Jeep CJ3B ´54 ja Willys kärri ´43

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Avatar
hentpe
Viestit: 180
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Jeep CJ3B ´54 ja Willys kärri ´43

Viesti Kirjoittaja hentpe » 17.10.2010. 22:22

Eli tuli sitten haettua tänään Willys kotiin.

Homma lähti siitä, kun bongasin vanhentuneen nettiauton ilmoituksen ´54 CJ:stä ja peräkärristä. Ei kun sähköpostia menemään. Juu, auto on edelleen myytävänä ja hintakin kuulosti edulliselta. Sovittiin sitten treffit Sipooseen sunnuntaiksi, missä auto majaili.
Edellisenä iltana hakemaan tutulta kärriä lainaan. Ensin renkaat vaihtoon ja vähän lokasuojien korjausta, et uskalletaan lähteä reisuun. Kotona laatikollinen liinoja mukaan, nakkilaattori tuulilasiin ja kello soittamaan 7:00 aamulla. Ei siinä kyllä ihmeemmin uni silmään tullut mutta tuli nyt vähän lepäiltyä.
Aamulla sitten aamupalat nassuun, äijät Transittiin ja tien päälle. Kahdeksan maissa kun lähdettiin, niin nakkilaattori ilmoitti, et 11 aikaan oltaisiin perillä. Hyvinhän se ohjas perille asti.
Vähän tuli epäuskoinen olo kun päästiin märän pään risteyksen. Kahden ison puun välistä lähti kapea ura, jota pitkin sitten varmistuksen jälkeen lähdettiin matelemaan kieli keskellä suuta. Peileistä katselin välillä, ettei puiden ja kärrin lokasuojien välissä ollut kuin viis senttiä.
Vastaan otto oli lämmin. 78 vuotias herrasmies esitteli autoa ja kärryä ja pienen kaluston vekslaamisen (kärry irti ja käsin ympäri, Transitti pois tieltä jne) jälkeen päästiin koeajolle. Ahdasta mutta niin viihtyisää.
Willyksen oma 2,2l sekaventtiili oli korvattu Volvon B20 koneella ja 4-lovisella laatikolla. Kone kävi kauniisti, kytkin toimi kuin ajatus, vaihteet menivät päälle niin kuin kuullu. Ei siinä auttanut muu kuin kätellä kaupat.
Siinä sitten funtsittiin, että mitenkäs koko yhdistelmä saadaan kyytiin. Ajettiin ensin auto kyytiin etuperin. Juu, ei! Vajoaa liikaa. Toisin päin on hyvä. Mitenkäs tuo kärri? Perä edellä jeepin keulaan kiinni ja pukit alle ja liinoilla kiinni. Tässähän on käsijarrukin, notta siinä pysyy.
Kyytiin saatiin vielä ylimääräisiä pukkeja, toinen rengaskierros perinteisellä sahalaita kuviolla. Laturia, kaasaria, maalia, akkuvettä, vahaa, apukaapelit, jerry ja sen orkkis teline jne kuului myös kauppaan. Ei kun tavarat kyytiin ja papereita tekemään.
Peräkärrystä oli tallessa vielä nahkakantinen peräkärrykirjakin. Korjaus oppaita ja kansiollinen papereita kainalossa lähdettiin viimein hymyssä suin kotimatkalle.
Kieli keskellä suuta taas takaisin spjuksundin tielle, Boxin läpi kohti Helsinkiä. Yritettiin soitella KK:llekin mutta kun ei vastannut, niin laitettiin nakkilaattoriin, että kotia. Vihjeeksi paloauton entistäjälle...Box FBK vois näyttää ovessa ihan hienolta ja se on muuten ihan oikee VPK!! V.....u minkä värinen hevonen, vois vaan todeta, kun katteli niitä Sipoon takametsissä olevien pikku kylien nimiä. Suomea ei täällä puhuta vissiin yhtään sen enempää kuin ahvenanmaalla.
Ajeltiin alkuun pikkuhiljaa vanhaa tietä ennen Lahden tiellä kaartamista pariin otteeseenkin katottiin, et kuorma on kunnolla kiinni. Lahden tieltä kehä kolmosen kautta motarille cruise 82:ssa niin ei tuntunut olevan ongelmaa.
Pysähdyttiin sitten Lohjan ABC:lle, kun nälkä alkoi jo kiusata. Pahoittelen viereisen pöydän porukalle vähän tylyä käytöstä. Tervehdittiin kyllä, mutta koko ajan kompuutteri haki, et missä hitossa olen nämä ihmiset nähnyt ennen. Silmälaseissa ja stetsonissa ollut herrasmies vaimoineen tuntui niin hiton tutulta mutten edelleenkään saa mieleeni ketä he olivat. Jos kuka tunnistaa itsensä, niin kertokoon tässä.
Vaikka itseltä tuntui hassulta, niin nähtävästi kuormamme ei täyttänyt poliisin WTF asteikkoa, sillä niin Helsingin kuin Turunkaan poliisi ei kiinnostunut lähemmin yhdistelmästämme.
Kotiin selvittiin kaikin puolin ehjin nahoin. Kuorma purkuun, perhe kyytiin ja sunnuntai ajelulle. 40-45 miles/h tuntuu olevan näin alkuun ihan riittävä maksimi nopeus tälle laitteelle. Kaikki toimii kyllä mutta meteli alkaa olla jo melkoinen noissa nopeuksissa. Toinen ongelma on kuskin sopiminen ratin ja penkin väliin. Penkki on niin lähellä, että toinen jalka on pakotettava ratin alta toiselle puolelle. Siinä se sitten pysyykin. Penkin rauta painaa sääreen ja ratti reiteen. Yritä siinä sitten painaa kaasua ja jarrua.
Hauskoja yksityis kohtia löytyy sieltä täältä. Esim ratin töötin painike on ihan oikeaa puuta ja samoin keppien nupit. Nähtävästi jonkun edellisen omistajan kätten töitä. Koko lattia on verhottu kumimatolla ja ääni eristettä on myös konepellin sisäpinnassa. Pyyhkimien moottorit ovat mallia vene/traktori ja molempia ohjataan omalla kytkimellään. Sähköt on muutettu 12V malliin ja toteutus vaikuttaa asialliselta. Pitää vielä tutkia jossain vaiheessa lokasuojan päällä olevan alkuperäisen sotavalon toimintaa. Nyt se tuntuu mattamustalla piiloon maalatulta feikiltä. Lasissa lukee kuitenkin Prestolite.

Sen verran nyt alkuun pitää tehdä, että laitetaan noi orkkis penkit sivuun ja laitetaan paikalleen omista varastoista jemmaan jääneet turbo cherryn mustat penkit. Koitetaan nostaa samalla hiukan ohjausakselia, jos se vaan onnistuu (menne vissiin suoraan kuin kanki simpukkaan ilman joustoja ja liukuja) ja/tai pienennetään hiukan ohajuspyörä. Jostain vaan pitää löytää joku sopiva tilalle. Mitään ihan miniä ei tehostajan puutteen takia voi laittaa.

Siitä se lähtee!!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Avatar
Jeep-Antti
Viestit: 134
Liittynyt: 27.03.2008. 9:06
Paikkakunta: Anjala

Viesti Kirjoittaja Jeep-Antti » 18.10.2010. 9:35

Onneksi olkoon hienosta hankinnasta!

Oliskos mahdollista siirtää orggispenkkiä hieman taaksepäin, jatkamalla hieman penkin runkoputkia etuosastaan. Kyllä nuo orggispenkit sattuisi tyyliin paremmin.
Itse vekkasin sotajeepissä hieman takaloksun etureunaa, jotta tuli hieman penkille tilaa siirtyä taaemmas. Muutos jäi piiloon penkin taakse.

Avatar
hentpe
Viestit: 180
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 19.10.2010. 7:01

Joo, katotaan nyt mitä tehdään.........kattelin just tota sun kuvaamaa muutosta tuolta CJ3B sivustolta.

Aloitettiin sitten aarteen kartoittaminen ja hiplailu. Toimimattomista öljynpaineen ja latauksen merkkivaloista oli vain johdot irti. Sille yhdellä punaiselle merkkivalolle en löytänyt mitään tarkoitusta. No ei sinne mennyt johtojakaan.
Se lokasuojan päällä oleva sotavalo piti myös saada toimimaan. Joku entinen seppä oli avannut alkuperäisen sealedbeam umpion ja korvannut polttimon H1:llä. Uusi polttimopaikalleen, vähän maadoitusten ja virran syötön ihmettelyä ja sehän toimii!! :)
Kuva
Samalla tuli ihmeteltyä rintapellin kauniin sinistä pinnoitetta ja rapsuteltua lohkeilevaa pintaa pois. Kovaa ja karheaa, niin kuin olisi lasikuitukittiä levitetty koko rintapellin alueelle. Samalla korjasin roudarin teipillä peitetyt reijät kumitulpilla ja tiiviste aineella.
Kuva
Tein myös vähän inventaaria auton mukana tulleista osista ja tavaroista. Uutta jarrupintaa, vaijeria, tiivistettä, niveltä, jarrusylinteriä, heijastinta ja tietysti myös varaosia itse sorvattuihin kepin nuppeihin.
Kuva
Kuva
Mukana oli myös auton ja kärryn väliin kuuluva alkuperäinen 4-napainen kaapeli ja auton puoleinen pistorasia. Mielenkiintoinen systeemi.
Kuva
Tuli kurkittua myös alle, kun käsijarrukahvan liike on noin sentin. Kardaanijarrun rummun raosta pilkotti uudet kengät, joten säätöä pitää vähän löysätä. Kuvassa näkyy myös Volvon laatikon ja Danan 18:sen jakolaatikon väliin tehty välipala. Noin viitisen senttiä paksu levy on kyllä asiallisesti tehty ja koneistettu. Vähän tuntuu jakolaatikko ja kone vuotavan. Jakolaatikon öljypohjan tiiviste ainakin kaipaa tiivistystä. Ulos vuotava öljy on kyllä aivan kirkasta, joten öljynvaihtoon ei heti tarvitse ruveta.
Kuva
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Avatar
hentpe
Viestit: 180
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 19.10.2010. 12:04

HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Avatar
hentpe
Viestit: 180
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 24.10.2010. 22:12

Penkin siirto alko.........

Pala pois...
Kuva
Kuva
Tos on hyvä etäisyys.........
Kuva
Kuva
Peltiä reikään.....
Kuva
Kuva

Noi tässä kuvassa näkyvät takavalot hiukan ahistaa.....liian uudenaikaset muovitötteröt.........
Kuva
tollaset olis hienot..
http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=41958
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Avatar
hentpe
Viestit: 180
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 05.01.2011. 23:07

Pientä hiplailua tehty tässä talven aikana. Takavalot muutettu paremmin 50-luvun autoon sopiviksi, varapyörä teline lähti uudelleen sijoitusta odottelemaan, kärryn orkkisvaloja ihmetelty, osia maalailtu ja osia haalittu.

15x10 vanteet tulivat jo tallin lattialle. Vähän turhan leveiltä vaikuttaa. 11" jarrupakettia vielä odotellaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Avatar
hentpe
Viestit: 180
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 13.09.2011. 23:46

Tähänkin on värkkäilty kaiken laista..........

Kuva
Kärriin vähän kantta suojaks.........

Kuva
...sotavaloja pelittämään...

Kuva
...jakolaatikon öljyvuotoja yritetty korjata...

Kuva
Kuva
...tai vain nautiskeltu kesästä.
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Avatar
hentpe
Viestit: 180
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 13.08.2012. 20:47

Tätäkin on hiukan ehditty harrastaa. Konepeltin maalia, konehuoneen fiksausta, renkaiden kokeilua. Tulipahan käytyä myös AMC Euromeet tapahtumassa Ahvenanmaalla.

Kuva
Kuva

Jakolaatikon öljyvuoto ja apusimpukan akselin väljän korjaaminen jää talveen.
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Avatar
hentpe
Viestit: 180
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 22.05.2013. 7:16

Eipä oo tullu tännekään kirjoteltua aikoihin. Jamantilta hommattu kääntövarren/apusimpukan korjaussarja lyöty paikalleen ja jakolaatikon öljyvuoto korjattu (vihdoin viimein).
Sen verran tuon laatikon askartelun jäljiltä tuli uutta murhetta, että autoon jäi sellainen aaltoileva jyrinä/tärinä niin kuin kardaani tai joku olis pois puntistaan. Voiko ristikon asennon muuttuminen sen puolikierrosta jokeen nähden vaikuttaa vai haenko vikaa muualta??? Ristikot oli ok ja tungin niihin kyllä reilusti rasvaa asennuksen jälkeen.
Laatikon kiinnitys palkkiin oli myös outo. Takatuen välissä oli prikkoja niin, että koko tuki oli vääntynyt kiilan malliseksi. Takaisin asentaessa laitoin prikat tasan tuen alle. Vaikutti siltä, että laatikon sivu kumityyny olisi alkuperäistä korkeampi ja siksi tuollaiseen prikka viritykseen oli jouduttu menemään.
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Avatar
hentpe
Viestit: 180
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 24.03.2014. 21:09

Laitetaas taas tännekin jotain. Eli Jeeppi on saanut kesän rientojen jälkeen levätä kaikessa rauhassa. Tuossa alkoi ajokelit jo antaa vinkki itsestään joten piti alkaa tekemään huoltoa.
Sen verran tuli hommaa vastaan, et vuotaneen pakosarjan ja putken välisen tiivisteen syyksi osoittautui yhden pultin puuttuva kierre ja yhdestä kulmasta lohjennut pala. Ei kun hyllystä ehjä aihio työn alle ja paikalleen. Samalla vähän uutta öljyä ja nestettä koneeseen niin uskaltaa taas ajella.
Ei se hiton jakolaatikon öljyvuotokaan ole mihinkään loppunut. Vuotaa hitto edelleen sen väliakselin päästä, mistä se tulee laatikon kuoren läpi. En tiedä miten se kuuluis olla tiivistetty mut nyt kokeilin hätäratkaisuna jotain kemiallista metallia, josko se edes vähän auttais.
Samalla tuli värkkäiltyä paisuntasäiliökin tyylikkäämpään asuun. Ei oikein se vanha muovipullo oikein sopinut.
Kuva
Kuva
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Kirjoita vastaus