muita kulmia ei normipalikoilla voi säätää... Kokeilua, kokeilua...
Orkkisvanteiden ET on -51mm ja nykyisten mangelsien -36mm, luulisi että ei noin pienellä erolla ole merkitystä? Renkaatkin melkein samankokoiset mutta mangelseilla oire selkeästi pahempi. Liekkö mangelseissa enemmän massaa renkaan "ulkosyrjällä"??
Olen erottavinani kaksi eri "vaihetta" DW:ssä, alussa joustaa juuri esim. tukivarret mutta se oikea, todella hampaanpaikat irroittava vispaus johtunee eturungon joustosta eli se tulee möhemmin mukaan... Tämä alkoi "erottua" panhardin vaihdon jälkeen, alkuilmiö on taltutettavissa nopealla ohjausliikkeellä mutta varsinainen DW hidastamalla voimakkaasti!

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 02.06.2011. 9:19

Timo L kirjoitti:Rengaspaineet, renkaiden tasapainotus ja etuiskareiden kunto on yksi iso huomioitava seikka tosiaankin.
Rengaspaine, Jep Tasapainoitus, Jep Iskarit, HÄH?

Mutta asiaan. Rengasliikkeet usein oikaisevat.

Ovatten oppineet pahan VÄÄRÄN tavan tasapainottaa renkaita.
Käyttävätten nimittäin koneeseen asettaessaan keskireikää pulttinreikien sijasta.

Saattaa olla perusteltua alumiinivanteilla mutta silloinkin vain sellaisilla joiden pyöränpulteissa/muttereissa ei ole kartiota.

Peltivannetta ei saisi milloinkaan tasapainottaa keskireiästä vaan aina pulteista koska niillä se autossakin keskittyy.(ja turha inttää muuta)

Normi tilanne. Auto woblaa ja ravistaa... Viet tasapainoitettavaksi ja kas kaikki muka kunnossa.

Tiukkana vaadit etsimään laatikon pohjalta sen sovitepalan jolla saa kiinni pulteistaan (siis reistä) ja kas, eipä ollutkaan ok. ja korjattuna alle laitettuna viat kadonneet.

Nimimerkillä kokemusta on.

M Arkku
XJ 4.0 HO -92
XR3 I cabriolet(escort) -92
arkistoitu Micra -88

Ja käyttis

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 04.06.2011. 23:11

JK: lisäsin vähennyksen jälkeen enemmän painetta, nyt 2,75, no kovat on. Ajoin viikonloppuna reilut 600 km, josta paljon HKI-HNL motaria 120kmh, huiput 147... Eikä woblannut enää yhtään, yllätys yllätys, ei kertaakaan!!! Paineiden nosto kyllä karsi woblauksen, mutta ohjauksen epätarkkuus keskialueella korostui, ihan ajelehtii... ja ajon epämiellyttävä kovuus...
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sili » 06.06.2011. 8:38

Tämänkertainen woblaus johtui säädettävän panhardin lukitusmutterin löystymisestä. Jousti oikein tuntuvasti...
Näistä viesteistä intoutuneena vietin päivän testaillen ja kas, pitää puolinolona kertoa että aurauskulmien REILU "harotus" yhdistettynä REILUUN rengaspaineniden pudotukseen näytti tepsivän!
Eli otin ohjausiskarin kokonaan pois ja ajoin "testilenkin" eri paineilla ja kulmilla. Paineita kun lisäsi 3.0 bariin ilmiö lisääntyi radikaalisti! 1,6 bariin laskiessa liike rauhoittui ja wobblaus muuttui "itsestäänvaimenevaksi".
Huomionarvoista (minulle?) oli myös havainto ohjausiskunvaimentimen toiminnasta, se ei juuri vaikuta "alkuvärinään" vaan ainoastaan katkaisee varsinaisen rajun wobblauksen. Näinollen ei ole ihme jos se hajoaa jos wobblauksen varsinainen syy jää olemaan...
Vielä nöyrimmät anteeksipyynnöt epäilevältä tuomakselta, oikeille tietäjille! :oops:

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 06.07.2011. 10:40

Alla orkkikset, paine 3. Perässä teliperäkärry täynnä kamaa ja ajo Norjan puolelle ja takasin, yli 2,5 tkm. Kyllä woblas lukemattomia kertoja (10ä). Piti tulla paluu juhannusliikenteessä vain 80, jottei joutunut jonossa jarrutteleen woblauksen takii.

