44re laatikon ohjaus?

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
ZJeep
Viestit: 88
Liittynyt: 16.02.2018. 23:45
Paikkakunta: Pusula

44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja ZJeep » 26.11.2018. 22:44

Mikä ohjaa tuota 44re laatikkoa, en tahdo löytää mistään oikeaa tietoa.
Viitteita löytyy että 93-95 rh laatikoissa olisi TCM (transmission control module) ja uudemmissa 96-98 PCM(powertrain control module), vai oliko toisinpäin? :roll:
Lähinnä siksi kysyn että on haaveissa vaihtaa orkkis ecun aftermarket versioon ja saisi laatikonkin vielä toimimaan.
Se SCT 3200 säätö mokkula ei oikein tunnu järkevältä kun sitä ei kukaan suostu myymään eikä säätäjiä löydy suomesta.
Auto on -97 5.2 Grande.
P ositive
I ntake
M aninfold
P ressure

Kuva

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.11.2018. 10:12

-97:ssa se on siellä ECM:n sisällä, moottorinohjaimessa, niinkuin lataussäädin ja cruise ja....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 27.11.2018. 13:13

Niin, '96-'98 se on siksi nimenomaan PCM, powertrain control module. Vanhemmissa on ECM + TCM :wink:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 27.11.2018. 13:15

Ja jenkeistä flyin' ryaniin yhteys, niin saat just sellaisen softan kuin haluat..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.11.2018. 13:24

Timo L kirjoitti:
27.11.2018. 13:13
Niin, '96-'98 se on siksi nimenomaan PCM, powertrain control module. Vanhemmissa on ECM + TCM :wink:
Logiikka se on tuokin, kun sitten tuossa 2008 Grand Voyagerissa on ECM erikseen ja Generic ECM sen lisäksi... Nää nimet on erittäin epäloogisia näissä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 27.11.2018. 14:28

Juu, mut valmistaja itse sitä kutsuu nimellä powertrain control module tämänikäisissä Jeepwissä ja Dodgen pickupeissa.. :shock:

Ja Eurooppalaiset sanoo ECU:ksi :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

ZJeep
Viestit: 88
Liittynyt: 16.02.2018. 23:45
Paikkakunta: Pusula

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja ZJeep » 27.11.2018. 21:23

Oli tuo mystinen kirjainyhdistelmä siis mikä tahansa niin auton moottorinohjaus boksi ohjaa tota laatikkoa eikä pysty ohittamaan?
Vaikka tuo Flyinryan on legenda omalla alallaan niin jotenkin koen että tulee paremmin säätöihin kun sen pystyy säätämään tehopenkissä paikanpäällä eikä sähköpostiin tulevalla koodilla.
Lisäksi tuntuu että harvasta paikasta noita saada edes ostettua saati sitten saada niihin säätöjä.
SCT:n sivujen mukaan olis suomessa kaksikin jälleen myyjää, AEM säätäjiä olis enemmänkin, pahus.
Tuohon ostari offariin oon jo tehny perus virit mutta eihän se tälläiseen puoli harrasteeseen riitä kuin hetkeksi :cry:
P ositive
I ntake
M aninfold
P ressure

Kuva

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 27.11.2018. 21:53

Samapa tuo missä se säätö tehdään, dynotiedot eteenpäin niin sillähän se hoituu.. Noita Moparin JTEC- purkkien ohjelmoijia ei oikein täältä löydy.
Laitat vaan tuoreemman megaruutan ja lisäät siihen laatikon ohjauksen purkin? Jos en ihan väärin muista niin sellaisenkin saa megaruutan yhteyteen? Aika simppelihän toi RE- sarja sinällään on, governori säätää linjapaineen, ja sen mukaan menee vaihteet silmään (venapöytä on kalibroitu tiettyjen paineiden mukaan milloin mikäkin vaihde on päällä).
Siihen TPS:n ja pyörintänopeustietojen huomiointi. Muistaakseni nelivedon laatikon älyssä on neljä eri käyrää governorille.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

ZJeep
Viestit: 88
Liittynyt: 16.02.2018. 23:45
Paikkakunta: Pusula

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja ZJeep » 27.11.2018. 22:27

Toi MS3 on ollut myös mielessä, pitäis vain tehdä uusi johtosarja moottorille.
Toi laatikon ohjaus mahdollisuus on kyllä uusi juttu, viimeksi kun katoin laatikon ohjaus purkkeja ne maksoi enemmän kun yksikään säädettävä ecu.
Onko toi Megasquirtin oma laatikon ohjaus modi vai joku muu?
Tuntuu kohta helpommalta vaihtaa manuaali aski tai sitten unohtaa koko homma(halvempi :lol: )
Jos ei olisi veneestä vetolaite räjähtänyt olisin ostanut jo tälle talvelle projekti moottorin.
Eikös tuo orkkis purkki sietänyt mietoa nokka akselia?
P ositive
I ntake
M aninfold
P ressure

Kuva

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 28.11.2018. 8:11

Pikaisesti kun vilkaisin, niin näyttäisi siltä että Megasquirtin laatikonohjaus toimii lähinnä GM:n jenkkilaatikoissa, parisa Fordin laatikossa ja ilmeisesti jossain Aisinin lootassa.
Toinen olisi sitten laittaa tylysti nykyisen 44RE:n tilalle '93-'95 vuosimallista 46RH, fyysisesti se menee paikalleen sellaisenaan, ja tarttisi ohjauksen vain ylivaihteelle ja muuntimen lukolle, luulisi olevan helpompi toteuttaa.

Mutta toisaalta miksi olisit vaihtamassa alkuperäistä moottorinohjausta pois? Tuossa JTEC- purnukassa kun ei suoranaisesti ole mitään vikaa, se on adaptiivinen ja ohjelmoitavissa. Mulle tulee omaan softa jossain lähiaikoina, ja Tapsalla on softa sen stroukatussa 5.9:ssä.
Mulla on nyt omassa alukannet ja mieto virinokka, ja kone kyllä toimii. Short term ja long term fuel trimmit on yllättävän hyvin kohdallaan, kone ei nakuta ja se käy hyvin. Toki sitten koneen ajettavuus ja täysi potentiaali tulee peliin vasta kun saa uuden softain. Kandee muistaa että ihan vakiokoneestakin Moparin performance- PCM:llä aikanaan sai 5.2:een toistakymmentä hevosta ja parantuneen väännön, 5.9:iin tuli vähän enemmän.
Vastaavasti Flyin' Ryanin "canned tune" vakio 5.9:iin antaa sitten enemmän kuin Moparin oma toi aikanaan. Jos ei tee mitään erityisen isoja muutoksia, niin Ryanilta löytyy noita "canned tune" vaihtoehtoja aika kasa yleisimmille modauksille. Siinä tulee myös laatikon softaan muutosta, ei pelkästään moottorinohjaukseen.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

ZJeep
Viestit: 88
Liittynyt: 16.02.2018. 23:45
Paikkakunta: Pusula

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja ZJeep » 28.11.2018. 22:31

Jahas, taitaa olla SCT olla kuitenkin helpoin vaihtoehto.
Oliko niin että 46rh kanssa piti vaihtaa jakikselta jotain akseli pätkää? Sen varmaan saa samasta paikka kun laatikonkin.
Toi säätäminen on kyl ihan hanurista, ja vaikka vielä ei ole tiedossa mitä tuolle keksii niin moottoriohjaus täytyis ekana olla kunnossa.
Joko tulee stroukki setti/nokka tai turbo/mieto nokka. Jälkimmäisen kanssa täytyy selvittää laillisuus asteet :mrgreen:
E85 tulee joka tapauksessa.
Yhdessä kesäharrasteessa on Hestec, siinä pystyn vaihtaa karttoja lennosta 4 asentoisella katkaisijalla. Säädöt e85/bensa ja eri ahtopaineille.
SCT:ssä sai kaiketi 10 eri ohjelmaa kun vaan on mukana.
Viime talvena kun asiaa selvittelin niin tais Hughes engines ja Summit mistä noita SCT rekkuloita sais ostettua.
Laitteen osto ei muistaakseni onnistunut Hemifeveriltä, kuinka koodin osto?
P ositive
I ntake
M aninfold
P ressure

Kuva

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 29.11.2018. 9:05

Älä missään nimessä osta hemifeveriltä, sen softat on ihan täyttä oaskaa. Flyin' Ryanille tulee useita hemuleita viikossa kun ovat todenneet että hemifeverin softat on ihanxpaskaa :lol: Ja ylipäätään otat sen koko paketin Ryanilta, frptuning on osoite. Saat joko sct:n jos haluat, mutta käyttää nykyisellään myös Syked- masiinaa mikä on ollut toimintavarmempi jtec/ jtec+ PCM:ssä.

Ei mun mielestä ole tarvetta tai edes järkeä vaihtaa hydrauliohjattua lootaa, jollet ole vaihtamassa moottorinohjausta orkkiksesta muuksi. Tapsalle rakennettiin 44RE mikä kestää sen 500+ hevosta ja vääntöä enemmän kuin 47/48RE vakiona :wink: Pyörivät massat lootan sisällä pienemmät kuin 46/47/48- sarjassa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

ZJeep
Viestit: 88
Liittynyt: 16.02.2018. 23:45
Paikkakunta: Pusula

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja ZJeep » 29.11.2018. 21:31

Nyt tuli paljon uutta infoa :shock:
Onkohan noissa SCT vs Syked muuta eroa kuin SCT:ssä on sisään rakennettu data loggeri? Ainakin siihen saa liitettyä laajakaistan FRP sivujen mukaan.
SCT on hiukan kalliimpi mutta taitaa toi Syked olla "uutuus tuote". Mitä ongelmia SCT:ssä on ollut?
Veronpalautus päivä lähestyy, vois aloittaa jommasta kummasta , täytyy opiskella :)

Jeepin kun ostin niin ensi hommana purin ton laatikon(44re) kun piti pahaa ääntä, vika oli ainut kuulalaakeri laatikossa eli se ylivaihteen päässä oleva.
Samalla teikäläisen innoittamana laitoin shift kitin. Olihan sekin kokemus :lol:
Mitä sieltä ekana hajoo ja millä noita oikein vahvistetaan?
P ositive
I ntake
M aninfold
P ressure

Kuva

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 29.11.2018. 23:30

ZJeep kirjoitti:
29.11.2018. 21:31
Onkohan noissa SCT vs Syked muuta eroa kuin SCT:ssä on sisään rakennettu data loggeri? Ainakin siihen saa liitettyä laajakaistan FRP sivujen mukaan.
SCT on hiukan kalliimpi mutta taitaa toi Syked olla "uutuus tuote". Mitä ongelmia SCT:ssä on ollut?
Veronpalautus päivä lähestyy, vois aloittaa jommasta kummasta , täytyy opiskella :)
SCT:t syystä tai toisesta ei aina oikein tahdo löytää PCM:ää, ei suostu dataloggaamaan, tai sitten ei suostu ohjelmoimaan. Ainakin Ryan itse todennut naamakirjaryhmässä jotenkin siihen suuntaan, että toimiessaan on toimiva, mutta turhan paljon on ongelmia. Se meinaan voi vituttaa, jos PCM:ään softaa ajaessa hommat tilttaa ja sulla on autossasi ehjä PCM, jossa on korruptoitunut softa eikä sillä siis enää tee mitään :shock:
Toisaalta porukka on kyllä käyttänyt SCT:tä ihan hemmetin paljon, ja todella monet vaihtaneet softaa kymmeniä (jollei jopa enemmänkin) kertoja ilman mitään ongelmaa. Itse voisin käyttää kumpaa tahansa, tuo Syked on tosiaan uusi. Itse tällä hetkellä käännyn luultavimmin tuohon Sykediin, mutta katsotaan nyt vielä..
Jeepin kun ostin niin ensi hommana purin ton laatikon(44re) kun piti pahaa ääntä, vika oli ainut kuulalaakeri laatikossa eli se ylivaihteen päässä oleva.
Samalla teikäläisen innoittamana laitoin shift kitin. Olihan sekin kokemus :lol:
Mitä sieltä ekana hajoo ja millä noita oikein vahvistetaan?
Päälaatikon pakat, pannat, ja ylivaihteessa molemmat pakat - eli siis oikeastaan kaikki :lol: Päälaatikossa etenkin direct clutch- pakka on oleellinen, mutta kaikki pakat ja pannat päälootassa ja ylivaihteessa pitää vaihtaa. Alton red eagle kitkat ja kolene- teräkset, orkkista ohuempina kun laittaa niin mahtuu enemmän levyjä -> enemmän pinta- alaa -> enemmän pitoa. Sitten kun vielä nostaa linjapainetta, vaihtaa pannoille erilailessa vipusuhteella olevan käyttövivun, modaa accumulatoreja ja venapöytää niin alkaa olla voiton puolella. Se tosin on sitten jo sellainen että kestää sitten jo ihan oikeasti hyvin.
Vähemmälläkin pärjää jos ei ole mitään rakennettua 6,7- litran strokeria tekemässä, ja esim. vähän 46RE:tä vahvemman saa aika kivasti ilman isoja venapöydän muutoksiakin. Mutta kaikki pakat ja pannat pitää silti uusia, päälootan peräpäästä kannattaa vaihtaa se "sprägi" vahvistettuun malliin (ei ole älyttömän kallis), ja muutama muu parannettu osa orkkiksen tilalle. Työtähän siinä on jos/ kun itse tekee, eikä ole ihan ilmaistakaan.
Kuvaavaa kuitenkin, että minun veikkaus oli että Tapsan vakio 44RE kestää sen stroukkerin perässä muutaman tuhatta kilsaa. Jos en ihan väärin muista, niin hajosi jossain 1500km tietämillä kun päälaatikon pakat sanoi sopimuksensa totaalisesti irti :lol:

46RE:ssä ja 44RE:ssä ylivaihdeosa on vakiona ihan identtinen, kun taas 46RE:ssä päälootan puolella on vakiona hitosti enemmän pinta-alaa kitkoissa. 46/ 47/ 48:n päälootan kitkojen sisähalkaisija on aavistuksen isompi kuin 42/ 44:n kitkojen ulkohalkaisija. 46RE:ssä on vakiona kymmeniä prosentteja enemmän pinta-alaa per kitkapakka vs. 44RE.
44RE ei ole huono laatikko, mutta vakiona se on oikeasti turhan heikko jo 5.2:n perään, vakion 5.9:n perässä hajoasi jo varsin nopeasti, ja stroukattua 5.2:ta tai 5.9:ä se ei yksinkertaisesti kestä vakiona kuin korkeintaan varpaankärjellä kaasua kutitellen.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

ZJeep
Viestit: 88
Liittynyt: 16.02.2018. 23:45
Paikkakunta: Pusula

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja ZJeep » 02.12.2018. 21:51

Kirjauduin FRP:n nettikauppaan mutta eivät lähetä tuotteita kuin Kanadaan ja Meksikoon omansa lisäksi.
Pitääköhän lähestyä s-postilla onko niillä halua lähettämään tähän suuntaan?
P ositive
I ntake
M aninfold
P ressure

Kuva

Kirjoita vastaus