Grand Cherokeen tuonti ulkomailta? Pakuksi muuttaminen jne.

Jutustelua asiasta ja sen vierestä.
hymis

Grand Cherokeen tuonti ulkomailta? Pakuksi muuttaminen jne.

Viesti Kirjoittaja hymis » 19.06.2013. 17:45

Ei oikein löytynyt osiota jonne lykätä tämä sepustus :D joten tässä se nyt on.

Olen jeepitön mutta mieleni tekevi GC:tä, vm. välillä 02-03 suunnilleen, ja sillä 2.7 CRD -koneella. Vai kannattaako harkita myös sillä 3.1 TD -koneella, eli esim. 00-01 -vuosimalleja...? Budjetti on tiukahko.

Katselin tuossa huvikseni että ovat esim. Saksassa jonkin verran edukkaampia kuin täällä, MUTTA kun tsekkasin Tullin laskurilla asiaa niin se ilmoitti tylysti että veroa menee 43%...! Eli monta tonnia eli hinta menisikin samaan ellei jopa yli kuin Suomessa. Auton tuonti ei ole mulle tuttu asia, ilmeisesti vain uudempien autojen tuominen kannattaa rahallisesti?

Pakuksi muuttaminen ei liene iso tai kallis juttu? En tiedä kuka sen tekisi mutta selvinnee. Mitä kaikkea kuluja siinä on?

Entä jos tahtoo joskus muuttaa auton takaisin henkilöautoksi? Ei kai tule mitään takautuvia maksuja, veroja jne. ylläreitä?

Tässä alkuun kysymyksiä ;)

WJ2004

pakuksi

Viesti Kirjoittaja WJ2004 » 21.06.2013. 9:20

Ehdottomasti 2.7 koneella. Veroa menee tosiaan 43% Tullin Mahti-järjestelmän antavasta arvosta. Viime joulun tienoilla omasta 04-mallista meni muistaakseni 5400,- veroa. Rahallisesti tuonti ei näissä autoissa bisnesmielessä kannata, mutta hinta veroineen asettuu aikalailla samalle tasolle kuin Suomessa. Etuna on vähemmät kilometrit (kun vain ostaa ruuvamattoman auton).
Pakuksi rekisteröimisestä menee mielestäni muutoskatsastusmaksu, eipä juuri muuta. Uudessa autossa tulee veroseuraamuksia, jos ensirekisteröinti on tehty pakettiautoksi. Käypä kysymässä katsastuskonttorilla, onko maahantuotavalla käytetyllä autolla samanlainen kohtelu

hymis

Viesti Kirjoittaja hymis » 22.06.2013. 1:33

Kiitos vastauksesta.

Taidan katsella kuitenkin suomalaista tarjontaa luulen.

Onko pakuksi muuttaminen sen kummempi juttu kuin se muutoskatsastus, ja siis takapenkit veks?

Mitä mahtaa olla normaali vero tässä automallissa, entä pakuvero?

Pakuksi muuttamisesta ei ole kokemuksia, mutta mun tarpeisiin pakuksi rekattu passaa myös hyvin.

WJ2004

Viesti Kirjoittaja WJ2004 » 22.06.2013. 12:57

Kaikkinensa verot vuodessa ovat luokkaa 850,-
Jos rekisteröit pakuksi, niin taitaa olla max 150,- . Mutta kyseessä on silloin mielestäni 1+1 hlön paku ja kattonopeus 100 km/h

hymis

Viesti Kirjoittaja hymis » 23.06.2013. 15:24

Olen aika ihmeissäni, kun olen muutamaa myynnissä olevaa Grand Cherokeeta kysellyt, ja kaikissa tuntuu olevan jotain vikaa... jokin kuumenee kovemmilla kierroksilla (se tosin oli sillä 3.1-koneella), ja on korjattu tai ollaan aikeissa korjata sitä ja tätä ääntä tai osaa... Kun olen viime vuosina tottunut oman Honda CR-V:n kanssa siihen ettei sitä pahemmin tartte laitella. Uudet takaiskarit olen vaihdattanut kun toinen tyhjeni.

Tämä vanhempi CR-V onkin yksi viattomimmista autoista, olenko vaihtamassa suteen? Tai ehkä on kyseessä vain sattuma... pitää etsiä se hyvä yksilö! Harmillisen vähän on tarjolla noita mitä haen, ja hintaeroja on tuhansia euroja, autoliikkeet tuppaavat pyytämään huomattavasti enemmän kuin yksityiset suht samantasoisista autoista. Mutta jospa se sopiva vielä löytyy, kiire ei ole.

WJ2004

Viesti Kirjoittaja WJ2004 » 24.06.2013. 14:15

Heheh, no eihän Jeeppi maailman luotettavin auto olekaan, mutta kun sillä on vaan niin pirun kiva ajella :)
Mitä sitten, jos talvella pukkaa kylmää, kun dualilmastointi vuotaa tai ikkunoiden nostimet hajoilee tai vetopäät hieman lallattaa. Melko varmasti 2,7 crd:ssä vielä jokin suutin vuotaa, eikä meinaa käynnistyä lainkaan kylmänä. Mutta mikään noista ei ole mahdoton fiksata, kaikki jonkin asteen tyyppivikoja. Jos jeepin aiot ostaa, niin sietää tottua siihen, että välillä on telakkapäiviä tiedossa.
CR-V on todellakin vähävikainen auto, mutta ei näitä oikein voi vertailla muussa mielessä, kuin että autoja ovat molemmat, niin eri käyttöön suunniteltuja

hymis

Viesti Kirjoittaja hymis » 24.06.2013. 19:24

Joo jokin hulluus iski minuunkin kun aloin katsella mahdollisia dieselmaastureita ja kriteereihini tuntui sopivan tämä Jeeppimalli. Pienempikin riittäisi mutta takatilat eivät ole kahdelle koiralle niin isot noissa pienemmissä malleissa, tosin jos pakuksi muuttaa niin sama kai se sitten.

Juuri sitä sopivaa luksusta :P haen, niin että GC alkoi houkuttaa. Järkevää se ei varmaan ole... no onko auton pitäminen ylipäätään. Kyllähän tuo Honda olisi mulle se sopivin ja järkevin vaihtoehto mutta kun niin houkuttaa tuo Jeeppi niin kaipa se tulee siihen vaihdettua...

Niin että onko tuossa pakuksi vaihtamisessa muuta kuin takapenkit veks? Vaikuttaako mitenkään vakuutusmaksuihin?

Listoja olen jo netistä löytänytkin mutta mitäs arvon jeeppipalstalaiset sanovat että mitä pitää erityisesti tsekata tällaista 2.7CRD Grand Cherokeeta ostaessa?

hymis

Viesti Kirjoittaja hymis » 26.06.2013. 0:13

No jaa, eipä tällaista kai tarvitsekaan ostaa :wink: kun ei näitä ole tarjolla. Harvat kohtuuhintaiset menevät ja loput ovat kiskurihintaisia...

Kun pitäisi ajoittaa oman auton myynti siten ettei jäisi ilman autoa, mutta kun näitä hakemiani jeeppejä ei näy juurikaan olevan myynnissä. Höh!

Renegade
Viesti Kirjoittaja Renegade » 26.06.2013. 10:54

En ymmärrä miksi Jeeppejä haukutaan vikaisiksi. Mulla ei ainakaan ole -04 ikäisessä Cherokeessa ollut vielä ensimmäistäkään vikaa. Kaikki toimii niin kuin uudessa autossa. Toki normi huoltoja teen tiheämmin ja tunnollisemmin kuin yksikään merkkihuolto.
Mutta mulla onkin kyllä bensakoneella. Näitä palstoja kun lueskelee, niin näyttää, että suurin osa viosta liittyykin noihin euro-ihme-dieseleihin, ei siis oikeastaan Jeeppiin. :wink:
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

rane58

Viesti Kirjoittaja rane58 » 26.06.2013. 15:59

Minen koske diisseleihin tikullakaan..... :mrgreen:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

hymis

Viesti Kirjoittaja hymis » 27.06.2013. 15:45

Mistähän saisi faktatietoa tuosta pakuksi muuttamisesta? Katsastuskonttorista joo mutta mieluusti lukisin aiheesta ennen mahdollista auton ostoa. Sekalaista tietoa löytyy mitä saa muuttaa pakuksi ja millä toimilla jne.

Minä taas en koske bensahörppyihin pitkällä tikullakaan ;) eli jokainen tavallaan...

keltsi

Viesti Kirjoittaja keltsi » 04.07.2013. 10:48

Itse tullaisia/verottaisin auton henkilöautona (en edes yrittäisi tuoda sitä pakuna maahan) ja muutoskatsastaisin sen vasta rekisteröinnin jälkeen pakuksi. Näin toimien muutos takaisin henkilöautoksi hoituu uudella muutoskatsastuksella, mikäli tuleen joskus tarvetta :wink:

Itse olen pari farkku-mallista henkilöauto muutoskatsastanut pakuiksi, kun en työmatkoilla tarvitse "kallita" takapekkejä. Säästyneellä rahalla on voinut pitää esim. XJ:tä liikennekäytössä ympäri vuoden :wink: Ihan vaan siltä varalta, jos vaikka tarvitsisi joskus enemmän henkilökuljetuskapasiteettia...

Homma on ollut perin simppeliä, takapenkit pois ja jotenkin estää niiden helppo takaisin kiinnittäminen, esim. katkopultit penkin kiinnityspisteisiin tai parilla pop-niiteillä pienet alumiini lätkät ruuvinreikien päälle. Sitten vaan konttorille muutoskatsastukseen.

Pakuiksi pitäisi saada kaikki farmariautot sekä sellaiset "töpöperät" joista tehdas on valmistanut pakuversiota (esim. Fiesta, jotkut Pösöt, jne.). Näistä pitää kuitenkin olla maksettu täysi henkilöautovero rekisteröitäessä/maahan tuotaessa!