Sitten alle AEV tukivarsien siirtosarja (kommenteistanne huolimatta halusin kokeilla), eteen 28mm lisää spaceria jousen päälle. Alle GY Wrangler MTR Kevlarit 305/70-17. Onpa siistiä ajaa tiellä. Ohjaustuntuma parani, ei tartte kokoajan hienosäätää ja gummit yllättävän mukavat ja hiljaiset!!! Vasta vähän ajokmetrejä, muttei ainakaan oo woblannu vielä...
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 06.07.2011. 11:16

Mä olin tuolla Venäjällä tolla 6" korotetulla Commarilla ja alla oli 37"x14 tassut, jonka levitetyt beadlock vanteet eivät taatusti ole tasapainossa.
Meillä oli tolkuttomia DW ongelmia.
Tehtiin vähän remppaa matkalla. Kiristettiin kaikki tukivarret ja panhardi.
Auttoi vähän, mutta vasta kun kotona vaihdoin tuon väljäksi menneen panhardin ala-pusslan, niin sen jälkeen rupesi ohjaus tottelemaan.
Alkuperäisissä konstruktioissa kannattaa varmistaa että panhardin yläkiinnike ei notku. Esim XJ:hin saa erillisenä semmoisen tuen, mikä tukee sen panhardin oikean puoleisesta runkoaisasta.
Eli kannattaa ottaa kaveri kääntelemään rattia ja itse katsoa onko mikään tuenta semmoinen että näyttää joustava tai olevean väljä.

Sitten Mace, ne tukivarren tiputus osat ovat todella hyvät, jos korotusta on riittävästi. Alatukivarren ihanne asento ajossa on lähes suora, silloin renkaan liikerata on suoraan ylös ja alas.

Korotetuissa kannattaa pyrkiä siihen että panhard ja ohjauksen välivarsi olisivat mahdollismman samassa kulmassa.

Tupla ohjausiskari on kuitenkin viimetipassa problem solver (jos mikään muu ei auta)

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 06.07.2011. 11:32

JERKKU kirjoitti:Sitten Mace, ne tukivarren tiputus osat ovat todella hyvät, jos korotusta on riittävästi. Alatukivarren ihanne asento ajossa on lähes suora, silloin renkaan liikerata on suoraan ylös ja alas.
Ton "riittävästi" takia lisäsin sinne eteen sen 28mm. Samalla auton vyötärölinja oikeni... Täytyypä tarkastaa toi linja illalla ihan vatupassilla ;-)
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sili » 31.08.2011. 21:15

päivitetääs koska ilmiö ei ota häipyäkseen.. :evil:
Aurauskulma oli niin rajusti harottava että renkaat alkoivat kulua hurjaa vauhtia ja menokin oli vähän niinkuin käärmeellä tms.
Alatukivarret ovat nyt säädettävät, Rough countryn järeät ja jäykät! Parissa eri säädössä kokeiltu, ei mrkittävää parannusta.
Panhardi on myös säädettävä, JKS:n ja akseli säädetty keskelle.
OMEn iskarit.
Nivelissä EI ole väljää vaikka kuinka vääntelisi ja kuka tahansa.
Ohjausiskareita tuplat ja siksi pysyy tiellä wobblatessakin, kuinka kauan kestävät sitten...
Enää jää oikeastaan vain renkaiden ja vanteiden vaihto.
En odotakaan että joku kertoisi "sen syyn" koska en usko enää minkään yksiselitteisen syyn löytymiseen... :cry:
Tuleeko jollain ajatusta siitä ilmiöstä että alkoi mielestäni ilmenemään vasta kovemmilla nopeuksilla kun alatukivarsien vaihto kasvatti casteria?

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 31.08.2011. 21:56

Ai joo, en enää o muistanukkaa päivittää...

Sitten tukivarsien siirron on ajettu treffeille ja sen päälle 4400 km Venäjälle Vienan safari. Kerran woblas Kalevalassa ihan hiljaisessa nopeudessa n. 40 tosi rajusti. Kuin olis ollu pyörät irti, oli ihan pakko seisauttaa ja ei taas mitään sen jälkeen. Kummallista. Ei muuten vaikka ajettiin heikkoja teitä ja tiettömiä heikkoja. No siellä toki nopeus oli todella HIDAS. Juha ajeli perässä kivikoissa ja pani merkille mun etupyörien oudon liikehtimisen, kysyikin lyökö sormille, no ei sit yhtään. Ja vertas Eskon JK:n etukumien käyttäytymiseen, täysin erilaista. Ohjausvaimennin multa oli mennyt jo alkumatkasta heikoksi, valutti öljyt pihalle, muttei tuntunut käytöksessä mitenkään. Eikä tunnu vieläkään... Jotain tarttis siis vielä varmistukseks tehrä, vaikka onkin taas ihan ajettava auto!

Eikä paineilla enää ollu mitään vaikutusta käyttäytymiseen...
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 02.09.2011. 11:06

sili kirjoitti:päivitetääs koska ilmiö ei ota häipyäkseen.. :evil:
Aurauskulma oli niin rajusti harottava että renkaat alkoivat kulua hurjaa vauhtia ja menokin oli vähän niinkuin käärmeellä tms.
Alatukivarret ovat nyt säädettävät, Rough countryn järeät ja jäykät! Parissa eri säädössä kokeiltu, ei mrkittävää parannusta.
Panhardi on myös säädettävä, JKS:n ja akseli säädetty keskelle.
OMEn iskarit.
Nivelissä EI ole väljää vaikka kuinka vääntelisi ja kuka tahansa.
Ohjausiskareita tuplat ja siksi pysyy tiellä wobblatessakin, kuinka kauan kestävät sitten...
Olen jo monta kertaa todennut ja totean sitä edelleen, että XJ:n ohjaus ei woblaa edes isoilla renkailla jos kaikki on kunnossa. Toki jollain yli 35" renkailla tai muuten raskailla kumeilla näin voi tehdä, mutta siinä vaiheessa voi sitten jo osin syyttää pientä etuakselia, joka ei vain enää toimi isoilla kumeilla, ja myös kori alkaa vaatia reiluja vahvistuksia silloin. DW:stä on niin paljon juttua monilla jenkkilän foorumeillakin että kun kaikki on kunnossa niin ei se ravista edes isoilla renkailla. Ohjausiskari tai tuplaiskari EI ole korjaus, se on vain ensiapua. Omat kokemukset tukee tätä vahvasti.

Taisin joskus tuolla aiemmin todeta, mullakin woblasi joskus 31" renkaillajo, vaikka oli säädettävät panhardit, ala- ja ylätukivarret, yms.,, oli upouusi ohjausiskari jne.. Oli vain säädöt vituillaan. Isommalla korotuksella, 35" renkailla ilman ohjausiskaria en saanut autoa ravistamaan kertaakaan, en niin missään tilanteessa enkä nopeudessa. Nyt on ZJ:ssä pientä woblauksen häivää kun on 32 x 11.50 renkaat alla, mutta siellä on selkeästi väljää siellä sun täällä ja orkkis tukivarret alla. Sen saa varmasti pois kun vaihdan tarvittavat osat ja säätää kulmat kunnolla.

XJ:n etupää ei ole erityisen jäykkä, jos on isompaa rengastusta alla niin jonkinlainen tuenta jo siltä osin on tarpeen. Koriaisat pääsee elämään kun panhardi työntää kuopassa toista puolta sivuun, simpukan tuenta on riittämätön, siltä kohden kori elää. Tarvitsee vahvistuksen mielellään niin sisä- kuin ulkopuolelle. Jos on vain alatukivarret vaihdettu ja ylhäällä on alkuperäiset rimpulat niin ne vääntyy ja elää niin paljon että voi aiheuttaa woblausta. Samoin casterin säätö on helmpompaa kun on sekä alhaalla- että ylhäällä säädettävät tukivarret. Akselilla olevat ylätukivarren puslat on usein aika huonossa hapessa vähänkin enemmän ajetuissa ja/tai vanhemmissa. Enemmän orotetussa joko pitkien tukivarsien hommaaminen tai drop bracketit on oikeastaan ainoa keino saada ajettavuus ja alustan toiminta säädylliseksi. Yli 100mm:n korotuksissa väittäisin että ovat liki pakolliset jos meinaa touhuun saada jotain järkeä.

Panhardin pitää olla "double shear"- typpinen, ja Jerkan mainitsema panhardin kiinnikkeestä oik.puol. koriaisaan menevä tukitanko ei todellakaan ole huono idea. Jäykistää kummasti sitä aluetta. Alkuperäisen tyyppinen panhard jossa on raidetangonpää-yksi- pultti- suoraan- ylös ei ole hyvä. Se elää aivan liikaa, ja myös sen kiinnitysreikä voi kulua väljäksi vaikka onkin kartio. Samoin alkuperäinen panhardin kiinnike on heikohko, ja etuakselilla oleva panhardin kiinnike on ohutta tavaraa -> kuluu usein ovaalin malliseksi ja elää sieltä. Jälkimarkkinaversiotkin korin puolen kiinnikkeestä voi elää, koska kiinnitys koriin ei ole "suora", pultit pääsee pikkuhiljaa löystymään. Parhaiten pysyy paikallaan kun hitsaa muutamalla pisteellä kiinni.

Alkuperäisen ohjauksen tyyppi on huono, jo se itsessään aiheuttaa ongelmia kun auraus muuttuu joustoliikkeen mukana. Korotetussa autossa ongelma vain pahenee. Suora raidentanko eturenkaiden välille ja oik.puol. raidetangon päässä kiinnitys välivarrelle, niin saa cross- over ohjauksen joka toimii paljon paremmin.

Harituksen puolelle ei varmasti kannata säätää, vaan auraus joko nollaan tai ihan hitusen aurausta. Caster- kulma kannattaa katsoa, matalahkoissa korotuksissa caster- ja pinionikulman saa aika hyvin vielä kohdilleen ilman että tarttisi napoja kääntää. Ei optimiksi, mutta kelvolliseksi.

Enää jää oikeastaan vain renkaiden ja vanteiden vaihto.
En odotakaan että joku kertoisi "sen syyn" koska en usko enää minkään yksiselitteisen syyn löytymiseen... :cry:
Tuleeko jollain ajatusta siitä ilmiöstä että alkoi mielestäni ilmenemään vasta kovemmilla nopeuksilla kun alatukivarsien vaihto kasvatti casteria?
Renkaiden ja vanteiden tasapaino on yllättävän tärkeässä roolissa, mutta jos ovat kohtalaisen hyvin tasapainossa niin ei sen pitäisi vaikuttaa. Kunnolliset ja ehjät etuiskarit on syytä olla ettei renkaat pääse pompottamaan. Rengaspaineita kandee kattoa, mulla ainakin ZJ:ssä woblauksen tynkä ilmenee paljon helpommin matalilla kuin korkeilla paineilla, kun runko elää löysänä enemmän.

Caster vaikuttaa eniten ohjauksen palautukseen ja "tahmeuteen", kannattaa tähdätä kohtuulähelle tehtaan arvoja ainakin omien kokemusten perusteella. Toisaalta selviää vain kokeilemalla mikä vaikuttaa hyvältä ajossa ja tuntuu että ei woblaa.


Olettaisin että nivelet on testattu niin että joku kääntämäsä rattia puolelta toiselle, itse kokeilet silloin kädellä kaikki läpi? Pienikin välys voi aiheuttaa tarpeeksi eloa alustassa että laukaisee woblauksen. Tosin jos ei välyksiä tunnu, niin sitten niitä ei ole :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

JeepWH
Viestit: 24
Liittynyt: 01.03.2011. 17:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JeepWH » 02.09.2011. 12:15

mace kirjoitti:Ai joo, en enää o muistanukkaa päivittää...

Sitten tukivarsien siirron on ajettu treffeille ja sen päälle 4400 km Venäjälle Vienan safari. Kerran woblas Kalevalassa ihan hiljaisessa nopeudessa n. 40 tosi rajusti. Kuin olis ollu pyörät irti, oli ihan pakko seisauttaa ja ei taas mitään sen jälkeen. Kummallista. Ei muuten vaikka ajettiin heikkoja teitä ja tiettömiä heikkoja. No siellä toki nopeus oli todella HIDAS. Juha ajeli perässä kivikoissa ja pani merkille mun etupyörien oudon liikehtimisen, kysyikin lyökö sormille, no ei sit yhtään. Ja vertas Eskon JK:n etukumien käyttäytymiseen, täysin erilaista. Ohjausvaimennin multa oli mennyt jo alkumatkasta heikoksi, valutti öljyt pihalle, muttei tuntunut käytöksessä mitenkään. Eikä tunnu vieläkään... Jotain tarttis siis vielä varmistukseks tehrä, vaikka onkin taas ihan ajettava auto!

Eikä paineilla enää ollu mitään vaikutusta käyttäytymiseen...
Katselin sivusta Tikinmaalla talvitreffeillä kuinka hirveällä amplitudilla Macen(?) ja vihreän Rubiconin etuakselit ”woblasi” kun eturenkaat sutivat lumessa, eli melko pehmeästi on etuakselit ripustettu. Tämä tarkoittaa, että etuakseli on hyvinkin kykeneväinen woblamaan tilaisuuden tulleen.

Säätämällä kaikki kulmat kuntoon ja eliminoimalla kuluneita osia voidaan minimoida woblauksen käynnistäviä voimia, mutta akselin kyky tilaisuuden tulleen woblata ei muutu miksikään. Eli vaikka kaikki olisi kunnossa, joskus harvoin voi tulla sellaisia tilanteita, että jostain vaan näitä etuakselin resonanssin aiheuttavia voimia syntyy. Vaikka, sopivasti renkaissa eri kohdissa olevat lika-klöntit sopivalla nopeudella voivat käynnistää woblauksen. Tämä mielestäni selittää Macen kokemuksia…
WH -06, QDII, OME-korotus, GDE Eco

Kirjoita vastaus