JEEP! kirjoitti:TERCELI!
Nyt on homma semmonen että Jeep Grand Cherokee V8 1996 limited edition saksan tuonti(ML.220tk) Kuuluu perästä tuommoinen rahiseva/laahaava ääni, kuin hiekkaa olisi. Kuuluu sekä veto että vapaalla rullatessa, siinä 30-60km/h selkeiten.
Eli onko kyseessä perän täysi remontti, posket ja ikenet, pinionit, vetopyöräpari vaihtoon? Mitähän veloittavat osaavat tämmöisestä urakasta, jos osat löytyvät omasta takaa? Helpointa varmaan olisi pistää banjo vaihtoon kokonaisuudessaan, eli normiperä d35(köhän), kellään joutilaan/vaihtoehtoista perää?
Kun kuuluu rahinaa, niin siellä on joko pyöränlaakerit entiset, tai sitten poskilaakerit. Pyöränlaakerit kuulee parhaiten siitä, että kääntyessä ääni voimistuu ulkokaarteen puoleisella pyörällä.
Poskilaakerit taas pitää metelin tasaisesti, mutta riippuen nopeudesta.
'96-'98 V8 ZJ:ssä on D44a (D44HD), mitkä on tunnettuja siitä että poskilaakerit ja pinioninlaakerit kulahtaa.
Tasauspyörästökin voi mennä, samoin välitys, mutta ne on etenkin vakiokuntoisessa ZJ:ssä ko. akselissa niin vahvat että ellei laakereita ole ajettu aivan loppuun ja ajettu aivan liian vähillä öljyillä, niin välitys kestää.
Fiksuinta ennen suurempaa panikointia olisi tarkistaa tilanne jos itse (tai joku kaveri) sen osaa tehdä. Jarrut irti, banjon kansi pois, keskitappi irti, c-clipit pois, vetarit pois, poskilaakeripukit irti ja perämurikka pois. Siinä vaiheessa näet jo kaikki olennaisimmat laakerit.
Jos poskilaakerit on loppu, niin siinä tapauksessa pinionin laakeritkin kannattaa vaihtaa.
Jos ostat uuden taka-akselin, niin ostat uuden D44a:n. Se on kaikesta huolimatta parempi ja vahvempi kuin D35. V8:ssa on 3.73 välitykset, ja ne on kaikissa ZJ:n D44a- akseleissa jos ei ole vaihdettu.
Katalysaattorissa ropisee, jotain irti, mistä tähän uutta pönttöä?
US Partsista saa useampiakin sopivia ja kohtuuhintaisia magnaflown tarvikekatteja, menee hienosti läpi päästöistä.
Jamantilta taasen löytyy suoraan alkuperäiselle paikalle sopivaa.
Vasen sivupeili, jämähtänyt puolet väriainetta, eli puolitummennus päällä. saako tämän näppärästi hoidettu? Peli irti ja raottamalla nesteet pulloon?
En totta puhuen muista, mutta on kohtalaisen yleinen vika.
Autoon tehty korotus, otteessa 45mm korotus palikoilla. sehän on 2".
Tuonnehan menisi makiasti 31.10,5 15" eikö? kunniakirjassa mainitaan vaihtoehtoisena kokona 265/60/16 tms, eli katsastuksessa ei olisi ongelmia.
45mm on 1.75", ei 2"

Kyllä tuonne 31" x 10.50" renkaat menee alle, ainakin pienellä parturoinnilla. Alkuperäiset rengaskoot on ne mitkä merkitsee, ZJ:tä ei ole ollut missään ikinä myynissä 265/60 R16 kokoisilla renkailla. Suurin koko on ollut 245/75 R15, siitä tosin ei ole mainintaa kaikissa ZJ:n rengaskokotaulukoissa. Tuolla 245/75 R15 rengaskoolla onnistuu 33" x 12.50" renkaiden leimaus.
Olisiko kellään myytävänä tai mistä kannattaisi katsella vannetta ja kumia, peltistä ja jokakelin rengasta?
Itse miettinyt ankarasti, että allterrain, ei mudterrain, koska auto on päivittäisessä kruisin käytössä.
pääasiassa maantiellä, mutta maasturi pitää näyttää maasturilta myös renkaiden osalta:)
mutarenkaat näyttää messeviltä mutta mites tuommoinen 800km kesämatka yhteen suuntaan, äänet, kulutus, kuluminen. onko se tuossa kohtaan huonompi valinta kuitenkin?
Minulla oli alla 5 vuotta BFG MT KM2 32 x 11.50- kokoisena, n.80% maantietä ja loput metsässä. Ajoin kesät- talvet. Uutena piti talvellakin hyvin, vanhemmiten oli varsin liukkaat nuoskalumella tai pakkaantuneella pakkaslumella. Pehmeässä lumessa pärjäsi hyvin. Ihan hyvät oli ajaa, rengasmelu sisälle ei ollut kovin paha (toki vähän orkkista lujempi). Kilsoja tuli sinä aikana n.50 000, mm. pari kappaletta n. 2000km reissuja Ruotsiin ja Norjaan. Mökkireissuja Suomessa (reilu 350km/ suunta), yms.
Nyt alla katurenkaina 285/75 R16 BFG AT KO2, on tiellä selvästi parempi kuin mutikka, jonkin verran hiljaisempi, paljon parempi käytös ja talvipito ihan eri planeetalta.
Jos satut jostain löytämään niin Goodyearin Duratracit 31 x 10.50" kokoisina voisi olla sinulle hyvät. Niitä väitetään yhdeksi parhaista yleisrenkaista, toimii myös talvella. On vähän perus AT:ta aggressiivisempi, olematta kuitenkaan mikään mutikka. Talvipito pitäisi olla hyvä, ja muutenkin on toimiva rengas sen mukaan mitä siitä on kokemuksia näkynyt niin kotimaan kuin ulkomaan foorumeilla.
Lisää kysymyksiä mielenpäällä liikahtelee(ilmanoton piristystä)
Moottorin ilmanoton piristys toteutetaan 5.2/5.9 Magnum- koneissa paremmilla kansilla, paremmalla kaasuläppäkotelolla ja paremmin hengittävällä putkistolla. Myös imusarjan rajat tulee jossain vaiheessa vastaan.
Tai sitten ahtimella, mutta silloin etenkin tarvitset uudet kannet, kaasuläppäkotelon ja imusarjan

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä