Helppoa safaria....

Jutustelua asiasta ja sen vierestä.
Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Helppoa safaria....

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 26.07.2011. 9:55

...Niin onko semmoista jossain vaiheessa tulossa??? Semmoista jossa pystyy ajelee ns katu"maasturilla" ilman että pellit saa uuden muodon.. Ois kiva testata tuota Romanian ihmettä edes jonninmoisessa maastossa. Kun Youtubenvideoissa ajelevat aikamoisissa tilanteissa.

Ku joutu tuosta Jeepistä luopumaan, ennen kuin maastoon kerkesi :evil: ja jäi vain Dacia Duster 1.5dCi

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 26.07.2011. 19:57

tuollainen "babyface" -safari olisi ihan kiva hakea kipinää itsellekkin...itsekseni olen käynyt mönkimässä ja kokeilemassa alatukivarsien kestävyyttä kivikossa, mutta joku porukalla mentävä helppo teaser reissu kiinnostaisi minuakin jos liian kaus ei pitäisi heti hyökätä. Isot pojat ei tietystikkään saa tuollaisista jännitystä, mutta olisiko vakioauto porukkaa sen verran innokasta kokeilemaan ja joku vielä ohjaamaan toimintaa/järjestämään?
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.07.2011. 20:08

No eikös Ismo tommosia järjestä Mäntsälässä?? Uskoakseni järjestää, Ismo valaiskoon...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Vakio safaria.

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 26.07.2011. 21:43

Jep jep.
Mäntsälässä, Jatilan Tallin maastoissa on tulllut vedettyä 4 kertaa vuodessa helppoa safaria.
Maasto on siinä ihanteelista että ne "pahimmat" paikat pystyy kiertämään jos haluaa.

Kerran olen tuolla safarin vetännyt vakio Jeep Cherokeella -02, alusta panssarein ja irtovinssi keulilla, silloin jätin pahimmat paikat ajamatta ja osoitin ne halukkaille. Reisunjälkeen pala lokasuojan levikettä puuttui ja pakoputki rupesi vuotamaan kun kolahti kiveen.

On tarkoitus kohtapuoleen taas kysellä halukkaita Mäntsälän maastoon safaroimaan tuolla Kerhon tapahtumat osiosssa, jahka saan päivän katottua.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

JeepTrainee
Viestit: 52
Liittynyt: 15.04.2010. 8:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja JeepTrainee » 27.07.2011. 9:26

En ole Daciaa sen tarkemmin koskaan tutkiskellut, mutta oliskohan Jatilan reitit kuitenkin liian "teräviä" katumaasturille? On kuitenkin niissä helpoissakin reiteissä melkoisesti teräviä kivä ja pieniä kantoja, jotka saattaa esim. rutata/puhkoa tankin. Itsellä kun on tolla -89 Cherokeellakin tankin koko pienentynyt kummallakin kerralla kun olen tuolla käynyt ja tokalla kerralla oli sentään jo alustaa hieman korotettukin. Lisäksi viimekerran jälkeen oli pelkääjän ovessa aika reilu lommo (eikä mitään käsitystä mistä tuo olisi tullut), kuskin jalkatilan kohtaalta oli runkopalkki painunut sitään pari kolme senttiä, alatukivarsien kiinnitykset joutui takomaan suoraksi etuakselista. Ja suht. varovasti sekä osa vaikeimmista paikoista kiertäen yritettiin ajella. :oops:

Kyllähän Jatilassa varmaan Daciallakin voisi ajella, mutta kestääkö auto ja etenkin kuski kolhut?

Mä ainakin epäilisin, että vielä kesymmillekkin reiteille olisi kysyntää. Itsekkin voisin olla kiinnostunut tuollaisista sunnuntaiajeluista, joiden jälkeen ei olisi pakottavaa tarvetta alkaa autoa korjailemaan/huoltamaan ennen päivittäisiä ajoja. Lomilla on taas mukava käydä haastavammilla reiteillä kun on aikaa värkkäillä auto taas kuntoon ennen loman loppua. Viikonloppuisin jos lähtee urheilemaan niin joutuu varmistamaan, että on joku muukin kulkuneuvo käytettävissäi seuraavalla viikolla kun täältä meiltä on 15 km Mäntsälän keskustaan josta löytyy lähimmät bussit ja Juna.

Täytyisi jostain löytyä jotain vähän pidempiä reittejä joista löytyisi mukavia nousuja, laskuja, erilaisia pintoja ja vaikka hieman pehmeääkin muttei kuitenkaan mitään pahoja kiviä, kantoja tai kovin syviä vesiesteitä. Sellaisia mitkä voisi tarkalla ajolla "Hondamieskin" selvittää ilman kolkuja. Harmi vaan että tallaisia ei kai juurikaan valmiina löydy ja hankala on maanomistajia löytää joiden maille tuollaisia saisi alkaa raivata. :(

Voisin kyllä lähteä talkoisiin jos johonkin tuollaista reittiä alettaisiin tehdä!
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 27.07.2011. 11:06

JeepTrainee kirjoitti:
Kyllähän Jatilassa varmaan Daciallakin voisi ajella, mutta kestääkö auto ja etenkin kuski kolhut?


Täytyisi jostain löytyä jotain vähän pidempiä reittejä joista löytyisi mukavia nousuja, laskuja, erilaisia pintoja ja vaikka hieman pehmeääkin muttei kuitenkaan mitään pahoja kiviä, kantoja tai kovin syviä vesiesteitä. Sellaisia mitkä voisi tarkalla ajolla "Hondamieskin" selvittää ilman kolkuja. Harmi vaan että tallaisia ei kai juurikaan valmiina löydy ja hankala on maanomistajia löytää joiden maille tuollaisia saisi alkaa raivata. :(

Voisin kyllä lähteä talkoisiin jos johonkin tuollaista reittiä alettaisiin tehdä!
Kuski kyllä muttei apukuski :D On nääs rouvan käytössä tuo Dusteri etupäässä. Ja autosta paha sanoa kun ei hiekkatietä kummempaa ole vielä ajeltu. Vain Youtubesta videoita kateltu.

Ja Jatilasta olen itsekkin kuullut ettei se ehkä sovi edes vakio Cherokeelle saati ns katu"mastureille". Vaikkakin Duster on kuulemma monessa suhteessa etevämpi kuin esim. CRV.

Eli juuri kuten ehdotit, sen tyyppistä ajoalustaa ollaan ensisijaisesti hakemmassa... Löytyykö?? :lol:

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Metsä autotietä?

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 27.07.2011. 19:29

Kyllä Jatilastakin metsäautotietä löytyy ja siitä sitten asteittain vaikeampaa. Ei olla juurikaaan niitä helppompia ajettu saati sitten joku niitä olisi kuvannut.
Voin Jatilassa katsoa saako sinne lisää helppoa reittiä jota olen jo vähän tehnytkin sinne kun menen seuraavaksi lisää reittiä tekemään.

Ravijoelta löytyy myös helpohkoa suht. turvallista reittiä. seuraava FJDC:n safari ravijoella lienee syksyllä. Autot jaetaan kolmeen ryhmään jos on tarvetta. Vakiot, vähän rakennetut ja rymyryhmä ja joka ryhmälle on oma vetäjä.

Aina kun lähdetään autolla metsään niin on riski saada vaurioita autoonsa ja yleisin kolhun aiheuttaja on kuljettaja joka peruuttaa puuta päin lähes tasaisella ja seuraavaksi rengas luiskahtaa kiveltä sivuun ja auto osuu puuhun.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
Sam66
Viestit: 297
Liittynyt: 11.03.2009. 9:30
Paikkakunta: Nurmijärvi Uusimaa p. 045 111 3645

Viesti Kirjoittaja Sam66 » 31.07.2011. 11:44

Riihimäen punkan montulla on hiekkaa, nousuja ym, mutta ei puita ja kivikot voi kiertää, suosittelen :)
Pihallinen Jeeppejä

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 15.08.2011. 15:15

JeepTrainee kirjoitti:Kyllähän Jatilassa varmaan Daciallakin voisi ajella, mutta kestääkö auto ja etenkin kuski kolhut?

Mä ainakin epäilisin, että vielä kesymmillekkin reiteille olisi kysyntää.
Tästä katumaasturisafariaiheestahan minä olin joskus aikoinaan täällä puhunutkin. Silloin ajatukselle ei tosin vaikuttanut syntyvän paljoa kannatusta.

Jatilassa olen pari pikkupätkää kokeillut Patriotilla sekä pari kertaa käynyt ihan jalan katselemassa muiden ajoa ja minä väittäisin että valtaosa maastosta tuntuisi minusta liian haastavalta "katumaasturisafarille". (Toki oma kokemattomuuteni maastoajossa voi vaikuttaa näkemykseen myös, mutta olettaisin että jos yli kahden auton letkaa lähdettäisiin järjestämään niin se ei tulisi koostumaan pelkästään emännän kauppakasseja kokeilevista maastoajokonkareista? Eli hyvä ottaa huomioon sekin tekijä että kuljettajat eivät välttämättä ole niitä kaikkein kokeneimpia.) Se helpompi ajamani pätkä minkä Ismo näytti joidenkin kesätreffien yhteydessä meni vielä nätisti, mutta tuskin riittää kokonaiseksi safariksi - ja käsittääkseni tosiaan niin helppoa maastoa Jatilasta löytyy aika vähän, ajoreitin järjestäminen voi mennä vaikeaksi. Tosin Ismo tietää kyllä alueen paljon paremmin kuin minä joten osannee varmasti korjata jos minulle on jäänyt väärä mielikuva.

Ravijoella vaikutti olevan enemmän helppoa ja turvallista maastoa - mikä ei kuitenkaan ollut mitään hiekkatietä vaan kallistuksia, nousuja ja laskuja oli ihan kunnolla.

Pitää muistaa että nämä kulkineet eivät normaalisti ole harrastevälineitä joille voi antaa runtua huoletta vaan niitä kauppakasseja millä pitäisi päästä liikkeelle silloin kun se harrasteväline on korjattavana - ja useilla saattaa vielä rekisteriotteessa lukea omistajana jokin rahoituslaitos, eli kaikkien kohdalla ei auto välttämättä ole vielä edes kokonaan maksettu? Taloudelliset, logistiset ja hellasäröseikat voivat rajoittaa sitä millaisia riskejä katumaasturilla viitsii lähteä maastossa ottamaan.
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

mipu
Viestit: 33
Liittynyt: 26.03.2008. 19:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mipu » 16.08.2011. 19:33

Ravijoelta löytyy helppoa pienipyöräiselle sopivaa ajeltavaa. Kannattaa kysellä kerhon hallitukselta koska sinne on tarkoitus järjestää seuraava safari (onko sellaista edes suunnitteilla?).

Toinen paikka mikä tulee mieleen ja missä tuli kesällä yksi päivä ajeltua on Hämeenlinnassa Land Rover Experience Center. Siellä on rakennettuja reittejä yms. ihan vakioautoja varten. Sinne on vain varmasti aika vaikea päästä ajelemaan kun on yritystoimintaa varten tehty. Mutta kysellä tietenkin voisi. Etenkin jos kyselijänä olisi hallituksen jäsen.

Mikko

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Helppoa Safaria.

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 16.08.2011. 20:36

Ravijoella on safari ja kutsu ilmestynee piakkoin kun päivän saavat valittua.

Jatilan maastossa pidän kanssa safarin jahka saan myös päivän valittua.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
Sam66
Viestit: 297
Liittynyt: 11.03.2009. 9:30
Paikkakunta: Nurmijärvi Uusimaa p. 045 111 3645

Viesti Kirjoittaja Sam66 » 16.08.2011. 21:23

Jatilaan kannattaa tulla autoa kokeilemaan, siellä on mukavaa ja helppoa maastoa.
btw kullervo alkaa olla oiottu kesäkuun mällin jälkeen, jatilassa nähdään Ismo :)
Pihallinen Jeeppejä

jeepisti
Viestit: 536
Liittynyt: 26.03.2008. 19:16
Paikkakunta: Espoo

Re: Helppoa Safaria.

Viesti Kirjoittaja jeepisti » 18.08.2011. 23:15

ImacInnes kirjoitti:Ravijoella on safari ja kutsu ilmestynee piakkoin kun päivän saavat valittua.

Jatilan maastossa pidän kanssa safarin jahka saan myös päivän valittua.

t. Ismo Ämmä
Nyt taitaa olla jonkin näköinen sekaannus safareiden suhteen, syyskuussa on tulossa safari Kuhmalahdessa Deep Lake Safarin maastoissa, ei Ravijoella. Safarista tulee infoa lähipäivinä kunhan kaikki fakta on koossa. Deep Laken safari on hieman/hieman enemmän rakennetuille autoille.

Mikäli olet kiinnostunut vakioautosafarista, laita sähköpostia hallitus(at)fjdc.org, niin kartoitetaan automäärä ja yritetään järjestää safari

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 22.08.2011. 15:18

No minä ainakin olisin innostunut koittamaan tuota Romanian ihmettä... Ja vähän jo joutu "maastossa" ajamaan kun eräälle mökille navin mukaan 8) .

Ja totta; ihme on rahoituslaitoksen nimissä ja etupäässä eukon käytössä ettei sitä nyt ihan tahallaan viitsi turmella :lol: Ja kokemus maastoajosta 0. Sen verran teoria tietoa että jos ajaa liian kovaa hajoo kalusto ja jos taas liian hiljaa jää jumiin 8)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 22.08.2011. 15:56

Anagonda67 kirjoitti: jos ajaa liian kovaa hajoo kalusto ja jos taas liian hiljaa jää jumiin...
... ja silloinkin hajoo kalusto :wink:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus