Uusi onnellinen Jeeppimies!

Jutustelua asiasta ja sen vierestä.
Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Uusi onnellinen Jeeppimies!

Viesti Kirjoittaja Machist » 29.02.2016. 20:11

rane58 kirjoitti:
Machist kirjoitti:
pstj kirjoitti:Wanhoissa autoissa niin suhteellista tuo listan lyheneminen.
Omassakin kun luulin, että kaikki alkaa olemaan tehty niin johan se rohisee tuolta ja vikisee täältä :twisted:
Ei varmaan ikinä ole 100% kunnossa, paitsi jos ei aja niin sitten ehkä :mrgreen:
-Eikä välttämättä sittenkään, iskarit/jouset kuoleentuu, renkaat litistyy, muovi/kumiosat hapertuu ja ruostumista ei estä mikään.... :roll:
No ajamista vartenhan nämä on ja jos nyt selviäisi ihan kulutusosien vaihdolla niin olisi jees.. :lol:
Ei tää paha ole tähän mennessä ollu, paitti tuo ABS probleema on ikävin..
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Uusi onnellinen Jeeppimies!

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 29.02.2016. 20:42

ABS-vika vaatii tutkintaa testerillä, jos ei näkyvää vikaa löydy....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Uusi onnellinen Jeeppimies!

Viesti Kirjoittaja Machist » 29.02.2016. 22:35

JAMANT kirjoitti:ABS-vika vaatii tutkintaa testerillä, jos ei näkyvää vikaa löydy....
Jep.. sitähän tuolla erillisessä ketjussa jo käytiin läpi.
Ainoa ongelma on että se lähin testeri on 100km päässä ja pitäs melkein asiakseen lähteä sinne.
Täytyy yrittää sovittaa se reissu johonkin väliin.

Tänään kyselinkin hintoja ja sitä että antavatko mahdolliset koodit paperille, tai siis yritin kysellä, mutta kun eivät vastannu :cry:
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Uusi onnellinen Jeeppimies!

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.03.2016. 8:49

Todennäköisesti a) eivät vastaa, b) vastaavat että antavat, mutta eivät anna c) eivät saa niitä ulos, d) saavat ne ulos, mutta eivät saa niitä paperille, e) sanovat että sulla on ABS-puolella vikaa, jätä korjattavaksi, f) antavat vikakoodit sulle paperilla ja veloittavat paljon, g) osa edellisistä ja auto on kunnossa ja ei maksa paljoa...

Kaikki edellämainitut on tulleeet vastaan, kun asiakkaat ovat tulleet käymään ja kertoneet (joo, huhupuhetta, mutta ei voi kaikki olla)....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Uusi onnellinen Jeeppimies!

Viesti Kirjoittaja Machist » 02.03.2016. 7:20

JAMANT kirjoitti:Todennäköisesti a) eivät vastaa, b) vastaavat että antavat, mutta eivät anna c) eivät saa niitä ulos, d) saavat ne ulos, mutta eivät saa niitä paperille, e) sanovat että sulla on ABS-puolella vikaa, jätä korjattavaksi, f) antavat vikakoodit sulle paperilla ja veloittavat paljon, g) osa edellisistä ja auto on kunnossa ja ei maksa paljoa...

Kaikki edellämainitut on tulleeet vastaan, kun asiakkaat ovat tulleet käymään ja kertoneet (joo, huhupuhetta, mutta ei voi kaikki olla)....
Kampanjahuollon ainaki tekivät ihan ok siellä, mutta särkivät sen pumpun kauluksen (tankin päällä oleva).
Kuulemma on nyt poikki melkein toinen korvakko, mutta eipä tuo tunnu ilmoja vielä vetävän.

Vielä en ole saanu vikakoodien kyselyyn vastausta, taidan soittaa tänään.

Mielellään haluaisin kirjallisena sen vastauksen, koska jos sanovat että saan paperille, niin eihän ne voi kieltäytyä sitten kun se lukee postissa jne..

Harmillista että täällä ei ole ketään pienempää yrittäjää jolla olisi testerit. :(

Minähän työskentelen näille suurille ja vähän pienemmillekkin autotaloille/huolloille (IT-puolella), joten tiedän ainakin sen että merkkihuollot osaa velottaa vaikka kyseessä olisi takakontin saranan rasvaus :D

EDIT:

Meinasin vielä ne anturit mitata itse kun kerkeen, mutta jos nyppäisi yhden anturin irti pitäshän sen mittariston valon sillon syttyä?
Jos ei syty niin joko siellä on se "korjaus" mittariston puolella tai sitten se abs:n tietokone sökö?

