
Oli ihan viittä vaille että järki olisi voittanut ja silloin olisi tämä jäänyt ostamatta, mutta tunteet voitti ja ajatus että jos en nyt hanki niin tämä jää ikuisesti ostamatta. Noh, ostettu on...
Tämä nyt tulee taas olemaan vilausta siihen, että millaista tällaisella on mennä käyttöharraste-meiningseillä. Alkuhan oli aivan juhlaa, ainoa irvistys tuli tankatessa mutta tämä oli tietoinen valinta. Yllättävän janoinen peli tollanen kuitenkin on, tässähän ei ole sylinterinlepuutusta tai muutakaan bensaa säästävää mutta todennäköisesti jossain kohtaa ongelmia aiheuttavaa hilavitkutinta. Alkuun aattelin että pitäähän hieman erikoista brummia kun moottorijarruttelee. Parin viikon ajelun jälkeen uumoilin jo että noinkohan on perä, ja äänet sitten luonnollisesti ajaessa voimistui vaikken kamppeelle mitään sikaa antanutkaan. Lopunviimein siinä 80-kintailla ajettaessakin alkoi kuulumaan snadia soundia perästä, niin totesin että lyödääs laite parkkiin ja tilataan perän master rebuild kit. Sormet ristissä ja pelko persiissä tietty että onko välitykset ottanu osumaa, silloin olisi kertaluokkaa kalliimpaa touhua entrata nippuun...
Ekaksihan lähettiin sillä että vähän työkaluja tarttis tähän touhuun, pikkasen laakerin asennukseen ja poistamiseen tarvittavaa kampetta tilailin. Mulla ollu himo myös piiiiitkiin tuurniin ihan jonkun aikaa jo, enkä sellasia Suomesta löytänyt niinku mistään ni tartti Englannista tilata tollaset. Ja kaik hiton tullt ja alvit ja tellit ja lellit ja kellit päälle:

Ehkäpä olisi pärjännyt pelkillä laakereilla, krymppiholkilla ja tiivisteillä mutta tilasin perään tollasen kitin jossa shimmit messissä mahdollisia säätelyitä varten:


Pultit näytti murjomattomilta ja tagitkin oli jäljellä peräkopassa, ei muuta ku öilit pihalle jotka ei vallan kauheilta näyttäneet omaan silmään. Alkoi vähän huoli häviämään välitysten puolesta:


Yllättävän likaista sisältä omaan makuun, mutta ei osunut silmään suoraan mitään isompaa:

Eipä tarvinnut meistää täpliäkään poskilaakereiden pantoihin kun näissä tehtaalta sellaiset jo on, tässäkin näyttää pultit siltä että ei ole kukaan kasaamisen jäljiltä perän sisällä käynyt:


Sitten brake cleanerin avokätistä sumuttelua ja kaikki hampaat näytti mun silmään käyttökelpoisilta, veto ja rullailupuolet lautaspyörässä iskussa, pinioni näytti asialliselta jne. Mittailin heittokellolla backlashiakin ja about 22 satkua se tuntui olevan, eli oma mutu olis että oisko pinionin laakeri vähän antautunut kun ainakin omasta mielestä vähän turhan paljon klappia välitysten kosketuksessa. Noh, leegot näytille:




Lisää suihkuttelua ja lopputuloksena maitokahvin näköistä brake cleaneria:



"Eikös nää Dana44 perät oo C-clipillä" oli ajatus päässä, ja tässä kohtaa olin että öööö känädä!

Vähän lisää tutkailua spider gearin suuntaan -> ei näy mitään clippejä / sokkia, sit smyygiä akseliputkien päihin ja rupees selkiintymään että kelluvat akselithan täsä varmaan on. Ei muuta ku kaikki käsijarrukilut veks, ABS sensori pois tieltä, ja 18-millisiä muttereita availemaan. Noh, lähti koko studi irti akselilaipasta sen sijaan että mutterit olis auenneet, mutta aukespa silti. ABS sensorin pultti oli toiselta puolelta jo valmiiks katkottu, mutta toiselta puolen lähti yllättäen nätisti auki:




Sit ei muuta kun pyörännavasta kiinni ja rykimistä ja pari pikku moukkua nailonvasaralla ja napa oli käsissä:

Akseli pihalle, tässä osu jo silmään että on ruostelaikkua pinnassa:

Ja kyttäily akseliputkeen ni ruostettahan siellä:

Toiselle puolelle samat jumpat ja akseli ulos. Tästä kuvasta näkee että lähtee ilman ABS sensorin irroittamistakin, kannattanee ottaa silti etupainotteisesti irti ettei vahingossa telo sitä:

Sama juttu tälläkin puolen, eli pikku rokamaa akselissa ja akseliputken sisäpuolella kevyttä ruostetta. Koska öljyt ei olla baileyssiä, niin oma ajatus on vaan että öljyt keränny kosteutta vuosien varrella ja sitten kun auto on seissyt ja keräillyt lisäkondenssia niin se ei suoranaisesti ole auttanut -> Alkanu tulee ruostetta tuonne sisäpinnoille ja ne korroosiot nyt sit varmaan suureksi osaksi auttanu laakereiden kulumista.
Katotaan josko kerkeisin tänään jatkaa purkamista, tarttee vähän miettiä että millä putsaa noi pintaruosteet veks tuolta akseliputkista. Ehkä iso jarruhooni, kenties joku teräsharja akkukoneeseen ja sillä, katotaan löytyykö tallista kamat patenttiin vai tartteeko lähteä työkaluostoksille.
Toi perän rebuild kitti oli 500€ tosta US-Partsilta, sit vajaat 200€ palanu jo työkaluhantintoihin. Katotaas nyt sit mitä tää hupi oikein lopulta kustantaa, mutta onneksi näyttäisi tässä kohdin ainakin siltä että laakeriremontilla päästään takas tien päälle.
Toki vähän jännää miten saa välykset kohdilleen perärempassa, enpä ole tällaista ennen tehnyt niin lotossa tietty vetämässä että kuinka monet laakerit joudun turaamaan ennen kuin tulee käyttökelpoista
