Ei liity asiaan tasan mitenkään, mutta tulipa taannoin kysyttyä Hämeenlinnan Autokeskuksesta huvikseen mitä vikakoodien luku maksaisi. (itsellä poltteli nuivasti airbag valoa ja piti selvitellä mistä oli kyse) Puhelinsoitolla se selvisi: 95€...!!
Mitä v****a ?! Homma kestää 5 minuuttia. Joo, koodinlukijat maksaa ja kaikkea, mutta silti. En nyt ihan suoraan lyönyt kaverille luuria korvaan, mutta ei paljon muutakaan.
Hämeenlinnan American Powerilla luku onnistui hintaan 40€. Koodit: Front impact sensor left, Front impact sensor right. Kävin vissiin jotenkin hitaalla kun en pyytänyt niitä samaan hikeen nollaamaan niitä... Eniveis, valo jäi mojottamaan kojelautaan, mutta poistuin sentään paikalta arvokkaan tiedon kanssa.
Autotekniikasta jokseenkin mitään tietämättömänä, mutta muuten kompleksisia vikoja työkseni selvittävänä olin melko varma, että molempien etupään törmäystunnistimien yhtäaikainen, samaan aikaan alkanut vika on jokseenkin astronominen todennäköisyydeltään. Tuollaiset sensorit eivät juuri hajoile omia aikojaan, saati kaksi yhtä aikaa.
Alkoi ihan suomeksi sanottuna vituttaa nuo vikakoodin lukemisten hinnat ja kotiin päästyäni pistin tilaukseen Autelin Maxidiag 802:en, joka lukee/nollailee monia automerkkejä. Parin viikon sisällä tuo pätkähti käteen ja ei kun kokeilemaan.
Näytti ihan nätisti jo tiedossa olleen ilmastointivian (20 = AI (Recirc) door travel too large) ja pari muuta röpää, jotka olivat myös tiedossa. Myös nämä airbag koodit näkyivät ihan samalla tavalla kuin merkkitesterillä. Napista nollaus nollaus ja kas! Lienee ollut joku tilapäinen röpä. Nyt on ajeltu 4kk ja koodit/valo ei ole palanneet.
Tiedän, että oikeat merkkikohtaiset testerit maksavat tuhansia ja niiden päivitykset vuosittain pirusti lisää. Ei siinä mitään. Sitä en vaan ymmärrä, mikä voi olla merkkihuollon ahneuden ja rahastuksen määrä jos vikakoodien LUKU maksaa 95€. Jokainen toki hinnoittelee palvelunsa kuten hyväksi näkee, mutta meikäläinen kuittasi 2,5x koodinluvun hinnalla vikakoodinlukijan, joka tällä hetkellä näyttää pystyvän ohjelmistopäivityksiä lukuunottamatta kaikkeen samaan kuin huikean kallis merkkikone. (239€)
En ole muita automerkkejä kovasti kerinnyt kokeilemaan, mutta tämänhetkisen testaamisen perusteella puree mm. Kia, Hyundai, Volkswagen. Työkaverin Volkswagen Touaregista löytyi samat 13kpl röpää kuin merkkitesterilläkin. Tämä on kuulemma normaali määrä...