Jeep KJ etuakselin alapallonivelet

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Jokuvaan
Viestit: 4
Liittynyt: 08.09.2019. 10:37
Paikkakunta: Porvoo

Jeep KJ etuakselin alapallonivelet

Viesti Kirjoittaja Jokuvaan » 18.11.2020. 11:40

Minkälaisen C-puristimen tai prässin tarvitsisi jos itse vaihtaisi etuakselin alapallonivelet jotka on prässätty olka-akseliin? Kysyin muutamalta korjaamolta ja sieltä tuli hinta-arvioksi 300€, mutta toisaalta olisi mielenkiintoa vaihtaa nämä itse.

Edit: ajatus oli siis vaihtaa niin, että vetarin ja alapallonivelen mutterit irti ja vaihtaa se pallonivel ilman, että mitään tukivarsia pitää irrottaa. Oonko ihan hakuteillä :?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jeep KJ etuakselin alapallonivelet

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.11.2020. 16:35

Se alapallo on olkavarressa kiinni, ei tarvitse irroittaa tukivarsia. Prässissä oon vaihtanut, vähän on hankala, kun ei oo ihan vapaata tilaa yläpuolella, se yläpallon varsi tulee tielle, mutta on se tehtävissä...

Kaksi tuntia per puoli menee aikaa, että tulee siitä joo tuon hintainen pelkkä työn osuus, jos molemmat puolet tehdään... Jos menee niopeammin kuin 2 + 2 h, niin ei maksa kolmeasataa, periaatteessa pitäis mennä nopeammin, koska kun tekee molemmat puolet yhtäaikaa, on työkalut jo kädessä...

Nivel maksaa sen, minkä laatuisen nivelen haluaa, mulla on vain merkkiosaa, eli kallista, mutta ei tarvii joka vuosi sitten vaihtaa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Maastis
Viestit: 140
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Jeep KJ etuakselin alapallonivelet

Viesti Kirjoittaja Maastis » 21.11.2020. 0:48

Hei

"Edesmenneeseen" tuli vaihdeltua alapallot ja ylävarret. Alla kuva jossa taustalla näkyy minkälaisella C runkoisella puristimella painoin ulos/paikalleen. Jotain holkkia piti sopivasta putkenpalasta askarrella, muuten toimi hyvin. C oli siis todella jämy. Ebays noita on ainakin ollu myynnis järkevään hintaan. Ei nyt kovan paha homma mutta menihän tuossa nyt kaikkineen aikaa ilta/puoli kun perus autotalliolosuhteis askarteli. Samalla vaihtui toki iskari, jousi, ylävarsi ja alapallo.... pistin Mevotech nimisiä osia ja rasvattavat pallot. Rockautosta otin ja oli mielestäni aika etuusia. Myytiin samasta "daily driver" kategoriasta kun Moog ja Mopar vastaava osa. Oli sielä muistaakseni vielä joku Premium kategoriakin jossa pääosin Proforged tuotenimellä... Viikos tuli silloon parivuotta takaperin paketti.

Kuva
Pelkkiä Mersuja nyt...

Ex. KJ Cherokee 3,7

Kirjoita vastaus