Laitan yv:tä sulle.maph kirjoitti:
Mihin pykälään tai AKEn ohjeeseen voi vedota ettei CE-vaatimukset olisi voimassa? Mulla on Qatarista muutoautona tuotu Wrangler joka on sen verran tuore että rakentelu tässä maassa laillisesti on hieman turhan haasteellista.
Projeckt WJ U.S.V.
Aloittelin tossa kunnostamaan tulevia akseleita.
Ensin purin pallonivelet irti ja sitten irroitin välityksen.
Akselin purkanut taho oli tunkenut irroitetun vetoakselin takasin jonkin hiekkalaatikon kautta ja kaikki sisuskalut oli ihan hiekassa.

Lukkoa tulossa

Kierrejousilautasten kumien alta paljastui yllätys. Ruostevaurio!!

Ruosteet pois ja korjauspalat 1,5mm plootusta, niin on parempi kuin uusi




Lopuksi ruosteenmuuntimet päälle koko akseliin.

Vaihdan samalla uudet stefat ja tuntui olevan toinen vetari klonksuvan.
Pientä takapakkia oli, että tämä perä on 3:55 välityksellä ja siihen ei saa tiheämpiä välityksiä ellei vaihda murikkaa.
Tämän johdosta täytyy pitää rengaskoko maltillisena.
Olin haaveillut laittavani 285/70R16 (n.33"), mutta nyt tulee 265/75R16 tai 265/70R17(n.32")
Taka-akselin lukon öljypumpun tiiviste oli jotenkin irronnut ja täytyy metsästää jostain kolmi leukainen laakerin ulosvedin, koska se pumppu on poskilaarein alla. Normi laakerin ulosvetäjä ei käy, koska se pumppu on tiellä.
Ensin purin pallonivelet irti ja sitten irroitin välityksen.
Akselin purkanut taho oli tunkenut irroitetun vetoakselin takasin jonkin hiekkalaatikon kautta ja kaikki sisuskalut oli ihan hiekassa.

Lukkoa tulossa

Kierrejousilautasten kumien alta paljastui yllätys. Ruostevaurio!!

Ruosteet pois ja korjauspalat 1,5mm plootusta, niin on parempi kuin uusi





Lopuksi ruosteenmuuntimet päälle koko akseliin.

Vaihdan samalla uudet stefat ja tuntui olevan toinen vetari klonksuvan.
Pientä takapakkia oli, että tämä perä on 3:55 välityksellä ja siihen ei saa tiheämpiä välityksiä ellei vaihda murikkaa.
Tämän johdosta täytyy pitää rengaskoko maltillisena.
Olin haaveillut laittavani 285/70R16 (n.33"), mutta nyt tulee 265/75R16 tai 265/70R17(n.32")
Taka-akselin lukon öljypumpun tiiviste oli jotenkin irronnut ja täytyy metsästää jostain kolmi leukainen laakerin ulosvedin, koska se pumppu on poskilaarein alla. Normi laakerin ulosvetäjä ei käy, koska se pumppu on tiellä.
Mitä aineita olet käyttänyt ja oletko ollut tyytyväinen?JERKKU kirjoitti: Lopuksi ruosteenmuuntimet päälle koko akseliin.
Tahtoo olla sitä ongelmaa että jos pellit kukkii niin niissä paikoissa ei maali pysy vuotta kauempaa,
ja sitten saa taas olla korjaamassa samoja kohtia.
Ei vaikka yrittäiskin tehdä pohjat kunnolla.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
Moi
Tätä meillä on ammatillisestikin käytössä
http://www.4x4parts.fi/kemikaalit/10196 ... unnin.html
Tätä meillä on ammatillisestikin käytössä
http://www.4x4parts.fi/kemikaalit/10196 ... unnin.html
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Tuo on kyllä niin totta. Monesti tuossa vielä lopulta säästää ajallisestikinJERKKU kirjoitti:Kantapään kautta on opittu, että pieni säntillisyys ja tarkkuus rakennusvaiheessa säästää niiltä reissunpäällä tapahtuvilta ongelmilta.

Itse ainakin tykkään tehdä remontit mieluimmin lämpimässä tallissa hyvillä työkaluilla, kuin jossain keskellä metsää niillä työkaluilla mitä sattuu löytymään...
Hyvän näköistä tekemistä Jerkulta. Tätä on mukava seurata

Projekti jatkuu.
Taka-akselin Plenum?? on otettu irti ja kuvassa näkyy rikkinäinen tiiviste

Uusi plenum on paiokallaan perän voi kasata.

Taka-akselista on hyvä tarkistaa hammaskosketus kaiken varalta



Vetareista vaihtoon menee laakerit ja stefat


Kiinitysrengas pysyis kyllä ittellään, mutta kuitenkin halusin varmistaa parilla miggiliima paikalla tämänkin

Ruosteenmuuntoaineet päälle.


Taka-akselin Plenum?? on otettu irti ja kuvassa näkyy rikkinäinen tiiviste

Uusi plenum on paiokallaan perän voi kasata.

Taka-akselista on hyvä tarkistaa hammaskosketus kaiken varalta



Vetareista vaihtoon menee laakerit ja stefat


Kiinitysrengas pysyis kyllä ittellään, mutta kuitenkin halusin varmistaa parilla miggiliima paikalla tämänkin


Ruosteenmuuntoaineet päälle.


Uteliaille video miten
Vari Lok /Hydro Lok toimii.
https://www.youtube.com/watch?v=34IAoKziydU
Siellä on gerotor hydraulipumppu ja kun vetareilla tulee pyörimisinopeusero murikkaan nähden, niin se on = gerotor hydraulipumppu rupeaa pyörimään ja tekemään painetta.
Tämä paine kiristää pakkoja, ja lukitsee perän jopa 100% asti.
Vari Lok /Hydro Lok toimii.
https://www.youtube.com/watch?v=34IAoKziydU
Siellä on gerotor hydraulipumppu ja kun vetareilla tulee pyörimisinopeusero murikkaan nähden, niin se on = gerotor hydraulipumppu rupeaa pyörimään ja tekemään painetta.
Tämä paine kiristää pakkoja, ja lukitsee perän jopa 100% asti.
Kait sä laitoit noihin vetareiden laakereihin myös laakerivaseliinia?? Ettei pyöri kuivana ensimmäiset mailit, kun se peräöljy sinne ei ihan heti kulkeudu!!! Kuvassa ei ainakaan näy...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Näyttää hauskalta!
Pakko teoretisoida tohon lukon toimintaan liittyen. Kun paine synnytetään pyörimisnopeuserosta ja 100% lukko = ei pyörimisnopeuseroa => ei painetta. Joten ei tuo lukko voi edes teoriassa lukkiutua täysin, mutta on kyllä varmasti hyvä kapine monessa tilanteessa. Kunhan muistaa vaan että lukko tarvitsee pyörimistä = happea!
Pakko teoretisoida tohon lukon toimintaan liittyen. Kun paine synnytetään pyörimisnopeuserosta ja 100% lukko = ei pyörimisnopeuseroa => ei painetta. Joten ei tuo lukko voi edes teoriassa lukkiutua täysin, mutta on kyllä varmasti hyvä kapine monessa tilanteessa. Kunhan muistaa vaan että lukko tarvitsee pyörimistä = happea!
äks jii eiks joo...