KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Kale
Viestit: 14
Liittynyt: 30.08.2012. 16:34
Paikkakunta:

KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa

Viesti Kirjoittaja Kale » 24.04.2018. 21:30

Elikkäs pinionin stefa vuotaa cherokeen perässä, niin minkälainen homma se on vaihtaa?
Kartaani ja joke pois ja kammeta stefa irti vai pitääkö ostaa krymppirengaskin ja vääntää momenttiin?

kale

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa

Viesti Kirjoittaja Machist » 25.04.2018. 8:33

Jos se on krymppirenkaalla niin uusi sinne täytyy laittaa + uusi mutteri.
Pitää tietty se laakerin esijännitys tarkastaa, eli ei riitä että vääntää vaan momenttiinsa sen?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 25.04.2018. 9:27

Ei tartte uutta krymppiä laittaa, eikä kyllä purkamatta koko pinionia pois pysty vaihtaakkaan sitä, kun ei sitä ulompaa laakeria sieltä pois saa...

Vai oletkos keksinyt ulosvetäjän, joka vetää ilman kiintopistettä (semmoisen ulosvetäjän minäkin haluan), se laakeri on tiukalla sovituksella ja se ei tule pois... Jos laakeri tulee sormin pois, jompikumpi on rikki, joko pinioniakseli tai laakeri tai molemmat...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa

Viesti Kirjoittaja Machist » 25.04.2018. 11:33

Eli se varmaan oli tuo mutteri vaan uusittava? Mulla oli nyt eri juttu kun laitoin kaikki uutta ja taisi jäädä siitä mieleen että jos epäonnistuu on krymppi uusittava tms..
Mutta olisko se niin että siksi täytyy se esijännitys/vierintävastus mitata, että saa vanhalla krympillä oikeaan momenttiin.. eli sen vastuksen pitäs olla sama kasaamisen jälkeen?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 25.04.2018. 11:55

Machist kirjoitti:Eli se varmaan oli tuo mutteri vaan uusittava? Mulla oli nyt eri juttu kun laitoin kaikki uutta ja taisi jäädä siitä mieleen että jos epäonnistuu on krymppi uusittava tms..
Mutta olisko se niin että siksi täytyy se esijännitys/vierintävastus mitata, että saa vanhalla krympillä oikeaan momenttiin.. eli sen vastuksen pitäs olla sama kasaamisen jälkeen?
Mutteri suositellaan vaihtamaan, mutta harvoin niitä vaihdetaan. Vierintävastus mitataan ennen avaamista, jarrurummut/levyt poissa, ettei mitata laahaamista (on pienelläkin laahaamisella enemmän kuin vierintävastus, on kokeiltu) ja kiristäessä laitetaan 0.5Nm tiukemmalle vierintävastus tai ainakin yli 1 Nm (kun se yleensä on alle 1Nm käytetyillä laakereilla, mutta ohjearvon mukaan pitää olla yli 1Nm käytetyillä laakereilla)...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kale
Viestit: 14
Liittynyt: 30.08.2012. 16:34
Paikkakunta:

Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa

Viesti Kirjoittaja Kale » 20.08.2019. 20:53

Palataampa aiheeseen kun on ajankohtainen nyt.
Pinjon mutteri on ilmeisesti "lukkomutteri" eikä tarvine lukitetta?
Entä käytetyt mutterit oletteko ruukannu laittaa lukitetta? vai kerkiääkö lukite jämähtää ennenkuin esijännitys on saatu oikeaksi?

tv:Kale

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 20.08.2019. 21:06

En o käyttäny lukitetta, kun kiristää krymppiä vastaan niin on pysyny...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 20.08.2019. 21:20

Kale kirjoitti:
20.08.2019. 20:53
Entä käytetyt mutterit oletteko ruukannu laittaa lukitetta? vai kerkiääkö lukite jämähtää ennenkuin esijännitys on saatu oikeaksi?
Jos kasaa käytetyllä mutterilla niin laittaisin sinistä lukitetta väliin, ensin kuitenkin pitäisi saada kierteet pinionista ja mutterista puhtaaksi/ kuivaksi. Toisaalta en ihan välttämättä käytetyllä kasaisi jos on uusi krymppirengas, äkkiä voi olla pinionin kierteet huonona. Jos pinioni on shimmeillä niin uskaltaa vielä pistää samalla mutterilla, krympin kanssa en käyttäisi jos ei ole ihan pakko.

Olen käyttänyt vanhaa mutteria (mistä kierre putsattu) uuden välityksen pinionin syvyyttä säätäessä, mutta uudella aina kasannut jos krymppirengas on vaihtunut.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 20.08.2019. 22:02

Stefan vaihdossa ei krymppi vaihdu, kun ei se ulompi laakeri sieltä ilman voimaa tule pois... Eikä aina voimallakaan, kuten tuo JK joka on levällään taas todisti... Jos laakeri tulee sormin pois, on jotain vialla...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 21.08.2019. 17:13

Juu, minä nyt lähinnä kirjoitin yleisellä tasolla..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus