Ohjausvaihde/Simpukka

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Aimoll
Viestit: 8
Liittynyt: 22.04.2011. 13:20
Paikkakunta: Oulu

Ohjausvaihde/Simpukka

Viesti Kirjoittaja Aimoll » 19.08.2012. 6:37

Nyt se myrkyn lykkäs :( Auto on Jeep Cherokee vm 98, 2.5 Bensa... Vaihdoin uuden ohjaustehostimen pumpun ja nyt uusi pumppu ujeltaa kuin viimeistä päivää.....monien ilmauksien jälkeen huomasin, että simpukassa rattiin menevän akselin pää on vähän kostea....(simpukka vuotaa) osaako kukaan sanoa, että onko saatavana uusia stefoja/tiivisteitä ja onko iso homma vaihtaa.....löytyykö Oulusta kaveria joka sen tekis....edullisestipa tietenkin :)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 19.08.2012. 17:05

Tossa tiivistesarja: http://www.jamant.fi/tiivistesarja-fsjy ... -2602.html , tekijää en tiedä (itselläkin tuossa takapihalla yksi TJ, johon pitäisi sama remppa tehdä, en ala...)...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Aimoll
Viestit: 8
Liittynyt: 22.04.2011. 13:20
Paikkakunta: Oulu

Meni hermot

Viesti Kirjoittaja Aimoll » 20.08.2012. 17:32

No nyt se lähtee MYYNTIIN....paljonkos tarjotaan? vm. -98, 2.5 Bensa :roll: :roll:

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Meni hermot

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 20.08.2012. 18:11

Aimoll kirjoitti:No nyt se lähtee MYYNTIIN....paljonkos tarjotaan? vm. -98, 2.5 Bensa :roll: :roll:
No sähän helpolla luovutat :wink:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Aimoll
Viestit: 8
Liittynyt: 22.04.2011. 13:20
Paikkakunta: Oulu

vieläkin vi"#!"ee

Viesti Kirjoittaja Aimoll » 24.08.2012. 6:43

...eipä se vuotanutkaan simpukasta....pesin auton ja ei vuotoja havaitavissa vaikka valkoisilla hanskoilla pyyhin :?:
Pumppu ulisee vaan.....meniköhän toi pumppu paskaksi hihnapyörän laitossa??...oli nääs ihan uusi eikä mikään tehdaskorjattu pumppu.

Pe"#&/le kun tietäs, että missä vika, niin korjaisin :twisted:

Avatar
hentpe
Viestit: 180
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 24.08.2012. 19:33

Jenkki foorteissa oli aikanaan tarvike pumppujen kanssa vähän samaa ongelmaa. Uudesta pumpusta huolimattu ulisti. Jos tehostaa eikä meteli nyt ihan korvia särje, niin anna olla.
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Aimoll
Viestit: 8
Liittynyt: 22.04.2011. 13:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Aimoll » 25.08.2012. 8:17

tehostaa kyllä ihan hyvin ja ei nytkytä kääntäessä, suoraa ajaessa ääni vaimenee, mutta kun vauhti hidastuu ja rattia kääntää, niin johan ulisee.

Pumppu piti olla ihan alkuperäinen eikä tarvike....tarvikepumppu olisi ollut puolta halvempi :cry:

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rane58 » 26.08.2012. 3:57

-Mitä ööliä siellä on? :| -Kaikki tehostajat ei tykkää ATF:stä....
-Kiinan tekele..? :roll:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: vieläkin vi"#!"ee

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.08.2012. 11:04

Aimoll kirjoitti:...eipä se vuotanutkaan simpukasta....pesin auton ja ei vuotoja havaitavissa vaikka valkoisilla hanskoilla pyyhin :?:
Pumppu ulisee vaan.....meniköhän toi pumppu paskaksi hihnapyörän laitossa??...oli nääs ihan uusi eikä mikään tehdaskorjattu pumppu.

Pe"#&/le kun tietäs, että missä vika, niin korjaisin :twisted:
Uusi omistaja jo soitteli ja kyseli tästä!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Aimoll
Viestit: 8
Liittynyt: 22.04.2011. 13:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Aimoll » 27.08.2012. 15:02

Pyysin häntä laittamaan ratkaisun tänne jos sellainen aikanaa selviää....hän oli tietoinen ko. viasta ostaessaan auton.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.08.2012. 16:33

Aimoll kirjoitti:Pyysin häntä laittamaan ratkaisun tänne jos sellainen aikanaa selviää....hän oli tietoinen ko. viasta ostaessaan auton.
Jep, ja taisipa jo rekisteröityäkin foorumille!! Tervetuloa vaan mukaan...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

MaugeK
Viestit: 12
Liittynyt: 27.08.2012. 13:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja MaugeK » 27.08.2012. 20:23

Joo, rekisteröidyin, kiitos! Selvitellään vikaa.

Näyttää, että nostaa painepuolen paineen niin korkeaksi, että tuosta pumpun jälkeisestä suppari/sovitin hässäkästä korkkaa nuo tiivistenauhat jo toistamiseen. Ajelin roihin ja huomasin sen vuotavan tuosta pumpun jälkeen, tosin ihan vähän, juuri huomaa ja kostuu. Pakkasin uudelleen mielestäni todella hyvin ja vuoto lakkasi, ja taas vuotaa parin päivän ajon jälkeen. Päivällä muutaman minuutin käynnin jälkeen sammutin auton--> tuuppas nesteitä säiliön korkin alta pihalle sammuttamisen jälkeen-->painetta säiliössä. Voisko tuolla simpukassa olla jotain tukosta? Kuinka se silloin käyttäytyis, toimisiko ohjaus tehostaen? Nyt se kyllä toimii ihan kevyesti.

