Eikö näitä uusia "automuotoilun helmiä" voisi myydä jonkin muun merkin (Dodge?) tai ainakin eri mallinimen alla. Kyllä ainakin perinteisen Cherokee-mallinimen omaava Jeeppi pitäsi edes näyttää Jeepiltä. Jeeppien muotoilussa on mun mielestä aina ollut jotain kaunista työkonemaisuutta mitä ei monista muista autoista löydy. Jos halutaan kokeilla jotain kokonaan uutta niin eikö sitä voi tehdä jonkin uuden mallinimen alla tai sitten kokonaan eri merkin alla, esim Dodgen. Fiiatilla luulisi olevan noita vaihtoehtoja. Näähän voi olla ihan ok autoja siihen tarkoitukseen mihin ne on suunniteltu eli monikäyttöinen perheauto hieman huonommille teille tjsp ja nämä saattaa jonkin ihmisen (kieroutuneissa) silmissä näyttää jopa hyvältä, mutta kun näitä myydään tunnettujen maasturi-Jeeppien nimillä niin luulisi sen olevan melko huono asia Jeep-brändin kannalta? Jeeppi kun on yleensä ulkonäöstään helposti tunnistettavissa oleva maasturimerkki tai ainakin hieman työkonemaisempien autojen valmistaja (kun onhan takaveto Jeeppejäkin ollut kautta Jeepin historian). No kohta ei enää ihmiset puhu kaikista maastureista Jeeppeinä kun Jeeppikään ei enää näytä maasturilta.
Täytyy kyllä tässä yhteydessä myöntää että tuli juuri itse hankittua -07 diesel Patriot "kakkos Jeepiksi", vaikka tämäkin malli voidaan mieltää jonkinlaiseksi Jeepin irvikuvaksi maasto-ominaisuuksien puutteen ja epämaasturimaisen alustarakenteensa vuoksi. Tuo meidän XJ hoitaa edelleen maasturin virkaa meidän taloudessa, joten varsinaisille maasto-ominaisuuksille en asettanut käyttöautonvalinnassa suuria vaatimuksia kunhan näillä talvisin laiskasti auratuilla pikkuteillä pärjää. Patriot vaikuttaa mallivioistaan huolimatta melko hyvältä vaihtoehdolta työmatka-ajoon tänne huonojen teiden keskelle ja suurehkoille kilometrimäärille ja näyttäähän se myös jonkin verran (madalletulta) Jeepiltä ollen siten omaan silmään paremman näköinen kuin muiden merkkien munan muotoiset kaupunkilais-"4x4"-kauppakassit. Ei tämä maasturi ole, mutta mun mielestä ihan ok nelivetofarkku. Jeepin brändin kannalta olis varmaan ollut kyllä kannattavaa varustaa nää kaikki sillä amerikan markkinoiden Freedom Drive kakkosella, parin tuuman korotuksella ja karkeammilla renkailla niin olisi enempi sukulaisuutta havaittavissa noihin oikeisiin Jeeppeihin. Tosin FD2:sen takia tätä ei kai saisi dieselinä ja bensana kulutusero esim. 2.4 KJ:hin saattaisi jäädä aika pieneksi, joten moni varmaan ottaisi silloin ennemmin sen KJ:n.
Miksiköhän muuten tehtiin vielä erikseen Compass, joka on muuten sama auto, mutta näyttää vaan vähemmän Jeepiltä. Tosin taisivat suunnittelijat itsekin ihmetellä tätä kun uusin korimalli on taas enempi Jeepin näköinen. Jotenkin tuntuu, että Jeepiltä on ollut hieman suunta hukassa jo pidemmän aikaa.
Jos Jeepillä on pakko olla myös jokin vain maantiekäyttöön tarkoitettu malli niin eikö yksi riittäisi ja pidettäisiin ne maasturimallit maastureina. Noita maasturimerkkejä on niin vähän, että luulisi olevan helpompaa kilpailla niillä markkinoilla kuin noilla katumaasturimarkkinoilla.
