No päästiinhän sitä kesätreffeille sentään perjantaina, lauantaina jouduttiin turvautumaan ZJ:n kyytiin, kun oman XJ:n taka-akseli hörppäsi kuravellit sisäänsä Tikinmaalla
Perjantai iltana kotiinpäin ajaessani rupesin kuuntelemaan pahenevaa takaperän ulinaa joka lopulta kuului hyvin selkeästi 33":n jollotuksen yli. Illalla vielä tallille ja peräkoppa auki... Ei ollut kovinkaan iloinen näky, kun rupesi kuraa valumaan kantta raotettaessa
Tiistaille oli jo sovittuna perän uudelleen shimmaus sekä peräöljyjen vaihto, joten soitto Jarnolle ja tiedustelemaan otetaanko työnalle vai varataanko suosiolla uusi aika... Jarno tuumasi, että tänne vaan niin katsotaan mitä ihmettä siellä oikein on käynyt. Onneksi tallikaverit ostivat aiemmin kesällä pienen kuorma-auton, niin löytyi kuljetuskalustokin läheltä
Lopulta taka-akselille vaihdettiin yhtä lukuun ottamatta kaikki laakerit, kun muta oli tehnyt tuhojaan. Perävälitys oli ottanut samalla hieman siipeensä ja täysin äänettömäksi sitä ei enää saatu

Katsotaan ja tarkkaillaan ujelluksen määrää, kunhan saadaan taas lisää kilometrejä alle.
Kuran pääseminen akselin sisään olikin mielenkiintoinen tapaus, ja ei huohotin ei ollut tukossa! Välitysten vaihdon yhteydessä yoket vaihdettiin u-pultti versioihin ja silloin olisi pitänyt käyttää taka-akselillakin etuakselin pinjonin pienempireikäistä tiivistettä! Tämä ei tullut mieleenkään, vaikka osaläjässä oli "ylimääräinen" tiiviste... No, tekevälle sattuu ja hyvässä yhteisymmärryksessä saatiin homma hoidettua
Tämän remontin jälkeen huomio kiinnittyi startatessa palamaa jäävään "check engine" valoon sekä alhaista jännitetasoa näyttävää jännitemittaria. Tarkempi tutkiminen paljasti laturin lopettaneen lataamisen ja sitten vaan laturia pöydälle... Pöydälle saaminen edellytti vielä flektin irrottamisen, muuten laturi ei mahtunut tulemaan pois kolostaan. Samalla olikin sitten hyvä tiivistää termarikoppa sekä vesipumppu uudelleen ja asentaa uusi lohkolämmitin viime talvena rikkoutuneen tilalle. Tällä kertaa asensin lämmitinvastuksen Defan ohjeiden mukaisesti, enkä kuten edellinen omistaja oli sen asentanut
Siinä samalla puuhaillessa asensin vakionopeudensäätimen imusarjan päälle ja vedin sille pidemmät johdot.
Syyksi lataamattomuuteen paljastui kuran jumittamat hiilet. No, laturin ollessa pöydällä, on siihen helppo vaihtaa varmuuden vuoksi uudet hiilet, vai onko? Tuohon Nippon Denson laturiin ei löytynyt uutta hiilipakettia, vaan korvasin vanhat juottamalla saman kokoiset Toyotan hiilet alkuperäisten tilalle.
Nyt oli "kausihuolto" tehtynä ja auto takaisin nippuun. Ihmetys olikin suuri, kun ajamalla talliin siirretty auto ei suostunutkaan starttaamaan

Ensimmäisenä epäilykset suuntautuivat starttiin, jos kura on jumittanut senkin. Tämän sai kuitenkin pois suljettua yhdistämällä auton alla startin navat, johan pyöritti

Seuraavaksi releen kuntoa ihmettelemään, mutta siellä näytti olevan kaikki kunnossa... Kuinka tyhmäksi sitä itsensä tunsi, kun huomasi pitkän ihmettelyn jälkeen moottorin johtosarjan liittimen olevan irti
Vielä pitäisi kiinnittää tuulilasin ympäryslistat, kun nekin on nyt vihdoin maalattu, mutta nyt on muut projektit vieneen ajan täydellisesti...