Laitanpa tämän vielä oikeaan ketjuunkin: posting.php?mode=reply&f=20&t=4990
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Uusi onnellinen Jeeppimies!

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 02.03.2016. 8:49

Pitäs syttyä, jos on töpseli irti, ja pitäis syttyä, jos on ABS-tietokone rikki, kun sehän menee niin että mittaristo sytyttää sen valon aina ja ABS-boxi käskee sen sammuttaa... Jos valo aina syttyy ja sammuu, vaikka ABS:t on poissa pelistä, niin kuulostaa sillatulta kytkennältä. On niitä kyllä ennenkin tullut vastaan... Valitettavasti on mennyt raha (tai sen puute) turvallisuuden edelle.
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Uusi onnellinen Jeeppimies!

Viesti Kirjoittaja Machist » 02.03.2016. 9:22

JAMANT kirjoitti:Pitäs syttyä, jos on töpseli irti, ja pitäis syttyä, jos on ABS-tietokone rikki, kun sehän menee niin että mittaristo sytyttää sen valon aina ja ABS-boxi käskee sen sammuttaa... Jos valo aina syttyy ja sammuu, vaikka ABS:t on poissa pelistä, niin kuulostaa sillatulta kytkennältä. On niitä kyllä ennenkin tullut vastaan... Valitettavasti on mennyt raha (tai sen puute) turvallisuuden edelle.
Valitettavasti..
Vaimo ajelee välillä tällä ja onhan mulla usein 2v poika kyydissä, joten ei viittis turvallisuudesta tinkiä muutamien satasten takia.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Uusi onnellinen Jeeppimies!

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 02.03.2016. 11:37

Machist kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Pitäs syttyä, jos on töpseli irti, ja pitäis syttyä, jos on ABS-tietokone rikki, kun sehän menee niin että mittaristo sytyttää sen valon aina ja ABS-boxi käskee sen sammuttaa... Jos valo aina syttyy ja sammuu, vaikka ABS:t on poissa pelistä, niin kuulostaa sillatulta kytkennältä. On niitä kyllä ennenkin tullut vastaan... Valitettavasti on mennyt raha (tai sen puute) turvallisuuden edelle.
Valitettavasti..
Vaimo ajelee välillä tällä ja onhan mulla usein 2v poika kyydissä, joten ei viittis turvallisuudesta tinkiä muutamien satasten takia.
Joku edellinen on tinkinyt, kun se on niiiiin kallista sen korjaaminen....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Uusi onnellinen Jeeppimies!

Viesti Kirjoittaja Machist » 03.03.2016. 8:41

Vastasivatpa:

Joensuun merkkihuolto
Vikakoodien luku 49e
koodit kirjataan kuittiin
lisäselvitys veloitetaan käytetyn ajan mukaisesti, mutta arvelivat että tunnissa saavat selville missä vika on.

Kuopion merkkihuolto
Vikakoodien luku 45e
+ lisäselvitys veloitetaan käytetyn ajan mukaisesti.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Hybridi
Viestit: 58
Liittynyt: 09.10.2014. 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Uusi onnellinen Jeeppimies!

Viesti Kirjoittaja Hybridi » 03.03.2016. 23:38

Ei liity asiaan tasan mitenkään, mutta tulipa taannoin kysyttyä Hämeenlinnan Autokeskuksesta huvikseen mitä vikakoodien luku maksaisi. (itsellä poltteli nuivasti airbag valoa ja piti selvitellä mistä oli kyse) Puhelinsoitolla se selvisi: 95€...!!

Mitä v****a ?! Homma kestää 5 minuuttia. Joo, koodinlukijat maksaa ja kaikkea, mutta silti. En nyt ihan suoraan lyönyt kaverille luuria korvaan, mutta ei paljon muutakaan.

Hämeenlinnan American Powerilla luku onnistui hintaan 40€. Koodit: Front impact sensor left, Front impact sensor right. Kävin vissiin jotenkin hitaalla kun en pyytänyt niitä samaan hikeen nollaamaan niitä... Eniveis, valo jäi mojottamaan kojelautaan, mutta poistuin sentään paikalta arvokkaan tiedon kanssa. :)

Autotekniikasta jokseenkin mitään tietämättömänä, mutta muuten kompleksisia vikoja työkseni selvittävänä olin melko varma, että molempien etupään törmäystunnistimien yhtäaikainen, samaan aikaan alkanut vika on jokseenkin astronominen todennäköisyydeltään. Tuollaiset sensorit eivät juuri hajoile omia aikojaan, saati kaksi yhtä aikaa.

Alkoi ihan suomeksi sanottuna vituttaa nuo vikakoodin lukemisten hinnat ja kotiin päästyäni pistin tilaukseen Autelin Maxidiag 802:en, joka lukee/nollailee monia automerkkejä. Parin viikon sisällä tuo pätkähti käteen ja ei kun kokeilemaan.

Näytti ihan nätisti jo tiedossa olleen ilmastointivian (20 = AI (Recirc) door travel too large) ja pari muuta röpää, jotka olivat myös tiedossa. Myös nämä airbag koodit näkyivät ihan samalla tavalla kuin merkkitesterillä. Napista nollaus nollaus ja kas! Lienee ollut joku tilapäinen röpä. Nyt on ajeltu 4kk ja koodit/valo ei ole palanneet.

Tiedän, että oikeat merkkikohtaiset testerit maksavat tuhansia ja niiden päivitykset vuosittain pirusti lisää. Ei siinä mitään. Sitä en vaan ymmärrä, mikä voi olla merkkihuollon ahneuden ja rahastuksen määrä jos vikakoodien LUKU maksaa 95€. Jokainen toki hinnoittelee palvelunsa kuten hyväksi näkee, mutta meikäläinen kuittasi 2,5x koodinluvun hinnalla vikakoodinlukijan, joka tällä hetkellä näyttää pystyvän ohjelmistopäivityksiä lukuunottamatta kaikkeen samaan kuin huikean kallis merkkikone. (239€)

En ole muita automerkkejä kovasti kerinnyt kokeilemaan, mutta tämänhetkisen testaamisen perusteella puree mm. Kia, Hyundai, Volkswagen. Työkaverin Volkswagen Touaregista löytyi samat 13kpl röpää kuin merkkitesterilläkin. Tämä on kuulemma normaali määrä...
"A turbo is God's way of saying there isn't enough cylinders"

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Uusi onnellinen Jeeppimies!

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.03.2016. 9:16

Pakko kai tuota hinnoittelua kommentoida, suomessa on vapaa hinnoittelu, saa siitä vikakoodien luvusta pyytää enemmänkin, jos ei töitä halua, näyttää noilla merkkiliikeillä töitä riittävän... Että kai ne jotain tekee oikein.

Mulla se on nykyään 50.00/kerta ja jos korjataan vikaa meillä hyvitetään korjaushinnassa vähän takaisin. Kun enemmän ja enemmän luetutetaan, mutta ei korjauteta. Jos ei kelpaa, sama mulle, hankkikaa omat kalliit testerit, tuo ohjelmointikykyinen jenkkitesteri maksoi yli 6000 euroo ja nyt siihen piti hankkia uudet akut (3 kpl), joista yksi maksoi 250 USD jenkkilässä + rahti ja tulli ja ALV, ne kaksi muuta oli ihan perus AA jotain akkuja (ne ei ollu kalliit). Eli yksi akku maksoi enemmän kuin se sun yleismallin testeri, jolla ei ohjelmoida mitään. Boschin testeri, jolla pystyy löytämään esim sen että 3.0CRD:stä on suutin halki (jota sun halpis ei kyllä osaa), maksaa lisenssimaksuina 1000 euroo vuodessa. Jollain se pitää ne kulut kattaa, toki ammattimiehenä tarvitsen näitä viikoittain, mutta korjaamolla on muitakin kuluja ja testeri osallistuu niihinkin, ja samalla lailla se menee merkkiliikkeelläkin, ne joutuu maksamaan myös maahantunnille siitä merkkiorganisaatioon kuulumisestaan, ei se ilmaista ole...

Pane oma korjaamo pystyyn , huomaat miten joka hommaan nykyään tarvitaan joku erikoistyökalu, jota a) ei ole myynnissä yleisesti, b) tilaamalla kestää 2 viikoa tulla, c) merkkiliikkeelläkään ei ole (jep, useaa työkalua olen kysynyt ja saisin lainaksi, mutta kun ei meillä ole, pakko siis tilata oma ja kun ne onnistuu senkin hukata, niin taas menee kaksi viikkoa odotellessa (näin on käynyt)), tai d) ei ole merkkiorganisaatiollakaan Italiassa yhtään just nyt, siinähän sitten taas yksi auto vie nosturi/hallitilaa ja asentaja pyörittää peukaloitaan ja kulut juoksee ja kukaan ei siitä maksa. Tai kun asiakkaat ei hae romujaan pois, rahat kiinni autoissa ja asiakas ei vastaa sun soittoihis, kun ei sillä ole rahaa... Mitäs sitten sille romulle teet, ei voi paalata, kun ei ole oma, ei voi purkaa, kun ei ole oma ja juridisesti et saa edes niitä asentamias osia ottaa irti....

Vieläkö vuodatan yrittäjän ja testerien arkea :| :| :? :mrgreen: Päivääkään en kyllä vaihtais pois, tänään 23 vuotta ja 4 päivää yrittäjyyttä.... :D
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Uusi onnellinen Jeeppimies!

Viesti Kirjoittaja Machist » 05.03.2016. 20:27

Tuo on kyllä minulle ihan uutta, että jättävät korjatut autot noutamatta?
Ei kyllä taida täälläpäin sellasta tapahtua, tai ei ainakaan kukaan ole koskaan maininnut.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Uusi onnellinen Jeeppimies!

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 06.03.2016. 14:44

Machist kirjoitti:Tuo on kyllä minulle ihan uutta, että jättävät korjatut autot noutamatta?
Ei kyllä taida täälläpäin sellasta tapahtua, tai ei ainakaan kukaan ole koskaan maininnut.
Itä-Heslingissä kuulema aika yleistä, että tuovat kinnerin korjattavaksi ja vaikka etukäteen sanotaan korjauksen hinta, jättävät korjattavaksi, mutta kun soittaa ja kertoo olevan valmis ja maksaa sen mitä sovitaan, silloin alkaa kauhea mäkätys, että siihen hintaan saa soivan pelin, saat pitää sen toosan. Käytetyt ajat jää omaan piikkiin ja asennetut osat jää siihen autoon, kun ei niitä voi irroittaa ja palauttaakkaan, kun ovat jo kerran asennettu.... Ja hylsyn paalaaminenkin/varaosiksi myyminen vaikeaa, kun ei ole omaa omaisuutta.... Kyllä näitä sattuu...

Ja jos haluat, saat ilomielin soitella mun puolesta noille omistajille, joiden autot seisoo meidän tontilla... Kun vaikka lupaavat ja lupaavat (jos siis edes lupaavat), niin ei niitä noudeta....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

pstj
Viestit: 69
Liittynyt: 28.09.2014. 23:01
Paikkakunta: Päijät-Häme
CONTACT:

Re: Uusi onnellinen Jeeppimies!

Viesti Kirjoittaja pstj » 06.03.2016. 15:19

Off-topiciksi menee, mutta eikö tuommoinen korjauslasku ole perintäkelpoinen?
Luulisi maksamisen kiinnostavan viimeistään kun parin muistutuksen jälkeen tulee kutsu käräjille velan takia.
Grand Cherokee WJ -99 4.7 Quadra Trac II
Ei se siitä.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Uusi onnellinen Jeeppimies!

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 06.03.2016. 15:55

pstj kirjoitti:Off-topiciksi menee, mutta eikö tuommoinen korjauslasku ole perintäkelpoinen?
Luulisi maksamisen kiinnostavan viimeistään kun parin muistutuksen jälkeen tulee kutsu käräjille velan takia.
Heh, jos ei oo rahaa, ei se perimällä parane... Kun lähettää kirjatulla kirjeellä (jossa saantitodistus) laskun ja tiedoteen, että omaisuus vaihtaa omistajaa, niin kolmen kuukauden päästä se on uuden omistajan omaisuutta, mutta prosessi on pitkä ja silti vain auto vaihtaa omistajaa ja jos sen sitten paalaa, niin edelleen jää rahat saamatta....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus