KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Hunter
Viestit: 237
Liittynyt: 17.04.2008. 21:32
Paikkakunta:

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja Hunter » 30.09.2016. 13:49

Mulla on tos toi KJ.n perämurikka laatikossa. Ehdin silloin ostaa toisen avaamatta tota kun tämän asian kanssa kamppailtiin.
Eli sinne vaihdettiin toinen perä. Alkuperäinen vika olikin vaan joku laakeri joten turhaan ostin n.500e murikan, eli tosta sais varaosiksi etuisasti ton jos tarvetta on. Nykyään kun ei oo enää KJ.tä nii eipä oo tolle tarvetta. Eli tämähän on, 2,5 crd KJ jeepin murikka.
Jeep Cherokee KJ 2,5 CrD
Jeep Grand Cherokee 3,0 Crd Limited

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 30.09.2016. 14:02

Hunter kirjoitti:Mulla on tos toi KJ.n perämurikka laatikossa. Ehdin silloin ostaa toisen avaamatta tota kun tämän asian kanssa kamppailtiin.
Eli sinne vaihdettiin toinen perä. Alkuperäinen vika olikin vaan joku laakeri joten turhaan ostin n.500e murikan, eli tosta sais varaosiksi etuisasti ton jos tarvetta on. Nykyään kun ei oo enää KJ.tä nii eipä oo tolle tarvetta. Eli tämähän on, 2,5 crd KJ jeepin murikka.
Aika kallis, kun merkkiosana maksaa 387.00/kpl :shock:

Vitsi, mä oon oppinu sanomaan, niinkuin asiakkaatkin sanoo: "Aika kallis"
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 30.09.2016. 14:35

Kiitokset tarjouksesta! mutta katselen tässä vielä vaihtoehdot, ettei tule hätiköityä päätöstä.

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 11.10.2016. 15:09

Homma meinaa vähän vastustaa ja viipyillä.
Taidan repiä koko akselin pois alta, että voi lämpimässä sitä näpelöidä.
Eihän siinä mitään ihmeellistä liene kun vain iskarit irti ja kolmiotukivarren nivel auki niin pitäisi tipahtaa... niin ja kardaani tietty irti.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.10.2016. 18:19

Ja jarrut ja abs anturi(t) ja käsijarruvaijerit... Onhan siinä....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 13.10.2016. 12:27

Tuli tuossa idea, että nyt kun tasauspyörästön saapuminen kestää niin kasaan tuon vanhan skeidan mutta irroitan lautaspyörän!
Senhän vain pitäisi sitten siellä pyöriä mukana! Kun lukittee jakolaatikon niin etuvedolla mennään!
Alkaa nääs aiheuttamaan jo ongelmia, kun auto ei liiku.
Ajattelin sitä ARB:bia tilata, se vissiin on hyvä lukittava tasauspyörästö.

Mutta tartteeko poskilaakerit öljyä jos vain akselit pyörii mukana?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.10.2016. 12:37

Tarvii se öljyä, pyöränlaakereille ainakin ja kai se tasauspyörästökin sitä kaipaa, vaikka vain rattaat siellä pyörii, ja saattaa se porsia muualtakin, kun ei ole tarkoitettu että vain etupää vetää....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 13.10.2016. 12:40

Muistat sitten että kardaanikin pyörii mukana, eli myös pinioni. Öljyä tarttee olla siis sisällä vaikka lautaspyörä on irti. Pyöränlaakeritkin saa voitelun peräöljystä..

Jos kytkettävän lukon haluat, niin suosittelen Eatonin eLockeria. Oman kokemuksen mukaan toimintavarmempi, eikä tartte ihmetellä kompuran ja jäätyvien ilmaletkujen kanssa.
Tosin jos minulta kysytään, niin taakse joko palalukko (mieluiten Detroit locker), tai sitten Truetrack jos ei tarvitse 100% lukkoa. Se 10 vuotta mitä metsässä rymynnyt ja myös kadulla aika paljon ajanut, niin palalukko taka-akselilla toimii oikein hyvin. Talvella vähän ärtsympi takavedolla liukkaalla ajaessa kuin kitkalukko, mutta ei mitenkään mahdoton. ..ja onhan näissä neliveto, rauhoittaa kummasti ;)

Edit: kun nyt et ihan kaasu pohjassa ala revitellä, niin kiinteällä nelivedolla voi ajaa etuvetona ihan hyvin. Ei se etuperä sentään niin heikko ole, etenkään KJ:n tehoilla ja väännöillä.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Timo L, muokattu yhteensä 13 kertaa
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.10.2016. 12:41

Ei tarvitse KJ:ssa laittaa takakardaania kiinni...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 13.10.2016. 12:43

JAMANT kirjoitti:Ei tarvitse KJ:ssa laittaa takakardaania kiinni...
Joo, mutta jos sitä ei jaksa edes irrottaa :lol: ;)
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 13.10.2016. 13:00

Timo L kirjoitti: Jos kytkettävän lukon haluat, niin suosittelen Eatonin eLockeria. Oman kokemuksen mukaan toimintavarmempi, eikä tartte ihmetellä kompuran ja jäätyvien ilmaletkujen kanssa.
Tosin jos minulta kysytään, niin taakse joko palalukko (mieluiten Detroit locker), tai sitten Truetrack jos ei tarvitse 100% lukkoa. Se 10 vuotta mitä metsässä rymynnyt ja myös kadulla aika paljon ajanut, niin palalukko taka-akselilla toimii oikein hyvin. Talvella vähän ärtsympi takavedolla liukkaalla ajaessa kuin kitkalukko, mutta ei mitenkään mahdoton. ..ja onhan näissä neliveto, rauhoittaa kummasti ;)
Palalukon ottaisin taakse mutta kun pitää olla avoin perä. Ymmärtääkseni. Ei mahdu kitkalukolliseen.
Sähkölukko olisi jees mutta nyt on tuo saatavuus myös painoarvolla, että ARB:in saisi Suomesta.

OX:in lukko ois mekaaninen ja varma.

Mutta jos saa palalukon taakse, kitkalukon tilalle niin se ois ykkösvalinta, koska on edullinen.
Muuten taitaa tulla ARB.

Pitää laittaa perään öljyt niin ei pala laakerit.

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 13.10.2016. 14:53

Onko lautaspyörän pultit kiinni vastakkaisella kierteellä kuin normikierre?
Eli aukeaakin myötäpäivään?

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 13.10.2016. 15:09

erauspentu kirjoitti:Palalukon ottaisin taakse mutta kun pitää olla avoin perä. Ymmärtääkseni. Ei mahdu kitkalukolliseen.
Sähkölukko olisi jees mutta nyt on tuo saatavuus myös painoarvolla, että ARB:in saisi Suomesta.
Detroit locker korvaa koko murikan, se ei ole lunchbox- lockeri. Toimii myöls vähän hiljaisemmin ja sujuvammin kuin lunchbox- lockerit. Detroit lockeria saa halvimmillaan jenkeistä ~600-700$ hintaan.

Eatonin eLockeria myy Jerkku 4x4 partsista, eli saa Suomesta ja ihan kilpailukykyiseen hintaan. Minulla on ollut ARB ja Elocker, enkä keksi yhtäkään syytä miksi koskaan enää ostaisin ARB:ia..

erauspentu kirjoitti:Onko lautaspyörän pultit kiinni vastakkaisella kierteellä kuin normikierre?
Eli aukeaakin myötäpäivään?
En ainakaan itse tiedä yhtäkään murikkaa missä olisi. Mutta ne on tehtaalla laitettu ruuvilukitteella (ja pitäisi laittaa kotonakin), eli pulttipyssyllä auki niin lähtee kyllä. Lähtee ne käsinkin, mutta tarttee usein pienen terävän napauksen että aukeaa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.10.2016. 17:40

Chryslerin lautaspyörän pultit on vasenkätisiä, tuosta se selviäis: http://jamant.fi/fi/tuote/2467786-ruuvi-xj-oa4443158

EDITTIÄ: näköjään -03 asti on tuo vaihtoehto ruuvissa, -04 tulee vaihtoehdoksi tuon rinnalle (joka on siis 3/8" -ruuvi), M10 millinen joko kuusiokantana tai Torx-kannalla... M10 kierteen suunnasta en osaa sitten enää sanoa mitään...

EDITTIÄ 2: On sekin vasenkätinen....

EDITTIÄ 3: siinä nyt se millinenkin: http://jamant.fi/fi/tuote/5273892-ruuvi-xj-oa4443158 , tosin kuvaa ei ole vielä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 13.10.2016. 20:31

^- noniin, taas oppi jotain uutta.

Mikähän tuossakin on ollut ideana, kun ei ne vasurikierteet taida sen paremmin auttaa lautaspyörän paikallaanpysymisessä low pinion akselissa?
Meinaan, että silloin high pinion akselissa pitäisi lautaspyörän pultit pysyä paremmin kiinni, mutta ei ne vaan pysy :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus