KJ:n huoltoihin liittyvä kysymysrypäs

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
ItalianStallion
Viestit: 31
Liittynyt: 22.10.2011. 22:39
Paikkakunta: Joulupukin kotikaupunki (ei Turku)

KJ:n huoltoihin liittyvä kysymysrypäs

Viesti Kirjoittaja ItalianStallion » 24.10.2011. 14:36

Tulipa hankittua viikonloppuna ensimmäinen amerikanherkku, Cherokee (KJ) 2003 2.8 CRD. Koska ajatuksenani on pitää autoa pitkään, ajattelin saattaa huollot ajantasalle.

Millaisin väliajoin kannattaa vaihtaa vaihteiston ja muun voimansiirron öljyt? Onko näissä jotain ihan erityisiä vaatimuksia noiden öljyjen suhteen? Auto on tuotu jokunen vuosi sitten Ruotsista, eikä nuo ruotsinkieliset manuskat oikein houkuta kovin läheiseen tutustumiseen :) Jamantin sivuilta olen kyllä jotain speksejä kurkkinut, mutta olisi kiva kuulla teidänkin ajatuksenne aiheesta.

Jakopään hilujen vaihtoväli näyttää olevan 5 vuotta, tai 100 000km. Autolla on nyt ajettu 185 tkm, eli sekin huolto on kohta edessä. Osaako joku ihan kylmiltään sanoa, mistä vesipumppu, hihna ja kiristin/ rulla kannattaisi tilata?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 24.10.2011. 14:46

Automaatti vai manuaali??

Manuaalin öljynvaihto 60.000 välein ja automaatiin vaihtaisin myös samoilla kilometreillä!! Peräöljyille ei tainnut ton ikäseen olla edes mitään vaihtosuositusta, mutta katso minkä väriset ne on, jos on öljynväriset, eikä kitkalukko naksahtele mutkissa, ei tartte vaihtaa, mutta jos on muuttunut tummaksi tai on ihan mustaa (niinkuin nyt työn alla olevassa 2005 Grand Cherokeen takaperässä e-lockerilla on), niin heti vaihtoon... Jakolaatikossa sama juttu, jos on ihan normi ATF:n punaista, ei hätää, mutta jos on tummaa/mustaa, vaihtoon...

Noi eikös noi VM-merkkiosat jakopäähän kelpaa, mitä mulla on nettikaupassa??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

ItalianStallion
Viestit: 31
Liittynyt: 22.10.2011. 22:39
Paikkakunta: Joulupukin kotikaupunki (ei Turku)

Viesti Kirjoittaja ItalianStallion » 24.10.2011. 16:10

Kiitos nopeasta vastauksesta. Automaattihan tuo on. Sinne täytynee laittaa jotain aitoa ja alkuperäistä? Jotkut lootat lienee melko tarkkoja sen suhteen?

Onko peräöljyille jokin tiukka suositus, siltä varalta että sieltä kurkistaa luumukiisseli?

Toki alkuperäinen on aina paras, joskin korkeahko hinta saa pään kääntyilemään vaihtoehtojen toivossa :)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 24.10.2011. 16:31

Automaattiin tota: http://www.jamant.fi/automaattivaihteis ... -1296.html

Ja periin vaikka ihan mineraaliöljyä, esim tota: http://www.jamant.fi/peraoljy-mobilubehd-p-1855.html ja jos on kitkalukko takana, lisäaine: http://www.jamant.fi/lslisaaine-cro4318060-p-2132.html
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 24.10.2011. 21:01

2002 2.5 CRD manuaali KJ 249tkm
jota olen huoltanu seuraavanlaisesti:

-Moottorin öljyt olen vaihdellu 10-15tkm vaihtovälillä riippuen onko ollu paljon maantie ajoa vai taajamassa.

-Voimansiirtoon öljyt olen vaihdellu 40tkm koko linjan kun sopivasti tulee mottiöljyn vaihdon yhteydessä. Ja tosiaan tuo lukkoperä toimii paljon paremmin kun jamantin ohjeiden mukaan lukkoperä lisäaineistetun öljyn lisäksi heittää vielä pullon lisäainetta sinne.

-Polttoainefiltteri syksyisin uusiks

-Raitisilmafiltteri vuoden välein uusiksi. (Vanhempaankin saa autokeskukselta tarvikemallia)

-Ohjaustehostimen öljyt vaihdettu 240tkm kohdalla

-Jakopää kannattaa tehdä ajallaan. Kallista silppua jos menee pitkäksi.
Oli yhdelle jopa autokauppias sanonu kun oli että olisi ketjulla ja ei tartte huolehtia :D.


Muita remontteja.
-Suodatin siirretty sinne koneen etupäähän kun tuossa oli alunperin sellaisten pitkien letkujen päässä siellä koneen takana ja ne letkut hikoili melko voimakkaasti. Nyt on konehuoneessakin paljon paremmin tilaa.
Sama filtteri sopii edelleen ja sarjan saa merkkiliikkeestä ja sisältää uuden filtterin.

-Laitoin sähköisen PA-pumpun sen CR-pumpun mekaanisen nostopumpun kaveriksi kun oli käynnistys hankalaa alle 1/4 tankilla. Pumpun laiton jälkeen oli suodattimen jalka aivan märkä dieselistä :D. Nyt on ne käsipumput yms liimattu kiinni ja suodattimen vaihdossa vaan virrat päälle ja se ilmausruuvi auki hetkeksi ja tulille :)

-MAP anturin vaihdoin n.225tkm kohdalla kun oli äärimmäisen paskanen ja koneen käynti meni rynkyttäväksi välistä. Saa tarvikkeena tuota anturia ja saan uutta tukkurilta jos tarvetta. Privalla voi kysellä lisää.

-Alapallot vaihdettu kampanjan mukaisesti.

ItalianStallion
Viestit: 31
Liittynyt: 22.10.2011. 22:39
Paikkakunta: Joulupukin kotikaupunki (ei Turku)

Viesti Kirjoittaja ItalianStallion » 24.10.2011. 22:00

Kiitos hyvistä vinkeistä. Auto on tosiaan tuotu vajaat pari vuotta sitten Ruotsista ja vaikka se on kunnoltaan erittäin siisti (ollut ilmeisen hyvällä pidolla), haluaisi sen kanssa pelata varman päälle.

Onko kenelläkään varmuutta, onko matkamittarin näyttämä kilometrejä? Ainakin mittaristossa on kilometrit suuremmalla ulkokehällä ja mailit pienemmällä sisäkehällä. Ajotietokoneesta saa vaihdettua kilometrit, tai mailit, mutta ne eivät vaikuta matkamittarin näyttöön, vaan ainoastaan ajotietokoneeseen. En ole ehtinyt vielä testaamaan sitä pidemmällä matkalla, tai Gepsillä.

Kuinka "jyrkkää" öljyä olette käyttäneet CRD-koneissa? Onko perinteinen 5W40 sopivaa? En oikein itse usko noihin "nollaöljyihin". Ainakaan aiemmat Alfa Romeoni eivät niistä pitäneet, tai ehkä pitivät, koska söivät sitä todella paljon :)

Kannattaisiko EGR tulpata, ihan vaan varmuuden vuoksi? Mitään haittaahan siitä ei ymmärtääkseni ole.
Cherokee KJ 2003 2.8 CRD, Vespa PK 80 -83.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 25.10.2011. 18:27

5w-40 olen käyttäny mutta jatkossa ajattelin siirtyä 10w-40 öljyihin ja B4 luokituksella joka oli jossain manuaalissa. Vahvempaan öljyyn suunnittelin kun alkaa noita kilometrejä menemään lähemmäksi 300tkm.

EGR:n tulppasin vaan laittamalla pultista pätkän siitä sileästä osasta ja työnsin sen siihen letkuun/putkeen joka lähtee siltä alipainepumpulta.

Kirjoita vastaus