Etupään kahina/rahina

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
apupoika
Viestit: 102
Liittynyt: 14.09.2011. 19:33
Paikkakunta: lappeenranta

Etupään kahina/rahina

Viesti Kirjoittaja apupoika » 04.01.2017. 11:39

Ei yhtä kerkeä korjaamaan kun jo tulee jotain uutta,, :evil:
Nyt kahtena aamuna kun olen lähtenyt töihin/töistä niin etupäästä kuuluu sellainen hankaava rahina, vähän kuin olisi laakerissa hiekkaa (helppo yrittää kuvailla ääntä toisille) kuuluu parin kilometriä ajan suunnilleen ja sitten alkaa vaieta ja katoaa minun kuuloalueeltani.
Lämpimämmillä ilmoilla ei kuulunut mitään ylimääräistä.

- Maantiellä kurvaillessani en kuullut mitään muutoksia äänissä kuten yleensä pyöränlaakerien jurratessa.

- Kuuluu vetopäällä, rullatessa ei

- samallaisen rahinan saan välillä aikaan oikean renkaan luona jyrkässä mutkassa kaupunkiajossa kääntyessä oikealle. jota seuraa yleensä ohjausta suoristaessa klonk ääni.

Tuo voisi olla pyöränlaakeri mutta käyttäytyisikö se noin että rohisee kylmänä ja lämmetessään häviää ääni mutta kuuluu mutkassa samalta puolen jolle kääntää. ja aluksi suoraankin ajaessa vain vetopäällä ääntää.???

Mites nuo vetarit, jordaani, ja perän laakerit,,, satuiskos (ja sattuuhan ne) oireet noihin ja voiko tuo pakkanen vai aihettaa äänen..

No pitää sitten alkaa purkamaan tätäkin, pyöränavat ei ole kovin vanhat eikä kyllä vetaritkaan. mutta mitenkäs tuo navan uudelleen kiristys,? vai vedetäänkö samaan momenttiin kuin uutta asentaessakin, siis jos vanha on kunnossa ja laitetaan takas ajoon.?
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä apupoika, muokattu yhteensä 4 kertaa
97 zj 4.0
Apupoika Hessu
045-1720032 (ja salaisiin numeroihin en vastaa) :mrgreen:

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: kahina/rahina

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 04.01.2017. 15:46

Kylmällä kaikki kutistuu ja niin teräskin ja välys voi suurentua juurikin senverran että rupeaa ääntämään.
Jos navan laakeri on väljä niin se pitäisi tuntua kun pyörä on ilmassa ja käsin pyörää heiluttelet.
Navan laakeri on kasettilaakeri jota ei voi kiristää. Jos on väljä niin uusi tilalle.
Vaan jos se on navan laakeri niin itse ajelisin leimaan asti ja vaihtasin sen ennen sitä.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
apupoika
Viestit: 102
Liittynyt: 14.09.2011. 19:33
Paikkakunta: lappeenranta

Re: kahina/rahina

Viesti Kirjoittaja apupoika » 04.01.2017. 19:07

Korjauksena aiempaan diaknoosiini äänestä että Kyllä se kuuluu kokoajan kun vaan on vetoa päällä, ääni vaan hiljenee reilusti kun on ajellut aikansa mutta kuuluu kuitenkin. :evil:

Pahalta näyttää että tämä etuperä porsii nyt kyllä.. ja taas kerran pahimpaan mahdolliseen aikaan, olisi pitänyt tuupata pääkaupunkiseudulle päin espooseen/veikkolaan nyt tammikuussa joku vkl ja helmikuussa alussa tulla taas ja silloin pirssi olisi ollut siellä pariviikkoa lentoparkissa, :wink: :wink: mutta taisi tulla nyt junareissu.
Kun Eipä tässä kerkee mistään uutta(vanhaa) akseliakaan löytämään ja alle uittamaan tähänhätään.. :evil:

Ja en tosiaan tarkoittanut että voinko laakerista tiukkaamalla pienentää välystä vaa että olen tutkiessani äänen aiheuttajaa irroittanut pyörännavan irti ja totean sen ehjäksi,,, eli asennan sen takaisin paikoilleen, niin oletteko tässä tilanteessa vetäneet napamutterin samaan momenttiin (olikos noin 240Nm) kuin uuden paketista otetun vai.. ja leimaan on niiin pitkä aika että ei uskalla / ei se kestäisikään.

Taidan lähteä paikallisen "auto"jobbarin luo ja ostaa jonkun tonnipommin alle.. v##tu että taas sylettää kun on näin köyhä ja saa ajaa näillä loppuunajetuilla romuilla. :mrgreen:
97 zj 4.0
Apupoika Hessu
045-1720032 (ja salaisiin numeroihin en vastaa) :mrgreen:

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupään kahina/rahina

Viesti Kirjoittaja Timo L » 04.01.2017. 23:08

Aja takavedolla, jos kerran etuperä ääntää? Olettaen siis että sulla on '96 tai uudempi ja on 249- jakiksella, niin voit kiskoa etukardaanin pois. '93-'95 249:ssä on planeettapyörästö tasauspyörästön virkaa hoitamassa ennen viskoa, ja niissä ilman etukardaania ajo rikkoo viskon.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
apupoika
Viestit: 102
Liittynyt: 14.09.2011. 19:33
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Etupään kahina/rahina

Viesti Kirjoittaja apupoika » 04.01.2017. 23:33

97 zj ja 249 jakis juu. Tätä mietinkin ja tuosta viereisestä rimpsusta lueskelin... nypätään tikku pois ja katotaan kuin sit kulkee ja mikä ääntää .. tää taas paisuu, piti vaan vaihtaa tuo syyläri... :mrgreen:
97 zj 4.0
Apupoika Hessu
045-1720032 (ja salaisiin numeroihin en vastaa) :mrgreen:

Avatar
apupoika
Viestit: 102
Liittynyt: 14.09.2011. 19:33
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Etupään kahina/rahina

Viesti Kirjoittaja apupoika » 07.01.2017. 20:00

Etukeppi napattu pois ja hiljaa rullaa, ei rahinaa eikä kahinaa.. Mutta ompahan hieman hauska kikotin ajaa pelkällä takatuuppauksella.. :shock: :shock:
selkeästi myös alkanut nyt vuotaa peräöljyä ulos rahinan myötä,, no nyt ei auta kun seurailla ja täydentää vajautta.

Kai tässä pitää ruveta katselemaan jostain "uutta" etuakselia, ja laittaa se tikkiinsä kaikessa rauhassa tai rahalla. :mrgreen:
Onkos kellään näiltä kulmilta suomea antaa ehdotusta paikoista jotka osaavat nämä perähommat kunnolla.!..?? melkein voisin veikata että oma aika ei taas anna periksi että voisi asiaan kunnolla syventyä, tai sitten tämä venyy todella pitkäksi projektiksi :cry:
97 zj 4.0
Apupoika Hessu
045-1720032 (ja salaisiin numeroihin en vastaa) :mrgreen:

pstj
Viestit: 69
Liittynyt: 28.09.2014. 23:01
Paikkakunta: Päijät-Häme
CONTACT:

Re: Etupään kahina/rahina

Viesti Kirjoittaja pstj » 08.01.2017. 16:26

Tarkistithan etukardaanin nivelten kunnon? Oireet on ihan identtiset kuin omassa autossa, kun jakiksen pään tuplanivel antautui.
Grand Cherokee WJ -99 4.7 Quadra Trac II
Ei se siitä.

Avatar
apupoika
Viestit: 102
Liittynyt: 14.09.2011. 19:33
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Etupään kahina/rahina

Viesti Kirjoittaja apupoika » 08.01.2017. 17:16

Näppituntumalla Kepin nivelet vaikuttaisi olevan ihan kondiksessa, mut tarkastellaan vielä myöhemmin tarkemmin kun puretaan osat levälleen.
97 zj 4.0
Apupoika Hessu
045-1720032 (ja salaisiin numeroihin en vastaa) :mrgreen:

JEEP!
Viestit: 1
Liittynyt: 24.06.2014. 8:53
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Peräpään kahina/rahina

Viesti Kirjoittaja JEEP! » 12.06.2017. 14:09

TERCELI!

Nyt on homma semmonen että Jeep Grand Cherokee V8 1996 limited edition saksan tuonti(ML.220tk) Kuuluu perästä tuommoinen rahiseva/laahaava ääni, kuin hiekkaa olisi. Kuuluu sekä veto että vapaalla rullatessa, siinä 30-60km/h selkeiten.

Eli onko kyseessä perän täysi remontti, posket ja ikenet, pinionit, vetopyöräpari vaihtoon? Mitähän veloittavat osaavat tämmöisestä urakasta, jos osat löytyvät omasta takaa? Helpointa varmaan olisi pistää banjo vaihtoon kokonaisuudessaan, eli normiperä d35(köhän), kellään joutilaan/vaihtoehtoista perää?

Bonuskysymyksinä kerhon arvovaltaisille nikkareille seuraavat;

Katalysaattorissa ropisee, jotain irti, mistä tähän uutta pönttöä?

Vasen sivupeili, jämähtänyt puolet väriainetta, eli puolitummennus päällä. saako tämän näppärästi hoidettu? Peli irti ja raottamalla nesteet pulloon?

Autoon tehty korotus, otteessa 45mm korotus palikoilla. sehän on 2".
Tuonnehan menisi makiasti 31.10,5 15" eikö? kunniakirjassa mainitaan vaihtoehtoisena kokona 265/60/16 tms, eli katsastuksessa ei olisi ongelmia.

Olisiko kellään myytävänä tai mistä kannattaisi katsella vannetta ja kumia, peltistä ja jokakelin rengasta?
Itse miettinyt ankarasti, että allterrain, ei mudterrain, koska auto on päivittäisessä kruisin käytössä.
pääasiassa maantiellä, mutta maasturi pitää näyttää maasturilta myös renkaiden osalta:)
mutarenkaat näyttää messeviltä mutta mites tuommoinen 800km kesämatka yhteen suuntaan, äänet, kulutus, kuluminen. onko se tuossa kohtaan huonompi valinta kuitenkin?

Lisää kysymyksiä mielenpäällä liikahtelee(ilmanoton piristystä,jousitusta ajovalot>led, mutta tässä alkuun.

Ensimmäinen postini tänne eli saa neuvoa ja sakottaa jos nyt tuli liikaa yhteen postiin :shock:

t. Pasi
se on miten se on.

jeep grand cherokee 1996 limited v8
-sillä ajelen.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Peräpään kahina/rahina

Viesti Kirjoittaja Timo L » 12.06.2017. 17:13

JEEP! kirjoitti:TERCELI!

Nyt on homma semmonen että Jeep Grand Cherokee V8 1996 limited edition saksan tuonti(ML.220tk) Kuuluu perästä tuommoinen rahiseva/laahaava ääni, kuin hiekkaa olisi. Kuuluu sekä veto että vapaalla rullatessa, siinä 30-60km/h selkeiten.

Eli onko kyseessä perän täysi remontti, posket ja ikenet, pinionit, vetopyöräpari vaihtoon? Mitähän veloittavat osaavat tämmöisestä urakasta, jos osat löytyvät omasta takaa? Helpointa varmaan olisi pistää banjo vaihtoon kokonaisuudessaan, eli normiperä d35(köhän), kellään joutilaan/vaihtoehtoista perää?
Kun kuuluu rahinaa, niin siellä on joko pyöränlaakerit entiset, tai sitten poskilaakerit. Pyöränlaakerit kuulee parhaiten siitä, että kääntyessä ääni voimistuu ulkokaarteen puoleisella pyörällä.
Poskilaakerit taas pitää metelin tasaisesti, mutta riippuen nopeudesta.

'96-'98 V8 ZJ:ssä on D44a (D44HD), mitkä on tunnettuja siitä että poskilaakerit ja pinioninlaakerit kulahtaa.
Tasauspyörästökin voi mennä, samoin välitys, mutta ne on etenkin vakiokuntoisessa ZJ:ssä ko. akselissa niin vahvat että ellei laakereita ole ajettu aivan loppuun ja ajettu aivan liian vähillä öljyillä, niin välitys kestää.

Fiksuinta ennen suurempaa panikointia olisi tarkistaa tilanne jos itse (tai joku kaveri) sen osaa tehdä. Jarrut irti, banjon kansi pois, keskitappi irti, c-clipit pois, vetarit pois, poskilaakeripukit irti ja perämurikka pois. Siinä vaiheessa näet jo kaikki olennaisimmat laakerit.
Jos poskilaakerit on loppu, niin siinä tapauksessa pinionin laakeritkin kannattaa vaihtaa.

Jos ostat uuden taka-akselin, niin ostat uuden D44a:n. Se on kaikesta huolimatta parempi ja vahvempi kuin D35. V8:ssa on 3.73 välitykset, ja ne on kaikissa ZJ:n D44a- akseleissa jos ei ole vaihdettu.

Katalysaattorissa ropisee, jotain irti, mistä tähän uutta pönttöä?
US Partsista saa useampiakin sopivia ja kohtuuhintaisia magnaflown tarvikekatteja, menee hienosti läpi päästöistä.

Jamantilta taasen löytyy suoraan alkuperäiselle paikalle sopivaa.

Vasen sivupeili, jämähtänyt puolet väriainetta, eli puolitummennus päällä. saako tämän näppärästi hoidettu? Peli irti ja raottamalla nesteet pulloon?
En totta puhuen muista, mutta on kohtalaisen yleinen vika.
Autoon tehty korotus, otteessa 45mm korotus palikoilla. sehän on 2".
Tuonnehan menisi makiasti 31.10,5 15" eikö? kunniakirjassa mainitaan vaihtoehtoisena kokona 265/60/16 tms, eli katsastuksessa ei olisi ongelmia.
45mm on 1.75", ei 2" ;) Kyllä tuonne 31" x 10.50" renkaat menee alle, ainakin pienellä parturoinnilla. Alkuperäiset rengaskoot on ne mitkä merkitsee, ZJ:tä ei ole ollut missään ikinä myynissä 265/60 R16 kokoisilla renkailla. Suurin koko on ollut 245/75 R15, siitä tosin ei ole mainintaa kaikissa ZJ:n rengaskokotaulukoissa. Tuolla 245/75 R15 rengaskoolla onnistuu 33" x 12.50" renkaiden leimaus.

Olisiko kellään myytävänä tai mistä kannattaisi katsella vannetta ja kumia, peltistä ja jokakelin rengasta?
Itse miettinyt ankarasti, että allterrain, ei mudterrain, koska auto on päivittäisessä kruisin käytössä.
pääasiassa maantiellä, mutta maasturi pitää näyttää maasturilta myös renkaiden osalta:)
mutarenkaat näyttää messeviltä mutta mites tuommoinen 800km kesämatka yhteen suuntaan, äänet, kulutus, kuluminen. onko se tuossa kohtaan huonompi valinta kuitenkin?
Minulla oli alla 5 vuotta BFG MT KM2 32 x 11.50- kokoisena, n.80% maantietä ja loput metsässä. Ajoin kesät- talvet. Uutena piti talvellakin hyvin, vanhemmiten oli varsin liukkaat nuoskalumella tai pakkaantuneella pakkaslumella. Pehmeässä lumessa pärjäsi hyvin. Ihan hyvät oli ajaa, rengasmelu sisälle ei ollut kovin paha (toki vähän orkkista lujempi). Kilsoja tuli sinä aikana n.50 000, mm. pari kappaletta n. 2000km reissuja Ruotsiin ja Norjaan. Mökkireissuja Suomessa (reilu 350km/ suunta), yms.

Nyt alla katurenkaina 285/75 R16 BFG AT KO2, on tiellä selvästi parempi kuin mutikka, jonkin verran hiljaisempi, paljon parempi käytös ja talvipito ihan eri planeetalta.
Jos satut jostain löytämään niin Goodyearin Duratracit 31 x 10.50" kokoisina voisi olla sinulle hyvät. Niitä väitetään yhdeksi parhaista yleisrenkaista, toimii myös talvella. On vähän perus AT:ta aggressiivisempi, olematta kuitenkaan mikään mutikka. Talvipito pitäisi olla hyvä, ja muutenkin on toimiva rengas sen mukaan mitä siitä on kokemuksia näkynyt niin kotimaan kuin ulkomaan foorumeilla.

Lisää kysymyksiä mielenpäällä liikahtelee(ilmanoton piristystä)
Moottorin ilmanoton piristys toteutetaan 5.2/5.9 Magnum- koneissa paremmilla kansilla, paremmalla kaasuläppäkotelolla ja paremmin hengittävällä putkistolla. Myös imusarjan rajat tulee jossain vaiheessa vastaan.

Tai sitten ahtimella, mutta silloin etenkin tarvitset uudet kannet, kaasuläppäkotelon ja imusarjan :lol:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus