Näinkin voi käydä (WJ)

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Hybridi
Viestit: 58
Liittynyt: 09.10.2014. 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Näinkin voi käydä (WJ)

Viesti Kirjoittaja Hybridi » 28.07.2020. 23:52

Elämä heittelee. Laitoin tuossa joku aika takaperin WJ:hin uudet takajarrut ja olin koeajolla koittamassa onnistuiko jarrujen ilmaus. Vedin siinä sitten loppumetreillä täyskaasukiihdytyksen, niinkuin yleensä. Tällä kertaa jostain takaa tosin kuului ensin jumalaton pamaus ja sen jälkeen kovaa kolinaa samalla kun jarrutin. Peilistä näin, että takakardaani oli poistunut keskuudestamme.

Noh, kun auto oli tienposkessa niin kävelin pari-kolmekymmentä metriä takasinpäin ja kipaisin kardaaniin kyytiin ja nilkutin etuvedolla parisataa metriä kotiin. Auto talliin ja ihmettelemään mitä jäi käsiin.

Toinen panta poikki ja toinen pahasti vääntynyt. Jokainen pultti oli vääntynyt.

Kuva
Kuva
Kuva

Ristinivelellä oli myös tullut tunnit täyteen. Laakerikupit löysin tien poskesta koiraa kusettaessa.. :D Soitto Jamantille ja samoin tein tilaukseen uusi ristinivel ja pannat. Homma selvä? No, ei ihan...

Siinä kun tarinoin puhelimessa Jamantin kanssa, ei ollut kummallekaan samoin tein selvää, mikä tällaisen tuhon olisi voinut aiheuttaa. -> Uudestaan auton alle ja tolkun valo mukaan. Ja kappas:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ylätukivarren pallonivelen varsi oli mennyt ihan puhtaasti poikki keskeltä. Pätkä ja mutteri on edelleen tiukasti kiinni tukivarressa. Tämä katkeaminen lienee antanut taka-akselin liikkua sen verran, että kardaani koki olonsa tukalaksi ja päätti poistua kekkereistä. Jeeppi holjui ja notkui todella ilkeästi sen vähän matkaa mitä sillä ajoin. Pyörät ottivat kiinni iskunvaimentimiin yms.

Tämä on ensimmäinen mistä meikäläinen on edes kuullut että näin käy. Ulkomaan foorumeita ja youtube videoita ihmettelemällä en tullut sen viisaammaksi. Ilmeisesti suht harvinainen sattumus.

Lokaali konepajalla prässäsivät vanhan ristinivelen irti kardaanista ja uuden paikalleen. Uusi tukivarsi ja pallonivel paikalleen ja kardaani kiinni. Kaikki vaikuttaa toimivan niinkuin pitääkin, kardaanikaan ei täristä ajossa.
"A turbo is God's way of saying there isn't enough cylinders"

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Näinkin voi käydä (WJ)

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 29.07.2020. 9:22

No ohhoh, eipä kyllä puhelimessa tullut moinen edes mieleen :shock: :shock: :shock:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Hybridi
Viestit: 58
Liittynyt: 09.10.2014. 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Näinkin voi käydä (WJ)

Viesti Kirjoittaja Hybridi » 29.07.2020. 11:26

No eipä tullut kyllä mullekaan.. Onni onnettomuudessa, että vauhtia oli suht vähän ja kävi melkeen kotipihassa. Hirvittää ajatella mitä tuo olisi tehnyt jossain satasen vauhdissa. :shock:

Pallonivel ja tukivarsi oli laitettu 2015. Molemmat kuitin mukaan merkiltään Omix-Ada. Pallonivel oli kulahtanut väljäksi ja se jo siellä vähän kolkotteli muistutuksena, mutta tämä tuli kyllä puskista. Tukivarresta en silmämääräisesti löytänyt mitään vikaa, mutta laitoin kuitenkin uuden kun sellainen oli saatavilla ja olihan se vanha jo sen 5v ottanut suolakylpyä auton alla.
"A turbo is God's way of saying there isn't enough cylinders"

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näinkin voi käydä (WJ)

Viesti Kirjoittaja Timo L » 29.07.2020. 12:25

Hybridi kirjoitti:
29.07.2020. 11:26
Pallonivel ja tukivarsi oli laitettu 2015. Molemmat kuitin mukaan merkiltään Omix-Ada.
Tehtaan suunnitteluvirhe (A- varren puslat on väärinpäin) ja siihen päälle osa mikä on heikompi kuin kuuluisi niin soppa on valmis. Ongelma vaan on kun alkuperäinen Mopar voi tulla samalta linjalta kuin Omix-ada, Crown tai Moog joten laadusta ei voi välttämättä tietää ennenkuin osa on käytössä. Eli orkkis voi olla yhtä hyvä tai huono kuin laadukkaiden tarvikevalmistajien osat.
Ainakin Jeepforumilla on ollut havaittavissa viime vuosien aikana että lähes poikkeuksetta kaikkien hyvinä tunnettujen valmistajien alustan osien laatu on laskenut - mukaan lukien siis myös orkkikset. Ihmiset toivoo halpoja osia, ja niitä sitten tehdään..
Minulla on Moogin raidetangonpäät olleet 9 vuotta käytössä ja vielä timmit metsäkäytöstä ja 33" x 12.50" renkaista huolimatta. Spicerin alkuperäiset pallonivelet taas kulahti muutamassa vuodessa, kun ne yleensä kestää isommillakin renkailla helposti 10-15 vuotta. Uudet on toista merkkiä, en enää edes muista mitkä. Tarvikkeet kuitenkin ja ei mitään ongelmaa ole usean vuoden käytön jälkeen.


Kaikki voi mennä rikki, minulla repesi ZJ:ssä takaylätukivarsien kiinnikkeet korista irti vaikka auto on ja etenkin oli vielä silloin täysin ruosteeton :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Messier
Viestit: 110
Liittynyt: 03.10.2009. 7:45
Paikkakunta:

Re: Näinkin voi käydä (WJ)

Viesti Kirjoittaja Messier » 30.07.2020. 8:51

Pelottava tapaus. Itsellä ajankohtainen taas
Ite olen kolme kertaa vaihtanu puslat kyseiseen paikaan ja ei kivaa. Eka oli tarvikeosa, joka antoi periksi viidenkyymmene tonnin jälkeen ja syyksi arvelen ympäristön muiden puslien (tukivarsien) antautumisen samanaikana. Sitten moparin tuotetta tilalle ja alle viidentoista tonnin toinen puoli petti. Syyksi arvelen lapin xtra kylmiä ajo-olosuhteita. Nyt on halpispuslat ollu alla 120-130tkm ja kuskin puolen takaa kuuluu taas asiatonta kolketta.
Tommoseen fataaliin syyksi voisin olettaa tukivarsien puslien vanhuutta. Jotenkin tuntuis, että jos tukivarsi on ns vapaa, niin tälle bumerangille kohdistuu helkkarinmoisia voimia ja jonkun alatukivarren pisteen pisteen pettaessa menee koko taka-akseli vinoon ja tässä kasessa taka-akseli yritti pyörähtää.
Hyvä oppi, eli kiitos jakamisesta Hybridi.

Hybridi
Viestit: 58
Liittynyt: 09.10.2014. 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Näinkin voi käydä (WJ)

Viesti Kirjoittaja Hybridi » 01.08.2020. 23:20

Kuinka sattuikaan, löytyi tällainen tuore video amerikan maalta. Joku WJ oli onnistunut särkemään saman paikan ihan maastossa. Mitä videosta sain selvää, niin tukivarsi ei ollut vakio, eikä akselin päällä oleva nivelkään. Tämä tapaus oli repinyt pultit irti akselista. Mielenkiintoinen puskapaikkaus, ei siinä mitään. Samalla tavalla holjui kuin meikäläisenkin jeep, kun tunkkasivat sitä ylös.

https://www.youtube.com/watch?v=97Uonm9eIWE
"A turbo is God's way of saying there isn't enough cylinders"

Kirjoita vastaus