NewJuhani

Viesti Kirjoittaja NewJuhani » 05.07.2013. 11:35

Noinkohan baku muuttuis takas henkilöautoksi :?: ilman uusia veroja
:?:

Hiukan epäselvät noi pykälät.
Siis jos on ajettu halvemmalla niin ei vaikuta veroon?
Onko vuosimallilla vaikutusta tähän?

WinChester

Viesti Kirjoittaja WinChester » 10.07.2013. 23:19

hymis kirjoitti:Olen aika ihmeissäni, kun olen muutamaa myynnissä olevaa Grand Cherokeeta kysellyt, ja kaikissa tuntuu olevan jotain vikaa... jokin kuumenee kovemmilla kierroksilla (se tosin oli sillä 3.1-koneella)...
hymis kirjoitti:Joo jokin hulluus iski minuunkin kun aloin katsella mahdollisia dieselmaastureita ja kriteereihini tuntui sopivan tämä Jeeppimalli.

----

Listoja olen jo netistä löytänytkin mutta mitäs arvon jeeppipalstalaiset sanovat että mitä pitää erityisesti tsekata tällaista 2.7CRD Grand Cherokeeta ostaessa?
hymis kirjoitti:Minä taas en koske bensahörppyihin pitkällä tikullakaan ;) eli jokainen tavallaan...
Jos mielit Jeeppiä hankkia, niin unohda dieselit; oikeasti. Jos et minua usko, niin kysy Jamantilta. Varsinkin 3.1 litranen on siis NIIN PASKA kone, eikä Mersunkaan D-koneista kovin hyvää kuulu. Muutoinkin WJ-korinen GC ei ole laadultaan mairitteleva, edellinen ZJ-malli on kaikkine vikoineenkin parempi. Mutta siis bensakone, jos Jeeppiä mielit!

Jos haluaa huolettomia kilsoja, niin sitten pitää hankkia aito (hehheh) citymaasturi, kuten CRV, RAV4, tms. ja hillojen riittäessä Toyotan Land Cruiser, joka onkin sitten jo "oikea" maasturi.

Omasta puolestani voin suositella perusteellisempaa miettimistä kahden asian osalta: 1) käyttötarkoitus ja 2) budjetti. Jos tarvitsee huoletonta käyttöautoa, jolla ei metsäautoteitä kummemmille mene, niin ei tarvinne edes citymaasturia. Omalla Passatilla on menty paikkoihin, joihin arimmat eivät menisi edes CRV:llä. Jos haluaa harrastaa off-roadia kilvitetyllä autolla, niin Jeepin Cherokee (XJ), Grand Cherokee (ZJ) ja Wrangler (TJ) -mallit tarjoavat rakentelumahdollisuuksia vaikka miten; osia löytyy joka lähtöön. Edellisten välimaastoon voi sitten katsella japanilaisia erillisjousitettuja nelivetoja, joilla käyttökustannukset ovat kohtuulliset ja pääsee nauttimaan nelivedon eduista talviliukkailla.

Offroadiin ja Jeeppeihin sotkeentuvan on syytä hommata ensin autotalli - mieluiten lämmin ja oman kämpän läheltä - kasa hyviä työkaluja hitsauskoneesta ja kompurasta lähtien, vähintään yksi samalla tekniikalla oleva varaosa-auto, sekä perusteellinen sähköinen 1500 sivun korjauskäsikirja. Silloin levinneen paikan korjaaminen onnistuu kohtuu nopeasti, edullisesti ja vieläpä iloisesti, kun saa kokea onnistumista saadessaan vian itse korjattua. Aikaa siinä kyllä menee, mutta tämähän onkin harrastus eikä leipätyö.

No, jokainen tekee niin kuin tykkää ja sijoittaa niin paljon kuin lompakko, kalenteri ja vaimo/perhe (niillä keillä vielä on) antaa myöden. :D
Raha ja romut rauhottaa.

keltsi

Viesti Kirjoittaja keltsi » 12.07.2013. 15:14

NewJuhani kirjoitti:Noinkohan baku muuttuis takas henkilöautoksi :?: ilman uusia veroja
:?:

Hiukan epäselvät noi pykälät.
Siis jos on ajettu halvemmalla niin ei vaikuta veroon?
Onko vuosimallilla vaikutusta tähän?
Pakuksi muutoskatsastetun henkilöauton (josta on maksettu maahantuotaessa täysi "henkilöauto" vero) pitäisi muuttua takaisin henkilöautoksi pelkällä muutoskatsastuksella, ilman veroseuraamuksia.

Tämä ei siis koske alennetulla autoverolla verotettuja autoja (esim. vanhemmat maaturit, piilofarmarit, jne.)

Noi omat autot on olleet 2001 ja 2002 vuotisia diesel farkkuja ja niissä onnistuu esim. muuttaa auto takaisin henkilöautoksi, vaikka viikon lomareissua varten, sitten taas takapenkit pois ja auto taas pakuksi;) Tämä siis kärjistettynä esimerkkinä :wink:

Kirjoita vastaus