Entäs sellainen teoria? Tuo hihna on ihan loppu ja tuntuu todella kireältä. Voisko liika kireys "laulattaa" pumppua/sen laakereita? Tilaan uuden hihnan ja vaihdan. Kuinka hihnan kiristys tehdään? Ei ainakaan näkynyt laturissa tai muualla kiristäjää...

Mites Jeepeissä on tuon säiliön suodattimen kans? Tulisiko säiliö suodattimineen vaihtaa aina kun pumppukin? Suodatin siis pumpun imulinjassa. Kuulin, että joissakin autoissa oireillut samalla tavalla kun säiliön suodatin ollut tukkeessa. Onko kukaan kuullut tällaisesta?

...kyllä vika selviää aikanaan, ja kuinkahan helppo vastaus löytyy...? :)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.08.2012. 9:21

MaugeK kirjoitti:
Näyttää, että nostaa painepuolen paineen niin korkeaksi, että tuosta pumpun jälkeisestä suppari/sovitin hässäkästä korkkaa nuo tiivistenauhat jo toistamiseen. Ajelin roihin ja huomasin sen vuotavan tuosta pumpun jälkeen, tosin ihan vähän, juuri huomaa ja kostuu. Pakkasin uudelleen mielestäni todella hyvin ja vuoto lakkasi, ja taas vuotaa parin päivän ajon jälkeen. Päivällä muutaman minuutin käynnin jälkeen sammutin auton--> tuuppas nesteitä säiliön korkin alta pihalle sammuttamisen jälkeen-->painetta säiliössä. Voisko tuolla simpukassa olla jotain tukosta?

Jos painepuolen liitos ei pidä, niin joko pumppu tekee liian paljon painetta tai simpukassa on jotain tukossa. Paineventtiilin jousi on heti sen adapterin alla, johon paineletku kiinnittyy.
MaugeK kirjoitti:
Entäs sellainen teoria? Tuo hihna on ihan loppu ja tuntuu todella kireältä. Voisko liika kireys "laulattaa" pumppua/sen laakereita? Tilaan uuden hihnan ja vaihdan. Kuinka hihnan kiristys tehdään? Ei ainakaan näkynyt laturissa tai muualla kiristäjää...

Tuskin hihnan kireys tuohon vaikuttaa, periaatteessa kun paine nousee liiaksi, pitäisi hihnan mieluummin luistaa. Kiristys tais noin uudessa olla jo automaattikiristimellä, eli ei pysty kireyteen vaikuttamaan (paitsi jos luistaa koko ajan, silloin kiristin pitää vaihtaa)...
MaugeK kirjoitti:
Mites Jeepeissä on tuon säiliön suodattimen kans? Tulisiko säiliö suodattimineen vaihtaa aina kun pumppukin? Suodatin siis pumpun imulinjassa. Kuulin, että joissakin autoissa oireillut samalla tavalla kun säiliön suodatin ollut tukkeessa. Onko kukaan kuullut tällaisesta?
Suodatin on säiliön pohjassa, jos se on tukossa, pumppu saattaa kyllä aiheuttaa öljyn kuplimista (ööh, olikohan se ilmiö nimeltään kavitoiminen, kun nesteestä alipaineella vapautuu kaasua?? Ei muista), tai sitten pitäisi säiliön ja pumpun välsen letkun ainakin mennä luttuun selkeästi, jossinne muodostuu imua (siis alipainetta)...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 30.08.2012. 16:24

rane58 kirjoitti: -Kiinan tekele..? :roll:
Ainakin päällä lukee: "MADE IN USA", mutta mistä noista tietää...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

MaugeK
Viestit: 12
Liittynyt: 27.08.2012. 13:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja MaugeK » 30.08.2012. 20:59

Vaihdoin remmin, ei ollut automaattikiristys vaan toisessa ohjainpyörässä oli kiristysruuvi.

Putsasin myös säiliön, ei sielä mitään suodatinta edes ollut. Suora reikä imuputkeen. Vieressä kalisi jonkin sortin virtauksen ohjain luulisin kun paluuputki tuli siihen ihan viereen.

Mitäs sitten kokeillaan? Onkohan oikeat öljyt sisällä? En tiedä mitä siellä korjaamolla on laitettu, mutta punaista on, ATF? Lisäsin myös punaista ja nyt tyhjentäessäni säiliön laitoin ATF-X öljyn. Onkohan sopivaa tälle pumpulle/järjestelmälle?

Teki muuten taas sen, että parin kilsan ajon jälkeen kun pysäytin ja kävi jonkin aikaa tyhjäkäynnillä, sammutin auton niin alkoi kuplimaan vielä enemmän kuin käydessa ja oli säiliö tulla yli.

Oiskohan seuraavaksi tuon pumpun vaihto? Tais kuitenkin olla maanantaikappale...

Mikäs tuo anturi tuossa painepuolella on? Jonkin sortin painekytkin? Mikä merkitys ja toiminta systeemissä?

Kirjoita vastaus