Tämä on seuraava vaihtoehto. Tosin uskon, että kun letkulämppäri on oikeassa paikassa niin rupeaa pelaamaan kuten pitääkin.JAMANT kirjoitti:Joo, ei oo pakkasproppuja, mutta kuskin puolen koneenkorvakkeen yläpuolella on sellainen ruuvattava kuusiokolotulppa, jonka kohdalle vois saada vastuksen, jos vaan löytyy sopivalla kierteellä oleva vastus jostain(??). Katsoin nimittäin tuosta -06 -mallista, mikä mulla on tuossa hehkun vaihdossa ja kun on laturi irti, näkee ton propun hyvin!!
KJ:n letku- tai lohkolämppäri
-
- Viestit: 188
- Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
- Paikkakunta: Keski-Suomi
-
- Viestit: 188
- Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Teillä on ilmeisesti Defan lämppäri?kozel kirjoitti:Tuossa 2.5 CRD koneessa on alavesiletkussa.
Defalla onkin siihen alavesiletkuun sopiva halkaisijansa puolesta.
Calix on sellainen pienihalkaisijainen joka on sopiva siihen termostaatin alapuolella olevaan letkuun. Eli siihen syylärille menevään alavesiletkuun se ei sovi.
Koetin nyt eilen etsiä paikkaa sille tai lähinnä kuvia moottorista netin kautta josta selviäsi mihin letkuun se kannattaisi asentaa, mutta en löytänyt sopivaa kuvaa.
Mutta sitten jenkeillä on tämmöinen: http://proheatproducts.com/index.php?ma ... ucts_id=12
Tämä houkuttelee nyt suunnattomasti.
Viimeksi muokannut 2 päivämäärä erauspentu, muokattu yhteensä 22 kertaa
Defa on tuo oma joo..
on calixillakin
http://www.calix.se/fi/tuotteet/tuoteha ... 1107247726
Tosin vaan listan mukaan 2008 ja uudemmat.
on calixillakin
http://www.calix.se/fi/tuotteet/tuoteha ... 1107247726
Tosin vaan listan mukaan 2008 ja uudemmat.
kozel@ircnet
Onkos kukaan kokeillut näitä sisäisellä kiertopumpulla varustettuja lämmityslaitteen letkuun asennettavia esim. tuollainen ThermoTeufel : http://www.ebay.de/itm/Elektrische-Stan ... 9498&rt=nc
Oho tulipas pitkä linkki...
Tehoja noissa on hulppeasti ainakin 1-3 kW löytyy ja pienellä vaivalla saisi sisätiloihinkin lämpöä kun kytkisi lämmityslaitteen puhaltimen pikku nopeudella pyörimään samaan aikaan vaikka akkulaturin taa (jos ei halua mahdolliseen akun tyhjentymiseen varautua). Asiallisen näköinen laite muuten, mutta tuo liitäntäjohdon schukopistoke hiukka naurattaa...
Oho tulipas pitkä linkki...
Tehoja noissa on hulppeasti ainakin 1-3 kW löytyy ja pienellä vaivalla saisi sisätiloihinkin lämpöä kun kytkisi lämmityslaitteen puhaltimen pikku nopeudella pyörimään samaan aikaan vaikka akkulaturin taa (jos ei halua mahdolliseen akun tyhjentymiseen varautua). Asiallisen näköinen laite muuten, mutta tuo liitäntäjohdon schukopistoke hiukka naurattaa...
Pienempitehoisiakin tuolta löytyy, ainakin 1,2 kW tuli heti hakemalla esiin. Omassa käyttödieselissä (Volvo S80) kun on 6 Kw Ardic polttonestelämmitin niin ei sen tarvitse olla päällä kuin viitisen kilometriä ihan kylmänä liikkeellelähdöstä niin on lämmöt jo normaalissa ja saa sen ottaa pois päältä. Eli eipä tuota 3 kW tehoista tarviis kovin kauan päällä pitää ennen liikkeeellelähtöaäkään niin olis kone jo valmiiksi sen 60 asteinen. Vaan tolpan sulake tietysti voi estää tuommoisen käytön.
-
- Viestit: 188
- Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
- Paikkakunta: Keski-Suomi
No niin, tutkin lisää letkulämppäriä ja kyllä se vaan onkin kytketty alavesiletkuun, vaikkakaan ei ihan suoraan.
Sitten tässä sunnuntain kuvatrivia, mikä mättää(termostaatti ylhäällä keskellä)? :

Tässä kuvassa näkyy miten lämppäri on kytketty Letkulämppäri vasemmalla termostaatille menevän letkun nokassa:

Sitten tässä sunnuntain kuvatrivia, mikä mättää(termostaatti ylhäällä keskellä)? :

Tässä kuvassa näkyy miten lämppäri on kytketty Letkulämppäri vasemmalla termostaatille menevän letkun nokassa:

Kuvassa näkee heikosti miten tuo letku on kiinni alavesiletkussa.
Mun mielestä on väärin. Tuossahan painovoimainen kierto lohkolla lämmittäessä yrittää kierrättää nestettä normikiertoa vastaan. Lämmin neste pyrkii nousemaan ylös termarille ja kanteen. Kun se suoraan alavesiletkussa oleva lämmitin nostaa veden vesipumppuun ja siitä lohkoon.
Muutenkin aika onnetonta noin äkkiseltään saada lohko lämpenemään kierrättämällä lämmin vesi kanteen.
En osaa sitten sanoamiten tuo termari sallii nesteen liikkuvan tuosta letkusta koneen ollessa kylmä.
Mun mielestä on väärin. Tuossahan painovoimainen kierto lohkolla lämmittäessä yrittää kierrättää nestettä normikiertoa vastaan. Lämmin neste pyrkii nousemaan ylös termarille ja kanteen. Kun se suoraan alavesiletkussa oleva lämmitin nostaa veden vesipumppuun ja siitä lohkoon.
Muutenkin aika onnetonta noin äkkiseltään saada lohko lämpenemään kierrättämällä lämmin vesi kanteen.
En osaa sitten sanoamiten tuo termari sallii nesteen liikkuvan tuosta letkusta koneen ollessa kylmä.
kozel@ircnet
-
- Viestit: 188
- Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Ylemmässä kuvassa on väärin, että pumpulta menee termostaatin alempaan liittimeen. Onko sillä sitten merkitystä, en tiedä mutta se letku joka tulee alavesiletkulta ja menee nyt termostaatin ylempään liittimeen vaikka se pitäisi mennä siihen alempaan. Näin ainakin muualta kun kuvia moottorista katsoin.
Joo, eihän tuo missään nimessä ole optimi ratkaisu. Eikä se nyt kovin hyvin lämmitäkkään. Kun saan sen tötterön siihen ilmanputsarin ja turbon välille niin vaihdan letkut oikein päin ja kokeilen uusiksi.
Se jenkkien litteä lämmitysvastus siihen pohjaan ei toimi kun ei ole tarpeeksi tasaista siinä öljypohjassa.
Jos mikään ei auta niin pitää ostaa Defa. Ihmettelen suuresti miten tuo Calix on tuohon aikoinaan päätynyt mutta niin se vain on. Tietenkin jos tuon vastuksen saisi fiksusti siihen alavesiletkuun niin ois parempi.
Tässä hieman parempi kuva miten lämppäri on kiinni.

Joo, eihän tuo missään nimessä ole optimi ratkaisu. Eikä se nyt kovin hyvin lämmitäkkään. Kun saan sen tötterön siihen ilmanputsarin ja turbon välille niin vaihdan letkut oikein päin ja kokeilen uusiksi.
Se jenkkien litteä lämmitysvastus siihen pohjaan ei toimi kun ei ole tarpeeksi tasaista siinä öljypohjassa.
Jos mikään ei auta niin pitää ostaa Defa. Ihmettelen suuresti miten tuo Calix on tuohon aikoinaan päätynyt mutta niin se vain on. Tietenkin jos tuon vastuksen saisi fiksusti siihen alavesiletkuun niin ois parempi.
Tässä hieman parempi kuva miten lämppäri on kiinni.

On calixillaki noita letkuihin laitettavia lämmittimiä.
Ei nyt oo mittoja auton letkusta mutta veikkaan että noita löytyy siihen alavesiletkuun ellei esim. tuo sovi..
http://shop.speedparts.se/en/prod/9-3-0 ... 63138.html
Ei nyt oo mittoja auton letkusta mutta veikkaan että noita löytyy siihen alavesiletkuun ellei esim. tuo sovi..
http://shop.speedparts.se/en/prod/9-3-0 ... 63138.html
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä kozel, muokattu yhteensä 4 kertaa
kozel@ircnet
Re: KJ:n letku- tai lohkolämppäri
Ja ainoa toimiva ja todella hyväksii koettu on tt-thermon kiertovesipumpullinen letkulämmitin.
Re: KJ:n letku- tai lohkolämppäri
Ei ole ollut mitään ongelmia tuon defankaan kanssa. Kovillakin pakkasilla pärjätty..
kozel@ircnet
Re: CALIX letkulämppäri
Joo. Alavesiletkuunhan näitä on tullut asenneltua. Lämpö kun tuppaa nousemaan ylöspäin niin sieltä se leviää paremmin koneen jäähdysnesteeseen kuin ylävesiletkusta jossa vielä termari hidastaa lämmön etenemistä.
t. Ismo Ämmä
t. Ismo Ämmä
JAMANT kirjoitti:Ei siellä taida olla yhtään pakkasproppua!! Ja alavesiletkuunhan se pitäis asentaa, jos se sulla on nyt termarin letkussa, se on ylävesiletku!!erauspentu kirjoitti:No niin, nyt ois letkulämppäri uusi, takuuseen meni.
Mutta mutta.... olen edelleen hieman skeptinen, että onko CALIX nyt oikeassa paikassa? lämppäri on termostaatin alapuolella, siinä letkussa jossa termostaatti on kiinni. Onkohan tämä nyt optimi paikka?
Ainakin se porraa lämpötila-anturin lämpimäksi ja saa kyllä sahata käyntiin ihan urakalla.
Kylmänä kun ei ole ollut roikassa niin lähtee tosi hyvin käyntiin.
Defan asennuspaikka on ainakin ihan eri.
Niin ja saako 2.8CRD koneeseen lohkolämmitintä ollenkaan?
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi