ZJ:n moottoriin puhtia?

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Urkki
Viestit: 113
Liittynyt: 01.05.2008. 20:21
Paikkakunta: Helsinki

ZJ:n moottoriin puhtia?

Viesti Kirjoittaja Urkki » 09.11.2008. 22:27

Moro:)

Mun ZJ:ssä on 4 litrainen bensakuutonen. Autolla on nyt ajettu kohta 200.000 km, ja nyt on alkanut tuntua, että puhtia puuttuu, erityisesti kiihtyvyys tuntuu vähentyneen. Huippunopeutta kyllä on kun pääsee vauhtiin, mutta sinne matka on pitkä ja pienemmät autot menee kahta puolta ohi...

Mikä avuksi? Uskon, että moottorille ei ole tehty mitään varsinaisia ns. säätöjä hyvinkään pitkään aikaan, öljyjä kyllä on vaihdettu ja suodattimia, mutta siihen sen on jäänyt. Puristuksiakin aina välillä mittautan, ja ne näyttävät ihan asiallisilta.

Urkki

Avatar
wiikki
Viestit: 61
Liittynyt: 11.12.2008. 14:05
Paikkakunta:
CONTACT:

Happea

Viesti Kirjoittaja wiikki » 27.02.2009. 19:33

Moi

Minulla on sama moottori omassa Wranglerissäni. Alunperinkin koneessa on vain 180 pollea, joten mihinkään urheilusuorituksiin sitä ei ole tarkoitetukaan. Parhaimmillaan kone matalilla kierroksilla (<2500) ja jos kierrokset nousevat yli 3500, on selvä hengen ahdistuksen tunne. Normaalisti koneissa sitä voidaan ratkoa imu- ja pakosarjojen avartamisella tai "optimoimisella". Valitettavasti monessa koneessa parantunut huipputeho tarkoittaa madaltunutta vääntöä.

Helpoin - joskin maastoajoharrastuksen suhteen väärään suuntaan vievä muutos - on vaihtaa katurenkaat alle, poistaa katttelineet, nautaraudat, ja madaltaa alusta ennalleen. Mutta sehän ei ole ollenkaan hauskaa.

Suosittelen siis V8:n asentamista. :D Se tekee elämän muutenkin leppoisammaksi.

Antti

ristokakko
Viestit: 62
Liittynyt: 23.04.2008. 22:25
Paikkakunta: nastola

Viesti Kirjoittaja ristokakko » 27.02.2009. 20:07

Joo! hommaa ZJ V8 ja mielesi rauhoittuu.On Vääntöä ja äänet kuin seireenien kutsulaulut :D
Chevrolet silverado k1500 6,2d .33x12,5x15+2" korotus

Jeep Compass 2,4M5 Limited -09 (Mallisarja -07)

Urkki
Viestit: 113
Liittynyt: 01.05.2008. 20:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Urkki » 23.03.2009. 17:30

Niinhän siinä kävi että kun vaihdettiin hapitunnistin ns Lambda-anturi, niin käynti parani kovasti, kone on vilkkaampi ja kiihtyvyys parani. Odottelen vielä tuloksia polttoaineen kulutuksesta, senkin periaatteessa pitäisi pienentyä jos teoria pitä paikkansa ja anturi laittoi koneenkäymään rikkaalla seoksella. ZJ:llä on siis ajettu 202.000 ja vm 1996. Anturia ei varmaan ole vaihdettu aikaisemmin.
Lisää puhtia haetaan seuraavaksi huoltamalla ruiskusuuttimet.

Urkki

Avatar
wiikki
Viestit: 61
Liittynyt: 11.12.2008. 14:05
Paikkakunta:
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja wiikki » 23.03.2009. 19:01

Niin, ja minä taas huomasin, että oman autoni moottori kiertääkin itse asiassa ihan kivasti kun vaan polkee kaasua ja antaa kierrosten nousta yli 4000rpm. Se kun ei millään sovi Wranglerin luonteelle, niin on tähän asti jäänyt kokeilematta. :?

Täytyis varmaan vaihtaa vähän tiheämpi perä. Oisko kellään lukollista ylimääräisenä?

Antti

Urkki
Viestit: 113
Liittynyt: 01.05.2008. 20:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Urkki » 08.05.2009. 22:37

Jatkoraporttia: Nyt on käynyt ilmi, että mun ZJ lähtee liikkeelle 2. tai 3. vaihteella... Tästä johtui sekin valitus, että lähtee taaksepäin paljon vilkkaammin kuin eteenpäin.

18.5 ZJ menee Vantaalle Powermaticiin jossa vaihteiston sielunelämän tämänhetkistä statusta ja tarvittavia korjaustoimenpiteitä selvitellään. Jamantilla analysaattori herjasi että vaihteiston "governor" ja jokin muukin sähkövimpain oli vikatilassa tai muuten ei toimineet. Katsotaan mitä tapahtuu. Paljon on kiinni siitä, onko purettaessa vaihteiston öljypohjassa metallimurusia sisäpuolella vai ei.

Jos vaihtoja on edessä, haluan sellaisen systeemin, jossa on valittavana takaveto, hidas neliveto ja nopea neliveto, eikä mitään viskoa vaan kiinteät vedot. JAMANT: Mikä tämä lienee??

Täytyy sanoa, että vaihteisto on kyllä ollut lujilla; on ajettu aikalailla muutakin kuin asfalttia.

Urkki

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 09.05.2009. 11:39

Urkki kirjoitti:
Jos vaihtoja on edessä, haluan sellaisen systeemin, jossa on valittavana takaveto, hidas neliveto ja nopea neliveto, eikä mitään viskoa vaan kiinteät vedot. JAMANT: Mikä tämä lienee??
Kaksi vaihtoehtoa NP-231 tai NP-242, kumpaa aletaan sovittelemaan??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Urkki
Viestit: 113
Liittynyt: 01.05.2008. 20:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Urkki » 09.05.2009. 11:56

Moi
Kun ensin selviää, meneekö koko vaihteisto uusiksi, katsotaan sitten parannukset. Onko noita jakolaatikoita hyllyssä? Saako sellaisia tehdaskorjattuna vai pitääkö ostaa uusia?
Urho

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 09.05.2009. 12:02

Urkki kirjoitti:Moi
Kun ensin selviää, meneekö koko vaihteisto uusiksi, katsotaan sitten parannukset. Onko noita jakolaatikoita hyllyssä? Saako sellaisia tehdaskorjattuna vai pitääkö ostaa uusia?
Urho
No yksi NP-231 läpikäytynä hyllyssä ja tuossa kattokerho-purku-XJ.ssä on NP-242 suoraan ajosta (sillä on tosin jo yli viisi ottajaa :wink: :wink: )!! Mutta ensin täytyy tutkia, mikä pääakselin spoorimäärä sulla on ja mikä noissa on input-shaftin spoorimäärä, jos määrät on samat, kiinni vaihteistoon ja sitten vain kardaanien muutokset ja jotain muuta pientä....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Urkki
Viestit: 113
Liittynyt: 01.05.2008. 20:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Urkki » 17.05.2009. 20:37

Jännitys tiivistyy, vein ZJ:n illalla PM:lle, ja odottelen tuomiota aamupäivällä kunhan saavat katottua mitä öljypohjassa on varsinaisen aineen lisäksi.

Mikä ero on mainitsemillasi jakolaatikoilla?
Onko sellaista vaihtoehtoa jossa olisi tasauspyörästön lukko hitaassa nelivedossa?

Urkki

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.05.2009. 9:34

Urkki kirjoitti:
Mikä ero on mainitsemillasi jakolaatikoilla?
Onko sellaista vaihtoehtoa jossa olisi tasauspyörästön lukko hitaassa nelivedossa?

Urkki
NP-242 on jatkuva neliveto -aski, löytyy 2WD HI, 4WD HI PART TIME, 4WD HI FULL TIME, VAPAA ja 4WD LOW PART TIME.

NP-231 on osa-aikainen neliveto, eli löytyy 2WD HI, 4WD HI PART TIME, VAPAA ja 4WD LOW PART TIME.

Molemmissa on 4WD LOW -asennossa tasauspyörästö lukittu (kun ei tossa jälkimmäisessä ole sellaista edes)!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Urkki
Viestit: 113
Liittynyt: 01.05.2008. 20:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Urkki » 18.05.2009. 9:38

Oookooo, mutta mitä tässä tapauksessa tarkoittaa 4WD part-time?
Muuten tämä NPN231 kuullostaa hyvältä, vai mitä suosittelisit tietäen mun tarpeet? Tärkeetä olis päästä eroon viskosta.

Urkki

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.05.2009. 9:46

Urkki kirjoitti:Oookooo, mutta mitä tässä tapauksessa tarkoittaa 4WD part-time?
Muuten tämä NPN231 kuullostaa hyvältä, vai mitä suosittelisit tietäen mun tarpeet? Tärkeetä olis päästä eroon viskosta.

Urkki
Part time = osa-aikainen, vaihtoehtona Full time = kokoaikainen!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 18.05.2009. 23:22

Tarkoittaa että "part time" on jäykkä neliveto eli etu- ja takakardaanit yhtä puuta, ja "full time" on keskitasauspyörästön kautta. Alkaa kyllä mennä ohi moottoriosaston ja otsikon.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 19.05.2009. 8:57

Jorma kirjoitti: Alkaa kyllä mennä ohi moottoriosaston ja otsikon.
Ei olla niin tiukkapipoja :lol: :lol:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus