ZJ:n moottoriin puhtia?
ZJ:n moottoriin puhtia?
Moro:)
Mun ZJ:ssä on 4 litrainen bensakuutonen. Autolla on nyt ajettu kohta 200.000 km, ja nyt on alkanut tuntua, että puhtia puuttuu, erityisesti kiihtyvyys tuntuu vähentyneen. Huippunopeutta kyllä on kun pääsee vauhtiin, mutta sinne matka on pitkä ja pienemmät autot menee kahta puolta ohi...
Mikä avuksi? Uskon, että moottorille ei ole tehty mitään varsinaisia ns. säätöjä hyvinkään pitkään aikaan, öljyjä kyllä on vaihdettu ja suodattimia, mutta siihen sen on jäänyt. Puristuksiakin aina välillä mittautan, ja ne näyttävät ihan asiallisilta.
Urkki
Mun ZJ:ssä on 4 litrainen bensakuutonen. Autolla on nyt ajettu kohta 200.000 km, ja nyt on alkanut tuntua, että puhtia puuttuu, erityisesti kiihtyvyys tuntuu vähentyneen. Huippunopeutta kyllä on kun pääsee vauhtiin, mutta sinne matka on pitkä ja pienemmät autot menee kahta puolta ohi...
Mikä avuksi? Uskon, että moottorille ei ole tehty mitään varsinaisia ns. säätöjä hyvinkään pitkään aikaan, öljyjä kyllä on vaihdettu ja suodattimia, mutta siihen sen on jäänyt. Puristuksiakin aina välillä mittautan, ja ne näyttävät ihan asiallisilta.
Urkki
Happea
Moi
Minulla on sama moottori omassa Wranglerissäni. Alunperinkin koneessa on vain 180 pollea, joten mihinkään urheilusuorituksiin sitä ei ole tarkoitetukaan. Parhaimmillaan kone matalilla kierroksilla (<2500) ja jos kierrokset nousevat yli 3500, on selvä hengen ahdistuksen tunne. Normaalisti koneissa sitä voidaan ratkoa imu- ja pakosarjojen avartamisella tai "optimoimisella". Valitettavasti monessa koneessa parantunut huipputeho tarkoittaa madaltunutta vääntöä.
Helpoin - joskin maastoajoharrastuksen suhteen väärään suuntaan vievä muutos - on vaihtaa katurenkaat alle, poistaa katttelineet, nautaraudat, ja madaltaa alusta ennalleen. Mutta sehän ei ole ollenkaan hauskaa.
Suosittelen siis V8:n asentamista.
Se tekee elämän muutenkin leppoisammaksi.
Antti
Minulla on sama moottori omassa Wranglerissäni. Alunperinkin koneessa on vain 180 pollea, joten mihinkään urheilusuorituksiin sitä ei ole tarkoitetukaan. Parhaimmillaan kone matalilla kierroksilla (<2500) ja jos kierrokset nousevat yli 3500, on selvä hengen ahdistuksen tunne. Normaalisti koneissa sitä voidaan ratkoa imu- ja pakosarjojen avartamisella tai "optimoimisella". Valitettavasti monessa koneessa parantunut huipputeho tarkoittaa madaltunutta vääntöä.
Helpoin - joskin maastoajoharrastuksen suhteen väärään suuntaan vievä muutos - on vaihtaa katurenkaat alle, poistaa katttelineet, nautaraudat, ja madaltaa alusta ennalleen. Mutta sehän ei ole ollenkaan hauskaa.
Suosittelen siis V8:n asentamista.

Antti
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: 23.04.2008. 22:25
- Paikkakunta: nastola
Niinhän siinä kävi että kun vaihdettiin hapitunnistin ns Lambda-anturi, niin käynti parani kovasti, kone on vilkkaampi ja kiihtyvyys parani. Odottelen vielä tuloksia polttoaineen kulutuksesta, senkin periaatteessa pitäisi pienentyä jos teoria pitä paikkansa ja anturi laittoi koneenkäymään rikkaalla seoksella. ZJ:llä on siis ajettu 202.000 ja vm 1996. Anturia ei varmaan ole vaihdettu aikaisemmin.
Lisää puhtia haetaan seuraavaksi huoltamalla ruiskusuuttimet.
Urkki
Lisää puhtia haetaan seuraavaksi huoltamalla ruiskusuuttimet.
Urkki
Niin, ja minä taas huomasin, että oman autoni moottori kiertääkin itse asiassa ihan kivasti kun vaan polkee kaasua ja antaa kierrosten nousta yli 4000rpm. Se kun ei millään sovi Wranglerin luonteelle, niin on tähän asti jäänyt kokeilematta.
Täytyis varmaan vaihtaa vähän tiheämpi perä. Oisko kellään lukollista ylimääräisenä?
Antti

Täytyis varmaan vaihtaa vähän tiheämpi perä. Oisko kellään lukollista ylimääräisenä?
Antti
Jatkoraporttia: Nyt on käynyt ilmi, että mun ZJ lähtee liikkeelle 2. tai 3. vaihteella... Tästä johtui sekin valitus, että lähtee taaksepäin paljon vilkkaammin kuin eteenpäin.
18.5 ZJ menee Vantaalle Powermaticiin jossa vaihteiston sielunelämän tämänhetkistä statusta ja tarvittavia korjaustoimenpiteitä selvitellään. Jamantilla analysaattori herjasi että vaihteiston "governor" ja jokin muukin sähkövimpain oli vikatilassa tai muuten ei toimineet. Katsotaan mitä tapahtuu. Paljon on kiinni siitä, onko purettaessa vaihteiston öljypohjassa metallimurusia sisäpuolella vai ei.
Jos vaihtoja on edessä, haluan sellaisen systeemin, jossa on valittavana takaveto, hidas neliveto ja nopea neliveto, eikä mitään viskoa vaan kiinteät vedot. JAMANT: Mikä tämä lienee??
Täytyy sanoa, että vaihteisto on kyllä ollut lujilla; on ajettu aikalailla muutakin kuin asfalttia.
Urkki
18.5 ZJ menee Vantaalle Powermaticiin jossa vaihteiston sielunelämän tämänhetkistä statusta ja tarvittavia korjaustoimenpiteitä selvitellään. Jamantilla analysaattori herjasi että vaihteiston "governor" ja jokin muukin sähkövimpain oli vikatilassa tai muuten ei toimineet. Katsotaan mitä tapahtuu. Paljon on kiinni siitä, onko purettaessa vaihteiston öljypohjassa metallimurusia sisäpuolella vai ei.
Jos vaihtoja on edessä, haluan sellaisen systeemin, jossa on valittavana takaveto, hidas neliveto ja nopea neliveto, eikä mitään viskoa vaan kiinteät vedot. JAMANT: Mikä tämä lienee??
Täytyy sanoa, että vaihteisto on kyllä ollut lujilla; on ajettu aikalailla muutakin kuin asfalttia.
Urkki
Kaksi vaihtoehtoa NP-231 tai NP-242, kumpaa aletaan sovittelemaan??Urkki kirjoitti:
Jos vaihtoja on edessä, haluan sellaisen systeemin, jossa on valittavana takaveto, hidas neliveto ja nopea neliveto, eikä mitään viskoa vaan kiinteät vedot. JAMANT: Mikä tämä lienee??
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
No yksi NP-231 läpikäytynä hyllyssä ja tuossa kattokerho-purku-XJ.ssä on NP-242 suoraan ajosta (sillä on tosin jo yli viisi ottajaaUrkki kirjoitti:Moi
Kun ensin selviää, meneekö koko vaihteisto uusiksi, katsotaan sitten parannukset. Onko noita jakolaatikoita hyllyssä? Saako sellaisia tehdaskorjattuna vai pitääkö ostaa uusia?
Urho


Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
NP-242 on jatkuva neliveto -aski, löytyy 2WD HI, 4WD HI PART TIME, 4WD HI FULL TIME, VAPAA ja 4WD LOW PART TIME.Urkki kirjoitti:
Mikä ero on mainitsemillasi jakolaatikoilla?
Onko sellaista vaihtoehtoa jossa olisi tasauspyörästön lukko hitaassa nelivedossa?
Urkki
NP-231 on osa-aikainen neliveto, eli löytyy 2WD HI, 4WD HI PART TIME, VAPAA ja 4WD LOW PART TIME.
Molemmissa on 4WD LOW -asennossa tasauspyörästö lukittu (kun ei tossa jälkimmäisessä ole sellaista edes)!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Part time = osa-aikainen, vaihtoehtona Full time = kokoaikainen!!Urkki kirjoitti:Oookooo, mutta mitä tässä tapauksessa tarkoittaa 4WD part-time?
Muuten tämä NPN231 kuullostaa hyvältä, vai mitä suosittelisit tietäen mun tarpeet? Tärkeetä olis päästä eroon viskosta.
Urkki
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1