KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa
KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa
Elikkäs pinionin stefa vuotaa cherokeen perässä, niin minkälainen homma se on vaihtaa?
Kartaani ja joke pois ja kammeta stefa irti vai pitääkö ostaa krymppirengaskin ja vääntää momenttiin?
kale
Kartaani ja joke pois ja kammeta stefa irti vai pitääkö ostaa krymppirengaskin ja vääntää momenttiin?
kale
Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa
Jos se on krymppirenkaalla niin uusi sinne täytyy laittaa + uusi mutteri.
Pitää tietty se laakerin esijännitys tarkastaa, eli ei riitä että vääntää vaan momenttiinsa sen?
Pitää tietty se laakerin esijännitys tarkastaa, eli ei riitä että vääntää vaan momenttiinsa sen?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa
Ei tartte uutta krymppiä laittaa, eikä kyllä purkamatta koko pinionia pois pysty vaihtaakkaan sitä, kun ei sitä ulompaa laakeria sieltä pois saa...
Vai oletkos keksinyt ulosvetäjän, joka vetää ilman kiintopistettä (semmoisen ulosvetäjän minäkin haluan), se laakeri on tiukalla sovituksella ja se ei tule pois... Jos laakeri tulee sormin pois, jompikumpi on rikki, joko pinioniakseli tai laakeri tai molemmat...
Vai oletkos keksinyt ulosvetäjän, joka vetää ilman kiintopistettä (semmoisen ulosvetäjän minäkin haluan), se laakeri on tiukalla sovituksella ja se ei tule pois... Jos laakeri tulee sormin pois, jompikumpi on rikki, joko pinioniakseli tai laakeri tai molemmat...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa
Eli se varmaan oli tuo mutteri vaan uusittava? Mulla oli nyt eri juttu kun laitoin kaikki uutta ja taisi jäädä siitä mieleen että jos epäonnistuu on krymppi uusittava tms..
Mutta olisko se niin että siksi täytyy se esijännitys/vierintävastus mitata, että saa vanhalla krympillä oikeaan momenttiin.. eli sen vastuksen pitäs olla sama kasaamisen jälkeen?
Mutta olisko se niin että siksi täytyy se esijännitys/vierintävastus mitata, että saa vanhalla krympillä oikeaan momenttiin.. eli sen vastuksen pitäs olla sama kasaamisen jälkeen?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa
Mutteri suositellaan vaihtamaan, mutta harvoin niitä vaihdetaan. Vierintävastus mitataan ennen avaamista, jarrurummut/levyt poissa, ettei mitata laahaamista (on pienelläkin laahaamisella enemmän kuin vierintävastus, on kokeiltu) ja kiristäessä laitetaan 0.5Nm tiukemmalle vierintävastus tai ainakin yli 1 Nm (kun se yleensä on alle 1Nm käytetyillä laakereilla, mutta ohjearvon mukaan pitää olla yli 1Nm käytetyillä laakereilla)...Machist kirjoitti:Eli se varmaan oli tuo mutteri vaan uusittava? Mulla oli nyt eri juttu kun laitoin kaikki uutta ja taisi jäädä siitä mieleen että jos epäonnistuu on krymppi uusittava tms..
Mutta olisko se niin että siksi täytyy se esijännitys/vierintävastus mitata, että saa vanhalla krympillä oikeaan momenttiin.. eli sen vastuksen pitäs olla sama kasaamisen jälkeen?
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa
Palataampa aiheeseen kun on ajankohtainen nyt.
Pinjon mutteri on ilmeisesti "lukkomutteri" eikä tarvine lukitetta?
Entä käytetyt mutterit oletteko ruukannu laittaa lukitetta? vai kerkiääkö lukite jämähtää ennenkuin esijännitys on saatu oikeaksi?
tv:Kale
Pinjon mutteri on ilmeisesti "lukkomutteri" eikä tarvine lukitetta?
Entä käytetyt mutterit oletteko ruukannu laittaa lukitetta? vai kerkiääkö lukite jämähtää ennenkuin esijännitys on saatu oikeaksi?
tv:Kale
Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa
En o käyttäny lukitetta, kun kiristää krymppiä vastaan niin on pysyny...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa
Jos kasaa käytetyllä mutterilla niin laittaisin sinistä lukitetta väliin, ensin kuitenkin pitäisi saada kierteet pinionista ja mutterista puhtaaksi/ kuivaksi. Toisaalta en ihan välttämättä käytetyllä kasaisi jos on uusi krymppirengas, äkkiä voi olla pinionin kierteet huonona. Jos pinioni on shimmeillä niin uskaltaa vielä pistää samalla mutterilla, krympin kanssa en käyttäisi jos ei ole ihan pakko.
Olen käyttänyt vanhaa mutteria (mistä kierre putsattu) uuden välityksen pinionin syvyyttä säätäessä, mutta uudella aina kasannut jos krymppirengas on vaihtunut.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa
Stefan vaihdossa ei krymppi vaihdu, kun ei se ulompi laakeri sieltä ilman voimaa tule pois... Eikä aina voimallakaan, kuten tuo JK joka on levällään taas todisti... Jos laakeri tulee sormin pois, on jotain vialla...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: KJ -03 Taka-akselin pinionin stefa
Juu, minä nyt lähinnä kirjoitin yleisellä tasolla..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä