KJ:n letku- tai lohkolämppäri

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 14.01.2015. 11:54

JAMANT kirjoitti:Joo, ei oo pakkasproppuja, mutta kuskin puolen koneenkorvakkeen yläpuolella on sellainen ruuvattava kuusiokolotulppa, jonka kohdalle vois saada vastuksen, jos vaan löytyy sopivalla kierteellä oleva vastus jostain(??). Katsoin nimittäin tuosta -06 -mallista, mikä mulla on tuossa hehkun vaihdossa ja kun on laturi irti, näkee ton propun hyvin!!
Tämä on seuraava vaihtoehto. Tosin uskon, että kun letkulämppäri on oikeassa paikassa niin rupeaa pelaamaan kuten pitääkin.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 14.01.2015. 19:17

Tuossa 2.5 CRD koneessa on alavesiletkussa.
kozel@ircnet

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 15.01.2015. 8:11

kozel kirjoitti:Tuossa 2.5 CRD koneessa on alavesiletkussa.
Teillä on ilmeisesti Defan lämppäri?
Defalla onkin siihen alavesiletkuun sopiva halkaisijansa puolesta.

Calix on sellainen pienihalkaisijainen joka on sopiva siihen termostaatin alapuolella olevaan letkuun. Eli siihen syylärille menevään alavesiletkuun se ei sovi.

Koetin nyt eilen etsiä paikkaa sille tai lähinnä kuvia moottorista netin kautta josta selviäsi mihin letkuun se kannattaisi asentaa, mutta en löytänyt sopivaa kuvaa.



Mutta sitten jenkeillä on tämmöinen: http://proheatproducts.com/index.php?ma ... ucts_id=12

Tämä houkuttelee nyt suunnattomasti.
Viimeksi muokannut 2 päivämäärä erauspentu, muokattu yhteensä 22 kertaa

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 15.01.2015. 17:54

Defa on tuo oma joo..

on calixillakin
http://www.calix.se/fi/tuotteet/tuoteha ... 1107247726

Tosin vaan listan mukaan 2008 ja uudemmat.
kozel@ircnet

Kuulessää
Viestit: 8
Liittynyt: 21.08.2014. 21:33
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Kuulessää » 15.01.2015. 22:45

Onkos kukaan kokeillut näitä sisäisellä kiertopumpulla varustettuja lämmityslaitteen letkuun asennettavia esim. tuollainen ThermoTeufel : http://www.ebay.de/itm/Elektrische-Stan ... 9498&rt=nc

Oho tulipas pitkä linkki...

Tehoja noissa on hulppeasti ainakin 1-3 kW löytyy ja pienellä vaivalla saisi sisätiloihinkin lämpöä kun kytkisi lämmityslaitteen puhaltimen pikku nopeudella pyörimään samaan aikaan vaikka akkulaturin taa (jos ei halua mahdolliseen akun tyhjentymiseen varautua). Asiallisen näköinen laite muuten, mutta tuo liitäntäjohdon schukopistoke hiukka naurattaa...

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 16.01.2015. 18:10

Ei oo tullu kokeiltua..

3kw jo aika yliampuva henkilöautoon..
-Hirvittäis jo sähkölasku moisen kanssa :D
-Ei varmaan kerrostalon tolppaan tms tartte tarjota ku syytä olla 16A sulake
kozel@ircnet

Kuulessää
Viestit: 8
Liittynyt: 21.08.2014. 21:33
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Kuulessää » 16.01.2015. 22:28

Pienempitehoisiakin tuolta löytyy, ainakin 1,2 kW tuli heti hakemalla esiin. Omassa käyttödieselissä (Volvo S80) kun on 6 Kw Ardic polttonestelämmitin niin ei sen tarvitse olla päällä kuin viitisen kilometriä ihan kylmänä liikkeellelähdöstä niin on lämmöt jo normaalissa ja saa sen ottaa pois päältä. Eli eipä tuota 3 kW tehoista tarviis kovin kauan päällä pitää ennen liikkeeellelähtöaäkään niin olis kone jo valmiiksi sen 60 asteinen. Vaan tolpan sulake tietysti voi estää tuommoisen käytön.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 17.01.2015. 10:43

Lämpenee ainakin tuollaisella 1.2kw versiollakin. Noi normaalit on yleensä ollu 500-600w tehoisia. Varmaan tosiaan saisi sisätilaankin jo lämpöö moisella jos haluaa.
kozel@ircnet

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 18.01.2015. 15:23

No niin, tutkin lisää letkulämppäriä ja kyllä se vaan onkin kytketty alavesiletkuun, vaikkakaan ei ihan suoraan.

Sitten tässä sunnuntain kuvatrivia, mikä mättää(termostaatti ylhäällä keskellä)? :
Kuva

Tässä kuvassa näkyy miten lämppäri on kytketty Letkulämppäri vasemmalla termostaatille menevän letkun nokassa:
Kuva

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 18.01.2015. 17:01

Kuvassa näkee heikosti miten tuo letku on kiinni alavesiletkussa.

Mun mielestä on väärin. Tuossahan painovoimainen kierto lohkolla lämmittäessä yrittää kierrättää nestettä normikiertoa vastaan. Lämmin neste pyrkii nousemaan ylös termarille ja kanteen. Kun se suoraan alavesiletkussa oleva lämmitin nostaa veden vesipumppuun ja siitä lohkoon.

Muutenkin aika onnetonta noin äkkiseltään saada lohko lämpenemään kierrättämällä lämmin vesi kanteen.

En osaa sitten sanoamiten tuo termari sallii nesteen liikkuvan tuosta letkusta koneen ollessa kylmä.
kozel@ircnet

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 18.01.2015. 18:00

Ylemmässä kuvassa on väärin, että pumpulta menee termostaatin alempaan liittimeen. Onko sillä sitten merkitystä, en tiedä mutta se letku joka tulee alavesiletkulta ja menee nyt termostaatin ylempään liittimeen vaikka se pitäisi mennä siihen alempaan. Näin ainakin muualta kun kuvia moottorista katsoin.

Joo, eihän tuo missään nimessä ole optimi ratkaisu. Eikä se nyt kovin hyvin lämmitäkkään. Kun saan sen tötterön siihen ilmanputsarin ja turbon välille niin vaihdan letkut oikein päin ja kokeilen uusiksi.

Se jenkkien litteä lämmitysvastus siihen pohjaan ei toimi kun ei ole tarpeeksi tasaista siinä öljypohjassa.

Jos mikään ei auta niin pitää ostaa Defa. Ihmettelen suuresti miten tuo Calix on tuohon aikoinaan päätynyt mutta niin se vain on. Tietenkin jos tuon vastuksen saisi fiksusti siihen alavesiletkuun niin ois parempi.

Tässä hieman parempi kuva miten lämppäri on kiinni.
Kuva

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 18.01.2015. 18:42

On calixillaki noita letkuihin laitettavia lämmittimiä.

Ei nyt oo mittoja auton letkusta mutta veikkaan että noita löytyy siihen alavesiletkuun ellei esim. tuo sovi..

http://shop.speedparts.se/en/prod/9-3-0 ... 63138.html
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä kozel, muokattu yhteensä 4 kertaa
kozel@ircnet

tontsa
Viestit: 22
Liittynyt: 14.12.2015. 21:47
Paikkakunta:

Re: KJ:n letku- tai lohkolämppäri

Viesti Kirjoittaja tontsa » 22.12.2015. 7:18

Ja ainoa toimiva ja todella hyväksii koettu on tt-thermon kiertovesipumpullinen letkulämmitin.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: KJ:n letku- tai lohkolämppäri

Viesti Kirjoittaja kozel » 22.12.2015. 18:18

Ei ole ollut mitään ongelmia tuon defankaan kanssa. Kovillakin pakkasilla pärjätty..
kozel@ircnet

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: CALIX letkulämppäri

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 23.12.2015. 12:23

Joo. Alavesiletkuunhan näitä on tullut asenneltua. Lämpö kun tuppaa nousemaan ylöspäin niin sieltä se leviää paremmin koneen jäähdysnesteeseen kuin ylävesiletkusta jossa vielä termari hidastaa lämmön etenemistä.
t. Ismo Ämmä
JAMANT kirjoitti:
erauspentu kirjoitti:No niin, nyt ois letkulämppäri uusi, takuuseen meni.
Mutta mutta.... olen edelleen hieman skeptinen, että onko CALIX nyt oikeassa paikassa? lämppäri on termostaatin alapuolella, siinä letkussa jossa termostaatti on kiinni. Onkohan tämä nyt optimi paikka?
Ainakin se porraa lämpötila-anturin lämpimäksi ja saa kyllä sahata käyntiin ihan urakalla.
Kylmänä kun ei ole ollut roikassa niin lähtee tosi hyvin käyntiin.

Defan asennuspaikka on ainakin ihan eri.

Niin ja saako 2.8CRD koneeseen lohkolämmitintä ollenkaan?
Ei siellä taida olla yhtään pakkasproppua!! Ja alavesiletkuunhan se pitäis asentaa, jos se sulla on nyt termarin letkussa, se on ylävesiletku!!
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Kirjoita vastaus